Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

MILEŠOVKA - 8. 8. 2002

08. 08. 2004
11
2
12606
Autor
vesuvanka

Nastal den velkého setkání s tebou, královno Středohoří Z daleka jsem za tebou přijela ne, abych tě pokořila, ale, abych tobě a zdejšímu kraji svoji lásku vyjádřila a před tímto klenotem naší země se pokorně sklonila.... (8.8.1998)

MILEŠOVKA

Tehdy to byl pro mě opravdu slavnostní den, prozářený žhavým sluncem, kdy se mi vyplnilo dávné prání. Dosud jsem znala České středohoří jen z učebnic geologie a z vlaku, kdy již při prvním pohledu mě tato krajina zaujala lsvým zvláštním kouzlem. Kopce vymodelované do úhledných homolí, porostlých většinou listnatými stromy, nezapřou dávná dramata ohně jejich zrození. Tušila jsem tu něco jedinečného, co bychom jinde v Čechách marně hledali.
Když jsem poprvé dosáhla vrcholu Milešovky la rozhlédla se po okolí, promluvily ke mně ty kopce a kopečky, které jsem dosud neznala. A nejen ony, promluvily i pole a louky ohraničené remízky a alejemi stromů. Na dohled tu byla vzácná krajina, citlivě obhospodařovaná člověkem, která je rájem ptactva a zvěře.

V srpnu 2002 jsem si výstup zopakovala již s Poutníky Českého středohoří. Tentokrát jsme se vydali z Bílky po červené turistické značce, kde je výstup po severním svahu nejmírnější. Zdá se neuvěřitelné, že na tak strmou horu se dá vystoupit zcela pohodlně. Krajina po vydatných deštích svěže zelená, ale teď v mlžném oparu, dýchne na nás tak trochu podzimem. Sluneční paprsky si během dopoledne prorazí cestu ke středeohorským kopcům.
Vystupujeme a sledujeme květenu - modrý kakost luční, fůžově fialovou vrbku úzkolistou, jejíž období květu vrcholí. Středem naší pozornosti se stává po levé straně při úpatí hory vlhká, neobhospodařovaná louka s vysokým šťovíkem a kyprejí vrbicí, která má tmavě růžově fialové květy. Na dalším úseku cesty nás doprovází věsenka nachová s drobnými květy. Stoupáme po cestě, kde voda v posledních dnech vymlela koryto a navršila menší kameny v určitých místech. Les složený z bříz, lip, dubů, javorů a buků tu vyrůstá ve znělcové suti. Obdivujeme pokroucené kořeny stromů, zejména buků, jimiž se drží v kamenitém svahu. Mezi kameny vyrůstají trsy drobných modře kvetoucích zvonků. Občas proletí bělásek a celkem nenápadně zbarvený okáč pýrový, jehož krásou se můžeme pokochat, až když usedne na cestu a rozevře křídla.
Korunami stromů se na západní straně otevírá průhled do údolí a na protější kopce, které jsou zatím obestřeny mlhou. Cesta začíná být více kamenitá, sluníčko hřeje a my se pomalu blížíme k vrcholu.
Tuším setkání s mnoha druhy motýlů, tak jako při našich jiných poutích. Letošní rok by se dal nazvat "rokem motýlů". Máme z nich vždy velikou radost, jsou to barevné skvosty přírody, které byly ještě v nedávné minulosti vzácností. U cesty kvete rostlina s bílými, bohatě rozvětvenými okolíky a na nich sedí čtyři motýli - babočky paví oko, jejichž křídla na slunci září výraznými basrvami. Nemůžeme se vynadívat na tu krásu.

Ještě malý kousek cesty a vítá nás vrcholová kóta 837 m nad mořem (přesněji 836,6), odkud se pokloníme úchvatné= středohorské krajině. Před mnoha lety se tu rozhlížel slavný přírodovědec a cestovatel Alexander von Humboldt, který považoval výhled z Milešovky za třetí nejkrásnější lna světě...
Dnes není příliš daleký rozhled, na obzoru se v mlze rýsují siluety Lovoše, Košťálova, Děkovky a Solanské lhory. Hazmburk je sotva znatelný, Radobýl není vidět a stejně ani lounské kopce
.
Nevadí, zaměříme tedy pzornost na samotný vrchol Milešovky. Meteorologická observatoř je dnes pro veřejnost zavřená, takže ji částečně obejdeme a na místě kde odpočívá ve stínu stromů několik turistů na lavičkách, si prohlížíme velkou turistickou mapu Českého středohoří. Upoutala nás svým výtvarným zpracováním (kopce jsou tu výrazné a plastické) a velkým nápisem "Mileschauer Donnersberg", což v němčině znamená Milešovská hromová hora. Je to výstižný název - přes Milešovku se přežene nejvíc bouří v Čechách. Je to i naše největrnější hora, kde nejsou vzácností vichřice dosahující rychlosti i 140 km/hod a úplné bezvětří je průměrně pouze 8 dní v roce.

Vrátili jsme se na jižní prosluněnou stranu a posadili se. Za námi je zeď poskládaná ze znělcových desek, mezi nimiž se tu a tam uchytily rostliny, za ní je areál observatoře. Na kamenech se vyhřívala slunéčka sedmitečná. Kdesi pod námi kroužila káňata, která na sebe upozornila naříkavým hlasem. Na blízkém keři, dokonale ve větvích schována, se ozývala červenka. Je to drobný a velice plachý ptáček. Kolem nás poletovali motýli, kterých přibývalo. Přilétávali z jižního svahu, usedali na bodláku i na cestu, někteří se vyhřívali na kamenech.... Tušení nezklamalo. Nastal divoký rej barev. Běláskové, několik druhů modrásků, okáči, babočka bodláková, několik baboček kopřivových. Na bodlák usedl i náš známý "létající plamínek" z Oblíku - přástevník kostivalový, jehož zadní křídla mají barvu ohně. Objevuje se další babočka paví oko a celé to barevné vystoupení vyvrcholí příletem otakárka fenyklového - naší "perly Českého středohoří".

Zdálo se, že motýli - naši barevní bratříčkové chtějí pozdravit královnu Středohoří stejně tak jako my. Cítíme, že jsme součástí této nádherné krajiny, která nás tak vlídně přijímá.



2 názory

vesuvanka
27. 10. 2010
Dát tip
Taublo, zdravím Tě a děkuji za přečtení díla a milá slova, i já si Tě moc vážím pro Tvůj krásný vztah k přírodě a ke všemu živému :-)))

Taubla
27. 10. 2010
Dát tip
Tvůj vztah k přírodě je opravdu obdivuhodný, moc si tě vážím. Kéž by měl v sobě každý člověk stejně silné cítění.

vesuvanka
30. 03. 2005
Dát tip
slunicko85 děkuji Ti za návštěvu, milá slovíčka i tip. Pro mě je výstup na Milešovku vždycky posvátný, podobně i na Lovoš a další středohorské kopečky. Tak to musela být skvělá atmosféra před bouřkou. Ty mraky.... živě si je představuji. Nás zastihla bouřka na Bořeni... to byla síla! Zrovna jsme byli ve skalách, když se to hnalo. Raději jsme to otočili a vraceli se po zelené značce severním svahem. Když už jsme byli téměř dole, prásklo snad do vrcholu kopce. To byl blesk s okamžitou ránou a měli jsme pocit, jakoby se pod námi zachvěla země. V ten okamžik se spustil prudký liják, takže jsme promokli i pod stromy....

slunicko85
30. 03. 2005
Dát tip

slunicko85
30. 03. 2005
Dát tip
http://www.totem.cz/ma/grf/90865_3.jpg ještě s rostřesenýma rukama po výstupu :))

vesuvanka
30. 03. 2005
Dát tip
slunicko85 - díky, podívám se :-)))

vesuvanka
30. 03. 2005
Dát tip
slunicko85 - nádherná fotka.... a Lovoš :-))) ... zaujala mě i oblačnost.... díky

slunicko85
30. 03. 2005
Dát tip
vesuvanko :) není zač :)

slunicko85
29. 03. 2005
Dát tip
nádhera :) posledně, když jsem lezla na Milešovku to bylo těsně před bouřkou, bylo hrozné dusno, ale..vylézt nahoru stálo za to..krásný výhled moc pěkně jsi to napsala :) t*

zvedavec
10. 08. 2004
Dát tip
Je to poklona nielen Milešovke, ale tuším i bodliaku :-) a motýle sú i pre mňa prekrásne. Ja má takú maličkú horu v záhrade - skalku - a našla som tam v nedeľu jašteričky, vyhrievali sa na skale...Tá moja skalka je už dosť prírodná, - tráva, rôzne divorastúce rastliny, dva kry...asi sa im tam zapáčilo - jedna jašterička sa ma vôbec nebála, ja som odstraňovala burinu a ona sa na mňa pozerala, dokonca deti videli, ako si chytá pavúka. Dravec dravca.. Tvoja Milešovka je prekrásna...i to, čo si onej napísala, je písané so srdcom. :-) *

vesuvanka
10. 08. 2004
Dát tip
zvedavec děkuji Ti za milá slova, tip a za krásné vyprávění o Tvé skalce a ještěřičkách - to je moc roztomilé... Bodláky - to jsou nádherné rostliny - bodlák je pro mě králem stepi...

vesuvanka
09. 08. 2004
Dát tip
a2a2a - díky za milá slova a tip

andromeda
09. 08. 2004
Dát tip
nádherný popis a krásný motýlkový závěr, TIP by si zasloužil i prolog, nádhera - a můj pozdrav pro Tebe

vesuvanka
09. 08. 2004
Dát tip
andromeda - moc děkuji za krásná slova a zdravím Tě

synáček
09. 08. 2004
Dát tip
Janinko... díky Tvé pokoře a znalostem přírody je každá vycházka s Tebou nejkrásnější... velmi rád s Tebou chodívám... a půjdu opět, kamkoli nás kdy pozveš… TIP... a díky!

Robinia
09. 08. 2004
Dát tip
Umíš se dívat, a to co vidíš, umíš krásně popsat. TIP

vesuvanka
09. 08. 2004
Dát tip
synáček Petře, děkuji Ti za milé zastavení, které mě vždy potěší... a moc ráda Vás všechny pozvu na výlety do přírody... a díky za tip Robinia - díky za zastavení, milá slova a tip

Janinko.... krása, závěr úchvatný.... děkuji .. t!!!

vesuvanka
08. 08. 2004
Dát tip
Janičko - díky moc.... dík i za tip

dadik
08. 08. 2004
Dát tip
úsměv, pěkné...to já neumím popisovat přirodu..jen ji vnímám...díky vesu T.

vesuvanka
08. 08. 2004
Dát tip
dadík - díky za milá slova a tip, Ty zase umíš to moc pěkně popsat to, co neumím já... moc ráda Tě čtu

Fouckault
08. 08. 2004
Dát tip
NEjvětší požitek je opřít se o tu kamennou zeď nahoře propocenými zády.. je rozehřátá od slunce a pouští do tebe svou energii... Ves.. paráda. T*

Craerassy
08. 08. 2004
Dát tip
ves...zase nádherný pohled tvýma očima...děkuji:-) tip

vesuvanka
08. 08. 2004
Dát tip
Fouckault díky moc... i za tip. Máš pravdu, ta zeď byla skvělá a vůbec kameny rozehřáté sluncem... ty já vyhledávám Craerassy i já moc děkuji a mám velkou radost, když mohu potěšit...

a2a2a
08. 08. 2004
Dát tip
královno kytiček, říček, motýlů - tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru