Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Poločas severu

Výběr: Elyn, Nicollette, Jinovata
10. 10. 2004
7
0
2983
Autor
slonovina2

Poločas severu

Téma:

Úryvek z nenalezeného deníku den po dni.

monoLog

Krev stéká podél odhmotnělé cesty.

Kůže z plavé lávy,

kmen, kamera.

sníh i

kříž, dvě vesty, les a leukoplast

Bože....

 Zní..

i onaké..

tu písně stroze hráli.

Leč domov.

Je melodie k zulíbání.

Tedy  pamatuj....

I to jest paměť národa.

 

 (Opsáno z hory Sv. Kateřiny)

 

              Seděl tiše na konci tunelu. Řidič přejel postraní čáru bez zaváhání. Bylo kolem čtvrt na tři. Vyrazit do norské divočiny se zdálo jako dobrý nápad. Nebyl.

Když se večer podíváte z fjordu nahoru, uvidíte sobí stádo spásající jetel nad útesem.

Pastor z fary spočetl ovce na kus.

Sedí.

Nedaleký vodopád svým spádem zlákal fotoaparát. Já se rád, velice rád procházím vlhkou travou za svitu měsíce, bez cigaret, s občinou přechodnou za zády. Vítr zlomil borovice ve dví. Je krásně na světě, když máte zbytečné peníze a zrovna nesedíte za karetním stolem.

Snít, jen snít o nevysněném.

 Oblá budova je budovou policejní. Z ní se dostanete postraní uličkou k moři. Je ledové, jen sem tam se treska mihne ploutví proti lachtanovi. Sever je divoký, nekonečný obraz vítězství přírody nad člověkem.

.....................................................

Rozbalil si balíček žvýkacího tabáku. Dostal ho loni od své holky k jmeninám. Směnit Nok za Dolar jde převelice lehce. Dveře elektrárny pojaly dvaadvacet dělníku a jednoho mistra s kapesním počítačem. Vyvrtat ve skále prostor  pro turbínu stálo mnoho odříkání.

Proud zvaný Elstroom zanesl čerstvý vzduch daleko nad pevninu.

Miloval jsem jí. Miloval, ale co. Zpovídat se nebudu ani tobě přírodo prostořeká. Plochá podstato s vrcholky ostrými, jako lokty velkoměsta. Jednooká, živoucí s uzlíčkem od kýče. Jediná, mezi sutí a kamením, s ledem v rukávníku.

Slídíš,

 ale věř, že se vrací život do mých žil. Jsem šťastně svoboden, sveden a poroben, tvou velikostí, daleký  severe.

.................................................................

Autobus vystoupal do osmého tunelu a vyjel na mezistátní silnici vedoucí do laponska.

Je to země náhodných rybářů a snědých žen. V pojízdné jurtě je těsno i se satelitním kabelem na klíně. Dny běží po stepi líně a otyle. Tele od samice smáčí zimní krupobití. Steak pod jazykem nahradil snus. Náhodou nepřiletěl. Dotace jsou ale štědré. Přiletí zítra k referendu. Zapomenout si tehdy bundu, nevím, kdo by jí nosil. Nyní slouží jako přístřešek Dr. z Petrohradu. Je to ostrý člověk, otrkaný akademickým prostředím. Jako jeden z prvních pochopil oboustrannost mince a hranice. Přešel.

Dělá za dvacet dvanáctky a sem tam pase.

Zhubl jsi odříkáním otče náš a vodky?

Vstal a pomalu se obrátil ven. Z tunelu nebylo bůhví jak vidět. Bylo vidět jen toliko, jak je venku.

Svítilo slunce. Nechápu, co jsem plašil. Je pravda, že nedostatek potravin a mateřské péče udělá své, je mi však již mnoho let, abych dokonale zhodnotil situaci. Situace je bezvýchodná.

 

Autobus se konečně vynořil ze zatáčky a se skřípěním brzd zastavil přede mnou.

Prosil bych jedno kupé do šesté řady s přistýlkou, míním se zdržet.

Máte doklad totožnosti?

Prosím, zde je rodný list.

Aha, hm......ale, ale...........

To víte, že Vám ještě nevypršela platnost. Vás vzít nemůžeme . Klid! Nejste poslední!

                                        Všichni to nějak zkouší.

Každý den, no právě teď jeden přerušil provoz metra někde v Praze. Zase přesčásek!

                    Bohužel, snad někdy

                                             příště.....

Kamile vzbuď se a nedělej mrtvého brouka, vždyť to nebyl takovej sráz.. Sešup. To jo! Ale  je to adrenalin a ten přeci všichni hledáme. Adrenalin vole.Všichni, no né. Tu horu ještě dneska vohnojíme!.

 

Prolog k socioekonomickým determinantům působících na aktéry sledovaného vývoje:

Pouze dvě různé cesty vedou k blahobytu!

Jednou z nich je ich forma.

Druhá se v obecné rovině skládá z usilovné snahy svému okolí dokazovat, a to jakýmkoli způsobem, že jsem zde a nenahraditelně zakořeněn na předem určeném postupném postu, a buď se mnou budete vycházet, nebo s Vámi hraji Prší naposledy.

Tedy... z nouze.

Posté opakování matka moudrosti.....

je příroda, a proto jsem tady.


Nevděčná
12. 10. 2004
Dát tip
moooc +

Jinovata
11. 10. 2004
Dát tip
***

Elyn
10. 10. 2004
Dát tip

Nicollette
10. 10. 2004
Dát tip
majn got

Marthin
10. 10. 2004
Dát tip
...jo!

stromovka
10. 10. 2004
Dát tip
**************

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru