Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Šach

03. 08. 2004
11
1
3510

...neviem...

Rozišiel som sa so svojou milovanou. Po vzájomnej dohode ma nechala, kvôli učiteľovi aerobicu. Alebo tak nejak sa jeho remeslo nazýva. Zdalo sa mi, že s ním trávi nejak veľa času, ale myslel som si, že je teplý. Nuž, zrejme nebol.

 

To je však v podstate jedno. Je to už rok. A nezmenilo sa prakticky nič. Akurát som trošku nadržanejší. Ale to je asi tak všetko.

 

Vlastne mi to ani nebolo nejak extra ľúto. Len asi tri dni som sa trochu motal. Dva krát som sa opil. Tri krát sa opil. Prečítal nejakú blbú knižku, ktorá ma dojala. A napísal milostnú básničku, za ktorú sa budem hanbiť do konca života. Ale potom akoby uťalo....

 

Prišlo mi, že som ju vlastne ani nemiloval. Úprimne. Skôr mi vyhovovala. Sex a tak. Bolo príjemné mať občas niekoho pri sebe. Tak som to hodil za hlavu a rozhodol sa, že sa začnem venovať len veciam vznešeným, na ktoré som pri nej nemal toľko času. História. Štúdium. Knihy. Hudba. Veciam, ktoré ma neopustia, keď stretnú nasoluxovaného učiteľa aerobicu.

 

Ale, načo sa tým zaoberať. Rok je už dlhá doba. Mal som dosť času vysporiadať sa s tým. A po nej mi už neostalo ani číslo v mobile. (keby som nejaký mal)

 

Z rozjímania ma vyrušil zvuk telefónu. Bol odporný. Tak som to, napriek prvotnému plánu zdvihol. Kamarát. Zrejme ma depresiu. Vždy sa ozve, keď má depresiu. Nie je sám. Na strednej to bol taký zvyk. Všetci si mysleli, že som bútľavá vŕba či čo. Asi mysleli, že to nevykecám. Zvlášť slečny. Keď sa pripili. Bol som pre nich taký kokotko, čo neublíži, len vypočuje. Možno poradí. Taký teplý kamarát. Zmenilo sa to až po jednej žúrke. Nedôležité. Ale slečny už ku mne nechodia.

 

Jeho prvé slová mi moju teóriu potvrdili. Frázoval. Dokonca viac ako inokedy. Pýtal sa aj na moju milovanú. To som veľmi nepochopil. Jak len mohol zabudnúť na ten večer. Tak pekne sme sa opili. Prepadla ma melanchólia.

 

Kedy a kde? Skrátil som jeho utrpenie hľadať čo najformálnejšie slová.

O šiestej v Caféčku.

Bol som rád. V poslednom čase som veľa von nechodil. Až po rozchode s ňou som si uvedomil, ako málo je ľudí, ktorí ma podržia.

Do Caféčka som prišiel o 10 minút skôr. Objednal som si víno. Dva deci. O dvadsať minút došiel aj on. Trošku roztržito si sadol.

No čo sa deje? Opýtal som sa ho bez okolkov. Hneď po uvítaní.

Objednal si fernet. Kyslo sa usmial. Mávol rukou. Začal hovoriť čosi, čomu som presne nerozumel.

Takže manželka. Poviem nie? Zasmial som sa.

Len sa uškrnul.

Ženatý je už od svojich 18. S ňou žije asi o pol roka dlhšie. Je obeťou jednej žúrky. Dcéra sa volá Kristínka. Zomlelo sa to v podstate veľmi rýchlo. Zásnuby. Svadba. Svadobná noc. svadobná cesta. Maturita.

Upil som si z vína. Videl som, že je ešte triezvy. Dlho sme sa nevideli. Tak sme porozoberali. Čo nové. Kto s kým. (alebo s čím) Kedy? Ako? A podobné tie blbinky kvôli ktorým sa stretávajú starí kamaráti.

 

Po treťom fernete na chvíľu stíchol.

Stretol som Viku.

A? Udivil som sa.

Vedel som, že Vika je jeho stará platonická láska. Bol do nej zbláznený. Dávno pred manželkou. Potom odletela za oceán... . Nevyšlo to. Vraj sa nechce viazať. Keď sa vrátila dieťa bolo na ceste.

Milujem ju. Zahlásil.

A čo manželka? Položil som celkom logickú otázku.

Neviem Vlado, neviem. Mám ju rád. Veď... máme spolu Kristínku. Máme auto na leasing. Pôžičku a tak. Zvykol som si na ňu. Ale...

Ale čo? Stopol som ho uprostred vety.

Exol ďalší fernet.

Viku je baba, ktorá keď povie vyskoč z okna, ja sa spýtam ako vysok... . Zasekol sa.

Rozrehotal som ako, keď som prvýkrát počul pesničku Panic a panna od No Name. Prišlo mi vtipné jak dôležito sa pritom tváril.

Ale veď mi rozumieš. Dodal trošku zahanbene. Choď do piče. Sykol.

Sorry. Ospravedlnil som sa smejúcky. Rozumiem ti.

Rozumel som ho a chápal som to. Tiež mám takú nadradenú všetkým. Taká krásna platonická láska. Málokedy sa zrealizuje. Škoda.

 

Ženuška to už vie? Podpichol som ho.

Asi. Neviem to isto. Vie že čosi, ale... nechajme to tak. Povedal hlasnejšie akoby chcel. Pár ľudí sa otočilo. Po chvíli však odvrátili zrak a venovali sa svojim veciam.

Zavládlo trápne ticho. Vždy zavládne, keď jeden človek odhalí čosi zo svojho vnútra a chce prejsť na inú tému.

 

Čo inak? Preklenul som mlčanie svojou obľúbenou otázkou.

Malá bola minulý týždeň chorá. Rozhovoril sa.

Vedel som čo bude nasledovať. Dvadsaťminútový výklad o tom aká je zlatá. Hrdý otec. Objednal som si ďalšie víno. Za chvíľu som ho mal na stole.

Čašníčka bola veľmi milá. Nie nejaká extra krásavica. Milá. Poznala ho. Takže sme mali trošku protekciu.

Podáš ten šach? Prehovoril zrazu polotriezvym šarmantným tónom.

Čoby nie? Žmurkla okom.

 

Udivil som sa. Ti šľahlo?

Né. V pohode. Upokojil ma. Vlastne. Vieš hrať šach? Spýtal sa ma, keď ho doniesla.

Trošku.

Čierne, alebo biele?

Bolo mi to jedno. Egal.

Tak teda biele. Mykol som plecom.

Partia začala. Rozhovoril sa.

Vieš bol som s Vikou na káve a tak.

A tak...chápem. Skočil som mu do reči a potiahol pešiakom.

Kokot! Zanadával. Zasmial sa.

No veď rozumiem. Pokračuj. Povzbudil som ho do ďalšej reči.

Nechcel radu. Potreboval sa len vykecať. Potiahol koňom a vyhodil mi strelca. Na chvíľu sa zamyslel. Zapálil si cigaretu. A pokračoval.

Povedal som jej, že idem s kamarátmi na pivo. Ani neviem prečo. Nechcelo sa mi to vysvetľovať. No, ale...bola tam aj jej sestra. Prúser.

Ty vole! To je jak z lacného amerického filmu. Zhodnotil som situáciu. Neudržal som sa.

Mi hovor? Mi spravila scénu. Rýchlo si to doplnila.

Divíš sa jej? Snažil som sa zachovať nadhľad.

Nie. Odpovedal krátko a jasne. Sklonil hlavu.

Koľko je hodín? Zaujímal sa.

Pozrel som sa na hodinky. Pol jedenástej.

Musím ísť. Zajtra vstávam do roboty....a stará by ma zabila.

Pochopil som.

A počkaj ešte...mat.

Skap ty bastard! Rozlúčil som sa s ním.

 

Ja som tam ešte chvíľu počkal. Dopíjal som víno a spracúvaval všetky najnovšie informácie. Neviem prečo, ale bol som rád. Vážne. Neviem prečo. Možno to spôsobil ten alkohol a fakt, že som sa v poslednej dobe nudil. A možno len pocit, že vidím aj niekoho iného, kto má rozhádzaný život. Uvidím ráno. Dopil som. Vstal. Odišiel.


1 názor

...jo vdaka za koment... ...ja sa vyzivam vo vsednych temach...a nie len ked pisem ale aj ked citam... ...a mozno som len zdeformovany z netovej literatury...ze ked vidim elfov a podobe...tak uz ani encitam...bo viem ako to pojde dalej...nezazivne bez vtipu atd.... ....matkina nechcem napodobnovat...ale nepopieram ze som cital... ..ini mi zas tvrdili ze bukowski dalsi balla a dalsi zasa hvorecky...a mne je to suma fuk... ..also so... ...ale v pohode...berem...a vdaka este raz za koment...

sidonia
17. 12. 2005
Dát tip
hm, jo libi se mi jak pises je to talkove ctive, zive libi se mi jak to sekas, pusobi to dobre jako bys byl total znudenej a povidal to jen tak mimochodem aby se nereklo jo, libi *t

pampelin
26. 09. 2005
Dát tip
Dost dobre °

Ariela
09. 09. 2005
Dát tip
chudacik...:))) genius medzi debilmi....chalan ma fakt tazky zivot....

...srat na neho... ...som vcera bol s tym obludom...strasne ukecany typek... ...vy dvaja by ste sa nezniesli...pretoze by ste sa navzajom nepustili k slovu...usmev...

Ariela
09. 09. 2005
Dát tip
:)))) odkial je ? a v pohode?

...z prievidze...v pohode...len vravim strasne ukecany...viac nez ty... ...som mu poukazoval...kriznu...a tak....

Ariela
09. 09. 2005
Dát tip
prave ho citam...celkom sikovny :)

...asi ma nacitanych samych dobrych autorov...hlavne tych z pismaku...usmev..

Ariela
09. 09. 2005
Dát tip
cital si od neho vsetko? teraz som presla "Mam sa rad" a dost som sa bavila :)))))

...samozrejme...ze cital...sak ja som ho ucil pisat... ...to ja a minim sme mu povedali ak je rozdiel medzi timkom a netimkom...usmevyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy....

Ariela
09. 09. 2005
Dát tip
no jo...citit tam tvoj vplyv....:))))

...no vsak vies ako to byva... ...inak vsimni si tu diskusiu na jeho autorskej stranke... ..som sa celkom pobavil...co mu minim vyviedol...ani neviem preco...

...to vies...ale hlavne ze to ma obrovsku hlbku... ...a je to strrrrrrasne sofistikovane... ...a ked sa ti to nepaci...musis byt abslutny debil...co ledva skoncil zakladku...a o literature nema ani paru... ...nieco...ako...predavac farby-laky....

Ariela
09. 09. 2005
Dát tip
.....ja tomu asi fakt nerozumiem..... ...vela ludi pise otrasne...o tom pokoj...ale tento sa tym aj chvali... ...zvlastne.....

..vies...lenze on je presvedceny ze pise skvele...len ze my ho nechapeme... ...nieco ako nepochopeny genius...

Ariela
08. 09. 2005
Dát tip
ty vole...este aj chlasta :)))))

...to az taka katastrofa nie je...horsie je ze pise...

Ariela
08. 09. 2005
Dát tip
precitala som tie jeho "temnoty" ...... .....asi pojdem na dvojity citrus.... ...es lasst sich nicht lesen......

kiksy
05. 09. 2005
Dát tip
super super :o) t charlied: no a čo že pijeme víno a fernet? a pijeme aj iné veci, napr. borovičku ;o)

charlied
05. 09. 2005
Dát tip
čaw kiksy jasné, jasnééé...podľa nálady a chuti... len kombinácie: 2 piva - liter červeného - 2 piva sa vyvaruj... ...jasné záleži od kvality oboch... :-)

kiksy
05. 09. 2005
Dát tip
charlied: neboj takú kombináciu isto nebudem piť, pivo mi nechutí a pijem ho iba raz za sto rokov

charlied
05. 09. 2005
Dát tip
Momentálne mám v sebe kombináciu: pivo - vodka - (1/2)pivo - 2rumy - (1/2)pivo možno sa mi dvaja raz "sundáme" (samozrejme pivom) ;-) čítal som "habibi" (moja žena je tiež Renáta). Nie je to zlé, číta sa to jedným dychom, ale niečo by som rozhodne vypustil; a máš tam dosť gramatických chýb...ale ok. Rozhodne si prečítam aj ďalšie veci, som zvedavý.

...kurvadrat...tak jej to napis pod jej dielo...

charlied
05. 09. 2005
Dát tip
prepáč...

charlied
22. 08. 2005
Dát tip
Nazdar Aššurballit. Dobre sa to čítalo, začínam Tvoju ďalšiu zbierku. Jasné, pre mňa trošku dlhééé (mám čo hovoriť). Ale: dobré. U nás sa pije pivo a k tomu rum, alebo slivovica (voláme to zapražka), víno a fernetíky pijú u nás na východe slečinky, ale ok (tym som nemyslel nič zlé, veď keď som bol v Bulharsku, pivo tam skoro neexistovalo). Nemáš mobil, ale iste máš pevnú linku, takže sem s číslom. Nie som buzerant. (Chlapíka Jana z "Pošta pre teba" nečakaj).

...je mi jedno ci si alebo nie si buzerant... ...nechapem naco by ti bolo cislo... ...navyse mam rad svoju anonymitu...

charlied
22. 08. 2005
Dát tip
ok, tak ostaň anonymný...

maia...bez dalsieho komentara binna...***** vdaka obom

Binna
09. 08. 2004
Dát tip
***

Nicollette
07. 08. 2004
Dát tip
fajn :))) klidně ze sebe budu dělat blbce dál:)))

maia
07. 08. 2004
Dát tip
To co obvykle... :-)* ...bez dalsieho komentara. :-)

niky...ja som to pochopil...samozrejme...len sa mi to zdalo zlate...ako ma na to upozornujes...

Nicollette
05. 08. 2004
Dát tip
jo.... no.by the way znamená mimochodem..... jakože když ti někdo chce říct něco mezi řečí.... tak to použije.... no prostě neber..aby to nevypadalo, že tu po tobě nějak vyjíždim:-))) a nevim co by se na tom změnilo kdyby sme se poznali...takhle ti vidim do hlavy a to stačí.-) jojo :))) obzvláště první dvě věty sou výborný :-)

nicy...tak vdaka...ako vzdy... ...a co znamena by the way???....ja som nikdy nemal anglictinu....jeden z mala....som mal francuzstinu....z ktorej viem len zaklady...to len na okraj... ...a preco si to nemam brat osobne???....ja som sa uz tesil...ale to hovoris len preto ze sa nepozname osobne... ...a panic a panna...je nadhrena pesnicka....to je fakt...taka zo zivota....

maia
04. 08. 2004
Dát tip
by the way - mimochodom :-) Je to dobre, len sa k tomu este musim vratit, teraz nemam vela casu.

Kytiii
04. 08. 2004
Dát tip
líbí a moc - tip

tan...sorry ze este raz...ale az teraz som pochopil...dve deci?...no ja neviem...mozno to je spisovne...ale ja som spisovne nikdy nepisal a nehovoril...napr. nikdy sa nezmierim s tym ze spravne je zahorcania a nie zahoraci... a vyraz dve deci sa mi nepaci... a navyse su tam aj ine chyby... Kytiii...som rad vdaka...

tanganika
03. 08. 2004
Dát tip
celkom ctive....mi to pripomina maxim matkina...:)* ( btw..dve deci:)

tanganika...maxima som cital...paci sa mi....som rad...vdaka... ....najma potom jak si ma minule zotrela... ...som ti zabudol aj odpovedat...nemal som len cas...ziadna urazena jesitnost.... ...vazim si o to viac... ps...co znamena btw...???

Nicollette
03. 08. 2004
Dát tip
btw....by the way.... mimochodem-... sorry, že se vám do toho pletu:)) Jakože yo, tebe si přečtu docela ráda.... seš takovej ten typ kluka, kerýho bych hrozně ráda chtěla (ale to si teda vůbec neber osobně:-)))) a hezky nenuceně píšeš....... " já som bol panic a ty panna a obaja sme boli nesmelý" .......to je náhodou dobrá písnička:) ***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru