Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O hluchoněmé dívce a květinových vílách

17. 10. 2004
26
5
12569
Autor
synáček

Příslušníci jednoho afrického kmene neurčují stáří dítěte dnem narození, ani dnem početí, ale datem, kdy se poprvé objevila myšlenka na děťátko... okamžikem, kdy si budoucí matka řekne: "S tímhle mužem chci mít dítě"... Sedne si pod strom, medituje a naslouchá... až uslyší zvuk (melodii) děťátka, které se jí má narodit. Jde za svým vyvoleným, řekne mu to a společně tu "píseň" (kterou dívka slyšela) zpívají a zvou duši budoucího děťátka, aby se přidala... V těhotenství tu melodii pak dívka často zpívá ještě nenarozenému miminku... naučí ji zpívat i porodní bábu... a když se děťátko narodí... tak tu písničku zpívají všichni přítomní. Dítě pak vyrůstá, všichni ve vesnici jeho písničku znají, a zpívají mu ji, kdykoli potřebuje uklidnit a utěšit. Svou píseň pak takový chlapec nebo dívka slyší při rituálních obřadech, na své svatbě a při všech slavnostních příležitostech... A když umírá... tak mu ji shromážděné příbuzenstvo zpívá na cestu, odkud již není návratu...

 

O hluchoněmé dívce a květinových vílách


 


 

Řekni to za mě, pohádko... tu dívenku jsme oba znali... tobě však jistě budou věřit víc...

V mé pohádce je dívenka ta znovu malá a velmi mladá je i její maminka... Okolo ní jen samá láska voní... ta dívenka teď pod jabloní má očka zavřená... a přelíbezně spinká...

Až probudí se... bude němá... jen tiše usmívá se... zdá se, že stále něco hledá... pokorně naslouchá však (jenom) tichu světa. Potůček pro ni nešplouchá... neví kolik je zvuků na orloji... zvoneček hýbe se... ale necinká...

Možná se nějak jinak jmenovala, však volají na ni podle toho jak se chová... slovíčka pouze dvě ta dívka umí povědět. Když maminka poprvé se kdysi ptala, kdo rozbil to, či ono... kdo rozlil mlíčko... ubrus umazal... musela naučit se říkat: "já". Nesnesla... aby trpěl někdo za ni... aby trpěl někdo nevinně...

S panenkou na klíně si tiše hrává, okolo tolik ukřičená tráva - veselou barvu má... ta dívka se však nikdy neotočí... nikdy si nezpívá...

Srdce má největší, co dětské tělíčko jen snese... nikdy nic pro sebe si neodnese a kdyby šlo to... celičká by se rozdala. Obdarovává všechny, kromě sebe... kde jiné zebe, tam ona umí hřát. A aby mohla rozdávat, naučila se i druhé slovo. Ručičku plnou darů natahuje, stojí vzpřímená... a obdarovanému říká: "na"! Pokud souvisle by promluvila, tak jenom "já" a "na" by řekla... tak možná - aby slovíčka ta neutekla... jinak neřeknou jí všichni, nežli "Jana"...

Byla milá všem a všude po kraji ji všichni rádi měli... když ale děti zpívaly, tak ona opodál jen stála... ručičkou oči cloní, jakoby oblohy se bála... anebo styděla se za slzy...

Když byla starší, pohádko, hodného chlapce měla... vzala ho za muže... dlouho však nemohli mít spolu děťátko...

Jakpak to tehdy vlastně bylo, pohádko...?

Za všechno mohou květinové víly! Tam, kde dušičky dětí se na svět připravují... tam květinové víly střeží poupátka. Duchovní semínka zalévají a kytička když jejich dozraje... rozvine se... tak uvnitř dušička je děťátka... Tam plno hudby k tomu a každé robátko svou písničku jen hraje... však jsou tam jenom nakrátko... dokud do bříška je nezavolá dolů... nová maminka...

V těch kytičkách tam... toho času... už delší dobu bylo miminko... dokonce (i když to víly nemívají ve zvyku...) tomu chlapečkovi jméno daly. Byl z dušiček všech nejkrásnější, však melodii svoji ne a ne jim prozradit... stále jen jedním jednoduchým čistým tónem dušička ta zněla... až víly začaly jí říkat Tóníček.

Janinka zatím na zemi se bála, že miminko nebude snad nikdy mít. Až jednou v noci, když do pláče se opět dala... tak květinová víla, která na starosti měla Tóníčka si všimla toho pláče... a v tom jí došla celá záhada: Proto ta dušička tak jednoduchým tónem zněla... aby i maminka, co nikdy nezpívala, tu dušičku si mohla přivolat...

A od té doby... když Janinka už spala... dušičku chlapečka jí k oušku přikládala... a učila ji jedinému tónu... Až jednou... z kytičky dušička se lehce zvedla... a zvolna snášela se dolů... poslušna zákona, co nikdy nezmění se...

Mohla by spadnout opona...

Však prapodivná věc, se ještě stala...

Když Janince hned po porodu dali chlapečka... okolo ní se všichni radovali... a každý by chtěl, aby se jen po něm jmenoval... tak zvedla ruku šťastná Janinka a do hrobového ticha... poprvé pak za svůj život promluvila: "Byla bych ráda, kdyby jmenoval se Toníček..."

Tys, pohádko, u toho taky byla... tak řekni to... tím sametovým hlasem... jímž tehdy promluvila... bude už mluvit stále, Toníčkova maminka...


5 názorů

synáček
13. 02. 2009
Dát tip
mylenka: Tak dobrou noc... (a pohlazení Rozárce...)

Marcela.K.
13. 02. 2009
Dát tip
Taková pohádka se hodí...něžná jako lístečky rozkvetlé jabloně...u šípkové růžičky by vadily trny... a z téhle pohádky se vykutálelo slaďounké jablíčko :-) snad abych šla spát...když už i pohádku mám přečtenou :-) ...schovám si ji pro naši Rozárku :-)

baronka
02. 12. 2008
Dát tip
Helele pohádka a jak hladí rukama něhy T

damaxy
14. 06. 2008
Dát tip
moc děkuji za pohádku....*

Nicollette
17. 10. 2005
Dát tip
nevíš jak se ten africký kmen jmenuje? zajímaj mě kmeny, tradice, rituály, ústní lidová slovesnost.... já znam teda (víly + kmen) - květinové lidi :-) ale ti jsou z Malajsie.... jo taková něžňoučká, když má někdo náladu, přijde mu vhod.... mně to dneska sedlo, proč ne *

synáček
17. 10. 2005
Dát tip
Nicollette: Tak to Tě asi zklamu… Já jsem se o těch lidičkách dověděl z přednášky, kterou měl Jack Kornfield pod názvem Probuzení srdce (Buddhy) na Západě a kterou přednesl na 12. mezinárodní transpersonální konferenci v Praze (20. – 25. 6. 1992). Jméno toho kmene tam tehdy neuvedl… Mrzí mě to… a díky, žes tu byla…

Petře, synáčku, nechápu, jak mi něco tak nádherného, kouzelného a dojemného mohlo uniknout, ale naštěstí mě cestička dovedla až k tomuto nádhernému dílku plné kouzel, myšlenek, lásky a pohlazení.... děkuji, moc děkuji, že jsi takovou krásu napsal a s dovolením zařadím do klubu... t

synáček
10. 01. 2005
Dát tip
Už je tu dlouho... je úplně děsné jak ten čas letí… Vždycky, když mě sem někdo zavolá, tak jako nyní Ty... tak si ji přečtu znovu... a připomenu si ji rád... Mám velkou radost z každého, komu se líbí... a líbí-li se květince v níž jsem i já našel zalíbení... je moje radost o to větší... Děkuji… že rozkvetla jsi mi… i u téhle pohádky...

synáček
10. 01. 2005
Dát tip
Kouzelná_květinka: nevím, jestli jsem Ti posílal Avi... máš-li naopak dvě, tak se nezlob...

ano, letí a proto jsem ráda, že jsem ji objevila ač později a doufám, že si našla cestu i tam, kam měla....

Kakuloj
07. 12. 2004
Dát tip
tady se kverulovat neda, jestli to nekoho potesi tak je to fajn, me by to asi nepotesilo :( coz ovsem vubec nic neznamena klipeto: chtel bych vedet jak se to bude libit

synáček
06. 12. 2004
Dát tip
Všem moc a moc děkuji...

klipeto
06. 12. 2004
Dát tip
ufff, dosli mi slova... moc pekny velkej tip * dovolim si klub a urcite dam precist neslysici kamaradce, kterou to urcite nadchne.

synáček
06. 12. 2004
Dát tip
klipeto: Byl bych moc rád, kdyby se té neslyšící dívce líbila... Tobě děkuji za krásná slova... za Tip... ale hlavně za to, že myslíš na jiné...

Markel
04. 12. 2004
Dát tip
I já jsem se pohoupala na vlnách krásného příběhu-pohádky - t

Eilil
26. 10. 2004
Dát tip
to je tak náááádherný.. sedím v počítačové učebně (jako někdo navíc) a vedle mě se všude odehrává vyučování.. a já mám co dělat abych se na plno nerozbrečela.. :o) je to opravdu nádherňounký příběh.. tak něžný..a milý..a tak srdečný... a silný.. děkuji děkuji.. tip..

Yossarian
25. 10. 2004
Dát tip
prolog je krásný u nás to tak ale nefunguje, to už bych asi tři měsíce byl taťulda :-)

Kytiii
22. 10. 2004
Dát tip
nádherná pohádka :o) tip a avi

andromeda
20. 10. 2004
Dát tip
tak jsem se synácku spletla...já myslela, ze je pro nekoho jiného....pro jinou Janicku....opravdu je to shoda jmen.....

idle
20. 10. 2004
Dát tip
je to hezký :)

Arien
19. 10. 2004
Dát tip
krásná pohádku a úžasná myšlenka v prologu takové křehké a čisté, nechává úsměv na tváři... i v duši *

Lunka
19. 10. 2004
Dát tip
....jééé...pohádka.....mám tak ráda pohádky.....a tahle....je kouzelná....křehká a jako něžné pohlazení....*T

synáček
18. 10. 2004
Dát tip
Craerassy: Je snad dnes nějaký svátek...? Tvá kritika na ni je pohádkově krásná... jsi barometr, Crae... mé radosti...! (pozor ať nestrhneme pérka...) Taky věřím na anděly... Děkuji Ti, Crae...

Craerassy
18. 10. 2004
Dát tip
kdepak...radost nemá hranice...tam nic nestrhneme...čím víc jí rozdáš nebo přijmeš, tím krásnější oči budeš mít...:-)

synáček
18. 10. 2004
Dát tip
Tvé oči se mi, Crae, vždycky líbily... rád jsem dnes poznal jejich tajemství... (miluji věci bez hranic...a ještě jenou děkuji...)

synáček
18. 10. 2004
Dát tip
Katarina: A četlas ji jako dítě... anebo jako dospělák... já vím... někdy je těžké se do té správné hranice trefit... jsem rád, žes to četla... děkuji vesuvanka: Moc bych si přál, aby se jí líbila... ale jsem rád, že se líbí Tobě... děkuji Sainte_Berenique: Díky, žes tu byla... i za Tip děkuji

andromeda
18. 10. 2004
Dát tip
mozná vím, komu je venovaná...teda soudím jenom podle jmen z pohádky.. Pohádka je nádherná, neznoucká, krásný prolog - velký TIP

andromeda
18. 10. 2004
Dát tip
tak ted nevím, jestli jsem ten tip zaskrtla - radsi jeste jednou...

synáček
18. 10. 2004
Dát tip
andromeda: Psssst! (Je to tajný... a ještě o tom ani neví... takže já zase vůbec nevím, jestli se jí to bude líbit...) Jsem ale rád, že se líbí Tobě... a díky za Tip...

synáček
18. 10. 2004
Dát tip
ještě avi...

andromeda
18. 10. 2004
Dát tip
synácku, velký tip i pro Tebe, udelal jsi krásnou vec.....

Milly
18. 10. 2004
Dát tip
Tvá pohádka je pro mě příjemně slaďoučká, duhová a plná ptačího zpěvu.... -t- :-), jen mě mrzí, že se starala jen o ostatní a ne o sebe, to mi přijde dost smutný.... :-( a avízko....

Robinia
18. 10. 2004
Dát tip
Už prolog je krásný - něco takového jsem nevěděla. Pohádka je kouzelná a tuším, že slova v ní jsou hodně pravdivá. Jsem moc ráda, že jsem si ji mohla přečíst. Tip - i pro Janu a Toníčka.

elfka_Sea
18. 10. 2004
Dát tip
ta je krásná, neznááááááááám já náhodou tu maminku..... :) je vážně nádherná moc se mi líbí jak si hraješ se slovy....*t ( za ty hrátky)

elfka_Sea
18. 10. 2004
Dát tip
kam zmizely tvé obavy?? ( myslím dílko??)

JARUB
18. 10. 2004
Dát tip
Synáčku děkuji!! Nemám slov, jen hudba zní.... "A harfu si přeju, nadělte mi letos pod stromeček harfu, takovou, co by spala". elfka_Sea: Opravdu ZNÁŠ tu maminku.... :o)))) t

gabio
18. 10. 2004
Dát tip
je to moc příjemná pohádka...opravdu moc... měla jsem moc ráda pohádky, když jsem jako malá usínala... t

gabio
18. 10. 2004
Dát tip
je to moc příjemná pohádka...opravdu moc... měla jsem moc ráda pohádky, když jsem jako malá usínala... t

Katariina
17. 10. 2004
Dát tip
Je tak zvláštně krásná... Sem tam je z ní přiliš sladko, ale nakonec zůstane pocit, že je to tak správně. t

Petrisha
17. 10. 2004
Dát tip
Víc než příspěvek mě zaujal prolog, ale i tak, moc hezké.

Flammea
17. 10. 2004
Dát tip
To je krásný*

synáček
17. 10. 2004
Dát tip
Katariina: Díky za ta hezká slovíčka... pohádky jsou (hlavně) pro děti... a děti mají sladký rády...ne? A díky za Tip... Petrisha: Díky, žes tu byla... Flammea: Děkuji za obojí...

Katariina
17. 10. 2004
Dát tip
Pro děti se mi zdá být obsahově docela složitá, což ovšem nijak nesnižuje její kvalitu směrem k dospělým :-)

vesuvanka
17. 10. 2004
Dát tip
Petře, je to moc krásná a něžná pohádka, plná lásky, zaujal mě moc i závěr... Toníčkova maminka bude mluvit stále.. je to jako zázrak.... prolog k pohádce je skvělý.... TIP

líbí, souhlasím že občas (pro mě) trochu přeslazená (tak to ale asi má být)...už jen za ten prolog si zasloužíš tip:-)

vesuvanka
17. 10. 2004
Dát tip
maminku určitě potěší...

Craerassy
17. 10. 2004
Dát tip
ne, není přeslazená...je pohádkově krásná...jakoby ji vyprávěl anděl a já na anděly věřím...:-) *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru