Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Špaček a Žvýkačkový baron

Výběr: sleeping_beauty, a2a2a, Gora
22. 07. 2004
30
17
13642
Autor
Kandelabr

Narodil se a nebyly mu ještě ani tři vteřiny a už letěl mírným obloukem k zemi, žuchnul na kamennou dlažbu, upustil pár jisker, odrazil se poposkočil a pak se nekonečně dlouho kutálel a zanechával za sebou tenkou stopu kouře, až se konečně zastavil a uvelebil se ve spáře mezi dvěma kočičími hlavami.

HEJ, TY NOVEJ! zahulákala beztvará bílá placka vonící po mátě, MOC SE TADY NEROZVALUJ! TADY JE TO VŠECKO MOJE.

Špaček neprotestoval, poklidně vykuřoval a moc se nerozvaloval.

ABY BYLO JASNO, JSEM ŽVÝKAČKOVÝ BARON, řekl Žvýkačkový baron a nebylo o tom pochyb.

MÁ PRAVDU, JE TO BARON, řekl stín kandelábru, ve kterém se baron rozplácával.

BRÝ DEN, řekl špaček, jenom tak na půl filtru, aby se neřeklo, že je špatně vychovaný.

DOBRÝ DEN, zabublaly unisono všechny ostatní placky, bílé, sluncem vysušené, semtam s jemným nádechem růžové, žluté, fialové nebo ledově modré, pár černých, špinavých s nalepenou vrstvou prachu a otisky od mamutích podrážek, ze všech se linula slabá vůně máty, citronu, bomparů a všeho možného a všechny vypadaly nešťastně.

Až na jednu, růžovou a sladce vonící, nóbl fešnou žvýkaččí číču, způsobně před vyplivnutím sežvýkanou do úhledné kuličky, jak se na dámu sluší. Ležela rovněž ve stínu kandelábru a svou krásou dodávala okolnímu světu naději.

KRÁSNÁ, VIĎŽE? zachrchlal baron směrem ke špačkovi. JE MOJE. JAKO VŮBEC VŠECKO. TOHLE JSOU MÍ PODDANÍ. CELKEM DVAADVACET DUŠÍ. KDYBYCH NEBYL SKROMNÝ, BYL BYCH NA SEBE HRDÝ.

ONA NENÍ JEHO, zašeptalo bělavé bajo s černavým okrajem. NENÍ JEHO. JE SAMOSTANÁ. CIZINKA. VYPADLA Z JEDNÉ MOC VYSOKÉ PUSY. ANI MU NEROZUMÍ.

TY TAM! zahřímal baron na bajo, SPLASKNI NEBO UVIDÍŠ!

Bajo poslušně splasklo, ale ještě před tím vrhlo po špačkovi utrápený a po baronovi nenávistný pohled. TRPÍME TU, ještě zasyčelo.

BONJOUR! Kývla růžová kulička na špačka a svět se zamotal pod sladkou vůní jahod.

POKUD JÍ NEROZUMÍŠ, řekl baron, TAK JÁ TI TO PŘELOŽÍM. ZNAMENÁ TO NĚCO JAKO: MILUJI BARONA. ASI TAK. JE DO MĚ BLÁZEN, CHUDINKA HEHE, ALE NEDIVÍM SE JÍ.

VY ZNÁTE CIZÍ ŘEČI? zeptal se špaček.

DŘÍV JSEM HODNĚ CESTOVAL. DOSTAL JSEM SE NA JEDNU FAJNOVOU PODRÁŽKU A VIDĚL JSEM KUS SVĚTA. LECCOS JSEM POCHYTIL. MĚL BYS TAKY CESTOVAT. HLAVNĚ BYS MĚL VYPADNOUT A NEHUČET MI DO PODDANÝCH. ROZRÝVAT MORÁLKU, TO JSTE CELÝ VY.

Bylo to poprvé v životě co byl špaček označen za hučitele a rozrývače a tak tu událost vychutnával mlčky, pomalu dýmal a dumal o můře, která chrněla v záhybech elektřinou vrnícího kandelábru. Jeho stín se líně plazil po zemi, snažil se udržet na baronovi, ale s postupem času to bylo čím dál těžší.

Kolem pršely boty a zanechávaly své otisky v trpících poddaných, baron se rozvaloval a vedl řeči a špaček dohasínal a dohasínal a prohlížel si tu růžovou nádheru a pak barona a zase nádheru a smutné bezmasé torza orbitů, baj, peder, bruklynů, a vriglisů a zase sklouzl k cizince.

MILUJU JI. řeklo bělavé bajo, a myslelo růžovou krásku.

MILUJU JI, řekl stín kandelábru a myslel tu šedavou můru s jemnými chloupky na tělíčku poklidně spící tam, kde stín přecházel v hmotu.

MILUJU JI, řekl špaček a myslel svobodu, kterou mu podala špička hnědé lakýrky velikosti 41, která ho nakopla a odnesla někam úplně jinam.

postamble();

17 názorů

Sidneckij
15. 06. 2021
Dát tip

Paráda!


Nespoutaný
15. 06. 2021
Dát tip

Jo supr to je 


Gora
21. 05. 2021
Dát tip

Jasně... to jen pokud bys třeba něco oprášil ze šuplete:-)


Kandelabr
21. 05. 2021
Dát tip

Gora: Nejdřív musím dopsat co mám rozepsáno, jak víš :)


Gora
21. 05. 2021
Dát tip

Kandelabře, pokud bys měl něco aktuálnějšího, uvítala bych to - velmi...


Kandelabr
21. 05. 2021
Dát tip

Janina6, Gora: To je milé, že se vracíte i k takovým vykopávkám :) díky.


Gora
20. 05. 2021
Dát tip

Děkuju, toho opravdu neznám, ráda se podívám.


Janina6
20. 05. 2021
Dát tip

Fantastický autor je třeba Finch. Velmi originální. Škoda, že sem dlouho nedal nic nového. Bohužel jsem se nedopátrala jeho skutečného jména, vsadím se, že už určitě publikuje knižně.


Gora
20. 05. 2021
Dát tip

Janino, kdybys věděla o dalších podobně skvělých autorech z minulosti, napiš prosím, ale ne odkaz:-), děkuju za spolupráci. Nejsem zde tak dlouho, abych je znala.


Janina6
20. 05. 2021
Dát tip

Jasně, a tahle povídka si to zaslouží. Kandelabr tady má úžasné texty. Ani jsem je ještě nestačila přečíst všechny... a zrovna tuto povídku jsem četla poprvé, díky tobě :-)


Gora
20. 05. 2021
Dát tip

Janino, děkuju - určitě se podívám a bedlivě přečtu.

To s udělením ZV / kromě jasné kvality/ byl i můj hlavní záměr s povídkou Špaček a...


Janina6
20. 05. 2021
Dát tip

Ahoj, Goro, je to "Velrybí labutí píseň", to je fakt lahůdka pro milovníky fantazie a bohaté slovní zásoby. A ta druhá má název "...že není žádná džungle", je trošku náročnější na "domýšlení se" příběhu, takové trochu mysteriózní, ale já si ji pořád chodím číst, už léta... :-) Kdysi, když jsem tady nějakou dobu redaktorovala, nechala jsem u nich svoje výběry, ale na zlatej to nestačilo :-)


Gora
20. 05. 2021
Dát tip

Janino, napsala bys mi prosím názvy těch povídek, nejde mi hledání odkazů /starý PC/, děkuju...


Aru
20. 05. 2021
Dát tip

tak tohle je naprosto geniální ;)


Janina6
20. 05. 2021
Dát tip

Ano, je to pěkné, fantazie, hravost a smysl pro češtinu... Ale za sebe musím dodat, že se u tebe dají najít povídky, které fantazií i stylem tuhle naprosto převálcují... dovolím si pro příklad přidat 2 odkazy:

https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=357292

https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=313272


Gora
19. 05. 2021
Dát tip

Skvělým stylem a fantazií zasluhuje výběr... 

pokud se ti po těch letech bude, Kandelábře chtít, oprav si

SAMOSTANÁ. CIZINKA. - SAMOSTATNÁ. CIZINKA.


a2a2a
09. 11. 2004
Dát tip
Není to žánr, který čtu a už vůbec bych něco podobného neuměl napsat, to mi však nebrání, abych ocenil přepestrou fantazii, hravou a čtivou stylistiku, velmi živý obsah - t+v

Vaud
30. 10. 2004
Dát tip
Výborný to je!

katugiro
28. 09. 2004
Dát tip
no jistě *

Android
01. 09. 2004
Dát tip
Sqvělý mikrosvět! TiP*

ECHO
19. 08. 2004
Dát tip
smutné bezmasé torza - to rve zas moje uši, česky je "smutná bezmasá". Jinak za nápad a zbytek - rozhodně TIP!

Witch
02. 08. 2004
Dát tip
chachááá jo, Jo, JO!!! ***

Andulka
30. 07. 2004
Dát tip
asi jsem divna. vsichni tu jsou nadseni a ja se nudila...:-)))) P.S. dovol mi tu uprimnost, chvalila jsem te jinde..:-))))

Cirilla
26. 07. 2004
Dát tip
jojojojojojojojojojo, poetický prozaiku denní všednosti :)

Kytiii
26. 07. 2004
Dát tip
wauuu... pěkné a neobvyklé... tip

alina
25. 07. 2004
Dát tip
angel1: neboooj! Já vím, že to byla troufalost, ale když já si prostě nemohla pomoci... bylo to tak přesný!! ... a dík ;)

pozorovatel
24. 07. 2004
Dát tip
"ABY BYLO JASNO, JSEM ŽVÝKAČKOVÝ BARON, řekl Žvýkačkový baron a nebylo o tom pochyb." - tenhle způsob vtipu jsem u tebe, myslím, už viděl a připojuju i já svou chválu. Tip je samozřejmě samozřejmost.

guy
23. 07. 2004
Dát tip
O stupeň mi zvedla náladu ... i trochu přiměla k zamyšlení ... no, spíš asi k takovýmu jako zasnění ... moc fajn! :-)*

idle
23. 07. 2004
Dát tip
hezký :)*

Alojs
23. 07. 2004
Dát tip
Špatně napsané přímé řeči + jedna věta, která rve zrak (ze všech se linula slabá vůně máty, citronu, bomparů a všeho možného a všechny vypadaly nešťastně - v jedné větě 3x slovo "všechno"). Jinak gud.

alina
23. 07. 2004
Dát tip
už asi tak napotřetí mám chuť opsat doslovně kritiku od angel1 ... a teďkonc to fakt konečně udělám!!! ;) Protože je to fakt přesně ten pocit, co mi proběhnul hlavou..!!! Takže angel1 - sdovolením ;) : " MILUJU JI - řekl angel1 a myslel tím tvou hlavu, ve které se líhnou tak hezké věci, které jeho světu dodávají naději "

Lutcinka
23. 07. 2004
Dát tip
Vyborny. DŘÍV JSEM HODNĚ CESTOVAL. DOSTAL JSEM SE NA JEDNU FAJNOVOU PODRÁŽKU .......... LECCOS JSEM POCHYTIL :)

Lutcinka
23. 07. 2004
Dát tip
Vyborny. DŘÍV JSEM HODNĚ CESTOVAL. DOSTAL JSEM SE NA JEDNU FAJNOVOU PODRÁŽKU .......... LECCOS JSEM POCHYTIL :) T

Zbyhoň
23. 07. 2004
Dát tip
Paráda, pane Kandelábře! To nejlepší, co jsem dnes četl, zhusta si tipnu. A semizdá, že si to fouknu k oblíbeným, ten začátek je nádhernej.

angel1
23. 07. 2004
Dát tip
for Alina: dneska ještě jo, ale příště NEOPISOVAT ! :o)))

Natasha_
23. 07. 2004
Dát tip
Já se divila, kam zmizel můj obdivný text....a on tkví na Liteře :)

Dero
22. 07. 2004
Dát tip
"ABY BYLO JASNO, JSEM ŽVÝKAČKOVÝ BARON, řekl Žvýkačkový baron a nebylo o tom pochyb." Tak to můžu ... skvěle. ***-*

fungus2
22. 07. 2004
Dát tip
Zdařilé o)))TIP

Blackadder
22. 07. 2004
Dát tip
Ano, moc hezké. Nemám co bych dodal. Tip.

angel1
22. 07. 2004
Dát tip
MILUJU JI - řekl angel1 a myslel tím tvou hlavu, ve které se líhnou tak hezké věci, které jeho světu dodávají naději

Plopez
22. 07. 2004
Dát tip
supr!

skvely - tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru