Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ZROZENÍ AKVARELU

27. 09. 2004
16
4
12566
Autor
vesuvanka

Ještě jednou se vracím k obrazu Murotosaki, tentokrát výtvarnému... Dadíku, díky za inspiraci

ZROZENÍ AKVARELU

Čas od času si prohlížím v antikvariátu staré pohlednice, které ke mně promlouvají atmosférou minulých století i dálek... Právě dnes se probírám pohlednicemi zařazenými v krabici podle jednotlivých zemí. A najednou narazím na jednu hodně starou, na níž je zátoka moře s kamenitým, přímo balvanitým pobřežím. Z černobílé fotografie vyzařuje jakási tísnivá atmosféra této zvláštní a neobvyklé scenérie, která se zdá být bez života. A přece! Vždyť ta krajina žije barvami! Vzplanula ve mně jiskra a pohlednici jsem si koupila.

Obraz I.
Ze svahu hory zvolna stéká žhavá řeka. Se zvláštním šuměním postupuje pomalu směrem k moři. Zprvu jasně červená tavenina připomíná řidší těsto, které cestou svůj tok trochu zpomaluje a mění i odstín barvy do karmínova. Na povrchu se vytvářejí tmavé povlaky, které se snaží roztavenou hmotu ještě více zpomalit v pohybu nebo dokonce zastavit, ale ta se brání, trhá povlaky a směřuje zarputile k pobřeží, na něž čile narážejí vlny moře, odrážejí se o kamení, vracejí se a už jsou tu vlny nové, žene je vítr.
A najednou právě na tomto místě se objeví cizorodý ohnivý živel, který postupuje pomalu, ale jistě. Voda se dává se svým odedávným nepřítelem do divokého boje. Vlny narážejí na rozžhavený proud kamenné řeky, která se nechce dát zastrašit. Při styku s vodou se proměňuje v tmavé čile se pohybující draky, kteří rozevírají ohnivé tlamy do vody a hrozivě syčí... (a já se ptám, kde mají základ pohádky o dracích chrlících oheň).
Boj pokračuje, voda syčí, mění se v páru, která stoupá vzhůru, ochlazuje se a znovu mění ve vodu, která padá na ohnivé draky v podobě hustého deště.A vodě přichází na pomoc i vítr a oba živly se společně snaží ochladit draky. Vulkán, který poslal k moři své ohnivé posly, se mezitím uklidnil a další přestal posílat. Voda a vítr nakonec draky udolaly, zbavily je ohně a proměnily v kamení.
Zvláštní souboj, kdy se protivníci vzájemně nezabíjejí, ale měří své síly a mění jen své skupenství, jak by řekl fyzik.
Po několik milionů let na kamenech pracovaly a dosud pracují voda, vítr a mráz a ohlazují jejich povrch. Kameny rozpukaly na větší i malé... a právě takové byly zachyceny fotoaparátem na pohlednici, na jejíž druhé straně je napsáno pouze Murotosaki.

Obraz II.
Kámen má svoji bohatou historii a skrytý život ve svých barvách a v tomto případě ve velmi maličkých krystalcích nerostů. Všechno se událo tak rychle, že žádné větší krystaly ani nemohly vyrůst. Ale možná, že uvnitř některých kamenů se uzavřela někde dutina s horkým roztokem solí, který tam bude pomaloučku chladnout a krystalizovat do nádherných tvarů i barev.
Kámen není nudně šedý nebo černý, jak by se zdálo. V těch barvách jsou skryty barvy všech možných sloučenin - jak by řekl chemik.
Sluneční paprsky se na kameni odrážejí a tónují jeho barvy, na nichž se podílí i zvětrávání a místy uchycené lišejníky. Odstíny barev kamene jsou závislé na denní i roční době i na momentálním počasí. Stejně tak se mění i barva moře, které se neustále vlní a šumí. A když je vítr silný, moře hučí, veliké vlny pleskají o kameny, tříští se a v té zátočině zní velká mořská symfonie, která se rozléhá po okolí a hudební nástroje moře a kamení jsou občas doprovázeny křikem racků a dalších ptáků.

Obraz III.
se začíná rodit po shlédnutí pohlednice a obou předchozích obrazů. A teď se připravují štětce a barvy na svoje akvarelové vystoupení Murotosaki.
Bude to krajina živá a plná teplých barev, krajina zapadajícího slunce a něžných červánků, odrážejících se na hladině moře a dodávající narůžovělé odstíny i kamenům. Skála vpozadí namodrale vyhlíží ze slabého oparu. Kamení vyzařuje teplo, které nasálo během dne. Štětce si na kamenech dávají obzvláště záležet. Vždyť jsou v nich skryty i další barvy jako je žlutá, oranžová, červená zelenavá, modrá, a tak všechny tyto barvy se na povrchu kamení vystřídají, některé se ještě několikrát vrátí... Všechny barvy na obraze jsou jako tóny různých hudebních nástrojů. Vzniká tak obraz, který chce vyjádřit náladu krajiny, žijící bohatým a tajemným životem a promlouvá i k člověku, kterého láká ke snění, ale odhání i jeho smutek.

4 názory

Hancii
10. 12. 2012
Dát tip

Kameny vyzařují, tónují to je přesné ... dělala jsem podezdívku z kamenů, ale až když synek natočil video, zahlédla jsem tu záři a tóny. Od té doby hledám všude tu prýštící energii... a když ji nevidím, vracím se (nebo si slibuju, že si to natočím).... a můžu odpřisáhnout, že pokaždé je ta záře jiná .... jsi úžasná ... vnímáš sdělení


vesuvanka
02. 01. 2012
Dát tip
Hancii, zdravím Tě a děkuji za přečtení a milá slova. Moc jsi mě potěšila :-))) Nemáš nějaký obrázek na internetu?

Hancii
02. 01. 2012
Dát tip
Jako vždy popis krajiny barvitý a naprosto reálný, úplně ty obrazy vidím. Miluji vlídné něžné akvarely, občas je i maluju, jsi báječná

vesuvanka
01. 08. 2011
Dát tip
Dodatečně posílám pozdrav ze zátoky Murotosaki

Saidhi
01. 07. 2005
Dát tip
Moc hezké, jako bych se stala součástí toho obrazu, který se proměnil ve skutečnost a já pozoruji vše kolem sebe... K umění mám také moc blízko, stejně jako k přírodě. Díky, TIP.

vesuvanka
01. 07. 2005
Dát tip
Saidhi - potěšila jsi mě svojí návštěvou a moc milými a hřejivými slovíčky.... díky za ně i za tip

vesuvanka
16. 02. 2005
Dát tip
Arienalia - i já děkuji za milá slova i tip

Arienalia
15. 02. 2005
Dát tip
Moc děkuji za to, že jsem mohla vidět, co ty. *

Eilil
05. 10. 2004
Dát tip
:o))) kráááááásnééé chjo.. proč já vlasně ještě nenavšívila žádnou z Tvých výstav.. jsem lempl.. to je tím... moc velké poděkování a tip

vesuvanka
05. 10. 2004
Dát tip
Cannisha - děkuji, to je skvělé, budu se moc těšit.... to vznikne soubor akvarelů "Ohnivé hory Země vycházejícího slunce". Také Ti přeji krásný den Eilil - díky za milou návštěvu a tip Ještě snad nějaké výstavy budu mít. Dám upoutávku do Písmáka. Na druhou polovinu listopadu a část prosince se mi rýsuje výstava v knihovně v Roudnici

Hancii
30. 09. 2004
Dát tip
Když Ty se díváš na zářivé kamínky a pak Tvá slova taky září, je to vidět Tvýma očima a v tom je to kuzlo ... hezoučký *T

vesuvanka
30. 09. 2004
Dát tip
Alimra - díky, tak to je moc zajímavé malovaly jste můj portrét a přitom nemaluješ. Je to spíše náhoda, že to byl právě můj portrét, ale jinak možná, že je v tom snu určitá symbolika, pobídka... nechceš zkusit malovat? U malování je to mnohem lepší než u hudby, malovat můžeš začít v každém věku, zatímco na hudební nástroj se musí člověk učit už jako dítě. Znala jsem paní, která začala malovat nádherné akvarely květin až po šedesátce. Obrázky byly tak skvělé, že by mohly být ilustracemi v atlasu rostlin... MilanH - ta jiskra vzplanula a pěkně se rozhořela... díky moc i za tip Hancii díky za milá slova i za tip. Kamínky mají pro mě zvláštní kouzlo, promlouvají a rozdávají radost....

Alimra
30. 09. 2004
Dát tip
Vesu, pro vysvětlení: Tvůj portrét jsem malovala já s Tebou, já ho namalovala a Ty si dodělala pozadí....pamatuju si, že to bylo sytě červená. Jako dítě jsem ráda malovala, dnes kreslím jen takové ty pohádkové postavičky svým dětem. Vím, že by mě malování bavilo, ale není čas, možná až děti odrostou, tak se k tomu vrátím moc Ti děkuji

KayTee
30. 09. 2004
Dát tip
moc krásné*

vesuvanka
30. 09. 2004
Dát tip
Alimra díky za vysvětlení - i to je moc zajímavé - sytě červené pozadí najdeme na nástěnných malbách v Pompejích. Mockrát jsem nad tím uvažovala již dříve než jsem navštívila Pompeje, proč Pompejané malovali červeně pozadí (dokonce se té barvě říká" pompejská červeň") - zda to byla taková móda nebo to mělo něco symbolizovat - každopádně ta barva byla pro Pompejany osudová... Jinak já jsem kreslila a malovala hodně jako dítě a ještě dokud jsem byla svobodná, a pak už málo. Dětem jsem také kreslila, ale spíše přírodní náměty. Akvarely jsem začala malovat až když děti odrostly. Měj se krásně. KayTee - díky za návštěvu, hřejivá slova a tip

Alimra
30. 09. 2004
Dát tip
Ty také, děkuji

zvedavec
29. 09. 2004
Dát tip
:-) *

vesuvanka
29. 09. 2004
Dát tip
Stevenson - díky za zastavení a tip zvedavec - díky za návštěvu a tip

andromeda
29. 09. 2004
Dát tip
Ten akvarel, který jsi podle pohledu namalovala, musí být krásný...proto~e je malovaný nejen rukou, ale hlavne srdcem....Rozhodne dávám TIP. V popisu obrazu je znát i Tvuj zájem o chemii. Prodejny s kameny mám také moc ráda, ale vetsinou si nejaké nasbírám venku sama, kdyz se mi líbí, hlavne kremeny. /Omlouvám se, nejdou mi hácky/

vesuvanka
29. 09. 2004
Dát tip
andromeda - díky moc za hřejivá slova a tip. Máš pravdu, o chemii mám zájem. Vzpomínám si, že ke svým čtrnáctým narozeninám jsem dostala knížku "Krása nerostů", kde kromě jejich fotografií bylo v popisech i chemické složení - byla jsem tím tak nadšená, že mě začaly zajímat vlastnosti jednotlivých prvků, zaujala mě Mendělejevova periodická soustava... a už jsem v tom jela...

Alimra
29. 09. 2004
Dát tip
fantazie* - nikdy jsme se nesetkaly, ale včera jsem tě potkala, zdál se mi o Tobě sen :-) ...opravdu...

vesuvanka
29. 09. 2004
Dát tip
Alimra díky za milé zastavení a tip... Tak to je moc zajímavé setkání ve snu., byl ten sen hezký?..

Alimra
29. 09. 2004
Dát tip
Byl příjemný, stály jsme někde na ulici a na velkou čtvrtku malovaly společně Tvůj portrét...( já normálně nemaluji :-)...

MilanH
29. 09. 2004
Dát tip
"Vzplanula ve mně jiskra " T***

Stevenson
28. 09. 2004
Dát tip
opravdu, temer skoda tohoto.. i sem..-) **TT

Stevenson
28. 09. 2004
Dát tip
opravdu, temer skoda tohoto.. i sem..-) **TT

dadik
27. 09. 2004
Dát tip
takže jsi ještě navíc namalovala akvarel??....

Craerassy
27. 09. 2004
Dát tip
ves...máš obrovský dar dát člověku nahlédnout do obrázků, které nikdy předtím vidět nemohl...půjčuješ své oči a srdce...jsi malá čarodějka, co budí ty spící a ukazuje jim v barvách pohádky...:-) tip

guy
27. 09. 2004
Dát tip
v tuhle chvíli nechci, aby to vyznívalo příliš jako lichocení, spíše jen konstatuji, že pod vlivem tvých textů se začínám na kameny dívat ještě trochu jinak než doposud ...

Fouckault
27. 09. 2004
Dát tip
inspirace... *

Nicollette
27. 09. 2004
Dát tip
mam ráda tohle psaní o místech... a ráda místa... a bez krásnýho místa by nemohlo být psaní... a to je přesně to, co sem hledala..... * * *

vesuvanka
27. 09. 2004
Dát tip
dadík - díky moc - ano, namalovala Craerassy - díky moc , napíšeš mi vždycky tak krásně... ke mně kameny promlouvají a já to jejich poselství jenom předávám dál... guy děkuji, a to mě moc těší... kameny jsou nádherné... Fouckault děkuji moc...

dadik
27. 09. 2004
Dát tip
jsem ráda, že mám "prsty" v tvé tvorbě, vesu.......:)

dadik
27. 09. 2004
Dát tip
ještě začnu sbírat vyvřeliny?,:))))) možný je všecko

vesuvanka
27. 09. 2004
Dát tip
Nicollette díky moc... krásné místo je velikou inspirací, jsem ráda, že jsi našla to co jsi hledala dadík i mě moc těší, že jsi mi dala námět - a ty vyvřeliny, no to je skvělé, já je také sbírám...

dadik
27. 09. 2004
Dát tip
nějaký kameny taky mám, ale jen takový ty hezký, však znáš, ani nevím jak se jmenují, dárky atd...a sklíčka, těžítka, to je moje, ale umírněně..:))

vesuvanka
27. 09. 2004
Dát tip
dadík Já mám také různé kameny, něco vlastnoručně nasbírané, ale často také dárky a některé jsem si koupila. Mám moc ráda prodejny specializované na kameny

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru