Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

BEZEJMENNÁ ROZHLEDNA NA SEVERU ČECH

28. 08. 2004
9
6
7275
Autor
vesuvanka

Zvu Vás na další výlet.... To místo nemá název, najdete je ve východní části Českého středohoří... Na mapě najdeme dominantní vrch Sedlo (726 m m.m.) a odtud na sever - mineme Levín, který je malinko severovýchodně, ale dál na sever si najdeme vesničku Náčkovice a nad ní je osamělá kóta s nadmořskou výškou 616 m .... a to je ono

BEZEJMENNÁ ROZHLEDNA NA SEVERU ČECH

Vydáváme se po velmi pohodlné mírně stoupající panelové cestě k vrcholu bezejmenného kopce s nově postavenou rozhlednou, která byla otevřena 6. 8. 2004.

Otevřenou krajinou profukuje vítr, oblaka všech velikostí se honí po obloze od severozápadu k jihovýchodu a chvílemi zasťiňují slunce a vítr je hned studenější. Podzim se pomalu, ale jistě ujímá vlády. Na dohled je rozhledna vykukující z korun stromů, jejichž zeleň dostává okrový nádech. Hájek stromů lemovaný keři je jen na vrcholu, pod nímž jsou louky. Zajímavá a malebná krajina, která se na obzoru ze všech stran vlní do kopců a kopečků. Nejblíže je Sedlo, které máme za zády.

Prohlížíme si květenu podél cesty. Okouzluje nás svojí barevností - zejména kombinace žlutých vratičů a jestřábníků se světle fialovou vrbovkou úzkolistou a nádherné růžové a bílé kornoutky popínavého svlačce. Místy kvete ještě i modrý hadinec, který vytváří na louce osamělé shluky. Tu a tam prolétne bělásek a hnědý okáč.

Jsme nahoře. Rozhledna je 8 m vysoká, a tak, až vystoupíme po spirálovitých schodech, budeme se dívat do krajiny z výšky 624 m. Na rozhledně je k dipozici i návštěvní kniha, čehož Poutníci Českého středohoří využijí, aby tu při odchodu zvěčnili své dojmy. Máme dokonce možnost si vypůjčit i dalekohled. Vstup je zdarma.

Před námi se otevírá úžasný kruhový rozhled do krajiny, při kterém se nám tají dech. Viditelnost je poměrně dobrá. Začínáme Sedlem a pokračujeme přes Dlouhý vrch, který je opravdu dlouhý (kdysi to byl snad lávový příkrov), za ním Vystupuje Milešovka a další kopečky, po celém severozápadě se táhne hřeben Krušných hor, na dohled jsou i města pod nimi. Na severu a severovýchodě nás zaujme panoráma Lužických hor, které svým reliéfem připomíná České středohoří - jsou tu také homole a homoličky a jedna z nich se podobá Milešovce, možná že je to Luž (bohužel nikdo z nás nemá mapu okolních vzdálenějších oblastí, abychom horu blíže určili). Lužické hory - dokonce i zde měl kdysi své dílny Hefaistos... Zdá se, že severní Čechy si tenkrát zamiloval... A jsme na východě, kde se vzadu za pásmem hor tyčí Ještěd a na jihovýchodě a jihu Ralsko, Bezděz - celý Máchův kraj, nakonec rovina s Řípem a jsme zase u Sedla... Několikrát tuto pouť opakujeme, jsme tím pohledem nesmírně okouzleni....

Před odchodem ještě chvíli posedíme pod rozhlednou na lavičce a poobědváme. Tady to nefouká, sluníčko se opírá do kamenné zdi rozhledny. Neodolám a jdu si kamení blíže prohlédnout a osahat. Šedý kámen - tefrit - je příjemně teplý - jak vstřícně přijímá sluneční paprsky a promlouvá... v šedé barvě jsou patrné krásné podlouhlé krystalky augitu a ve slunci se třpytí droboučké krystalky nerostu těžko
určitelného. Chvilku u zdi postávám a hladím kameny. Najednou se tu objeví motýl - babočka kopřivová - přilétá z jižní strany a dotkne se lehce kamene a odlétá zpět... zvláštní...

A pak se pomalu vracíme. Scházíme dolů a já se hodně loudám a zůstávám daleko za naší partou. Nějak se nemohu s tímto krásným místem rozloučit. Těkám pohledem po kopcích (vždyť za pár hodin mě vlak odveze zase do roviny...) a po květech, jenom ne na cestu. A právě na cestě seděl Někdo, koho jsem vyplašila... vzlétl a já už jsem jenom podle jeho třepotavého letu, vykrajovaných žlutých křídel proti modrému nebi zjistila, že to byl otakárek fenyklový - můj první otakárek v letošním roce! Škoda, že všichni byli už tak daleko, a nemohli se pokochat tou krásou. Otakárek - perla Českého středohoří - letěl k severu - možná vyhřát se na kamennou zeď rozhledny, zatím co my jsme směřovali na jih...


6 názorů

vesuvanka
28. 12. 2017
Dát tip

Irenko, děkuji za přečtení a milá slova. Moc ráda na ty časy výletů vzpomínám - to byla inspirace k psaní. Často jsem reportáže nebo alespoň jejich osnovu začala psít už ve vlaku při návratu. Dodatečně se mně podařilo zjistit, že  rozhledna dostala název Víťova rozhledna, ale pravděpodobně až později (my jsme tam byly tři týdny po jejím otevření).


Gora
27. 12. 2017
Dát tip

Moc se mi krom tvého příběhu s motýlem líbí detaily - názvů květeny a samotných druhů kamene...krásné a naučné:-)


vesuvanka
17. 08. 2014
Dát tip

Petře, děkuji za přečtení a milou odezvu. Pro mě bylo objevování krás a zajímavostí Středohoří dobrodružstvím a velkou inspirací. Tato rozhledna byla nová a tehdy neměla ani název. Zdravím :-)))


Petr333
15. 08. 2014
Dát tip

Je moc příjemné, že někdo píše o místech která mám téměř na dosah, ale dlouho na nich nebyl anebo je ani neznal zato veliký Dík...


vesuvanka
07. 11. 2013
Dát tip

Romane, moc jsi mě potěšil svojí návštěvou a milým komentářem, děkuji i za Tip :-)))


červánky
15. 09. 2004
Dát tip
Určitě se na ten krásný výlet také vydám společně s rodinkou. Díky za tip na výlet a tip. :-) letí za Tebou jako otakárek.

vesuvanka
15. 09. 2004
Dát tip
červánky - to je moc milé, díky i za tip.... A přeji Vám hezký výlet...

Krásně popsaná krajina..... někdy tiše závidím Tvým krásným zážitkům...... jako teď.... ale dáváš to barvitě a za to Ti patří mé díky.... t!!

Jo, popisuješ je hezky...t.

vesuvanka
29. 08. 2004
Dát tip
kouzelná_květinka mám radost, že jsi se zastavila a díky za milá slova a za tip Pokud jde o mé zážitky, jsem zvláštní v tom, že jsem zahleděná jen do určitých míst, která si zamiluji, a ta pak sleduji do nejmenšího detailu - pěkně pomalu, nespěchám.... Milan_D_Nejedlý díky za milé zastavení a tip

Rowenna
29. 08. 2004
Dát tip
Krásné - čerpat sílu z takových výletů a třeba i jen popisů.

vesuvanka
29. 08. 2004
Dát tip
Rowenna - děkuji Ti moc za návštěvu a milá slova...

zvedavec
29. 08. 2004
Dát tip
vidím, že i Tvoji čitatelia a obdivovatelia sa túlajú na výletoch, asi si chcú, zdá sa tiež užiť konca leta, využívajú posledné možnosti, verím, že je to dôvod menšej návštevnosti :-) Napísala si to krásne: tip, milá vesuvanka

andromeda
29. 08. 2004
Dát tip
nádherný popis krajiny - a chtěla bych být tím otakárkem.TIP pro Tebe.

Craerassy
29. 08. 2004
Dát tip
ves...chyběly mi tvé procházky...byla jsem chvilku pryč..jsem ráda, že tu na mě jedna z nich zase čekala...děkuji:-) tip

vesuvanka
29. 08. 2004
Dát tip
zvedavec díky moc, jsem ráda, že se Ti líbí a díky i za tip andromeda to je od Tebe moc milé... otakárek, to je sluníčko mezi motýly, díky i za tip Craerassy tak to jsem moc ráda, že se Ti moje procházky líbí, díky za milé zastavení a tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru