Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

OSTROV OBSIDIÁNU A SÍRY

04. 08. 2004
11
3
11195
Autor
vesuvanka

Jako maturitní otázku z chemie jsem si vytáhla síru... Když jsem vyjmenovávala oblasti na Zemi, kde se síra vyskytuje, ani se mi nesnilo o tom, že někdy takové místo navštívím. A přece...

OSTROV OBSIDIÁNU A SÍRY

Tak bychom mohli nazvat nejjižněji položený ostrov Liparského souostroví Vulcano.

7. června 1998 v dopoledních hodinách vyplouváme s dcerou na lodi z přístavu Milazzo k Vulcanu. Opět na moři a vstříc ostrovu zrozenému ohněm.. jsem očarována barvami moře, oblohy a přibližujícího se ostrova a tak maluji bleskový akvarel. Za chvíli budeme na místě.

Vystupujeme z lodi a jdeme si prohlédnout pobřeží, obdivujeme malé vulkanické kamínky, které jsou již vyhřáté sluníčkem. Je mezi nimi také černý obsidián, poprvé se s ním setkávám ve volné přírodě. Několik kamínků pečlivě uložím do baťůžku podobně jako kamínky z Vesuvu nejen pro sebe, ale také pro své známé, kteří se sem nikdy nedostanou. Opět maluji a zároveň obdivuji ladné tvary sopky.
Přemýšlím nad tím, kolik energie ze sebe vydala Země, než se objevil tento ostrov nad hladinou moře a vyrostl do výšky téměř 400 m.

Vydáváme se s Adži k sirnému jezírku, které najdeme velmi snadno podle "vůně". Jdeme tedy přímo "po nose". Následuje koupel v jezírku a mazání těla jemným bahnem. Voda je teplá a místy horká, protože je ze země neustále vyhřívána sopečnými plyny (fumarolami). Podařilo se mi dotknout se patou fumaroly - první setkání s dechem Vulkána. Dělám si z toho legraci, i když to dost pálí. Koupel v jezírku je příjemná a po ní následuje osvěžení v moři. Naší pozornosti se těší nádherně barevná skála s převládající krémovou a žlutou, ale také oranžovou a světle i tmavě červenou. Slunce hladí skálu a rozehrává její barvy do tónů flétny....
Nikam nespěcháme, potulujeme se po okolí, obdivujeme kameny, posedáváme, nasáváme tu jedinečnou atmosféru. Výstup ke kráteru odložíme na druhý den.

8. června 1998 Saluto Vulcano!
Napřed jdeme serpentinami popelovou cestou, která je strmější než cesta ke kráteru Vesuvu. Zpočátku je lemována rostlinami. A já mám možnost srovnávat rostliny na Vulcanu s rostlinami na Vesuvu... Na Vesuvu byla vegetace různorodější, byly tam stromy, na hranici lesa zejména borovice, v nižším pásmu pinie a listnaté stromy. Květena byla barevnější (žluté, růžové,fialové květy). Na Vulcanu jsou rostliny nižší, většinou keře, které jsou velmi husté a často zespodu suché. Jejich listy jsou tužší a úzké. Z barev jednoznačně převládá žlutá. Usuzujeme, že na Vulcanu je daleko méně vláhy než na Vesuvu.

Vegetační pásmo končí v určité výšce a je vystřídáno pásmem šedého popela a dále následuje velmi světlá hornina, typická pro Vulcano (ryolit) a poblíž kráteru je opět popel. Úsek tvořený světlou horninou je značně nerovný s rozbrázděnými koryty. Prší tu asi málokdy, ale když už, tak to stojí zato. Voda se pak valí dolů a postupně hloubí koryta.

Přestože chodím o francouzských holích, jde se mi dobře, i když někde po čtyřech nebo po kolenou, Adži mi drží hole. Mám výbornou náladu. Cvičit v tělocvičně je pro mě strašná nuda - ráz dva, tři, čtyři na žíněnce a dívat se do stropu. Na svahu sopky je sice také ráz, dva, tři, čtyři - levá ruka, pravá noha, pravá ruka, levá noha, klek, sed a znovu, ale je to úplně něco jiného, kolem mě kamení, rostliny, popel, nade mnou jasné nebe, slunce a dole je moře.. Cítím tu veliké spojení s přírodou a se Zemí... Fyzička pracuje skvěle....
Sluníčko nás spaluje zvenčí a mě spaluje žár i zevnitř. Sama si teď připadám jako sopka - mám v sobě sílu, energii i oheň. A do toho, ty to dokážeš, podívej, co jsi vylezla! Postupujeme pomalu, pouštíme s úsměvem turisty...
Poslední popelový úsek a jsme nahoře - Viktória, Viktôria, zvolám radostně a zvednu hole...

A jsme na hraně kráteru, z jehož stěn vycházejí ma mnohých místech fumaroly a nejvíce podél nádherné pukliny, kde se usazuje síra, zvláště pěkné jsou větší kameny potažené sírou. A já si vzpomenu na svoji maturitu... Jsem nablízku největším laboratořím Země, které mě tak vlídně přijímají... Je to další vzácný okamžik v mém životě.

Sledujeme dech Země, kouř vycházející z puklin je mírným vánkem srážen dolů a hladí povrch... síra se sráží, usazuje, reaguje s dalšími prvky... A já se vracím ve vzpomínkách do doby svých studií...

Pozdě odpoledne scházíme dolů a vracíme se k lodi s úžasnými dojmy.
Sedíme na lodi, sluníčko se kloní k obzoru. A symfonie zlatých, fialových a modrých barev se rozehrává a já beru znovu do ruky svůj nástroj a snažím se tu symfonii zachytit, než dohraje....



3 názory

vesuvanka
15. 07. 2007
Dát tip
* nevím, zda jsem nezapomněla odkliknout avízko

vesuvanka
15. 07. 2007
Dát tip
Muessa3 - děkuji za návštěvu i za tip :-)))

vesuvanka
27. 12. 2004
Dát tip
rainman dodatečně Ti děkuji za milé zastavení a tip. Chemie byla můj nejoblíbenější předmět a bylo moc zajímavé, že při maturitě z chemie jsem si vytáhla síru - se zaujetím jsem se rozpovídala o jejím výskytu v přírodě a ani ve snu mě tenkrát nenapadlo, že se s ní jednou setkám přímo u kráteru činné sopky....

Eilil
14. 08. 2004
Dát tip
Ahojky Vesuvanko :o) znovu děkuji za báječnou reportáž.. nebo lépe za pohlednici.. :o))) Netušila jsem, že i maluješ... já se taky občas ráda chytím štětce.. :o) Obdivuji Tvou radost z viděného a prožívaného... myslím, že jen takhle si může člověk opravdu život užít.. když vychutná každou chvilinku.. vjem.. obrázek.. :o))) ještě jednou děkuji a posílám tip :o)

vesuvanka
14. 08. 2004
Dát tip
Ewecka děkuji Ti moc za milá a hřejivá slova.... O Medžugorij jsem slyšela i četla...věřím, že to jsou jedny z nejsilnějších zážitků v životě, kdy se dějí alespoň na chvíli zázraky.... Já jsem ty nádherné a silné pocity spojené s nesmírnou radostí zažila právě na sopkách v Itálii.... Eilil i já Ti děkuji za milou návštěvu a slova. Ty také maluješ? To je skvělé... docela ráda bych se na nějaké Tvoje dílko podívala. Cesty po italských sopkách byly pro mě jedním z nejsilnějších zážitků v životě.... Už se tam asi nikdy nedostanu, a tak ty krásné vzpomínky udržuji a živím, tak jako se musí živit polínky oheň, aby nevyhasl....

vesuvanka
10. 08. 2004
Dát tip
Hancii - moc mě těší, i mně tam bylo krásně.... díky za zastavení a tip

Ewecka
10. 08. 2004
Dát tip
Nádhera. Snažila jsem se procítit každou větu a mám z toho krásný zážitek, opravdu. Celé to tu voní létem a levandulí a...a...a...TIP PS: s těmi holemi jsi mi připomněla křížovou cestu v Medžugorji. Lidé, kteří na rovné zemi sotva chodili, se tu plazili po kolenou, po ostrých kamenech a místy holé skále a byli šťastní. A ještě šťastnější, když dosáhli až na vrchol, kde byla za ranního rozbřesku mše...to byl jeden z mých nejsilnějších zážitků...

andromeda
09. 08. 2004
Dát tip
úchvatný popis a zážitek i pro mne a můj obdiv a TIP pro Tebe, milá Vesu.......děkuju za všechnu tu krásu, kterou nám tady rozdáváš.........

vesuvanka
09. 08. 2004
Dát tip
andromeda - i já moc děkuji za milé zastavení a tip. A děkuji i Tobě za Tvá krásná díla...

Hancii
09. 08. 2004
Dát tip
ˇUplně se cítím nad kráterem .. chomáčky dýmu . je to krásné *T

vesuvanka
06. 08. 2004
Dát tip
Craerassy - díky za zájem, pokračování bude

rainman
06. 08. 2004
Dát tip
líbí*; kdysi jsem chtěl jít na chemickou průmku...a někde jsem četl definici - chemie je, když to bouchá a smrdí :-))

tolik síly v Tobě..... jsi ta nejneuvěřitelnější bytost, co "znám"... jsi jako víla.... děkuji, je to krásné...t!!!!

vesuvanka
06. 08. 2004
Dát tip
kouzelná_květinka díky za moc milá slova. Tu sílu mi dávají sopky... je to úžasný pocit vylézt ke kráteru a v duchu se pokorně té ohnivé hoře poklonit a poděkovat jí...

Alimra
05. 08. 2004
Dát tip
Vesu, děkuji Ti za krásný výlet..tip* asi to byl osud...ta maturita se sírou doufám, že to nebude platit u mě, vytáhla jsem si "alkoholy" :)

Fouckault
05. 08. 2004
Dát tip
Taky děkuji... letos už asi budu cestovat jen s tebou :-).. ale i to je úžasné TIP

vesuvanka
05. 08. 2004
Dát tip
Alimra dekuji za milé zastavení a tip. Nemusís mít obavy. Nase maturitní otázky byly slozené ze dvou - jedna z anorganické chemie a druhá z organické. Jako druhou jsem mela orgaické kyseliny. Fouckault dekuji za milá slova a tip. A jeste pocestujeme...

vesuvanka
05. 08. 2004
Dát tip
Alimra dekuji za milé zastavení a tip. Nemusís mít obavy. Nase maturitní otázky byly slozené ze dvou - jedna z anorganické chemie a druhá z organické. Jako druhou jsem mela orgaické kyseliny. Fouckault dekuji za milá slova a tip. A jeste pocestujeme...

cmukina
05. 08. 2004
Dát tip
pekne a take...

Craerassy
05. 08. 2004
Dát tip
máš v sobě obrovskou sílu, ves... tip

Richard
05. 08. 2004
Dát tip
na Vulcanu jsem pobyl, do kráteru vylezl a zbyl mi jen balvan spečného "chleba", fotky a pár vzpomínek. teď navíc trocha závisti, že jsem neprožil

Richard
05. 08. 2004
Dát tip
ten chleba je samozřejmně sopečnej ty určitě víš, a já nejsem schopnej psát fyzicky natož duševně tak pudu spát

vesuvanka
05. 08. 2004
Dát tip
cmukina - jsem ráda, že se Ti líbí, díky za přečtení a tip Craerassy díky za milá slova a tip. Na Vulcanu, Vesuvu, Stromboli a Etně jsem cítila obrovskou sílu... a ty nádherné pocity.... Když jsem se vrátila domů, napsala jsem dojmy z cest, které vydaly 24 stran strojopisu, kde jsou i takové moje vulkanologické úvahy. A tak se to snažím trochu zkrátit. Richard díky za přečtení a tip. To je skvělé, že jsi byl na Vulcanu. Nádhera! My jsme s dcerou do kráteru nelezly, kdyby se otočil vítr a fumaroly šly do kráteru, nestačila bych utéct...

Craerassy
05. 08. 2004
Dát tip
ves...kdepak...já prosím o pokračování:-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru