Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vzpomínka na Jurku Stěpina

22. 09. 2000
12
0
10117
Autor
Carodej

Vzpomínka na Jurku Stěpina Odpolední slunce se Vitalijovi opíralo tvrdě do zátylku, ale on jakoby to ani nevnímal. Přesunul si jedním pohybem jazyka šťavnaté stéblo trávy z pravého koutku do levého a nadále si dalekohledem prohlížel onoho blonďáka. Velmi mu připomínal jeho nejlepšího kamaráda Jurku Stěpina. Jurij měl stejně plavé vlasy, drobnou štíhlou postavu a onen stálý, jakoby mírně posměšný úsměv ve tváři. Jen oči měl Jurka hnědé, ale jinak podoba seděla a Vitalijovi přinesla vlnu vzpomínek. Už jako chlapci spolu chodívali často na lov do širokých lesů za Zaběrežnoj, kde trpělivě trénovali své střelecké umění z malorážek svých otců, lovíce ptáky, veverky a divoké králíky. Učili se stopovat vysokou, nestavět se nikdy po větru a zabít vždy první ranou, protože náboje byly drahé a jejich otcové jim jich sebou dávali vždy jen pár. Vitalij setřepl z hřbetu levé ruky berušku a vzpomněl si na tu chvíli triumfu a štěstí v chlapeckých srdcích, když Jurka trefil svého prvního sobola. Nesli to zvířátko s neuvěřitelně hebkou kožešinou do vesnice společně na před sebou natažených rukách, jako by to byla svatá ikona. Vitalij tenkrát cítil stejnou radost, jako by tu čistou ránu do sobolího oka trefil on. Bylo důležité nepoškodit kožku, která pak měla mnohem větší cenu. O pár dní později Vitalij zastřelil lišku a tenkrát jim jeho otec Petr Michajlovič oběma poprvé nalil po kalíšku vodky a připili si na úspěšný lov jako muži. Nakonec se šíleně opili a Jurku si odvezl jeho táta domů na trakaři… Jenže Jurka Stěpin už nežije. Už tomu bude půl roku, co ho Němci chytli v lese s puškou a několika ulovenými králíky. Odvedli ho do vesnice a před očima všech ho zastřelili. Vitalij vyplivl rozžvýkané stéblo a znovu přitiskl oko k dalekohledu. Nitkový kříž zaměřovače se na chvíli zastavil na výložkách blonďáčkova stejnokroje, kde se slunce odráželo od dvou stříbrných hádků a pak se posunul k jeho pravému oku. Vitalij krátce zadržel dech a zlehka stiskl spoušť.
Maryčka
30. 04. 2005
Dát tip
sevřená kompozice... snad jen: nejedná se o povídku, nybrž o novelu, ale to je detail, který nemůže textu ubrat na kráse. Téma msty, téměř rodové, je sice staré jako samo písemnictví, nicméně zpracování je neotřelé, takže *

Shellinka
09. 08. 2002
Dát tip
...TIP víc nemůžu říct...

Meggie
09. 08. 2002
Dát tip
síla......působí, já........slova nenalézám. *

dvet
08. 08. 2002
Dát tip
kralici se mi zdaji navic - zbytecne to pridava dalsi rovinu, je to zbytecne konkretni - stacilo by (myslim) ze ho zabili ....dokonce bys ani nemusel rikat, ze ho zabili Nemci - o tom to prece neni, to by bylo hloupe

Bulvena
27. 05. 2002
Dát tip
Velmi dobře napané, ze začátku něco mezi Šukšinem a Čechovem, očekávala jsem spíše humorné ladění. Pointa dobře vymyšlená.Coby milovník ruské literatury nemohu než udělit ***

Anonym59
25. 06. 2001
Dát tip
I když jen jako anonym... musím to tu napsat... Je to skvělé a zase ta rána, stejně jako u H.I.V. Zkrátka mě to dostalo... Kdybych mohla, dám Tipíka tipíkovatýho... Pája

Vitalij krátce zadržel dech a zlehka stiskl spoušť. - nádherná velice jemně napsaná a všeznamenající větička. Líbí se mi ta postupná gradace, vývoj děje a hlavně, hlavně to vyvrcholení....

Carodej
05. 04. 2001
Dát tip
Já moc děkuju, všem!

Anonym
16. 02. 2001
Dát tip
bylo mi jasny, ze jurka nezije, a tak jsem vzpominky trosku prelitla, abych se dostala k nejakemu tomu deji, a pak jsem najednou byla na konci na napadlo me jenom: "ty vole", coz sem jako mlada dama(mamky termin) napsat nemuzu, takze jsem si to precetla jeste jednou. moc ti nepomuzu ale je to dobry, dobre napsany a jak to mam rada...paradni konec! tipik:-)

Requo
09. 12. 2000
Dát tip
V prvni rade - TIP. Tato povidka mi pripomina slova me byvale profesorky na cestinu, kdyz jsme se bavily o tzv. Ztracene generaci, vzali jim detsvi. Krasne dilo. Diky. Ja su proste zamereny na povidky a pribehy o valce jsou silne, jako vzdy, nebot kazdy ve valce umira, nehlede na jeho rodinu, nehlede na city, nehlede na odvahu. Statecny i slaby, oba muzou lezet v jednom hrobe. Strana dobra a strana zla hraje tam nekde nahore valecny marias a povidaji si o tech, co nechali doma. Valka je svinstvo, vsichni to vime. Nikoho snad netesi zabit lidskou bytost.... ale vsichni vime, ze kdyby nekdo napadl nase blizske, ze to udelame. Bohuzel. Toto sve kraticke, mozna prilis strohe povidani bych zakoncil slovy, ktera jsem kdysi slysel, kdo vi kde a kdy: "Válka je dobrá věc, pozna se v ni člověk." zajimava myslenka...

Laďa
24. 10. 2000
Dát tip
Co se týče povídky, myslim, že k dokonalosti mnoho nechybí. Pokud tedy budeme rozebírat filozofii válek, tak jednoznačně odsuzuji každého, kdo jde do války a zabíjí. I ten ssák je člověk. Kdoví, proč tam byl. Chápete proč můžou bejt války?! Dokud se najde jeden jedinej člověk, kterej bude ochoten nebo se nechá donutit do tý války jít, tak to neskončí. Tu tvoji druhou povídku nevim, kdy přečtu, bohužel je to fantazy a na to si musim udělat čas a prostor.

Carodej
10. 10. 2000
Dát tip
Viz záložky se dvěma stříbrnými hádky - znak jednotek SS. Vitalij se prostě stal sniperem Sovětské armády.

J
09. 10. 2000
Dát tip
1)Proč musel Vitalij zabít blonďáčka? Za to? 2)Vypravěčský styl je moc dobrý a čtivý.Napínavý, člověk čeká, jak to bude dál, hltá a dělá mu dobře kultivovanost a promyšlenost projevu, což by nešlo bez patřičné inteligence, ale add 1) /?/ 3) Asi prostě jen za to. Oko za oko.../?/

sexyzrzka
29. 09. 2000
Dát tip
hmm.. takhle pis a ja te budu prodavat.. :o))

Carodej
29. 09. 2000
Dát tip
Beru tě za slovo, Sexynko:o) A to pivo platí:-)

Sarken
28. 09. 2000
Dát tip
..... neartikulované pazvuky obdivu sem vypisovat nebudu tak jenom ten tip

3Kolik
27. 09. 2000
Dát tip
Toto je hodně dobrá povídka.

Yeziiinka
26. 09. 2000
Dát tip
I když neumím dílko hodnotit z profesionálního úhleho, styl jakým je tahle povídka vyčarovaná se mi líbí STRAŠNĚMOC. *

jahudka
25. 09. 2000
Dát tip
Perfektní! Moc se mi to líbí. Krátké, ale výstižné a skvěle zpracované. TIP

zirafka
23. 09. 2000
Dát tip
co bzch tak rekla noveho? :-) libí

Merle
22. 09. 2000
Dát tip
síla... hodně dobré

Stínovlas
22. 09. 2000
Dát tip
Fakt síla, naprosto profesionální.

Stínovlas
22. 09. 2000
Dát tip
Fakt síla, naprosto profesionální.

Janis
22. 09. 2000
Dát tip
No nejní to vůbec špatné ,snad druhá dobrá věc co tu čtu za dnešní den.-)

Carodej
22. 09. 2000
Dát tip
Přesto nemůžu souhlasit s tím, jak reaguješ v některých Kritikách, Janis. Pokud někoho kritizuji, nedělám to povýšeně. Není úkolem kritiky někoho znechutit a ponížit. Nicméně děkuji za kladný ohlas.

Janis
22. 09. 2000
Dát tip
Netvrdím,že na Písmáku jsou všechny dílka špatná,to opravdu ne,některá jsou celkem dobrá,ale nebudu psát,že se mi líbí když se mi nelíbí... a jinak pod dílem ,je mám dojem připsáno Přidat vlastní názor - kritiku,tak já to dělám,asi na to nejste zvyklí.... povýšeně,myslíš že někoho kritizovat znamená chovat se povýšeně?

Carodej
22. 09. 2000
Dát tip
Ne, to si nemyslím. Ale pokud kritizuji, tak se soustředím buď na kritiku konkrétních míst nebo řeknu, že se mi to nelíbí a proč. Tobě se podle mne podařilo urazit několik lidí. Přiznám se, že mi to zvedlo adrenalin a asi na dvou místech jsem na tebe podrážděně zareagoval, i když jsi neútočila na mne. Proč jsi například napsala Merlemu tu "radu"? Já si prostě jen myslím, že provádíš agresivní kritiku, chápeš? Hodně agresivní....:o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru