TYRHÉNSKÝ MAJÁK STROMBOLI

Výběr: rebecca13
vesuvanka

Další setkání s Hefaistem.... je to trochu delší, ale snad Vám přečtení dílka dá alespoň kousíček radosti, kterou jsem měla já...

TYRHÉNSKÝ MAJÁK STROMBOLI

Naše loď směřuje k nejseverněji položenému ostrovu Liparského souostroví Stromboli. Míjíme další krásné vulkanické ostrovy Lipary a Panareu. Obdivujeme skalní útvary připomínající vztyčené prsty kamenného obra. Nevím, kam se mám dřív dívat, aby mi nic neuniklo. A zase ta úžasná paleta barev.... Jenže teď je tady toho tolik, co bych chtěla malovat a loď pluje tak rychle... a tam na severu už se rýsuje tajemný kužel, jehož vrchol je pod oláčkem. To je ona! Tajemná Stromboli, jinak nazývána "Tyrhénský maják"- rozžhavené dno svítí do noci a mírné erupce, vytvářejí v noci přírodní ohňostroje....

Se Stromboli jsem se poprvé setkala v roce 1966, kdy jsem četla knížku nadšeného vulkanologa Harouna Tazieffa "Schůzky s ďáblem". Samozřejmě, že už tenkrát jsem si sopku nakreslila... Přesně po 30 letech jsem se k ní vrátila a malovala znovu, tentokrát akvarelem. Malovala jsem ji několikrát a teď se k ní blížíme a já si to mohu srovnat, zda jsem malovala dobře.

Loď přistává a my se s Adži ubytujeme v hotelu, který se skládá z několika nízkých bíle natřených domečků s rovnými střechami, s terasou a zahrádkou. Architektura městečka na Stromboli má svoje kouzlo. Úzké uličky, bílé zdi, zahrádky, exotické rostliny, palmy.

K večeru se vydáváme z města směrem ke Stromboli. Je nádherný výhled na moře a obdivujeme i malý skalnatý ostrůvek Strombolichi. Zaujme nás pobřeží z černé lávy. Začínáme mírně stoupat popelovou cestou. Po pravé strasně lmoře a po levé vulkán, který je chvílemi úplně zahalen v oblaku. To vítr od moře sfoukává kouř dolů.
Pozorujeme divoce rostoucí rostliny podél cesty. Jsou zase jiné než na Vulcanu nebo Vesuvu, pro nás většinou exotické, ale přece.... při pozornějším prohlédnutí jedné žlutě kvetoucí rostliny,která má roztřepené listy i okoličnaté květy a voní stejně jako vratič...a tím se sama usvědčila a dostala ode mě latinský název "Chrysanthemum strombolicis" Chybí mi atlas jihoevropské flory.
Asi po hodině chůze naše cesta končí u restaurace s výhledovou terasou. Dále k vrcholu vede úzká stezka, která je postupně strmější a obtížná i pro zdravé turisty a já s těmi francouzskými holemi nechci pokoušet osud. A tak jsem vděčná za to, že mohu pozorovat sopku alespoň z terasy, kde povečeříme a čekáme na setmění.

Stromboli je vulkán, který má základnu asi 2000 m pod hladinou moře a nad hladinu a nad hladinu vystupuje pouze jeho vrchol do výšky 924 m. Vulkán je unikátní tím, že je neustále činný. Přibližně ve čtvrt až půlhodinových intervalech vyvrhuje z kráteru žhavé kamení (tzv. strombolské erupce) a za tmy vytváří tak úžasné přírodní divadlo. Zdatnější turisté podnikají noční výstupy ke kráteru - samozřejmě pozorovat mohou z určité bezpečné vzdálenosti, jinak hrozí zásah kamenem.... Čas od času (přibližně jednou za 10 let) dochází i k výlevu lávy. To se pak ohnivá řeka žene korytem, nazvaným Sciara del fuoco (stezka ohně) po strmém severozápadním svahu, který je zcela bez vegetace, přímo do moře.
Setmělo se, svítí měsíc, který je v úplňku... A teď to začíná. Kouř je najednou růžový a pak z vrcholu vytryskne ohnivý gejzír kamenů. Zatajil se mi dech a moje ruce vylétly do výšky, bouřlivě tleskají a já volám "Bravo, bravo..." A další lidé, kteří tu sedí, se ke mně přidávají.
Zmocňuje se nás jakási euforie... Každou erupci takto vítáme. Seděly jsme tu s Adži ještě chvíli po půlnoci. I když nás hřeje posvátný oheň vulkánu, na druhé straně nás dost chladí vítr od moře. Abychom neprochladly, vydáváme se na cestu do hotelu. Jsme okouzleny krajinou ozářenou měsícem a já se pořád ohlížím za Stromboli, jestli nebude erupce. Nic. Pohladím pohledem obrysy vulkánu a pomyslím si "Kéž bychom Tě, kouzelná Stromboli, měli u nás v Čechách" a ona mi snad odpověděla obrovským dlouhým sloupem ohně, který najednou vystřelil do výšky. Byla to snad největší erupce, kterou jsme s Adži spatřily.... Bravo, Bravo a divoce tleskám. A ještě jsme zahlédly něco, co nám připomínalo svatojánské broučky, byli to turisté, kteří s baterkami sestupovali po svahu dolů. Krásné!

Přestože jsme šly spát někdy po jedné hodině ráno, probouzím se již v 6 hodin. Osprchuji se a jdu si namalovat pohled na Stromboli z terasy. A pak maluji Stromboli u přístavu, když čekáme na loď. Jsem okouzlena rostlinami ve svahu, které šplhají do určité výšky a pak už následují popel a láva. Z vrcholu vystupuje bílý kouř, který náhle zrezaví. Tak vypadají erupce ve dne.

A poslední rozloučení se Stromboli na lodi. Maluji ten tajemný vzdalující se kužel, na jehož vrcholu je nádherný mrak v podobě velkého cumulu. Saluto Stromboli! Jiskřičky Tvého ohně vzplanou v srdcích mnohých lidí, rozdávají radost, lásku, naději...
Měla jsem pocit, že Země ke mně promluvila prostřednictvím vulkánu.

3 názory

Gora
28. 12. 2017

Ty Dolomity musí být nádherné...znám jen Alpy, z auta:-)

28. 12. 2017

Irenko, zdravím a děkuji za zastavení u téti starší reportáže a milá slova :-))). Nikdy jsem nevěřila, že by se mi ten sen splnil, dokonce ani, když už jsme s dcerou seděly v autě a projížděly Rakouskem. Uvěřila jsem teprve tehdy,  až když jsme projely italskou celnici, kterou jsem nezaregistrovala (nebyl tam celník),  a míjely krajinu s úplně jinými horami než Alpy. Byly to italské Dolomity.

Gora
27. 12. 2017

Je skvělé, že se daří plnit přání a sny...díky, krása:-)

11. 09. 2006
Marti, děkuji, plně s Tebou souhlasím ve všem. Ke svým cestám a výletům se ráda ve vzpomínkách vracím a když je mi někdy ouvej, tak opravdu pomáhají. Navíc jižní Itálie je u mě spojena i s hudbou - Neapolskými písněmi doprovázenými hrou na mandolínu, sonátami Domenica Scarlatiho, hudbou našeho Josefa Myslivečka a ještě dalšími. Měj se krásně a zdravím Tě. Jana Vesuvanka

Markel
11. 09. 2006
Víš, co je na tom cestování, Janičko, nejlepší, že nám ty dojmy a vzpomínky nikdo nemůže vzít a když nám není nejlíp u srdce, tak si vzpomeneme na tyhle hezké chvíle a řekneme si: ten život je přes všechny útrapy, co na nás čas od času dolehnou, moc krásnej, hlavně ta příroda, co nám Bůh daroval. Jen mám někdy pocit, že v globále nejsme moc dobrými hospodáři. Měj se krásně Marta

10. 09. 2006
Markel - děkuji za milé zastavení u tohoto staršího díla i za tip. Bylo to úžasné. Seděly jsme s dcerou na terase a já už byla nedočkavá jako malé dítě, kdy se bude stmívat, dívala jsem se na hodinky a když to začalo, zatajil se mi dech, ale pak jsem tam roztleskala ostatní obecenstvo :-))) Celý pobyt u italských sopek byl pro mě nezapomenutelným zážitkem. Když jsme přijely domů, začala jsem po večerech popisovat svoje zážitky a dojmy - vzniklo tehdy dílo, čítající 24 stran strojopisu. Pro Písmáka jsem to trochu upravila a zkrátila.

Markel
10. 09. 2006
To musel být, Janičko, úžasný zážitek, to bych taky chtěla zažít, zvláště ten noční pohled na sopku musí být jedinečný, díky za nádherné přiblížení té žhavé atmosféry, - T

30. 01. 2006
eleona - moc jsi mě potěšila svojí návštěvou i milými slovy , děkuji:-))) a na tu básničku se moc těším :-)))

eleona
29. 01. 2006
Vesuvanko, moc děkuji za příblížení krajiny, která se mi v mých asi patnácti letech dostala do básně s názvem "Potom bylo ticho" a já dodnes absolutně nevím proč a kde se ta slova tehdy vzala, které jsem napsala. Hned ji jdu najít. Děkuji za ten krásný dárek a la překvapení, moc moc :-)

15. 10. 2004
prima.... :-)))

dadik
14. 10. 2004
aha - našla jsem :)))))

20. 08. 2004
rebecca13 díky moc, těší mě Tvůj zájem o moji prózu. Máš pravdu, je to trochu teskný vyprávěcí styl - je v tom smutek, že mi tam bylo tak krásně a už se tam nikdy nedostanu - to všechno zůstane už jen ve vzpomínkách, které se snažím pořád živit nejen psaním, ale i malováním. Moc ráda bych vydala knížku, ale to zůstane asi jen mým snem. Díky za zařazení do klubu i dalších děl . Na Dřevčice se moc těším.

Eilil
14. 08. 2004
krááásné.. z každé věty se na mě valý mocný proud Tvého nadšení.. jako láva.. taky jsem si u monitoru zvedla ruce a zavolala Bravo bravo!!! :o))) posílám velký tip a děkuji..

14. 08. 2004
Řízek_avíz díky moc za milá slova.... mám velikou radost a díky za tuplovanej řízek Eilil Jestli se mi toto podařilo, jsem moc potěšena.... díky moc za hřejivá slova a tip

vesuvanko to je nejkrásnější reportáž, kterou Řízeček četl... dávám ti tedy tuplovanej řízek... (tip, avi a nej)

andromeda
09. 08. 2004
tu krásu a nadšení na mne dokážeš vždycky přenést...TIP

09. 08. 2004
andromeda - to mě moc těší, díky za milá slova a tip

To je úplně jako z nějakého cestovatelského dokumentu....na Nově.

07. 08. 2004
navzdory_čtenářům - díky

dadik
06. 08. 2004
vesuvanko, ty jsi teda cestovatelka...popisuješ to pěkně...jetěš kouknu..T

06. 08. 2004
Dadík - děkuji moc za přečtení, tip i za Tvůj zájem

chicoria
chjo, ty se máš:-)))*

06. 08. 2004
Chicoria Díky moc za přečtení a tip. Bylo to moc krásné, už se tam nikdy nedostanu, ale ty krásné vzpomínky a dojmy zůstávají a rozhodně si je nechci nechat jenom pro sebe

rainman
06. 08. 2004
díky, že se s námi dělíš...jestli se tam někdy dostanu, určitě si vzpomenu na Tebe a bude mi to připadat jako důvěrně známé místo...:-))*

Fouckault
06. 08. 2004
No.. teď jsem na tu výstavu ještě natěšenější.... TIP :-)

cmukina
je to pekne

06. 08. 2004
beatrice díky za přečtení, milá slova a tip.... setkání s horami s ohněm v srdci patří k mým nejkrásnějším zážitkům v životě.... dcera mi řekla na Vesuvu, že mě za celý život neviděla tak rozzářenu a šťastnou... rainman díky za zastavení, milá slova a tip.... moc Ti přeji, aby ses tam dostal, je to úžasné místo Fouckault děkuji za přečtení, milá slova a tip - těší mě Tvůj zájem

06. 08. 2004
avi rainman, Fouckault cmukina - děkuji za přečtení a mám radost

Craerassy
06. 08. 2004
Chrysanthemum strombolicis...ves, dostáváš nás přímo na místo děje...až jsem měla husí kůži, když jsem to četla...je to nádherná výpověď toho, co jsi zažila a přeji, aby ses tam dostala znovu..moc ti to přeji...z celého srdce.. tip

06. 08. 2004
Craerassy je pro mě velikým potěšením, jestli se mi podařilo Tebe i další čtenáře vtáhnout do děje - bylo to moje přání.... děkuji Ti za moc milá slova, krásné přání a tip

děkuji, že tu krásu předáváš dál... Země mluví k Tobě a Ty to předáváš nám....t!!!!

06. 08. 2004
kouzelná_květinka děkuji za přečtení, milá slova a tip. To jsou pro mě posvátná místa, a to co mi dávají, si nemohu nechat pro sebe...