Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Těžká hodina

08. 07. 2004
26
3
9305
Autor
synáček

Nemohu

zapomenout na ně

 

Velké chlapské dlaně

na hřbetě šmouhy od pláče a bláta

když táta

malé umazané tváře

dítěti hladil

co kamínek v trávě ztratilo

 

A

aby

toho málo

nebylo

tak v noci

sousedovic

se podhrabala fena

a roztrhala čtyři kuřata

 

Na vrata

se

 tlačí zima

dřeva ubylo

kobylka druhý den

navždy

jedno oko slepé

 

V tom

kroky za plotem

na vrátka čísi ruka klepe

otvírá

pošťák

rozhlíží se

mne si nevšímá

jde k tomu muži

tužku do ruky mu dá

s podpisem rychle

zmizí

 

Jak strašně cizí je tato hodina

 

Olovem

těžknou dlaně

a

pochopením

že jiný život právě začíná

 

Já s uzarděním

trapně klopím zrak

nechci se dívat na toho

kdo pláče

 

Lopaty rukou pod tíhou se chvějí

osudu

 

muž do mraků se  dívá

a zdá se

jakoby mezi vzdalujícími se ptáky

viděl tvář

která se nikdy nevrátí


3 názory

renegátka
23. 03. 2010
Dát tip
Tebe si synáčku musím dávkovat, hodně silné emoce.Krásná a smutná báseň.*

andromeda
31. 10. 2004
Dát tip
to je tak strasne smutné a zároven krásné - jen tichý TIP

synáček
31. 10. 2004
Dát tip
andromeda: Děkuji stejně tiše... žes tu byla...

elfka_Sea
16. 07. 2004
Dát tip
muž do mraků se dívá a zdá se jakoby mezi vzdalujícími se ptáky viděl tvář té která se nikdy nevrátí je to moc hezké *

gabio
16. 07. 2004
Dát tip
nechci se dívat na toho kdo pláče Vidím že jsi obměnil tema...a i to ti jde... t

inblue
15. 07. 2004
Dát tip
Nikdy jsem snad ve svém životě neviděla nic smutnějšího, než když můj táta plakal...Při téhle ho vidím zase..

beda
14. 07. 2004
Dát tip
Ach jo, to je síla. *

Robinia
12. 07. 2004
Dát tip
Tahle báseň je hodně hluboká. Potkala jsem za život dost lidí s podobně krutým osudem a jen ti, kteří umí naslouchat srdcem a duší, pochopí... Synáček nejen umí naslouchat, on to umí i krásně podat dál. Vadí mi "učené diskuse" co je umělecké podání, co je umění a co je laciný kýč. Největším umělcem je sám život...

Craerassy
11. 07. 2004
Dát tip
Nezvalová...pokud je tady nutno, aby autor prožil vše, o čem píše, zřejmě spousta z nás nebude mít o čem psát...udivuje mě, že kritizuje někdo, kdo sám nemá odkaz na jediné své dílko, takovým způsobem jako ty. synáčku...chvilku rýmované, chvilku ne..ruší mě to...ty víš, že obsahově nelze nic vytknout, protože je to psáno s citem a já nějak podvědomě cítím, že i s prožitkem...mně osobně se moc líbí: Na vrata se tlačí zima dřeva ubylo kobylka druhý den má navždy jedno oko slepé ..ale na druhou stranu...: Lopaty rukou pod tíhou se chvějí ..to mi příliš kontrastuje...lopaty..chvějí..

slza ukápla, skanula na ruce, bolestí srdce zalknuté... jiskřička naděje zhasla a zbyla jen pustá krajina... děkuji....smutný tip.... krásně jsi to napsal !!!!!

park
09. 07. 2004
Dát tip
Je to drsné, ale pokud báseň vychází z reálného prožitku, tak je to bohužel smutná zkušenost, nicméně dost kýčovitě popsaná. Souhlasím s Nezvalovou, pokud jde o laciné rýmy! A navíc se domnívám, že dílo útočí na konzumní emoce čtenářů . Jak vidno z množství tipů.. V tomto případě by určitě neškodila insitnější linie bez papperbackových obrázků....

vesuvanka
08. 07. 2004
Dát tip
Lopaty rukou pod tíhou se chvějí osudu muž do mraků se dívá a zdá se jakoby mezi vzdalujícími se ptáky viděl tvář té která se nevrátí Petře, je to velmi citlivě a krásně zpracovaná báseň a podáváš ji tak živě, že mi vhání slzy do očí... vžívám se do pocitů udřeného táty, kterého potká tak krutý osud a vidím před sebou i malého chlapce, který klopí zrak, aby se nemusel dívat na toho, kdo pláče... cítí, že se stalo něco hrozného, ale ještě neví, že už ho maminka nikdy nepohladí.... Díky a veliký TIP

Abyss
08. 07. 2004
Dát tip
"A aby toho málo nebylo tak v noci sousedovic se podhrabala fena a roztrhala čtyři kuřata" "kobylka druhý den má navždy jedno oko slepé" ojojoj! moc pekna! *

nadherna basen! tip

Andulka
08. 07. 2004
Dát tip
dneska jsem bez pripominek...:-)*

Arien
08. 07. 2004
Dát tip
moc krásná, tichounce se nevnucující, křehce skromná děkuji, synáčku

papouch
08. 07. 2004
Dát tip
:>

Elyn
08. 07. 2004
Dát tip
jen tiše...*

Hester
08. 07. 2004
Dát tip
nádhera

Nezvalová_
08. 07. 2004
Dát tip
čím to, že si tahle báseň získala tolik čtenářů? možná kdyby ti čtenáři neklouzali po povrchu a nedojímali se tolik dlaněmi jako lopaty a kaménky, možná by přišli na pár podbízivostí v textu . na to, že zkušenější čtenářské oko zachytí rýmy jako kuřata-na vrata, slepé-klepe, prapodivný tvar slova "uzardětí"... atd. opravdu milý čtenáři tak citlivě reaguješ na obsah téhle básně? je to tak snadné, vezmeme otce, pak dítě, dvé zvířátek, z toho jedno nejlépe slepé... zahustíme dramatičností, ta je v této básni zastoupena "dopisem"... přidáme pláč, osud a nenávrat. a máme tu báseň jak z Pečírkova kalendáře. mysli, čtenáři....

Elyn
08. 07. 2004
Dát tip
je to v Ostatních"...beru to jako vzpomínku.. a ta se povedla.. a pasáž, jak vybrala Abyss, se mi hodně líbí.. má to atmosféru.. ale rozumím...

ajlla
08. 07. 2004
Dát tip
moc smutné...*T

vesuvanka
08. 07. 2004
Dát tip
Nezvalová čtenáři určitě myslí... a právě toto dílo nás zaujalo nejen námětem, ale i tím jak je zpracováno - lopaty, kaménky - a všechno to, co z básně vypisuješ a nelíbí se Ti, velice živě vystihuje atmosféru místa a krutého okamžiku... Nejsem odborník na poezii, co se týká posuzování rýmů atd. Pro mě, ale i pro další čtenáře, má svoji poezii každé dílo, které má "citový náboj" - bere za srdce tak , že se čtenář k němu vrací, ať již přečtením anebo v myšlenkách. Na mě tato báseň hluboce zapůsobila a připomněla mi báseň z čítanky "Osiřelo dítě", která byla nádherná a smutná.a zapsala se do mého srdce...

Nezvalová_
08. 07. 2004
Dát tip
vesuvanko: lze opravdu z básně poznat, že pisatel prožil ony "kruté" okamžiky? nemůže to být jen zprostředkované vyprávění, nebo čirý výmysl ? ich forma se tomu říká.

Nezvalová_
08. 07. 2004
Dát tip
jinak je hezké, že mluvíš v množném čísle. jsem asi na druhé straně barikády. nerada se opakuji, ale pokud má pro mě báseň emocionálně vyznít, autor by se měl varovat rýmů typu táta-bláta. a měl by přihodit něco originálního básnického jazyka. dopouští-li se prohřešků tohoto typu, autor začínající, ok přimhouřím. jinak nee.

vesuvanka
08. 07. 2004
Dát tip
Nezvalová při čtení básně jsem si také dávala otázku, zda autor sám prožil tu krutou hodinu, pokud ano, báseň je a citlivou vzpomínkou na tatínka a na hroznou ránu, která přišla jako blesk ( moc pěkné jsou poslední verše) a pokud ne, obdivuji autora, jak se dovede vžít do malého chlapce a jeho strašného zážitku. Myslím, že v tom je mistrovství básníků a spisovatelů - vžít a vcítit se do děje (a v této básni je hodně citu, srdce tu hoří). A to každý nedokáže. I to je důvodem, že některé dílo nás zaujme, zatímco jiné nás nechá lhostejné. Je fakt, že každému čtenáři se líbí něco jiného - proto vlastně i tady v Písmákovi často nacházíme na jedno dílo různé názory.

darksky
08. 07. 2004
Dát tip
jo moc dobre zaslouzi si 100% tip

Waawe
08. 07. 2004
Dát tip
krásná vzpomínka.... nádherně matná...ale neskutečně pravdivá...hezky napsané... upřímně... T* měj se hezky m.

Alimra
08. 07. 2004
Dát tip
silná *

Lunka
08. 07. 2004
Dát tip
...moc pěkné...*T

cmukina
08. 07. 2004
Dát tip
krasne

Arienalia
08. 07. 2004
Dát tip
Těžká, smutná, krásná... T*I*P

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru