Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seCigaretový popel jako katalyzátor
Autor
horák
Cigaretový popel jako katalyzátor
„To jsem zvědav, co vás na tý škole naučili!“ pronesl Horák skepticky a vrazil mi do ruky třídnici v polorozpadlých deskách.
„Víš vůbec, jak se do toho zapisuje?“
„Jasně,“ řekl jsem sebevědomě, přestože jsem otevřenou třídní knihu snad v životě neviděl. Bylo mi jasné, že se před PANEM CHEMIKEM nesmím shodit hned první hodinu své souvislé pedagogické praxe. Bylo ode mě vrcholem osobní statečnosti dát si žádost na školu, kterou jsem sám vystudoval, navíc s ne právě oslnivými výsledky.
Posadil jsem se do poslední lavice a začal hledat v třídnici kolonku, kam se zapisují hospitace. Horák se zatím snažil zopakovat látku z minulé hodiny.
„To tady mám znovu nasazovat život, abyste pochopili, že když dám do zkumavky s koncentrovanou kyselinou chlorovodíkovou práškovej zinek, proběhne reakce daleko bouřlivěji než se zinkem granulovaným?“ hřímal učitel zpoza katedry a já si prohlížel své první budoucí žáky. Aktivitou zrovna nehýřili. Dva kluci ode mě nalevo dokonce hráli pod lavicí piškvorky a po očku na mě koukali. Jako co já na to. Já na to nic. Sám jsem netušil, jestli bude lepší je shodit a dát jim najevo, že u mě nic neprojde, anebo se na ně usmát a naznačit jim tak, že jsem stále ještě na jejich straně.
„Jasně, ještě teplota hraje zásadní roli,“ pokračoval Horák ve ždímání vědomostí.
Vzápětí položil na katedru nosítka, která pamatovala nejen studia moje, ale zřejmě i školní docházku mého otce.
„Kdo mi slíbil, že přinese cigaretový popel?“ Horák zacílil pohled na hráče piškvorek.
Ti nereagovali.
„Beneši!!!“ zařval. „To už tam zase s Holasem čmáráte do čtverečkovanýho papíru?“
„My? Ne!“ stávali se jmenovaní žáci menšími a menšími, úměrně tomu, jak se k nim Horák houpavým krokem blížil.
„Máte ten popel?“ položil kantor znova svou otázku.
„Jasně, máme,“ zaradoval se Beneš nad skutečností, že piškvorky už nikoho nezajímají, a vytáhl z batohu modrou krabičku od nivey.
Vzápětí už stál Horák u tabule, zapaloval kahan a snažil se všechny přesvědčit, že kostka cukru držená v orezlých kleštích nevzplane. Během několika sekund začal cukr hnědnout a odkapávat na katedru.
„Vidíte? Karamelizuje, ale nehoří,“ komentoval akci učitel.
„Hmm, vidíme,“ zamumlali žáci.
„Co to ty vaši hulej?“ zahleděl se Horák znalecky do plechové krabičky, v níž obaloval druhou kostku.
„Doutníky,“ zareagoval pohotově Beneš a Holas se uchichtl.
„Bůhví, jestli to bude fungovat. Řekl jsem, že máte přinést cigaretový popel,“ zachmuřil se chemikář a vložil obalenou kostku cukru do plamene.
Chvilka napětí, která i mě vytrhla ze studia třídnice. S kostkou se nic nedělo. Bylo vidět, jak Horák vnitřně zuří. Nelenil jsem a vyběhl na chodbu s kádinkou v ruce. Snad je kuřárna stále ještě na svém místě. Nebyla, ale za školou jsem objevil dvě uklízečky. Nervózně jsem vyčkal, než mi odklepou do nádobky co nejvíce popela, a zase jsem běžel zpátky do učebny chemie.
Horákův řev bylo slyšet až na chodbu.
„Tak tys přestal kouřit a bál ses přijít do školy bez popela! No, to tě fakt šlechtí, že jsi přestal kouřit. Ale jak vysvětlím tvým rodičům, že jsem obaloval kostku v popelu z tvého dědečka? To tě fakt nenapadlo nic chytřejšího, než odsypat popel z urny?“
Podstrčil jsem Horákovi zaručeně pravý cigaretový popel.
„Dodělej to sám,“ pronesl ke mně a odešel.
Značně nervózně jsem obalil kostku v popelu a kleštěmi ji vsunul do plamene kahanu. Nezklamala a po chvíli vzplála namodralým plamenem.
Vysvětlení a doporučení
Fabulace na fabulaci. Skutečně nejsem schopen z vlastní zkušenosti potvrdit, jestli popel, který dostávají pozůstalí v urně po pohřebním obřadu, obsahuje dostatek těžkých kovů. Ty totiž působí jako katalyzátor, jenž umožňuje hoření cukru (sacharózy), který se za normálních okolností při zahřívání pouze taví. Ano, katalyzátor, to je ten faktor urychlující chemickou reakci, na který v textu vůbec nedošlo. Plamen na kostce cukru je téměř neviditelný, a tak je dobré pokus provádět v mírně zatemněné místnosti či aspoň proti černé tabuli.
Tři Horákovy otázky:
- S pomocí textu vyjmenuj aspoň tři faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí.
- Laici mají slovo katalyzátor většinou spojené s automobilem. Pokus se zjistit, jaká látka plní funkci katalyzátoru v automobilu, jaké reakce a v jaké části vozidel urychluje?
- Speciální katalyzátory jsou i v lidském těle. Víš, jak jim souhrnně říkáme? Znáš název některého konkrétně? K čemu v těle slouží?
Chemikálie: kostkový cukr (sacharóza), cigaretový popel
Pomůcky: kleště, kahan