Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Devet pruvanu

11. 09. 2000
5
0
4477
Autor
Stevenson

kdyby to nekomu neco pripominalo, je to podobnost ciste nenahodna..

Naše průvany. Mnohá návštěva zavítavší do našeho útulného interieru nás často předčasně opoušti s jen špatně skrývanými rozpaky, vyvolanými polohlasně či šeptem pronášenými výroky členů domácnosti, které si nikdo cizí nedovede vysvětlit. Tento fakt, pokud se vztahoval jen k návštěvám mé manželky mi celkem vyhovoval a byl také proto mnou všemožně podporován.. Později však, s růstem počtu známých, zvaných hlavně z prospěchářských důvodů, se tato okolnost stávala neúnosnou a proto jsem se nakonec, ač nerad rozhodl, že zveřejněním příčin tohoto chováni uvedu věci na správnou míru. V jedné dost známé pisničce se zpíva, že kdosi má doma devět kanárů, co mu nejdou do páru. Ač jsem k zvířatům tolerantní, s vyjímkou občasných brutalit spojených s omluvitelnou gurmánskou zálibou, tolik ptactva bych asi v rodině nesnesl. Zato mám, díky úsilovnému prošlechtˇování a studiu vzduchotechniky doma devět průvanů, na které je celá rodina dnes už hrdá, a nedá na ně dopustit. Celá záležitost začala naším přestěhováním z bytelného sto let starého zděného baráku, do stavby moderni, věžáku sídliště, při jehož stavbě byla zřejmě použita propagovaná "Zlobinova" methoda. Hned zpočátku v ní totiž zlobilo téměř všechno.. Lidi na sebe a soudružku domovní důvernici, ta na lidi, rodiče na deti a naopak, poštˇáci na nejezdící výtahy..(tady si nejsem jistý, jestli to bylo naopak také),.. ale kolektivne všichni se zlobili na řadu kolaudačních závad, bez kterých by žádná stavba asi nemohla být uvedena vůbec do provozu.. Postupně si lidé sice na tyto závady zvykli, ale stále bylo dost těch, kteří z přehnaného puntičkářství se nemohli smířit s výhodou bezprostřední informovanosti, kterou takový byt poskytuje. Oč pohodlněji se žije v bytě kde se člověk nemusi namáhat pracným vycházením před dům, nebo nakláněním se z oken, aby zjistil je-li venku teplo nebo zima, protože přesně to je mu i celou noc v posteli. Oč jednodušší je zjistit podle pohybu záclon v té či oné místnosti i při zavřených oknech směr a sílu větru, než pracným sesrojováním větrné růžice. Oč informovanější je člověk o životě sousedů až přes dva byty ve všech směrech.. a bez pracného vyzvídání na domovní důvěrnici. A zkušenosti získané někdy takovou informovaností, hlavně v oblasti sexualního života jsou k nezaplacení, a bez censury. Ale lidi zkrátka nepředěláš.. Vždy jsou spiše ochotmi vidět za vším stinné ruby, než slunné líce.. Ne tak ja.. Hned od samého počátku jsem pochopil, že je zde nepřeberné množství možností jak využít všechny tyto závady a proměnit je ve výše zminˇované líce. Zpočátku jsem sice poněkud tápal a nechal se svést méně účelným efektem. Tak se mi sice podařilo zhotovit samozálivku pokojových květin, spočívající ve využití vody prosakující škvírami panelů do bytu, ale odpad z ní nadále zaplavoval sousedům byt. Některé z těchto spojovacích kanálu bytu s přírodou se podařilo jakž takž sice časem odstranit, ale stále zbývalo dost na praktické využiíi.. Po cílevědomém studiu vzduchotechniky, jsem dokázal těchto závad využít ve prospěch celé rodiny.. Zatimco neprozřetelní sousedi si pořídili k oknům i dveřím kovová těsněni, já jsem se naopak rozhodl pokořit přírodu na tomto poli právě ve svém bytě.. Zatim co spolecnost jako celek v podstatě v té dobe jiz resignovala na splnění průkopnického hesla "Poroučíme větru dešti, v Moskvě jako v Budapešti",, já jsem alesponˇ tu první část dokázal plně realisovat.. A od té doby máme v bytě devět průvanů, jeden prospěšnejší nez druhý, všechny učinné to pomocníky na úseku domácích prací, zlepšováni životního prostředí, i na poli společensko kulturnim..Přesně stanoveným technologickym postupem dokáži při různé síle a směru větru při dpovídajících úpravách interieru, jako otevírani oken, dveří, případně i přestavbě nábytku, vyvolat devět různych průvanu s účinky tak dalekosáhlými, že se staly navždy trvalými a neodmyslitelnými společníky v naší domácnosti. Hlavně od chvíle, kdy jsem jim vymyslel přiléhavá jména pro jejich odlišeni a zlidštění vůbec, staly se miláčky rodiny s určitými právy a povinnostmi. A podobně jako člověk promlouvá k němé tváři , zvykli jsme si všichni promlouvat i k nim. Jak také jinak, když něžná Klárka rodící se při východním větru při nedovřní dveří do ložnice a současném pootevření těch na chodbu dokáže svým tlumeným milostným šepotem, připomínajícím chvění něžné sedmikrásky v letním vánku vyvolat nezapomenutelné zážitky z maturitního večírku, končíciho pod oblohou rodicího se dne a nad dychtivě přivřenými zraky, vše očekávající první lásky.. Jak jinak také, když rozverná Terka při pokojném usínáni vyvolavá romantickou představu nekonečných bilých pláni Arctidy se sněhovým vírem, zanikajícim chvilemi za třpytivým ledovcem o který se opírás naše iglu. Co vadi, že je při tom v ložnici zima jak na Sibiři? A co teprve, když promyšlene regulovaný “Lyryk” po 20ti minutovém působení dokáže vypudit i tu nejotrlejší návštěvu svým mrazivým dechem, nasměrovaným na její záda. Je pravda, že vyžaduje poněkud větších přesunů nábytku, ale výsledný efekt je zaručen a od té doby, kdy pomohl zkrátit plánovanou týdenní návštěvu mé tchyně na petatřicet minut, nedám na něj dopustit.. Nechci unavovat čtenáře technickými detaily, které jsou mnohdy dosti složité ani podrobným výčtem všech devíti průvanu, ale zmíním se ještě o jednom dalším neocenitelném priteli. Je jím jeden z nejstarších, vlastně nestor našich průvanů, kouzelnik Merle. S minimálni úpravou interieru a jednoduchou obsluhou několika otvorů ve zdivu lze s jeho pomoci docílit účinky rovnající se hodinové námaze s vyssavačem prachu. Jeho účinky jsou tak překvapivé, že se nám jiz podařilo vytáhnout nasi andulku z klece bez použiti dvířek. Je pravda, že se s ním musí zacházet opatrně, aby se důsledky nepřehnaly. Bez této opatrnosti manželka přišla o paruku, dcera o hlas, právě před vystoupenim v solovém zpěvu a tchyně docela o zubní protézu.. Nicméně i tyto menší neúspěchy mi dávají důvod pro stálé zlepšování moji prace a spolupráci s průvany. Nic není ještě dokončeného .Každé nové skvrny na Slunci, každá zatím neprobádaná změna větru při určité konstalaci nábytku může vést k dalším netušeným možnostem.. Zatím je jich devět..Něžná Klarka, rozverná Terka, romantik Lyryk, silak Merle, poklidná Zolli, poněkud perversni Miroslawek, přitulný Isidor, trochu přelétavý Otakar a vše objímajíci Marketa. Zatím je jich devět, ale doufám, že jsem ještě neřekl poslední slovo a že mé, prozatim z komerčních důvodů tajené heslo "Průvany do každé domácnosti" se stane brzy skutkem......
Sadaf
16. 10. 2000
Dát tip
Tak to je moc pěkný, Steve. A to víc mě snad může potěšit, stojí-li tvůj věžovito-panelový dům v Kladně:-))))

Mahoney
28. 09. 2000
Dát tip
rozechechtaný TIP :-))

Mahoney
28. 09. 2000
Dát tip
rozechechtaný TIP :-))

Mahoney
28. 09. 2000
Dát tip
rozechechtaný TIP :-))

Olí
22. 09. 2000
Dát tip
Za lyriku a za nápad - tip.

Lyryk
12. 09. 2000
Dát tip
Stevie: nechceš pofoukat omrzliny?? :-)

Stevenson
12. 09. 2000
Dát tip
))))))... ja nevim, jestli bys to zvladl..)

Stevenson
12. 09. 2000
Dát tip
to bylo pro tebe..)

Merle
12. 09. 2000
Dát tip
sef mi zrovna udilel kazani, a moc se divil, proc se tak culim... kdyz sem u Lyryka vyprsknul, radsi toho nechal ;-)))))) toho zakuckani u myho jmena uz si ani nevsiml... jinak souhlasím s Kláááááárkou :-))))))))))))))))))))))))) BTW: čest je na mojí straně

Stevenson
12. 09. 2000
Dát tip
hmmmm..dik..)

suva
12. 09. 2000
Dát tip
devet pruvanu ihned po ranu stahni zavesy nebo zaves si a co az prijde noc kdo ti na pomoc hbite prispecha chachachachacha

Klárka
11. 09. 2000
Dát tip
Já šílím!!!!!!!! :-))))))))))))))))))))))))))

Klárka
11. 09. 2000
Dát tip
Steveeeeeee !!!!!!!!!!!!!! :-)))))))))))

Klárka
11. 09. 2000
Dát tip
Já tu umřu smíchy, fakt!!!!! Tak já jsem u tebe v baráku a tvá rodina na mne nedá dopustit???? To je prostě krása! A s lyrykem a s Merlem a se Zolli a .... Jéje, průvaníme-li všichni na jednou, co tomu vana říká? :-))))

Klárka
11. 09. 2000
Dát tip
No tak, jmenovaní, pojďte si to ale honem přečíst!!!!! :-)

Stevenson
11. 09. 2000
Dát tip
Tak uz jsem na to prisel.. )) jak se da dostavat vic TIPU..))))ale ta p593t9 bude z jineho konce..))DIK..

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru