Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 431 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+7 neviditelných
Tři idealistické teorie světa
datum / id08.09.2004 / 127633Vytisknout |
autorDanny
kategorieÚvahy
zobrazeno11639x
počet tipů5
v oblíbených0x
do výběru zařadilPrint,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog
Tři idealistické teorie světa

Pokud odmítneme materialistickou teorii, mnou pracovně nazvanou "Slepý vesmír", (odmítnutí se zakládá na mých osobních zkušenostech... to vydá na další článek a nebudu to tady rozvádět), vytvořil jsem si v průběhu života tři teorie o světě

 

1. Boží plán

Svět byl stvořen Nejvyšší bytostí, s Jí známým účelem, vše je pod kontrolou, každému dávají synchronicity to co si zaslouží a to co "má" dostat aby "šel dál". My celý Plán nevidíme protože jsme jen součástky ale můžeme si být jisti že vše je OK.

 

2. hra

Je to hra. Možná něco jako Šivův tanec, možná pyramida která se skládá z  menších her každého jednotlivého člověka, her rodin, národů, ras... celé to  tvoří jednu velkou gamesu a Nejvyšší bytost se baví. Bezva bezva.

 

3. solipsismus

Toto je přísně "vědecko-idealistický" přístup. Egoistický a pro někoho hnusný. Cogito ergo sum. Vím že existuji. Ale co zbytek vesmíru? Je nezávislý, nebo  závislý na mě? Nemůžu (exaktně) ze své pozice dokázat, že má vědomí cokoliv  jiného než já a že když odejdu z místnosti, místnost tam stále je... chápete?
Takže realitu jsem si kolem sebe vytvořil (a stále vytvářím) já. Dětinské,  říkáte? Ale povýšil jsem to na jednu ze tří teorií protože tyto solipsistické  myšlenkové pochody nemůžu pominout...

SYNTÉZA

 

Tyto tři teorie se vlastně tak nějak nevylučují, ale doplňují. Dá se zkonstruovat jejich syntéza, o kterou se nyní pokusím:

- je jenom jedno Já (Solipsismus)
- to si hraje na vesmír (Hra)
- ten si stvořilo plánovitě aby se projevilo (Plán)

 

cítím to tak, že teorie Plán a Hra transformují při syntéze Solipsismus
tak, že nejsem jediný, kdo má vědomí. To je sice v podstatě jen jedno, ale já (=Danny) v něm nemám (či zároveň mám a nemám -vivat doublethink) výsadní postavení. Protože je jen jedno Já, a z třetí teorie to plyne, Nejvyšší bytostí která vše kolem sebe stvořila jsme my všichni (já, ty, oni ... různé pohledy na Já)

zbývá poslední věta - každý ji může v duchu opakovat (neplatí jen pro Dannyho :)

 

"jsem Nejvyšší bytost, která si pro sebe naplánovala hru."




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

11.10.2004 00:00:00dát kritice tipGiltar
Print: Klanim se... brilantne receno!!! Bud statecny Danny, pravda zvitezi!!!
16.09.2004 00:00:00dát kritice tipalternative4
... a co z tvých teorií plyne?
14.09.2004 00:00:00dát kritice tipPrint
Danny...já na tvém místě bych mlčel a nenechal se vtáhnout do kalužových debat hrajících se na rozbouřené moře...
*!
13.09.2004 00:00:00dát kritice tipZoroaster
Danny: Jsem potěšen, že tě má kritika dovedla k hlubšímu zamyšlení. S některými pojmy je to, jak říkáš, často složité, i mnozí filosofové chápou někdy stejný pojem poněkud odlišně. Bohužel i encyklopedie místy vykládá pojmy velmi nepřesně a v rozporu s jejich konkrétním užitím v konkrétní filosofii. Pokud člověk chce na nějakém pojmu postavit úvahu, měl by asi daný pojem znovu definovat (sám to ovšem vždy také nedělám). Např. jedna "materialistická teorie" neexistuje, je jen několik filosofických názorů, které se označují jako materialistické a od sebe se značně liší. Neznám ovšem zdaleka všechny. Jako zastánce objektivismu (opět různě používaný pojem - já mám na mysli filosofii objektivismu - viz Leonard Peiokoff a Ayn Randová) ale odmítám empirický materialismus v jeho tvrzení, že vše lze odvodit z přírodních a mechanických zákonů. Ovšem solipsismus považuji za smrtelný omyl a jako (ne)smysluplný názor je zcela mimo můj zřetel. Přeji také hezký den.
12.09.2004 00:00:00dát kritice tipDanny
Zoroaster: myslel jsem si, že téma už nechám plavat, ale pro jistotu jsem si ještě ověřil mnou používané sporné pojmy. Použil jsem elektronickou encyklopedii Diderot 2002:

solipsismus, názor člověka, který za jedinou skutečnost pokládá sám sebe. V této extrémní podobě není solipsismus trvale možný, v méně důsledných podobách se však vyskytuje (L. Klíma).

materialismus, novověký filozofický názor (od 18. stol.; tendence již od počátků filozofického vývoje), že všechna skutečnost je hmotné povahy a poznatelná smysly. Veškeré duchovno je chápáno jako odvozené, popř. dokonce i jako redukovatelné na látkovou povahu. S materialismem obvykle souvisí i gnozeologický optimismus; jsou-li všechny oblasti bytí podřízeny týmž zákonům a opírají se o jediný princip, lze předpokládat jejich poznatelnost. Významní představitelé materialistické orientace: indická filozofická škola lókajáta, řecký filozof Démokritos a Epikúros, římský Lucretius, francouzští osvícenci (La Mettrie, H.-D. Holbach, C. A. Helvétius aj.), britští empirici (F. Bacon, T. Hobbes), marxismus. Z latinského materia (hmota). Opak idealismu. Význam rozporu mezi idealismem a materialismem v dějinách filozofie často přeceňován a neoprávněně schematizován (zejména v marxismu).

... zjistil jsem že tyto pojmy znamenají to, co jsem si myslel že znamenají - čili v úvaze jsou použity korektně. Problém asi nebude v mém svévolném vymýšlení obsahů pojmům ale v širších definicích pojmů (u mě) versus užších (u tebe).

možná je filosofie tvůj obor - potom ovšem chápu větší kritičnost... sám taky (jsem informatik) často vidím jak mnozí lidé nepřesně používají pojmy mého oboru (například kdosi při otázce na MP3 na Internetu použil slovní spojení "program MP3"... přitom nejde o program ale o datový formát. ale jeho výrok lze přesto pochopit.) - takže nad tím většinou trošku mhouřím oči...
no nic, hezký den :)
11.09.2004 00:00:00dát kritice tipZoroaster
Jeden po názvem "Tři idealistické teorie světa" napíše zcestné pojednání, a další dva mu dotčeně sekundují, když čtvrtý uvede věci na pravou míru :o). Moje kritika nebyla ani tak hluboká, jen stručně poukázala na hrubé omyly úvahy, to není žádné machrování. Nevědomost cti netratí, pokud se člověk nedomnívá, že ho nemá nikdo co poučovat...

Armandův skepticismus není sice výjimečný, ale v dnešní době je neodůvodnitelný. Pouhé nevědění nebo nechápání souvislostí není důvod k tvrzení že "Poznání je vzácná věc, kterou lze jen velmi nesnadno předat". Objektivní názor není jednostranným aktem, pokud je podložený racionálmí epistemologií. Nelze však očekávat, že člověk postihne univerzální jednotu světa. To není možné (ani nutné) s porostého důvodu konečnosti lidského poznání. Lidská touha nalézt odpovědi na otázky vzniku a základní příčinu světa zůstane patrně vždy pouze nesplněným přáním, které není podmínkou pochopení smyslu lidského života a přírody.

10.09.2004 00:00:00dát kritice tipDanny
Zoroaster: pokud se utápíš v pojmologii a nevnímáš přitom celkový smysl úvahy, pak běda...

použil jsem pojmy, které jsou nejbližší mojí těžko popsatelné (a protrpěné) zkušenosti... možná to může zmást někoho, jehož definice pojmů jsou užší než moje...

...myslím že na Tvoji reakci na dílo pěkně "sedí" Armandova druhá kritika

(nic ve zlým, ale s tím "pseudointelektuálním hlupákem" jsi mě trošku zarazil... kdybych dílo myslel jako parodii, zmínil bych se o tom alespoň v prologu...)
10.09.2004 00:00:00dát kritice tipDanny
StvN: podobně jako Zoroaster? (předpokládám) Nebo podobně jako já(autor díla)? Tvá kritika připouští obě interpretace...
10.09.2004 00:00:00dát kritice tipStvN
jsem Nejvyšší bytost, která si pro sebe naplánovala hru

Takhle. Protože někdy mi skutečně přijde, že odejdu-li z místnosti, ona zmizí. Občas na ulici potkám člověka, který zkrátka nemůže a nesmí existovat. Pak si říkám, že je to hříčka, něco, co mi matrix připravil pro pobavení. Ten člověk vlastně existuje jenom proto, abych si ho jednou všiml.

Zoroaster je vzdělanec šermující pojmy, ale zřejmě nedá nic ze sebe.
10.09.2004 00:00:00dát kritice tiphajdam
Pokud by byl solipsismus pravdivý, jak si mám vysvětlit,že v mé představě světa existují fakta, která neznám? Pokud jsem si v rámci "hry" omezil své vědomosti, pak již nejsem stejnou bytostí, která představu tohoto světa vytváří, jinými slovy nejsem to já, kdo tvoří mou představu okolního světa. Já jsem na takovou věc prostě příliš "hloupý" :-)
10.09.2004 00:00:00dát kritice tipZoroaster
StvN: Snažím se pojmy na rozdíl od jiných nešermovat, ale pracovat s nimi v souladu s jejich významem. Dávat "ze sebe" pojmům falešný obsah či snad vytvářet z jejich nepochopení pojmy zcela nové a zcela plovoucí je nešvar, jehož zrůdné dopady nelze ani docenit. To není žádná přednost ale pouhá absence zdravého rozumu!
10.09.2004 00:00:00dát kritice tipZoroaster
Danny: V pojmech se utápí ten, kdo o nich nemá pravé vědění. Ten by je ani neměl používat. To je tvůj případ. Vnímám a soucítím s tvým utrpením, ale soudím, že jeho kořeny jsou právě ve zmatení reálné skutečnosti a vykonstruovaných představ o ni, pravdy a iluze. Nebudu ti dávat žádné rady, ale cílěvědomé poznání a přehled o vývoji znalostí lidstava není k zahození...
10.09.2004 00:00:00dát kritice tiprebecca13
Nesouhlasím. Tvoje idealistické teorie neříkají vůbec nic o zodpovědnosti.

Mám jinou teorii:

Jsem smrtelná bytost. Nic víc, nic míň. Záleží i na mě, jestli po mé smrti budou moci existovat další bytosti.

Poslední filosofie, která se mi zalíbila je tzv. přírodní nebo přirozený kapitalismus Benjamina Kurase. Není ještě propracovaná, je to pouze nástin, ale naprosto mě nadchnul. Tam bychom měli maximálně soustředit své síly.
10.09.2004 00:00:00dát kritice tiprebecca13
viz moje modlitby, které jsou namířené především proti křesťanství, coby jednomu z nejrozšířenějších idealistických paskvilů v naší kultuře
10.09.2004 00:00:00dát kritice tiprebecca13
aha, tak ještě jednou
10.09.2004 00:00:00dát kritice tipStvN
Kde jsem napsal, že bys měl ty, nebo někdo jiný, dávat pojmům falešný obsah ze sebe? Dokazuješ akorát to, že přemýšlíš jako kniha, ale ne jako svobodný člověk. Pojmy tě omezují, nammísto, aby ti daly svobodu. Když říkám tě, myslím tím obecně všechny možné i nemožné lidi.
10.09.2004 00:00:00dát kritice tipZoroaster
StvN: "Kde jsem napsal, že bys měl ty, nebo někdo jiný, dávat pojmům falešný obsah ze sebe?" Tvoje věta: "Zoroaster je vzdělanec šermující pojmy, ale zřejmě nedá nic ze sebe."

Pojmy nejsou k tomu, aby si s nimi kdekdo zacházel jak chce a se svobodou nemají nic společného. Jestli píšeš, že pojmy někoho omezují, potom vůbec nevíš co píšeš. Kdyby sis přečetl pár hodnotných knih, možá bys byl ve svých soudech opatrnější, nebo bys alespoň začal přemýšlet o smysluplných věcech a ne o nesmyslech. Tvoje svoboda myšlení je nevědomost, která ti dává pouze možnost nestarat se o to, co jsi vymyslel, tedy o pravdivost, objektivitu a smysl takových výplodů. A tomu se říká prostě: Hloupost.
10.09.2004 00:00:00dát kritice tipStvN
Ano a už jsme u toho. Člověk si nejdřív musí přečíst pár hodnostných knih, abys ho přijal. Super. Jestli mě chceš dál urážet, tak si pozorně rozeber tuhle větu:

Zoroaster je vzdělanec šermující pojmy, ale zřejmě nedá nic ze sebe.

Ta říká, že chceš-li vyjádřit myšlenku, schováváš se za pojmy, ale nedáš do ní, do myšlenky nikoli do pojmu, nic ze sebe. je pravda, že pojem jde taky z tebe, ale větou typu:

materialismus - máš na mysli ten dialektický Marxův? (ovšem to je názor metafyzický, tedy idealistický)

jsi mě dorazil, protože tady se chováš akorát jako páv ukazující svůj barevný ocas.
10.09.2004 00:00:00dát kritice tipZbyhoň
Drahý Zoroastere, s tím napadáním jdi někam. Já v tom dílku cítím úsměv a ztotožňuju se s tím, že se nejvyšší bytost dobře baví. Klidně můžeš být vzdělanec a mít školy logiky a teologie a filozofie, jenže pokud tady budeš onanovat s pojmy jen kvůli machrování samému, stejně si o Tobě budu myslet svoje…
A já si klidně tipnu.

09.09.2004 00:00:00dát kritice tipZoroaster
Jako ironický příklad myšlení současného pseudovzdělance a hlupáka velice humorné. Pokud to myslíš vážně, tak běda...

P.S. Zajímalo by mě, zda máš alespoň ponětí o pojmech, které užíváš.

materialismus - máš na mysli ten dialektický Marxův? (ovšem to je názor metafyzický, tedy idealistický)

karteziánský idealismus (cogito ergo sum - myslím tedy jsem) - tvrdí, že duše (vědomí, moje ego) existuje jako identická substance, tedy je jsoucnem o sobě. Nic víc a nic míň. V žádném případě nevytváří objetivní realitu, neztotožňuje se s vědomím universálním. Jde o neúspěšný pokus uchopit některé theologické teze křesťanství racionálně a o překonaný omyl.

solipsismus - naprostý skepticismus, který odmítá jakoukoliv přímou zkušenost, tedy objektivní poznání, a jestliže předem odmítnu existenci reálného světa, potom nemusím uznávat jakýkoliv objektivní důkaz (nemusím dokazovat ani vlastní tvrzení) a mohu s naprostou demagogií tvrdit cokoliv.
09.09.2004 00:00:00dát kritice tipStvN
Vidím to podobně.
08.09.2004 00:00:00dát kritice tipArmand
tvá úvaha je naprosto ve shodě se závěry moudrých (mystiků, jóginů a jiných) ... a není k níc dodat. Poznání je vzácná věc, kterou lze jen velmi nesnadno předat.

Přeju ti, aby ti to poznání přineslo spokojenost a štěstí .-)

* :)
08.09.2004 00:00:00dát kritice tipArmand
ps: je případné že se nelze vyvarovat chyby v popisu nepopsatelného :) Škoda, že slova a názory neumí víc... protože každé slovo a každý názor je jednostranným aktem (nepřekračuje dualitu, nepostihuje Jednotu) a jako takové je lze napdnout a vyvrátit.


08.09.2004 00:00:00dát kritice tipDanny
díky za tvůj pohled... cením si toho. uvidíme co kritiky ostatních....
08.09.2004 00:00:00dát kritice tipzuzuzu
SEŠ SMĚŠNEJ
nevšimls sis, že solipsismus je jen vyhrocenásračka, která měla na něco poukázat, protože filosfoie někam ještě nezasáhla, ale pak se to najednou všechno začalo vyvíjet dál=překonalo soli ipse v další a další skutečnější systémy :POSTMODERN
08.09.2004 00:00:00dát kritice tipdruhykolouvozu
radši papej kyselé rybyčky

+znám asi tak 87564985 lidí trpících stejně jako ty mesiášským komplexem


+asi ste všichni klony
08.09.2004 00:00:00dát kritice tipAerotik
Úvaha mi připomněla jednu nezapomenutelnou větu z Pierra Boula: "Vytvořili jsme definici nedefinovatelného, která je založena právě na nedefinovatelnosti nedefinovatelného."
08.09.2004 00:00:00dát kritice tipisabell
tys četl od Orwella 1984:) Skvělá kniha (doublethink). Ale jinak můžu říct, že jsi šílený:))
08.09.2004 00:00:00dát kritice tipDanny
isabell: jsem šílenec a jsem na to patřičně hrdý :))
08.09.2004 00:00:00dát kritice tipisabell
já si vždycky myslela, že šílená jsem já, ale asi šílím jiným směrem:)))
08.09.2004 00:00:00dát kritice tipDanny
druhý kolo: no jo, jenže rozdíl mezi nima a mnou je v tom že oni trpí mesiášským komplexem, *zatímco* *já* *jsem* *opravdu* *Mesiáš* *CHACHACHA* :))))))
(neboj, jen si dělám srandu...)
08.09.2004 00:00:00dát kritice tipbohus
ako si dovoľuješ brať moje postavenie stvoriteľa !?!
a vysvetľovať ti, čo môžem interpretovať iba ja(h) ?!?
za túto drzosť si zaslúžiš večný tip!!!
(:-)))


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.