Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ZA POSLEDNÍMI STOPAMI HEFAISTA V ČECHÁCH

20. 06. 2004
9
2
11035
Autor
vesuvanka

Řecký bůh ohně Hefaistos měl své kovárny pod sopkami. Kdysi dávno je měl i u nás. Jednu ze svých posledních kováren opustil začátkem čtvrtohor... Za posledními stopami Hefaista v Čechách jsem se vypravila na Komorní hůrku koncem srpna 1997...

ZA POSLEDNÍMI STOPAMI HEFAISTA V ČECHÁCH

Vlak mě dovezl z Plzně do Františkových Lázní kde vystupuji a vydávám se po červené značce z malebného lázeňského města.

Asi po třičtvrtěhodinové chůzi jsem na místě, kde ze silnice odbočuje cesta vpravo a stoupá. Rozhlížím se po krajině a málem bych tuto odbočku minula. Komorní hůrka, k níž směřuje značená cesta, vůbec na první pohled nepůsobí dojmem sopky... Malý, plochý kopeček s nadmořskou výškou 503 m, porostlý smíšeným lesem se nenápadně zvedá v mírně zvlněné krajině.

Stoupám pomalu lesem do kopce, Je sucho a cesta prašná. Zatím nic nenasvědčuje vulkanickému původu kopce. Jsem na vrcholu a cesta začíná klesat. A náhle vidím vpravo ldole to, o čem jsem dosud jen četla v geologické literatuře. Zajímavý skalní masív, který tu působí velmi nezvykle, jako by sem vůbec nepatřil. Skládá se z čedičových nepravidelných kvádrů, různě poskládaných, které tu nápadně trčí, jinde jsou zaoblené, tmavě šedé, porostlé zelenavými lišejníky a místy i mechem a ve spárách mezi kameny se objevují i jiné rostliny.

Cestou ze svahu směrem ke skále nacházím kamínky, připomínající na první pohled slepence, ale když si je prohlédnu podrobněji, zjišťuji, že v nich jsou dírky po kdysi uniklých plynech. Sopečné kamínky - prima, to je ono! Kamínků přibývá a já mám velikou radost. Probudil se ve mně vulkanolog a já teď stojím alespoň na vyhaslé sopce! Ještě než dojdu ke skále, vítá mě příjemné občerstvení v podobě lesních jahůdek a malin. A již stojím před nádherným čedičovým útvarem, na němž je vytesána pamětní deska básníka J. W. Goethea, který se také zabýval mineralogií a geologií a zkoumal Komorní hůrku.

V té době vedli geologové veliké spory o původ Komorní hůrky. Rozdělili se na dva tábory - Neptunisty, kteří se domnívali, že Komorní hůrka pochází z moře - a Plutonisty, přisuzující Komorní hůrce sopečný původ. Vášnivě spory nakonec nakonec rozřešilo provrtání štoly ve svahu poblíž skály. Štola vedla k čedičovému sopouchu. Plutonisté tedy zvítězili. V současné době není štola lpřístupná, lze do ní jen nahlédnout uzamčenými zamřížovanými vraty.

Sedím u cesty a maluji skálu. Snažím se odstíny kamene co nejvěrněji vystihnout. Když jsem hotova, pokračuji dále po červené značce, která mě vyvádí z lesa a přivede k louce v dolíku, porostlé mimořádně pestrou květenou, V současné době kvete fialová chrpa luční, hvozdík kartouzek, mateřídouška, modrý hadinec, sírově žlutá mochna plazivá, svízel syřišťový s drobnými bílými kvítky, rmen a další. Květy tu vytvářejí místy nádherné koberce, hýřící barvami, z nichž se obzvláště vyjímá kontrast žluté a fialové a modré a žluté ve svěží zeleni. Dolík s bohatou květenou svádí k domněnce, že je to kráter Komorní hůrky. Ve skutečnosti je to místo, kde po erupci vlivem západního větru napadalo velké množství strusky, která tu byla v minulosti těžena a právě jejím odtěžením vzniknul dolík. Těžba byla nakonec zakázána a Komorní hůrka vyhlášena chráněnou přírodní památkou. Ve svahu zůstal na dvou místech odkryv, kde pod svrchní vrstvou hlíny nacházíme strusku, připomínající koks, místy světlejší nebo načervenalý (přítomnost železa). To jsou stopy po Hefaistovi - podobné bychom našli na Vesuvu, Etně, Stromboli...

Sedím na louce a dělám si skicu pohledu na Komorní hůrku. Sluníčko příjemně hřeje. Raduji se z tohoto místa, které mi učarovalo svojí krásou a množstvím květin - jsou to proměněné jiskřičky Hefaistova ohně.

Sluníčko se pomalu kloní k západu a já se jen nerada loučím s Komorní hůrkou. Cestou na nádraží se mi v hlavě rodí nápady. Bylo by zajímavé sledovat systematicky od jara do podzimu květenu, zapisovat data, co a kdy začíná kvést, pozorovat faunu, zapisovat údaje o počasí.... udělat takovou malou přírodovědeckou studii doplněnou akvarely.
 


2 názory

vesuvanka
10. 07. 2017
Dát tip

Irčo, děkuji za přečtení článku a komentář - to je pro mě novinka, že na Komorní hůrce e to upravené k nepoznání. Pravděpodobně upravené cesty a nové naučné tabule. Byla jsem tam před dvaceti lety - to je neuvěřitelné, jak ten čas letí. Moc Ti přeji, abys Komorní hůrku navštívila :-))).

 


Gora
09. 07. 2017
Dát tip

Minulý týden jsem byla za mamkou v Chebu, ale na návštěvu Komorní hůrky bohužel nezbyl čas, byla jsem tam jen na skok z Jáchymova - lázní...ale jednou určitě...prý je to tam nyní k nepoznání, moc hezké:-)


synáček
27. 06. 2004
Dát tip
Ten Hermann je milej, viď...? Ta co maluje skálu je opravdu krásné jméno pro Tebe... Vždy, když si cokoli od Tebe přečtu... mám tendenci se hned zítra sbalit... a vydat se tam... snad se mi také jednou podaří to uskutečnit... zatím jen neustále rozšiřuješ obzory, které mě jednou čekají... budu rád chodit ve Tvých stopách... TIP... a díky!

vesuvanka
27. 06. 2004
Dát tip
synáček, Petře, díky moc za návštěvu a milá slova, která vždy potěší a za tip. Ta přezdívka, co mi dal Herman, je moc pěkná a výstižná., je to od něj milé .....kamení a skály, to je ono! A když někdy navštívíš místa, která popisuji, přeji Ti výlety plné sluníčka a hodně krásných a zajímavých zážitků...

Hermann
25. 06. 2004
Dát tip
Hefaistos Tak ako gréci mali Boha ohňa Hefaista, my Slovania máme Svaroga, Boha nebeského ohňa a Svarožica /Radegasta/ Boha pozemského ohňa. Preto aj v minulosti, boli kováčske cechy zasvätené Svarogovi, či nielen pivu Radegast, ale hlavne Bohu Radegastovi... Čo napísať k tvojej reportáži....Tu sa nedá nič písať, len čítať, je to okúzlujúce, priame a krásne typicky Vesuvankovské.....Je krásny pocit sedieť na vyhasnutej sopke, ktorá pred niekoľkými tisícmi rokov /ak sa mýlim, oprav ma Janka, dobre?/ vrhala do okolia lávu a kamene... Doteraz, kým som nestretol teba o sopky som nejavil žiaden záujem...No je dobre ak sa človek rozširuje vedomostne, a osvojuje si poznatky o všetkom...Nikdy nezabudnem na Tvoj pocit, keď si stála na Vesuve...Nevidel som ťa tam, nebol som tam, viem, o tom, len z čítania, ale viem sa vcítiť do Tvojich pocitov...Neboj, aj ja by som plakal...spolu s tebou.... Si skvelá a výnimočne krehká, všade sa rozdávajúca žena, ktorá sedí pri ceste a maľuje kameň... Sedím při cestě a maluji skálu- Teraz sa pýtam Vás všetkých....? Kto v dnešnom svete dokáže sedieť pri ceste a malovať skalu? jedna z tých vyvolených si práve TY.....Tip...Peťo Kevin Costner sa v geniálnom filme Tanec s vlkmi volal po indiánsky- Ten, co tančí s vlky.... Ty, Janka si-Tá co maluje skálu....

vesuvanka
25. 06. 2004
Dát tip
Hermann, Peťo, to je od Tebe moc milé, co mi píšeš, Tvoje slova zahřejí... Díky za ně. A díky za informace o Radegastovi a Svarogovi. To jsem nevěděla - představovala jsem si Radegasta jako boha Beskyd (Radhošť) a Svaroga jsem vůbec neznala. Oba bohové ohňů mají moje sympatie... Docela lráda bych si o nich něco přečetla, a tak zapátrám v knihovně. A film Tanec s vlky byl nádherný, byli jsme na něm s manželem v kině a ještě jsme ho viděli v televizi. Mám také ráda Indiány a moje dcera se jim velmi podrobně věnovala - studovala jejich kulturu a několik let byla i v jednom indiánském kmenu. Tito naši tzv. bílí Indiáni jezdí do přírody, kde se snaží žít po vzoru skutečných Indiánů, vyrábějí si přírodní nástroje, šijí obleky a mokasiny, vyšívají korálky atd. Jejich cílem je především návrat k přírodě a také oživení téměř zaniklé kultury původních obyvatel "Nového Světa". A ještě díky za krásnou přezdívku "Tá co maluje skálu" a za tip

vesuvanka
25. 06. 2004
Dát tip
Hermann, Peťo, to je od Tebe moc milé, co mi píšeš, Tvoje slova zahřejí... Díky za ně. A díky za informace o Radegastovi a Svarogovi. To jsem nevěděla - představovala jsem si Radegasta jako boha Beskyd (Radhošť) a Svaroga jsem vůbec neznala. Oba bohové ohňů mají moje sympatie... Docela lráda bych si o nich něco přečetla, a tak zapátrám v knihovně. A film Tanec s vlky byl nádherný, byli jsme na něm s manželem v kině a ještě jsme ho viděli v televizi. Mám také ráda Indiány a moje dcera se jim velmi podrobně věnovala - studovala jejich kulturu a několik let byla i v jednom indiánském kmenu. Tito naši tzv. bílí Indiáni jezdí do přírody, kde se snaží žít po vzoru skutečných Indiánů, vyrábějí si přírodní nástroje, šijí obleky a mokasiny, vyšívají korálky atd. Jejich cílem je především návrat k přírodě a také oživení téměř zaniklé kultury původních obyvatel "Nového Světa". A ještě díky za krásnou přezdívku "Tá co maluje skálu" a za tip

Vesuvanko, Janičko, si možná spousta z nás neuvědomuje, co nám svými dílky přinášíš za krásu.... Děkuji.... nádhera jako vždy..... t!

vesuvanka
24. 06. 2004
Dát tip
kouzelná_květinka, Janičko, děkuji za milá a krásná slova - já se snažím jenom ukázat to, co ke mně promlouvá a dodává mi jiskru radosti. A když se mi podaří tu jiskřičku předat ještě dál, je radost dvojnásobná... a ještě díky za tip

vesuvanka
23. 06. 2004
Dát tip
Craerassy jsi moc milá a veliký dík

Dash_707
23. 06. 2004
Dát tip
Fajn, líbí !! .o))

Hermann
23. 06. 2004
Dát tip
stiahol, som si...napíšem..Peťo

vesuvanka
23. 06. 2004
Dát tip
Dream, díky moc - ta láva je nádherná, takovou jsem viděla na Etně, ale jen z dálky, ale i tak to stálo za to. Ohnivá inspirace - to je ono! Naposledy jsem malovala Fudžisan a Izu-Oshima. Také jsem malovala ohnivý Vesuv, který jsi mi poslala na moji úvodní stránku - Ty to umíš tak krásně vybrat, vystihneš, co potěší. Na Hefaista se chystám, ale nevim jak to dopadne, figury jsou alespoň pro mě hodně těžké, obzvláště v pohybu. Zdravím Tě a přeji hodně sluníčka, vesuvanka

vesuvanka
23. 06. 2004
Dát tip
Dash_707 díky za návštěvu a tip Hermann Peťo, díky a budu se moc těšit -

Noe1
22. 06. 2004
Dát tip
Hmmmm, hezky tu geologii popularizuješ *t

vesuvanka
22. 06. 2004
Dát tip
Noe1 tak to mě těší, díky za návštěvu a tip dream děkuji za upozornění - to se úplně stydím, že jsem ho nepoznala

vesuvanka
22. 06. 2004
Dát tip
dream, a zapomněla jsem ještě dík právě za Hefaista, který má moje veliké sympatie - obrázek bude pro mě další inspirací k malování....

vesuvanka
22. 06. 2004
Dát tip
Anonym7 Díky moc za milá slova a také Vás zdravím

Craerassy
22. 06. 2004
Dát tip
krásné, ty sluníčko:-) tip

vesuvanka
21. 06. 2004
Dát tip
Moc děkuji za návštěvu, přání a tip

Alimra
21. 06. 2004
Dát tip
opět krásné, opět dík, opět tip

cmukina
21. 06. 2004
Dát tip
pekne

Robinia
21. 06. 2004
Dát tip
Moc hezké, jako vždy. Tip

vesuvanka
21. 06. 2004
Dát tip
dream, děkuji, mám radost, že se Ti moje vprávění líbí a ještě děkuji za krásný obrázek ze starověkého Řecka, který se mi teď objevil. Alimra díky za milá slova a tip Cmukina děkuji, jsem ráda, že se Ti líbí Robinia děkuji za milá slova a tip

vesuvanka
21. 06. 2004
Dát tip
dream, děkuji, mám radost, že se Ti moje vprávění líbí a ještě děkuji za krásný obrázek ze starověkého Řecka, který se mi teď objevil. Alimra díky za milá slova a tip Cmukina děkuji, jsem ráda, že se Ti líbí Robinia děkuji za milá slova a tip

vesuvanka
20. 06. 2004
Dát tip
avi

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru