Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PODZIMNÍ - POD LOVOŠEM

10. 10. 2004
12
2
10882
Autor
vesuvanka

Dnes Vás pozvu na malý podzimní výlet - tentokrát ke studánce pod Lovošem...

PODZIMNÍ - POD LOVOŠEM - 12. 10. 2002

Cílem dnešního výletu bylo podzimní vyčištění studánky pod jižním svahem Lovoše.

Z Lovosic jsme jeli malebnou tratí jednu stanici do Oparna, odkud jsme se vydali přes vesnici a dále pokračovali vlevo cestou při kraji lesa.
Podzim již úplně zavládl nad krajem. Stromy a keře hýřily všemi odstíny žlutých, oranžových, okrových, karmínových i zelených barev. Některé stromy byly již částečně opadané. Zoraná pole se místy zelenala ozimy.
Bylo zataženo, ale vrstevnatá oblačnost byla dost vysoká, takže déšť bezprostředně nehrozil. Od severu občas zafoukal studený severák a kdesi v dálce se ozývali havrani. Jejich velká hejna k nám přilétávají přezimovat dokonce až od Baltu. Poznají se podle tôniny hlasu - krákají trochu jinak než naši havrani. Tento zajímavý jev - odlišné hlasy určitého ptačího druhu na různých místech na Zemi byl pozorován například i u sýkorek ve Velké Británii.

Naše cesta byla vyhlídková, měli jsme před sebou panoráma celého Milešovského středohoří včetně jeho královny, jejíž vrcholek byl ozdoben podlouhlým bílým mrakem, tak jak to vídáme na fotografiích vysokých hor. Chvílemi jsme se zastavovali a kochali se jedinečnou krásou a podzimní náladou této krajiny.
Nad námi občas přelétne káně. Při jednom zastavení máme štěstí na červenku, kterou vidíme v její barevné nádheře. Když nás zpozorovala, zmizela ve větvích hustého keře a zatrilkovala.

Cesta lesem svítí žlutí spadaného listí. A již jsme u naší studánky obložené kamením a dáváme se do práce. Vybíráme spadané listí z hladiny (i když tam napadá zase další) a kal ze dna. A studánka jakoby zazářila radostí... Pro tento rok se s ní rozloučíme a pokračujeme po jižním svahu Lovoše do Lovosic.
Naši pozornost upoutaly louky, které nám připravily lpříjemné překvapení - ještě kvete dobromysl, šalvěj přeslenatá, marulka klinopád, řebříček, dokvétá ještě třezalka, komonice lékařská, chrastave, hlaváč bledožlutý, hvozdík kartouzek, chrpa luční, oman pravý, jestřábník a dokonce nacházíme i opozdile kvetoucí pcháč bělohlavý. Motýli jsou již někde schovaní, byla by jim už asi zima. Jen osamělý čmelák pilně pracuje na květu chrpy luční.

Bylo to krátké, ale přesto zajímavé, barevné putování ve svahu kouzelného Lovoše.

2 názory

vesuvanka
15. 05. 2009
Dát tip
Jiřinko, díky moc a zdravím :-)))

vesuvanka
17. 02. 2005
Dát tip
Arienalia - díky moc za milé slovíčko i tip

Arienalia
15. 02. 2005
Dát tip
Krása.. *

vesuvanka
24. 10. 2004
Dát tip
rainman - díky za milou návštěvu a tip

rainman
20. 10. 2004
Dát tip
krásně barevné putování...*

Craerassy
14. 10. 2004
Dát tip
ty prostě víš, ves, že tvé procházky miluju...jsou krásné a ukazuješ věci, které mnohdy ve spěchu přehlížíme... tip

vesuvanka
14. 10. 2004
Dát tip
V záři zapadajícího slunce vlní se tiše tajemné kopce... zavřely se kalíšky květů utichl ptačí zpěv ale jen pro dnešek... zítra východní červánky vzplanou nad krajinou a pozdraví celé Středohoří... Robinia - díky moc za krásu zapadajícího slunce nad Středohořím i za tip Craerassy díky moc za milá slova i za tip. Jsem ráda, že mě na procházkách doprovázíš...

vesuvanka
13. 10. 2004
Dát tip
zvedavec díky za milou návštěvu a tip. Jsme taková malá parta nadšenců - říkáme si Poutníci Českého středohoří - snažíme se tuto krajinu popularizovat - tady v Čechách je takovou Popelkou mezi ostatními, poměrně neznámou, moc málo se o ní píše, zatímco jiné krajiny se těší mnohem větší pozornosti. Přitom České středohoří je přírodní unikát ve střední Evropě...

Robinia
13. 10. 2004
Dát tip
Tahle fotka z netu ukazuje panorama Středohoří z Lovoše, myslím, že se sem hodí. A velký tip pro Vesuvanku

Procházka Tvými slovy byla krásná. Barevná. Tip, i za studánku. S těmi havrany, to je zajímavý postřeh.

vesuvanka
12. 10. 2004
Dát tip
Sn_vojáček - i já děkuji za přečtení a tip

vesuvanka
12. 10. 2004
Dát tip
Cannisha - mám radost - díky za zastavení a tip

zvedavec
12. 10. 2004
Dát tip
s kým si putovala? Máš svoju "partiu"? Alebo saa stretáte náhodne? Chodíš na veľa vychádzok...tak ma to napadlo. *

KayTee
11. 10. 2004
Dát tip
Jen jedna rada, nevkládej dílka v neděli...málokdo si to přečte... *

Eilil
11. 10. 2004
Dát tip
:o))) nádherná podzimní cesta. děkuji Ti.. :o))) žes mě vzala s sebou.. :o)) tipek

vesuvanka
11. 10. 2004
Dát tip
KayTee - díky moc, Tvoje návštěva mě vždy potěší a díky za tip a za radu... máš pravdu, toto dílko moc čtené není.... Eilil Tebe vždy ráda vezmu s sebou.... Díky moc za milé zastavení a tip

Stevenson
10. 10. 2004
Dát tip
závidím i té studánce..)) jako obvykle.. T

andromeda
10. 10. 2004
Dát tip
ta barevná krása na mne dýchá az sem.......TIP a dekuji za krásné putování... /u nás je chránený prírodní park, kde sídlí havrani a i kdyz se to mnohým lidem nelíbí, je to nádhera..../

vesuvanka
10. 10. 2004
Dát tip
Stevenson - díky za milé zastavení a tip andromeda děkuji moc za milá slova a tip. Podzim je veliký malíř... V Praze se teď docela havrani rozmáhají a také straky. Já mám z nich radost. Další havraní kolonie jsou ve Veltrusích, kde jsem jednou pozorovala krmení mláďat. Byl to pro mě moc hezký zážitek...

vesuvanka
10. 10. 2004
Dát tip
chroustjazz - díky za přečtení. Mě to také zaujalo a u havranů jsem to i vypozorovala... odlišná tônina hlasu může být i způsob dorozumívání na novém místě...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru