Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

LOVOŠ V ZÁŘÍ

19. 09. 2004
14
0
14035
Autor
vesuvanka

Lovoš, stejně tak jako i jiné kopce Středohoří, má své kouzlo v každém ročním období. Tento výlet jsme uskutečnili 14. září 2002

LOVOŠ V ZÁŘÍ

Lovoš je obdobně jako Milešovka jakousi Mekkou milovníků Českého středohoří. I Poutníci vystupují každým rokem k jeho vrcholu, aby se poklonili krásám středohorské krajiny včetně Labe, které jí protéká v hlubokém nádherném kaňonu.

Vydali jsme se z Malých Žernosek po žluté značce podél Milešovského potoka, jehož průzračnou vodu jsme obdivovali. Příroda na nás dýchla už podzimem, listy stromů a keřů začínají chytat ponenáhlu nažloutlé a karmínové odstíny a některé se již snášejí k zemi. Naše cesta vede smíšeným lesem dubů, habrů abuků. Náš obdiv vyvolal na západní straně Malého Lovoše (Kybičky), který je tvořen znělcem, i teplomilný kaštanovník jedlý (Castanea sativa Miller). Kvetou už jen ty opozdilejší rostliny, zvonky, řebříček, chrpa luční a jestřábník.

Tušíme, že v čedičových skalkách Velkého Lovoše se setkáme s více druhy květů. Počasí nám přeje, i když předpověď pro severní Čechy příliš příznivá nebyla. Je typické "babí léto", sluníčko příjemně hřeje. V lese na nás občas upozorní svým křikem sojka, poznáváme hlas žluny, datla černého a brhlíka.

Naše cesta pokračuje po modré značce, a to už jsme ve svahu Velkého Lovoše. Po chvíli se nám otevře překrásný pohled na Kletečnou, Milešovku, Ostrý, Milešovský Kloc a další kopce. Díváme se na ně s nábožnou úctou. Pak pokračujeme ldál. Po levé straně nás zaujmou skalky poskládané pravidelně i nepravidelně z různě velkých čedičových kvádrů. Zdejší pórovitý čedič víc než kde jinde vydává svědectví o vulkanických dramatech Země.

Vpravo je jeden z nejstrmějších a nejhlubších srázů kamenné suti, s jakým se můžeme ve Středohoří setkat. Úzasné kamení, v němž rostou duby a lípy. Otevírá se před námi další úchvatný panoramatický pohled na Hazmburk, Ovčín, Boreč, Sutomský vrch, Jezerku, Košťálov, Vršetín, Děkovsku, Solanskou ůhoru, Brník, Srdov a Oblík.

Prohlížíme si pozorně i skalky. Ohněm zrozený životadárný kámen je často ozdoben kresbou různě zbarvených lišejníků, mezi jednotlivými kameny se uchycují rostliny. Ty odkvetlé nás zaujmou zajímavými tvary listů. Některé ještě kvetou - žlutá drobná mochna, hvozdík kartouzek, hadinec obecný, zvonek kopřivolistý s velmi drobnými květy, bílý čistec přímý, kakost krvavý. Mateřídouška na sebe upozorní vůní. Na skalním ostrohu pod příkrým suťovým svahem kvete žlutě rostlina s dlouhými stonky, k níž si netroufáme slézt, abychom ji blíže uričli. Tu a tam prolétne motýl - menší perleôvec, žluťásek. Potkáváme turisty, samotné i skupinky a také skautské oddíly.
"Tady je tak nádherně!", zvolá nadšeně ke svým kamarádům malý skautík - zřejmě tento oddíl navštívil Středohoří poprvé. Všichni se tu rozhlížejí do kraje a zajímají se o jednotlivé kopce. Máme radost, že Středohoří se těší velkému zájmu. A to už jsme na vrcholu, odkud je rozhled do všech stran. Velkým kontrastem středohorským kopečkům i Krušným horám je pak rovina směrem k Praze, jíž dominuje Říp. Panoráma krajiny dokresluje modrá obloha s bílými kumuly zajímavě seřazenými do řad.Rozhlížíme se do kraje, ale pozorujeme i všechno kolem nás, zejména skalky s květenou. Zaujmou nás zvláštně rostlé duby, které jsoul nízké s rozložitými korunami, stromy podobných tvarů nacházíme na jihu Evropy.

K dovršení naší radosti přilétá "On".... "Podívejte se, to je perla Českého středohoří!", upozorním na otakárka fenyklového, který kolem nás poletuje, usedne na nejbližší kámen a rozevře svá něžná křídla lproti slunci. Jakoby nám chtěl udělat radost... Pozorujeme motýla lnejméně dvě minuty než odletí. Poslední dotek léta...

A my pak usedáme na vyhřáté kameny plní krásných a hlubokých dojmů. Jsme šťastni. Všichni lidé, kteří doputovali až sem mají jistě stejné pocity jako my. A v tom je kouzlo Lovoše a celého Středohoří, které dovedel pohladit po duši a rozdává lásku kolem sebe.
Emil Filla kdysi řekl: "Nikde není tak krásně jako tady..."

i když samozřejmě i další naše krajiny mají své kouzlo, jen je umět najít.


Máš dar velké vypravěčky a asi bych Tě dokázala soustředěně poslouchat.Hezké a tip!

vesuvanka
16. 10. 2005
Dát tip
Vlastina1971 - Tvoje slova mě moc potěšila, díky za milé zastavení i tip

Arienalia
15. 02. 2005
Dát tip
Krásné... skutečně miluji Tvůj způsob líčení.. tak krásné barvy, obraty.. Odpusť, že jsem Tě dnes tolikrát obtěžovala svými kritikami, ale už dlouho jsem si chtěla přečíst všechny Tvé práce, protože mají neuvěřitelné kouzlo. Až dnes jsem si našla chvilku času, bohužel ale zase musím jít, proto Tě prosím o odpuštění. Budeš muset přestát tu haldu kritik také příště, až se mi uvolní místečko v programu, protože je rozhodně nenechám bez povšimnutí :) Omlouvám se a děkuji. *

vesuvanka
15. 02. 2005
Dát tip
Arienalia, vůbec se neomlouvej... já jsem naopak moc potěšená a ještě jednou Ti děkuji za čas, který jsi věnovala mým dílkům. Mám velikou radost, že se Ti líbí... Všechny kritiky si ráda přečtu a pošlu Ti avi. postupně . Udělala jsi mi velikou radost.... ještě jednou veliký dík a posílám Ti pozdrav a sluníčko :-)))

vesuvanka
03. 10. 2004
Dát tip
Cannisha - díky moc... moc toho ještě neznám, pořád se učím

vesuvanka
23. 09. 2004
Dát tip
arthamir - díky moc, jsem potěšena, určitě se vyprav na Lovoš, je nádherný, přeji Ti hezký výlet

Eilil
23. 09. 2004
Dát tip
:o) přidávám do sbírky krásných pohlednic :o)))) jsi báječný průvodce Vesuvanko.. :o))) tipek

vesuvanka
23. 09. 2004
Dát tip
Eilil - udělala jsi mi velikou radost - díky za milá slova a tip

arthamir
22. 09. 2004
Dát tip
příjemné zastavení na hodince přírodopisu... vypadá to, že budu muset navštívit Lovoš :-)

MilanH
20. 09. 2004
Dát tip
Nádhera !!!! T***

vesuvanka
20. 09. 2004
Dát tip
MilanH - jsem ráda, že se Ti líbí - díky za přečtení a tip paranoid_android - moc mě těší - díky za zastavení i tip

KayTee
20. 09. 2004
Dát tip
*

vesuvanka
20. 09. 2004
Dát tip
KayTee - díky za milou návštěvu a tip

Úchylka na sopky co? Taky mám rád výbuchy. Ale ne, pěkný průvodce po naučných stezkách.

vesuvanka
20. 09. 2004
Dát tip
Asketic_Melon sopky mě fascinují nejen erupcemi, ale i bohatým životem... Díky za přečtení, mám radost

Mařka
19. 09. 2004
Dát tip
Jujda, tohle je překrásný popis, jsi snad hledač pokladů-)))***

vesuvanka
19. 09. 2004
Dát tip
Mařka - to je od Tebe moc milé... díky za přečtení a tip

Mařka
19. 09. 2004
Dát tip
Neber to jako milost, ale jako opravdovou a hlubokou poklonu, měj se moc a moc hezky M.-))) A velké ď. -))

vesuvanka
19. 09. 2004
Dát tip
Díky moc, i Ty se měj krásně... :-)))

a2a2a
19. 09. 2004
Dát tip
Právě jem uvažoval, vesuvanečko, kam si vyjít, když je tak hezky a ty jsi mi dala tip a já ti ho vrátím

vesuvanka
19. 09. 2004
Dát tip
a2a2a děkuji za milou návštěvu a tip. Přeji Ti krásnou a sluníčkovou procházku

Fouckault
19. 09. 2004
Dát tip
***

vesuvanka
19. 09. 2004
Dát tip
Zoroaster děkuji za milé řádky a tip. To je prima, že znáš Středohoří. Trať Lovosice -Teplice považuji za jednu z nejromantičtějších v Čechách. Pokud jde o výrony teplého vzduchu (není to jen CO2) na vrchu Boreč, dříve byly považovány za projevy postvulkanické činnosti, teď se ale vědci přiklánějí k teorii, že v soustavě puklin mezi kameny se v létě ohřívá vzduch, který poměrně teplý (až 16 stupňů) v zimě uniká jako komínem. Tento jev nazývají "ventaroly". Mně osobně by se ta původní teorie o postvulkanické činnosti zamlouvala více.... Díky Fouckault - díky za přečtení a tip

andromeda
19. 09. 2004
Dát tip
Ty umíš tak nádherně psát, při čtení si připadám, jako že tam jsem s Tebou a všechny ty přírodní krásy vidím..ale ještě jsem tyto kraje nenavštívila...my vyrážíme na výlety vždycky na Chrudimsku a Pardubicku........a taky vlakem, nebo pěšky...velký tip, děkuji za milé cestování a výlet, prožívám to, skoro jako skutečnost....

vesuvanka
19. 09. 2004
Dát tip
andromeda to mě moc těší, právě o to se ve svých dílech snažím - vtáhnout čtenáře do krajiny. Díky moc za milá slova a tip. Jezdíš také na Pardubicko... tam někde je Kunětická hora - sopečného původu

andromeda
19. 09. 2004
Dát tip
tam jsme byli, ale že je sopečného původu, to jsem nevěděla......vidíme ji z okna...........

červánky
19. 09. 2004
Dát tip
K dovršení naší radosti přilétá "On".... "Podívejte se, to je perla Českého středohoří!", upozorním na otakárka fenyklového, který kolem nás poletuje, usedne na nejbližší kámen a rozevře svá něžná křídla lproti slunci. Jakoby nám chtěl udělat radost... Pozorujeme motýla lnejméně dvě minuty než odletí. Poslední dotek léta... Krásné, díky za poslední dotek léta, tip :-)

vesuvanka
19. 09. 2004
Dát tip
andromeda díky. To musí být krásný pohled... ty nálady ročních dob a počasí červánky děkuji moc za milé zastavení a tip. Ten otakárek ... to je náš kamarád, který nás za slunečných a teplých dnů často doprovází po vrcholech kopců...

Craerassy
19. 09. 2004
Dát tip
jééé..krása...taky se tam jednou musím podívat..děkuji, ves za krásnou procházku...:-) tip

vesuvanka
19. 09. 2004
Dát tip
chroustjazz - to je prima, díky za návštěvu Craerassy díky moc, Lovoš se Ti určitě bude líbit a přeji krásný výlet... a díky za tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru