Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nejezte hříbata!

27. 09. 2004
39
27
14044
Autor
Vaud

I láska k cizím jazykům prochází žaludkem.

 

Díval jsem se z našeho lausannského bytu na klidnou hladinu Ženevského jezera (tady se mu říká Lac Leman), která končila v mlžném oparu u severní hranice francouzské části Alp. Přemýšlel jsem o své neužitečnosti a o tom, proč někdo pije předraženou vodu z nedalekého  Evianu. Ve Švýcarsku to vypadá pořád jako v neděli.  Hlavně v neděli. Správně byste tu dnes neměli  ani sekat trávník (ale to teď na zimu stejně nikdo nedělá). Jen se procházet kolem jezera, jíst kaštany a pít svařené víno. Čím víc promile radosti v sobě máte, tím víc je vám neděle. Teď se víno dekantovalo a sýr se rozdýchával vedle lednice. Čekal jsem na oběd.  Tehdy jsem ještě nemluvil francouzsky ani německy, natož rétorománštinou a v italštině doma nebyla jediná knížka. Měl jsem s sebou jen učebnici biochemie, ale kdo by si kazil neděli (pondělí, úterý, středu..) samostudiem.  Navíc před obědem.

         ?Nešel bys nakoupit??, zněla ta vysvobozující věta. Měl jsem za úkol přinést jedinou věc - sladkou papriku abychom mohli konečně dopéct kuře. ?Že vudre siLvuple paprika du?, opakoval jsem si  zaklínadlo, které mi mělo zkrátit cestu  k obědu.  Když  jsem však v sámošce zaklínadlo použil, vybalila na mne prodavačka protizaklínadlo: ?Purkva? ? Proč??. Teď měla nastat ta chvíle, kdy jsem mohl zúročit první dvě lekce Francouzštiny. To byla přesně doba, která byla zapotřebí, aby můj otec poznal, že za mým nadáním pro francouzské nosovky jsou jen zbytnělé nosní mandle.  Divím se, že se do frazeologie nedostal výraz: ?cítit se trapně jako Čech ve švýcarské sámošce?. V té době jsem měl pocit, jakobych měl na čele vytetováno, že jsem z VÝCHODU. Až shodím regál s kompotovanými angrešty, tak je budu do nejdelší smrti splácet! ?Že vudre kuizine poulén ? chci vařit hříbě?, zněl můj hrdý return. Ono, totiž? Kamarád Pepa, který věděl skoro všechno, protože jeho strýc poslouchal Svobodnou Evropu, mi kdysi prozradil, že: ?Chantal Poullain ? no, ta vod toho Polívky ? se vlastně jmenuje Kuře a svatbou s Polívkou je to Kuřecí Polívka, vole?.  ?Ty vole není, je to hříbě, ty bejku!?, vzkazuji až nyní. Stalo se přesně to, co jsem nechtěl ? všichni v obchodě přestali nakupovat, aby si prohlédli koňožrouta hříběcího, vole! Z vytřeštěných očí prodavačky jsem poznal, že něco není v pořádku. Slovu chicken nerozuměla,  tak nezbylo než se vrhnout na bobek a hopkající kuře předvést. Do čeho mne rodina Polívkova dostala, z toho mi i pomohla. Sám mistr Polívka mi byl velkým vzorem při etudě ?a to kuře krákoře smutně na dvoře?,  jen jsem   trochu zapomněl, že švýcarský pes z kantonu Vaud nedělá haf, protože neumějí vyslovit ?h?, prasátko nechrochtá ?chro? a stejně tak ani kuře nevydává nám známé československé zvuky. Část dam vtažených do problému se přela, jestli nejsem náhodou žába (voni fakt žerou úplně všechno!), soudě podle neposedného hopkáni před pokladnami. Až když jsem sezobal všechnu imaginární čočku u regálu s luštěninami, tak se jedna z prodavaček (emigrantka z katalánska) plácla do čela a řekla španělsky: ?pollo?. Rychle jsem to odkýval, popadl  svou papriku a pelášil zpátky domů. Děsil jsem se, že budu muset ještě předvést  etudu na téma ?přílohy?. Měli jsme tuším brambory s máslem!!

 


27 názorů

Vaud
31. 10. 2011
Dát tip
:-)) no vidis :-))

FAE BOMB
30. 10. 2011
Dát tip
Klepání se vyplatilo... :-)

Vaud
08. 04. 2011
Dát tip
Tohle mozna bude nazev knihy - jestli to tam doklepu :-))

FAE BOMB
16. 02. 2010
Dát tip
*Hříběcí Polívka... Taky povedlo!

Vaud
04. 02. 2010
Dát tip
aha - já to opravím, díky!

past
04. 02. 2010
Dát tip
Pekne cteni :)) Ale jen pro uplnost: Tak jak jsi "poulaine" napsal (s tim e na konci) znamena jeste neco mnohem horsiho nez hribe... (a Chantal je Poullain, ale to uz puntickarim)

Vaud
24. 03. 2009
Dát tip
basilejskou kamaradkou?? ja jsem ted zabydlen v Basileji - tak to budu koukat, kde vyleze vlajka ja mam ceskou vlajku od kamaradky z Aljasky :-) a ted jsem si koupil dalsi na letisti :-))

Diana
24. 03. 2009
Dát tip
Už jsem to sice četla, ale bavila jsem se snad ještě víc, než poprve. Na to jezero mám nádherné vzpomínky. Strávila jsem tam se svou basilejskou kamarádkou nádhernou dovolenou v chatě (no spíš vile) u jezera a soused, když zjistil odkud jsem, někde sehnal naši vlajku a pak ji denně vytahoval na stožár spolu se švýcarskou vlajkou. U břehu trvale somrovala rodinka labutí a celý ten týden se sluncem, modrými vlnkami jezera a bílým sněhovým popraškem hor by se dal nazvat kýčem královským... :-))) Tip jsem už bohužel dala.

Vaude, ty koni, zase si mě dostal. Je to nářez.

Vaud
06. 11. 2008
Dát tip
to je fajn :-) díky

U tohoto fejetonu jsem se nahlas smála,TIP

Vaud
30. 10. 2008
Dát tip
jsem rád, že léčím :-)

Oldjerry
30. 10. 2008
Dát tip
ježíšmarjá to sem potřeboval. Já mám dnes depku jak z praku a už se to lepčí, hepčí (je to pravda, doktore).*

Vaud
23. 08. 2008
Dát tip
já to časem opravím (nebo smažu :-)

FunThomas
23. 08. 2008
Dát tip
aha. V tom případě už to nemá chybu :-D

Vaud
23. 08. 2008
Dát tip
ono se na otazníky změnily pomlčky, uvozovky i tři tečky při nějakém převodu Písmáka a já jsem lenoch :-)

FunThomas
23. 08. 2008
Dát tip
hm.... jen nerozumím těm otazníkům všude v textu... buď to mají být úvozovky (což by bylo logické) a nějak divně se mi to zobrazuje, nebo je to nějaký tajný symbol, který plní stejnou funkci a je dovoleno jím úvozovky nahrazovat.. nebo.. nevím :-D ale každopádně ***

Augustus
22. 05. 2008
Dát tip
Ačkoliv to není fejeton, ale spíš povídka, tak nemohu nedat TIP!

Vaud
27. 01. 2008
Dát tip
Dianko, dikes :-))

Diana
25. 01. 2008
Dát tip
Chá, to je super! Ohromně jsem se bavila. T*******

Vaud
17. 02. 2007
Dát tip
já jsem to po dlouhé době přečetl taky a úplně jsem zapomněl, že to tady mám ;-)

Jade
17. 02. 2007
Dát tip
pobavilo:)

Smeesheck
24. 08. 2005
Dát tip
krása...víš za mailu.....ale tady to máš s tipem. :)

Toxman
17. 05. 2005
Dát tip
„...Ty vole není, je to hříbě, ty bejku!“ Skvělé, u máločeho jsem se takhle řezal. Nesmím se tu ale moc chechtat nahlas, aby mě nakonec neměli za úplného blázna :o))**

Vaud
17. 05. 2005
Dát tip
díky, díky. Taky jsem si to po čase zase pročetl.

Vaud
09. 05. 2005
Dát tip
jééé díky!

mishka
08. 05. 2005
Dát tip
tohle nemá chybu!!! od kuřecí polívky, vole až po brambory MM... SUPER! *t + k nej

Šminka
12. 02. 2005
Dát tip
pěkný, nálada šla nahoru:-))) *

Vaud
12. 02. 2005
Dát tip
To jsem moc rád!

Markel
26. 12. 2004
Dát tip
Líbilo moc, to o té neděli je skvělý - T

Aleya
23. 12. 2004
Dát tip
nádhera, vážně mě dostalo :D. to já jsem si ve francouzštině trhla ostudu tím, že jsem se zarytě místo kolik je hodin ptala jaké je počasí, ale na tohle nemám:))). *t

Vaud
23. 12. 2004
Dát tip
Díky! Tuhle příhodu mám moc rád!

Terpsichore
11. 12. 2004
Dát tip
dík!

Shellinka
10. 12. 2004
Dát tip
Hezoučký, milý. :) *

JazROY37
08. 12. 2004
Dát tip
fejeton nefejeton - pobavil jsem se úplně skvěle :-)

Jolie
01. 12. 2004
Dát tip
:-)))) jupí, nejsem v tom sama... tip

Vaud
12. 11. 2004
Dát tip
Taky jsou chvilky, kdy bych Lausanne bral, ale momentálně jsem v ČR. I když ještě ráno jsem chodil po kolonádě v Karlových Varech a říkal jsem si, že české Las Vegas má taky něco do sebe... :-))

Katerina
11. 11. 2004
Dát tip
vtipný, osvěžující! kde jsi momentálně? Lausanne bych fakt brala!

kawa
04. 10. 2004
Dát tip
:-)) rozehnal jsi mé večerní chmury děkuji

Vaud
04. 10. 2004
Dát tip
Nic víc jsem si ani nemohl přát! :-)

Vaud
30. 09. 2004
Dát tip
Ad Yossarian: ona se mě fakt ptala.. Jediná logická závada je, že to možná nebyla neděle, protože ve Švajcu nevedou naše oblíbené (z výměníků na teplo předělané) (šesti) "nedělky" podle principu nestih´ sis koupit papriku, tak nežer.

Delahaye
29. 09. 2004
Dát tip
g e n i á l n í !! nebudu vyzdvihovat určité pasáže, musel bych sem prsknout všechno. Díky T + avi

Craerassy
29. 09. 2004
Dát tip
De...díky za avi...tenhle kluk má vtip a k tomu ho umí nenásilně zúročit...smekám:-) tip

Yossarian
29. 09. 2004
Dát tip
jako fejeton to vůbec neberu, ale jako povídka je to fajn a tipnu si za ní té věty jsem si všiml také a potěšila mě a jako výtku bych uvedl, že v žádném obchodě se tě prodavačka nebude ptát, proč si něco chceš koupit, toť jen tvoje věc..

Zbyhoň
28. 09. 2004
Dát tip
Sympatické a té vypíchnuté věty jsem si taky všiml, hezké...mohlo by to být ještě tak nějak... sevřenější a tím údernější, ale i tak to má něco do sebe a určitě to je na tip. Takže TIP

Dero
28. 09. 2004
Dát tip
*

j_i_r_i_k
28. 09. 2004
Dát tip
"Ve věku SMS si lidi přečtou maximálně haiku, ale na fejeton nemá nikdo čas." No, na fejeton snad ještě jo - ale tohle je trošku delší - tím, že je to fejeton, si nejsem jistý, ale tím, že mě dovedeš pobavit, vcelku jo...

Vaud
28. 09. 2004
Dát tip
Ad BG: s tím Švýcarskem je to hodně složitý a na dlouhý vysvětlování... Možná někdy u piva (ty vlastně piješ - jako já - víno :-)) Jsem takovej vlk s velkým teritoriem, myslím, že se tomu říká Evropan. Ad j_i_r_i_k: máš pravdu, že to je fejeton jen přimhouřenejma, ale budu se snažit dál.

Stevenson
28. 09. 2004
Dát tip
Kruci TOHLE je opravdu profesionalne DOBRE..az , tady 'zbytecne".. se rikalo. Congratulation..A pokracuj, i na fejetonky si udelam cas.-)) T selbvestandlich..-)

Andulka
27. 09. 2004
Dát tip
-prijemny fejeton....u ktereho jsem se prijemne narechlatala...:-)))*

stromovka
27. 09. 2004
Dát tip
:) fajn, díky**

Vaud
27. 09. 2004
Dát tip
Ooohh, jsem velmi potěšen, že to někoho pobavilo! Díkas!

a2a2a
27. 09. 2004
Dát tip
Pulzuje to mezi fejetonem a povídkou. Ale pulzuje bezvadně. Tip

Katariina
27. 09. 2004
Dát tip
Je báječný!!! :-)) *

Katariina
27. 09. 2004
Dát tip
:-)) Ještě jednou, teď už nezapomenu :-))

"Čím víc promile radosti v sobě máte, tím víc je vám neděle." - nádherná věta Zase super! Nemám výtku. Tip Klub

Vaud
27. 09. 2004
Dát tip
Děkuji za to, že čtete, že se bavíte a jsem rád, že si RMM všiml věty, ze které jsem měl taky radost. Ve věku SMS si lidi přečtou maximálně haiku, ale na fejeton nemá nikdo čas.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru