Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

GIORDANO BRUNO

26. 06. 2004
11
1
13498
Autor
vesuvanka

Když jsem se dozvěděla, že i on miloval Vesuv, nebylo možné to přejít bez odezvy...

GIORDANO BRUNO

Pod italským sluncem
ve stínu pinií
zvídavý chlapec
pohledem hladí
obrysy Vesuvu
v západních červáncích

Od ohně prý pustý je...
a veliká touha po poznání
vede chlapce stezkou
posetou kamínky i kameny
k místům dechu hory

Cestou promluvila
k němu Země barvami života
na lávě zrozené bolestí...
Svým tichým žárem
zapsal se Vesuv
do jeho srdce a otevřel
brány k vědění

Filosof, hvězdář - myšlenky nové
záblesky světla do temnoty
To nemohli mocní té doby snést
a srazily ho na kolena,
aby odvolal,
to co kdy řekl i psal

Stál proti nim zcela sám
a v jeho srdci jiskra Vesuvu
vzplanula a dala sílu k boji
Pevný jako skála,
nezradil Vesuv, Zemi ani hvězdy
a jejich zákony
do poslední chvíle ctil

Jeho hlas umlčeli ohněm,
ale myšlenka letěla jako blesk,
aby prorazila závoj temnoty
a ukázala cestu světla

1 názor

vesuvanka
01. 11. 2020
Dát tip

Josef František - děkuji za přečtení básně a za Tip :-)))


vesuvanka
14. 09. 2004
Dát tip
Cannisha - i já moc děkuji za přečtení a za tip

vesuvanka
08. 07. 2004
Dát tip
dream Díky za přečtení - to je milé, že máš ráda Itálii...

vesuvanka
07. 07. 2004
Dát tip
Dream, děkuji moc! Jsi zlatá.... To je totiž místo, kde jsem se měla narodit... vidět denně svoji milovanou horu při východu slunce, ale i v ostatní denní doby - vzniklo by tolik obrazů, celé botanické studie - nebyl by problém zajet malou vlakovou soupravou "Circumvesuviana" pod Vesuv a pak ten nádherný výstup - háje listnáčů a pinií, ptačí symfonický orchestr... a dál do posledního vegetačního pásma plného jásavých barev zlatých kručinek a fialových květů rostlin, jejichž jméno neznám... a ještě výš do království popelu a lávy až k místu žhavého dechu hory, kde bych se před ní v posvátné úctě sklonila.... Saluto Vesuvio!!! Pohled na Vesuv v různých ročních dobách, různé barvy krajiny a oblohy, Vesuv v dešti, Vesuv před bouří... jeho vrchol skrytý v hrozivém bouřkovém mraku, připomínajícímu drama vulkánu, které zatím je ještě skryto v jeho srdci. a čeká na svůj okamžik... A Vesuv v zimě, kdy jeho vrchol alespoň na kratší dobu pokryje sněhová čepička a vzácný obrázek, kdy celá hora se schová pod sněhem.... Veliký dík!

vesuvanka
01. 07. 2004
Dát tip
Dream ještě se vracím. Podívala jsem se na tu internetovou stránku - a ona je z NEAPOLE!!! To je úžasné!!! Blízkost Vesuvu! - prima a díky.

Jo, souhlasim s Eilil, žes trefně vybrala postavu. Ale vybrala sis jí vlastně opravdu ty? Nebylo to těm dvěma tak si podobným již souzeno? Vesuv pláče oheň, ve kterém končí i život GB. Jaká to spjatost. *

vesuvanka
30. 06. 2004
Dát tip
Vykradač_hrobů děkuji za návštěvu a pěkná slova. Mě to také velice zaujalo - Vesuv i Giordana Bruna spojuje oheň... Vůbec jsem netušila, že GB miloval Vesuv, věděla jsem jen, že byl Ital, ale nevěděla jsem přesně odkud. Tuto informaci mi poslala dcera e-mailem, že se o tom dočetla v knize "Moudrost Země" americké autorky (teď nevím její jméno). Byla jsem tím tak fascinována, že báseň vznikla ještě tentýž den.

Alimra
29. 06. 2004
Dát tip
líbí se mi *

vesuvanka
29. 06. 2004
Dát tip
Dream - děkuji, ráda se na webovou stránku podívám Alimra - díky za návštěvu a tip

Evička
29. 06. 2004
Dát tip
Moc oceňuji téma i tvé setrvání v poetické klasice - tady si ji moc neužijeme! tip

vesuvanka
29. 06. 2004
Dát tip
Evička - moc děkuji za ohodnocení a tip

vesuvanka
28. 06. 2004
Dát tip
Dream, to je nádhera - díky moc!!!

vesuvanka
28. 06. 2004
Dát tip
Dream, ještě se vracím - moc mě zaujalo výtvarné zpracování obrázku, je to velmi výstižné a také by mě docela zajímalo centrointernazionalestudibruniani - podle názvu se jedná zřejmě o italské centrum, a tak se podívám na www.google.it - ještě jednou díky

vesuvanka
27. 06. 2004
Dát tip
Synáček Petře, děkuji Ti za návštěvu, milá slova, tip a za velmi pěkný úryvek z písně muzikálu Galilei, který mě velice zaujal. Nalákalo mě to jít se na muzikál podívat, pokud ho ještě někde hrají. Díky a zdravím Tě.

Eilil
27. 06. 2004
Dát tip
Cestou promluvila k němu Země barvami života :o) Moc se mi to líbí.. líbí se mo přirovnání srdce Giordana k Vesuvu.. :o) T

Eilil
27. 06. 2004
Dát tip
:o))) já musím ještě.. hrozně se mi líbí i postava, kterou jsi vybrala.. :o) hrdá a stojící si za svojí pravdou.. :o) A znovu klobou dolu za to přirovnání k Vesuvu.. :o)

synáček
27. 06. 2004
Dát tip
vesuvanka: Ještě ho dávají... bližší informace Ti pošlu ve zprávě...

vesuvanka
27. 06. 2004
Dát tip
Eilil, děkuji za krásná a milá slova a za tip i já obdivuji lidi, kteří dokážou pro svoji pravdu položit i život... synáček díky moc, budu se těšit.

synáček
27. 06. 2004
Dát tip
vesuvanka: Poslal jsem Ti to na e-mailovou adresu...

vesuvanka
27. 06. 2004
Dát tip
synáček - díky moc.

Nicollette
27. 06. 2004
Dát tip
Proč ne:) .... spíš než poezii z toho cítim tu lásku k Vesuvu:-)*

vesuvanka
27. 06. 2004
Dát tip
Nicollette díky za ohodnocení a tip. Máš pravdu - láska k Vesuvu byla velkou inspirací k napsání díla...

synáček
27. 06. 2004
Dát tip
Ani já nemohu přejít bez odezvy zmínku o jeho kontaktu s Vesuvem... a s Tebou... když píšeš..." jeho hlas umlčeli ohněm..." Rozeznělo to ve mně úryvek z písně (v níž Galileo přemlouvá již spoutaného Giordana...) z (úžasného) muzikálu Galileo: Giordano vzácný je čas jak diadém vteřina každá Giordáno tenká jak vlas osudu nit chystá se vražda Daidalův pláč neslyšíš žáru jsi čím dál tím blíž Tak řekni jim to co říct máš nezradíš když odvoláš Giordano příteli můj bledý jak smrt úsvit se vkrádá Giordano příteli můj namísto dne rodí se zrada Na chvíli slož křídla svá odvolej dokud se dá... TIP...a díky!

vesuvanka
26. 06. 2004
Dát tip Josef František
avi

no, já nevím, co bych k tomu napsal, je to pěkné, ale asi to není úplně to, co od poezie očekávám :o)

vesuvanka
26. 06. 2004
Dát tip
Děkuji za návštěvu. Také jsem si nebyla jista, do jaké kategorie to zařadit, a tak ji změním na "ostatní", díky za upozornění.

Ano, kategorie ostatní se tady hodí, básnický výraz tomu trochu chybí, ale to je i můj problém, takže raději pomlčím... ..také mi přijde, že jsem se možná spletl trochu v historických souvislostech ohledně této osobnosti, ale jelikož je to spojeno s přírodou a úctou ke známé osobnosti, která určitě hrála významnou roli v dějinách...t. a klub..

vesuvanka
26. 06. 2004
Dát tip
Díky za ohodnocení, tip a za zařazení do klubu - jsem potěšena.

cmukina
26. 06. 2004
Dát tip
je to pekne

vesuvanka
26. 06. 2004
Dát tip
Díky za ohodnocení.

Craerassy
26. 06. 2004
Dát tip
vzplanulaa dala sílu k boji ...jen mezerníček ti tu ujel:-) tip za lásku k Vesuvu a krásu, kterou rozdáváš:-)

vesuvanka
26. 06. 2004
Dát tip
Díky za návštěvu, ohodnocení a tip. Na tu chybu se hned podívám a opravím ji - díky za upozornění.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru