Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Opsáno z Pratchetta pro Rivku

19. 09. 2000
5
0
6530
Autor
alina

Nemlaťte mně za to, že jsem to zbůhdarma naklofala sem. Nevím, kam bych to jinak Rivce napsala. Nebojte, já to brzy smažu!!!!!!!!

Terry Pratchett: Úžasná zeměplocha (O) Knihovník chvilku promýšlel celou situaci. Takže... trpaslík a troll. Oběma těmto drujům dával přednost před lidmi. Tak především ani jedna z těchto ras nepatřila k vášnivým čtenářům. Knihovník samozřejmě byl pro to, aby se všeobecně četlo co nejvíc, ale čtenáři jako takoví mu prakticky lezli děsivě na nervy. Na tom, jak neustále tahali knihy z regálů a opotřebovávali jejich slova neustálým čtením, bylo něco svatokrádežného. Měl rád lidi, kteří knihy milovali a respektovali a podle knihovníkova nejniternějšího přesvědčení nejlepší způsob, jak to dokázat, byl ponechat knihy v policích, na místě, které jim bylo určeno od přírody. (O) Knihovna byla největší sbírkou magických knih a textů v celém známém mnohovesmíru.Její regály se prohýbaly pod tisícovkami svazků plných okultního vědění a magických nauk. Říkalo se, že tak obrovské množství magie dokáže pokřivit obyčejný okolní svět, a proto v knihovně neplatí obvyklé zákony času ani prostoru.Říkalo se, že knihovna existuje navěky. Mezi regály ve vzdálenějších chodbách jste se prý mohli potulovat celé dny. V jejich bočních uličkách údajně žijí celé skupiny studentů, ztracených při studiu a výzkumech, a v temných výklencích se plíží podivné věci, sloužící za potravu věcem ještě mnohem podivnějším, které občas vylézají z neprozkoumaných hlubin. Moudří studenti, kteří se vydávali do hlubin knihovny hledat některý z méně užívaných svazků,si dávali dobrý pozor, aby nezapomněli kreslit na regálech křídové značky. Ti opravdu chytří navíc nechávali svým spolubydlícím dopis, kde jim oznamovali,kam a proč se vydali, a žádali je, aby je přišli hledat, pokud by se náhodou nevrátili na večeři. Protože je známo, že magie se dá svázat jen velmi volně, byly knihy uložené v knihovně mnohem více než předměty ze dřeva, kovu a pergamenu. Z jejich hřbetů vyletovaly jiskřičky přebytečné magie a neškodně se uzemňovaly prostřednictvím mosazných kolejniček, které byly právě k tomuto účelu připevněny na každém regále. Kolem skříní s knihami poletovaly jako namodralé trasírky magické výboje a všude znělo tiché papírové šustění, zvuk podobný tomu, jaký byste snad mohli zaslechnout nedaleko kolonie hřadujících špačků. V nočním tichu promlouvaly knihy jedna ke druhé. (O) Chrápání vycházelo z místa, kde kus staré přikrývky zakrýval něco, co se podobalo hromádce pytlů s pískem, ale co ve skutečnosti byl dospělý orangutan mužského pohlaví. Byl to knihovník. V těchto dnech už jen málokoho napadlo poukazovat na skutečnost, že je orangutan. K té změně došlo při jisté magické nehodě. Podobné nebezpečí v přítomnosti množství mocných magických knih hrozilo prakticky neustále a většina zúčastněných byla přesvědčena, že z toho všeho tenkrát knihovník vyvázl ještě velmi šťastně. (O) "Oook?" zazněl knihovníkův hlas do vlahého šera. Postupoval teď opatrně, protože si jakýmsi šestým smyslem uvědomil, že ty stopy nevyhnutelně směřují ke stejnému cíli jako on. Zahnul za roh a tam to bylo. Příslušné oddělení. Regál. Police. Mezera. V mnohovesmíru se vám může naskytnout bezpočet strašlivých pohledů. Ale i přesto, pro duši naladěnou na citlivý rytmus knihovny je máloco horší než zívající mezera v místě, kde má být kniha. Tu knihu někdo ukradl. (O) Skutečně zasloužilí či výjimečně zkušení knihovníci, kteří vykonali nějaký velký či rytířský skutek knihovnictví, jsou však přijati do tajného řádu a proškoleni v obtížném učení "Jak přežít ve světě za regály, které známe". (O) Knihovník s hlasitým klepáním kloubů vstoupil do knihovny tady a teď. Každý chlup na jeho těle se ježil vztekem. Rozrazil dveře a vyrazil do sužovaného města. Někdo tam dole už brzo zjistí, že nejstrašnější noční můra je rozzuřený knihovník.
Bebitka
20. 04. 2004
Dát tip
chechééé :))) chcu bejt stařenka Oggová, protože znám tajný koňský slovo :))) mihu-le? totiž mohu-li? :)))

alina
31. 12. 2003
Dát tip
avízko pro Dera!

Dero
31. 12. 2003
Dát tip
Díky, ali, tipa na paní knihovní a knihovny vůbec! ;o) (konec euforie) ;o)

alina
04. 12. 2003
Dát tip
;)))) Mrakoplaše bych brala za bráchu ;) ......... a až jednou vyrostu, rozhodla jsem se býti Bábi Zlopočasnou! :o)

JJ_McKay
03. 12. 2003
Dát tip
Jo, Pratchett. Prostě bomba:) P.S. Smrť ja největší frajer v celém mnohovesmíru!!!

Albireo
25. 08. 2003
Dát tip
K prologu: jsem hrozně rád, že jsi to ještě po skoro 3 letech nesmazala. Dík - a prosím Tě, nech to tady dál!

alina
04. 03. 2003
Dát tip
aví

papyr
25. 09. 2000
Dát tip
A neříkejte mu pane Opičko... Eeek? Oook!

Carodej
23. 09. 2000
Dát tip
Chicht:o)

Carodej
22. 09. 2000
Dát tip
Ehm...to jsi vážně celý opsala růůůůůčo? Mimochodem, banánek by nebyl?:o)

alina
22. 09. 2000
Dát tip
Čároši: si piš, že jsem to opsala růčo. Knihovníci jsou zdatní jedinci a vytrvalí. Sakra,...nějak se mi.. náhle ty přední končetiny začínají prodlužovat.... Moment, mrknu se pod stůl nějaká slupka se tam válí. Oook

blazinek
21. 09. 2000
Dát tip
ook ooook ook? oook! oooooook ok ok... ook oooooook oook ooook ok okoook ook!

Merle
20. 09. 2000
Dát tip
Knihovník je moje skoro nejoblíbenější postava :-)))) kožený měch navlečený na konstrukci z vodovodních trubek...

Klárka
20. 09. 2000
Dát tip
ano, ano, alino, nemaž to :-) V tomto případě je upoutávka naprosto na místě, myslím :-)

Rivka
20. 09. 2000
Dát tip
:)))))) Děkuju - přesně tak nějak jsem si to představovala:))))

alina
20. 09. 2000
Dát tip
Koukám, že se nám národ knihomolů pěkně rozrůstá. Oook !!!

alina
19. 09. 2000
Dát tip
Rivko, já vím, že je to dlouhý, a stejně to ještě nemá konce,... Mám silné podezření, že Pratchett kromě jiných profesí musel i knihovníkovat. Jupííí. Tedy pardon - Oook.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru