Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 435 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+11 neviditelných
ex post: dopis markýze Leně Bruthansové
datum / id31.08.2004 / 126913Vytisknout |
autoregil
kategorieVolné veršeDalší dílo autora
zobrazeno8436x
počet tipů21
v oblíbených0x
do výběru zařadilsleeping_beauty, a2a2a, srha, Print, dream, Elyn,
ex post: dopis markýze Leně Bruthansové
                                                    Vídeň, Městský hřbitov, 23. září 1892
 
Ověnčil jsem kámen – je v těchto místech vítězem.
Květiny sytil vodou, aby rychleji rostly k souším.
Zapálil jsem svíci, a byl podzim.
 
Leno,
zde je zídka rámem plátna, co mimo mysl není.
Žulové jazyky – obnažené – jako pozdní sochy polibku – –
na nich jména, změkčená slinou; zde stojím,
                               co jsem zamlčel? – –  já: solný peň
ty: plenéry slov pod krajinou – – Má vázanka ticha. Pod krkem.
 
Přišel jsem, lil podzim
jako hliněná hlava anděla, bodaná trním
do čela.
 
Nyní jsi slovem. A zníš mi jako léto.
Ale šepotem vracet ševel, když zrna jsou prosta klasů? 
Křikem zvrátit skřípot, co kříží okr s černou?
Mýtinám lhát snadné tmy? – – Rty
jako konejšivé okovy. A svoboda – – je jí vůbec
vně sítin vět?
 
Tvé jméno ti pokládám k nohám.
Ne ty z mých, to já z tvých krajů odešel!
Kladu tvé jméno na
vyvřelý kámen – o/de/vzda/ně.



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

04.10.2004 00:00:00dát kritice tipcufktish
/t
19.09.2004 00:00:00dát kritice tipElyn

vře lost....!
19.09.2004 00:00:00dát kritice tipmalej_blazen
t
14.09.2004 00:00:00dát kritice tipNatasha_
Vždycky mě napadá - u textů, kde každé slovo je očividně přesně vyměřeno a promyšleno - jedno z nebezpečí poezie: že může pozřít sebe samu.
V těch zákrutech Tvého textu, egile, jsem se jako čtenář ztratila v abstrakci.
03.09.2004 00:00:00dát kritice tipsrha
Jen malou oznámku...

já už od začátku chápal text, jako dopis mrtvého živé a to v její vlastní mysli... jakoby sen, jako bý jí se o něm zdálo... a on k ní mluvil...

ten dovětek mě zpočátku taky trochu vadil... ale nakonec jsem přijal... dokonce jsem to asi viděl nábožensky...

viděl jsem to jako:

Ku slávě

Ku slávě mrtvého (mluvčího)

Ku slávě Boha

- jakože ten Bůh nabízí opětovné setkání oněch dvou...

No, každý vidíme ze svého předporozumění...

egile příznám se, že dokud jsi neřekl slovo jazyk, tak jsem ho neměl.
02.09.2004 00:00:00dát kritice tipegil
redaktor poezie
:))
02.09.2004 00:00:00smazaný uživatel
smazaný uživatel
01.09.2004 00:00:00dát kritice tipswandrow
když to tak čtu... bála bych se vědět co seš že člověka..:)
01.09.2004 00:00:00dát kritice tipLyryk
redaktor poezie
já bych tedy s prominutím také měl dvě připomínky: proložený verš mi též nezní v možnostech básníka; dovětek básně (ku slávě mrtvého Boha) mne opět neoslnil;
obecně je to ovšem báseň dobrá, obraznosti a dis-harmonického rytmu je v ní dostatek =t .-)

co se týče spojitosti dojmu: jedná se o dopis a ten je většinou z toho, co nás napadá, jak nás někdo zná, znal - pamatuje a v tomto obraze se znovu jevíme; důležité je sdělení o tom, kdo odchází od koho .-) mně to spojité připadá .-)
01.09.2004 00:00:00dát kritice tipdream
271895-small.jpg

Nyní jsi slovem. A zníš mi jako léto.
01.09.2004 00:00:00dát kritice tipdream
271895-small.jpg
01.09.2004 00:00:00dát kritice tipegil
redaktor poezie
Jinovata: velmi děkuji za rozbor (lehce filozoficky nadinterpretační). Jen náznak klíče k pojmutí významové linky v básni - -

"tyto otázky by byly na místě, kdyby báseň nepojednávala o pojetí podzemí jako toho skutečnějšího, vůči čemuž je básník ten, kdo od leony odešel"

básník "odešel", ale všimni si odkud: v podstatě z plenéru slov pod krajinou. Smrt nečiní člověka skutečnějším: "Nyní jsi slovem. A zníš mi jako léto." atd. Iluzivnost ("vztah mezi označujícím a označovaným je arbitrární; "slova" - zde jména - neodkazují k realitě, ale opět k jiným slovům etc.)

Smrtí Boha je vytrácení B. z jazyka. Atd. atd.

Lyryk: děkuji.

Všem ostatním děkuji též.

01.09.2004 00:00:00dát kritice tipegil
redaktor poezie
ještě pozn. k tomu "odchodu": zatímco lyr. subjekt v ní už ne, Lena setrvává coby jméno "v něm".
01.09.2004 00:00:00dát kritice tipJinovata
egil+lyryk: Dobrá. Nevšiml jsem si, že je v těch před-závěrečných tázáních neustále tematizován jazyk. Připomínku o lince stahuji. Ale ne z důvodu dopisovosti, lyryku :op :o)
01.09.2004 00:00:00dát kritice tipegil
redaktor poezie
Nejen v předzávěrečných tázáních - i v celé druhé strofě (+ v celé 4. a 5. strofě)..


01.09.2004 00:00:00dát kritice tipJinovata
no joo... :o)
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipŘízek_avíz
... sakra silný...
dávám řízek... (tip a avi...)
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipstromovka
********* ano
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipAlimra
mrazivě horoucí
*
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipalim
hmm...eposalni...libi t*
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipděvče
tahle básnička mi rozzářila zrak a zanechala ve mně zvláštní-krásné dojmy....Dík :-)) a určitě dávám tip
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipanae
roku 1892 .... tak pateticky a vášnivě zaševelit už teď muži neumějí, škoda! snad jen básník Egil..... ale kdo ví, jestli si z nás zas netropí
šprímy! :-))
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipJeheheman
už jsem se rozkecal jinde, tak jen*
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipEvička
***
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipJinovata
Chtěl bych o ní přímo mluvit, je to jediný způsob jak opravu zarýt. Lena mi zcela jasně připomíná Leonoru. Snad proto se mi nutí srovnání konceptu básně s konceptem Havrana. Obraznost silná, odzbrojující, krásná. Ale co se týče její souslednosti, nepůsobí na mě spojitým dojmem. V bodech ano, ale ne v lince. Chtěl bych analog a vidím digitál.

Začátek je obecný, dostáváme se pod zem a oslavujeme ji pro to co z ní vzchází, pro to, jakou reálnou a současnou hodnotu představuje. Teprve z ní se můžeme natahovat k souším - teprve z ní dostáváme dramata odehrávající se nad ní a jakoby už bez ní. A pro nás je právě takovým základem hrob a Lena v něm. Chápání pohřbeného jako životadárného (nejen ve smyslu hmotných živin) je podpořen i na konci básně, kdy ten odešlý je paradoxně živý básník. Potom, ještě docela plynule, přichází popis básníkova dramatu prožívání Leniny "přítomnosti" na hřbitově, respektive na plátně v jeho hlavě, které má přesně rozsah hřbitova a nic jiného nezachycuje.
Potom přichází proložená část, kde se jakoby znovu vracíme do obecnější roviny(podzimu), ale básník je stále uprostřed. Tady mne trochu znejistěl rým (chtěný/nechtěný?) anděla čela... Zní tak nějak banálně, rozhodně ne pateticky, jak by bylo na místě.

Zmínění podzimu cítím jako úvod k obecnější části, kde bude toto časové určení hrát nějakou roli. Nehraje. Je to jen obraz. Moc pěkný, ale začínající něco, co nepokračuje. Přichází totiž filosofická část, kde se snad už ani nezamýšlí truchlící básník(alter ego?), jak spíš autor. O objevují se závažná tázání po marnosti, o marnost a o smyslu...a k tomu, jakoby básník zabloudil o místnost vedle, otázka po možnosti být volný mimo epistemologickou mřížku - ve smrti, až mřížka nebude. tyto otázky by byly na místě, kdyby báseň nepojednávala o pojetí podzemí jako toho skutečnějšího, vůči čemuž je básník ten, kdo od leony odešel, nikoli naopak. Toto tvrzení vychází z jakéhosi přesvědčení, nikoli ze systému důkazů podávaných v básni. Proto mi přijde rušící tutu jistotu, z níž básník názor hlásá, narušovat pochybnostmi o osudu Leony po smrti. No. To je asi vše, musim jít malovat pokojíček:o) S Havranem jsem nesrovnal, páč jsem si netrouf, ale asi je to na místě :o)

31.08.2004 00:00:00dát kritice tipRhea
poslední sloka mi přišla jako z Romea a Julie :o)
dobrý je to
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipSn_vojáček
Ta mě hodně oslovila, ještě se k ní vrátím a popřemýšlím. Díky a tip.
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipNostradamus
!*
31.08.2004 00:00:00dát kritice tipa2a2a
vracím se podruhé k této básni, abych ocenil jak její obraznost
tak i zvláštní expresi, která si váží tématu


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.