Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Diplomat

24. 10. 2004
37
27
12565
Autor
Vaud

Trochu mi to připomíná "Deník pana Nuly". Jinak je to druhý díl trilogie „Přepadení bezpečnostními složkami“.

„Seru na medicínu!“ „Bude ze mě diplomat!“, rozhodl jsem se nad inzerátem v novinách. Za 14 dní měl být konkurz do diplomatických služeb, což byl tak akorát čas, abych si rozchodil lakýrky. V kraťasech a polobotkách jsem si před zrcadlem trénoval šejkování hendem s generálním tajemníkem OSN, když jsem si uvědomil, že mi něco chybí. Kufřík! Jasně! Přesněji kufřík zvaný diplomatický. To je, jak říkáme my lékaři, „conditio sine qua no“ každého diplomata. Jinak řečeno: bez kufříku je diplomat jak Jágr bez hokejky.  Kde ho jenom… Už jsem ho našel! Ležel pár let zaprášený na skříni. Nosím totiž do práce baťoh přes rameno a kufřík jsem dostal k osmnáctinám, abych si připadal dospělý. Či spíš, abych JIM připadal dospělý. Bylo velké štěstí, že jsem našel i papírek, na který jsem si poznamenal číselný kód zámku.

         Večer před konkurzem nastal problém.  Co si dám do kufříku. Slovník? Ten s sebou mít nemůžu. Navíc jsem se ještě nerozhodl v jakých jazycích hodlám soutěžit. Tužku? Tu si dám do vnitřní kapsy saka.  Noviny?  Doba, kdy znalost úvodníku Rudého práva byla výhodou při jakýchkoliv přijímacích zkouškách je nenávratně pryč.  Dnes pochybuji, že výčet piercingů Britney Spears mě katapultuje na nějakou ambasádu. Nakonec vyhrála sváča! „Dědeček s babičkou Ti posílají tlačenku!“, halekala na mě manželka z kuchyně. „Tláču na sváču!“, zarýmoval jsem si zvesela, aniž bych ještě tušil  co mě čeká.

         Do Prahy jsem dorazil s malým předstihem.  Konkurz měl být v budově Rádia Svobodná Evropa, tak jsem zaparkoval poblíž a vydal se na Václavák sníst tláču pod koněm. Ale… nemohl jsem si vzpomenout na kód od kufříku. Sakra!  „A tláča je  v prdeli“, pomyslel jsem si a šel jsem na hambáče. Pokud nenajdu papírek s číselným kódem, tak budu muset vyhodit celý kufřík. 

         My venkované se málo staráme o mezinárodní situaci. A to i tehdy, když se ucházíme o místo v diplomatických službách. Ani jsem si nějak neuvědomil, že to bylo asi 3 týdny, co se v Rádiu Svobodná Evropa výrazně zpřísnila bezpečnostní opatření kvůli teroristický hrozbám. Dorazil jsem ke vchodu, kam již přicházeli další nadějní i skuteční diplomaté se svými kufříky. Uvnitř byl detektor kovů a tři vojáci v maskáčích se samopaly.

         „Dobře…, ještě otevřete ten  kufřík, pane!“, žádal mne voják u dveří. „Když… víte… já si nemohu vzpomenout na  ta čísla“, hlesl jsem nešťastně.  „Rudý kód“, hlásil do vysílačky voják dosud sedící na stole a všichni si začali nabíjet samopaly. „Podezřelá osoba odmítá otevřít kufřík!“ Jeden z důvodů, proč nemohu nikdy vystupovat v televizi je, že rudnu ve stresu.  Diváci by se nutně museli domnívat, že jim odchází obrazovka televizoru. Připouštím, že pro některé lidi může být namířený samopal nebo dokonce tři samopaly poněkud stresující.  Vyzkoušel jsem kombinace narozenin všech členů rodiny a... nic. Znáte to… Kroutíte kolečky a říkáte si: „Prstíky si sami vzpomenou!“  A prstíky na vás zvysoka kašlou! 

         Cizí kariérní diplomaté by patrně prchli do bezpečné vzdálenosti  při podezření, že člověk před nimi ve frontě má u sebe bombu. Čeští ne. Koukaj vám přes rameno a chtějí vědět, jak vypadá rozbuška,  roznětka či roz- nevím co.  Jen proto, aby se mohli večer pochlubit:  „Byl jsem u toho, mámo!“ Konečně jsem si vzpomněl na ten správný kód! Uf!  Pomalu jsem otevřel téměř prázdný kufřík. Podezřele prázdný kufřík! Byla v něm jen svačina. Vojáci nepřestávali mířit na chleba s tlačenkou. Jeden se odhodlal a rozbalil podezřelý balíček. „Tláča“, oznámil asi třiceti čumilům.  Kolem mne se strhl  hurónský smích. Ten den jsem chodil sem a tam bez kontrol. Vojáci mne zdravili jako svého starého známého. Ale do diplomatických služeb mě nakonec nevzali. Asi nemají smysl pro humor.

 


27 názorů

Vaud
18. 07. 2013
Dát tip

to je dobrej postreh :-)) ha ha ha


Zordon
16. 07. 2013
Dát tip

dnes už člověku ke slušnému místu nepomůže ani tlačenka :)


Milly
23. 09. 2010
Dát tip
:-D Já už nevim, co mam řikat... (ten zahradnickej je určitě schovanej schválně!) -t-

..to rozhodně nemají..:)))))))))))))))))))

Vaud
20. 02. 2010
Dát tip
to je pravda, můj dobrácký vzhled a povaha byly příčinou většiny mých vítězství v karate :-)

FAE BOMB
19. 02. 2010
Dát tip
Oprava: výmetná náplň. Sry za double. Tobě by nikdo neuvěřil, že jseš terorista, ani kdybys na sobě měl přivázanou bombu. Maximálně bys dostal vod muslimů nakládačku, protože by tu sebevražednou vestu považovali za nějakou provokaci.

Vaud
19. 02. 2010
Dát tip
Ja jsem podezrelej uz tim, ze mluvim taky par slov arabsky :-) diky za podrobny navod!!

FAE BOMB
18. 02. 2010
Dát tip
FAE BOMB, zbraňový korektor: Rozněcovadla se dělí takto: rozbuška, roznětka, palník, zápalka. ZÁPALKA: Slouží k zapálení výmětné náplně v nábojích. Rozlišujem mechanické (aktivované úderem) a elektrické, případně i kombinované. Zápalkovým šroubem nebudu zatěžovat, používá se pouze u nábojů velké ráže, zejména pak u dělostřelecké munice. PALNÍK: Bezvýhradně elektrickej. Nejčastějc je to jakási kapsle, většinou v kovové dutince. Hází to jiskru a plamen. Používá se hlavně v lomech k odpalování náloží černého prachu a při odpalování ohňostrojů. Vojenské využití neznám. ROZNĚTKA: Pravděpodobně se jedná vo palník se zesilující náplní. Používá se prakticky pouze ve vojenství, okrajově snad při ohňostrojích. Slouží k zapálení pyrotechnickejch složí v dýmovnicích, výbuškách, atd. ROZBUŠKA: Obsahuje primární náplň (třaskavinu, například třaskavou rtuť) a sekundární náplň (většinou pentrit). Exploze rozbušky přivede trhavinu k detonaci. Známe rozbušky elektrické a to mžikové a časované. Dále jsou zde rozbušky zážehové a tyto lze efektivně používat pouze se zápalnicí, případně při nasazení na palník. Použití v lomech, vojenství a terorismu. Nálož lze vodpálit i bleskovicí, zejména pokud se jedná vo trhavinu plastickou. Jinak je žádoucí připevnit na bleskovici tzv. bleskovicovou počinku. Je to vpodstatě rozbuška, ale postrádá primární náplň. Pokud nemám, použiju k zakončení bleskovice standardní zážehovou rozbušku. K odpálení černého prachu a některých pyrotechnických složí lze využít kromě palníku ještě zápalnici a stopinu. Bylo by to celkem dlouhý... Barvičky drátků jsou nepodstatný, přestože užitečný. Signalizujou pouze dýlku těchto vodičů. Až za Vaudem přijde nějakej arabsky hovořící člověk a ze zadku mu budou čumět dva dráty, tak se aspoň bude moct MUDr. Vaud zodpovědně rozhodnout, jestli na to stačí sám, nebo jestli zavolá pyrotechniky...

FAE BOMB
18. 02. 2010
Dát tip
FAE BOMB, zbraňový korektor: Rozněcovadla se dělí takto: rozbuška, roznětka, palník, zápalka. ZÁPALKA: Slouží k zapálení výmětné náplně v nábojích. Rozlišujem mechanické (aktivované úderem) a elektrické, případně i kombinované. Zápalkovým šroubem nebudu zatěžovat, používá se pouze u nábojů velké ráže, zejména pak u dělostřelecké munice. PALNÍK: Bezvýhradně elektrickej. Nejčastějc je to jakási kapsle, většinou v kovové dutince. Hází to jiskru a plamen. Používá se hlavně v lomech k odpalování náloží černého prachu a při odpalování ohňostrojů. Vojenské využití neznám. ROZNĚTKA: Pravděpodobně se jedná vo palník se zesilující náplní. Používá se prakticky pouze ve vojenství, okrajově snad při ohňostrojích. Slouží k zapálení pyrotechnickejch složí v dýmovnicích, výbuškách, atd. ROZBUŠKA: Obsahuje primární náplň (třaskavinu, například třaskavou rtuť) a sekundární náplň (většinou pentrit). Exploze rozbušky přivede trhavinu k detonaci. Známe rozbušky elektrické a to mžikové a časované. Dále jsou zde rozbušky zážehové a tyto lze efektivně používat pouze se zápalnicí, případně při nasazení na palník. Použití v lomech, vojenství a terorismu. Nálož lze vodpálit i bleskovicí, zejména pokud se jedná vo trhavinu plastickou. Jinak je žádoucí připevnit na bleskovici tzv. bleskovicovou počinku. Je to vpodstatě rozbuška, ale postrádá primární náplň. Pokud nemám, použiju k zakončení bleskovice standardní zážehovou rozbušku. K odpálení černého prachu a některých pyrotechnických složí lze využít kromě palníku ještě zápalnici a stopinu. Bylo by to celkem dlouhý... Barvičky drátků jsou nepodstatný, přestože užitečný. Signalizujou pouze dýlku těchto vodičů. Až za Vaudem přijde nějakej arabsky hovořící člověk a ze zadku mu budou čumět dva dráty, tak se aspoň bude moct MUDr. Vaud zodpovědně rozhodnout, jestli na to stačí sám, nebo jestli zavolá pyrotechniky...

Vaud
29. 03. 2009
Dát tip
:-))) - tak Ti pošlu videopozdrav :-))

Vaud
29. 03. 2009
Dát tip
jsem stydlín :-))

Vaud
29. 03. 2009
Dát tip
Bodyguard, diplomat, hasič, lékař a nafukovací kajakista - to jsem ve vší skromnosti já :-))

Diana
22. 03. 2009
Dát tip
Co taky s červenajícím se diplomatem, že..Moc bezva povídka :-)))*********

Vaud
25. 02. 2009
Dát tip
prátelé - já se jednou diplomatem ještě stanu :-))

příště si tam schovej i budík, bude ještě větší švanda ;-)

Vaud
28. 11. 2008
Dát tip
ja to nevzdavam :-)) jednou za zasluhy treba...

Tak to ti, nebo spíše nám, gratuluji. Jako diplomat bys musel v mnoha slovech nic neříci. Jako Vaud řekneš mnoho krátkým fejetonem. A ještě nás pobavíš.

Augustus
17. 10. 2008
Dát tip
Nice:) To mi připomíná, jak mne jednou v Paříži odchytla stráž v Louvru s podezřelou ocelovou krabicí v baťohu, v níž dokonce odhalili nůž. V jednu chvíli to vypadalo, že mne zastřelí, ale pak jsme naštěstí skončili v jejich kumbálu, kde jsme společně žrali domácí české buchty, které jsem nám oním hrozivě vyhlížejícím nástrojem nakrájel. Prověřili jsme tento podezřelý materiál natolik důkladně, až z něj nic nezbylo. Podruhé prý mám jít rovnou za nimi. A Ty ode mne dostaneš TIP!

Vaud
31. 08. 2008
Dát tip
měl jsem jinou tlačenku, než jsem potřeboval :-)

FunThomas
31. 08. 2008
Dát tip
:_D :-D

Yeziiinka
22. 01. 2006
Dát tip
Byla s cíbou? :)))***!

Vaud
07. 07. 2005
Dát tip
Česká diplomacie neví o co přichází ;-), ale já pevně věřím, že mě jednoho dne povolají ;-)

basnikalex
07. 07. 2005
Dát tip
leda, aby jsi léčil jejich "opice" a spavou nemoc, kterou většina z nich v práci trpí. Blbost se bohužel léčit nedá. ;-)

basnikalex
06. 07. 2005
Dát tip
Kdyby se pokaždé vyjednávalo s teroristy o tlačenku,... TiP

Toxman
15. 06. 2005
Dát tip
To se určitě chudáci kolegové zubaři budou chechtat, až jim vypadají všechny můstky :))

Toxman
13. 06. 2005
Dát tip
No doufám, že to skončí vyhlášením války zubnímu kazu ;o))

Vaud
13. 06. 2005
Dát tip
zrovna v hlavě nosím námět ze zubní ordinace, tak to třeba do konce týdne vrhnu na web

Vaud
10. 06. 2005
Dát tip
Díky!! Zatím vedu diplomatická jednání jen se svým synem ohledně čištění zoubků. To je dobrý trénink!

Toxman
08. 06. 2005
Dát tip
Z teroristy diplomatem ?! No to je jasné, že to nerozchodili ! :)))*

Markel
26. 12. 2004
Dát tip
Zase jsi nezklamal, postupně si čtu Tvoje věci a bavím se a bavím, díky a pěknýho Tipa posílám

JazROY37
08. 12. 2004
Dát tip
:-)

opiate
24. 11. 2004
Dát tip
sranda

opiate
24. 11. 2004
Dát tip
sranda

idle
29. 10. 2004
Dát tip
:) tajný kódy nebrat, jsem ráda, že si pamatuju PIN ke kartě, a to je jenom čtyřmístný *

Vaud
29. 10. 2004
Dát tip
Ad_Anonym34: Oh, my little sister´s watchin´ me! Čti mě a dozvíš se vše :-))

j_i_r_i_k
26. 10. 2004
Dát tip
Vauda po ránu a hned je den příjemnější (eh, tedy přesněji Vaudův fejeton :) ), díky...

Yasmina
26. 10. 2004
Dát tip
...taky rudnu (a to nejen) ve stresu.....:-) gut

John_Ceder
25. 10. 2004
Dát tip
taky dobrý..

Pavel_Vot
24. 10. 2004
Dát tip
Dobrý. Jenom bych možná trochu vyhrotil tu sitaci kolem kódu. Ten konec by taky stál za trošku víc práce. Ale jinak dobrý. :-))

fungus2
24. 10. 2004
Dát tip
To mě tedy pobavilo. TIP

vesuvanka
24. 10. 2004
Dát tip
Vojáci nepřestávali mířit na chleba s tlačenkou... Další moc pěkný, humorný příběh... TIP

Delahaye
24. 10. 2004
Dát tip
šejkuju Ti hendem ... :-)) T.

StvN
24. 10. 2004
Dát tip
No výborně. Dlouho jsem se tak nepobavil. Dobrá práce.

kawa
24. 10. 2004
Dát tip
:-)) ráda Tě čtu *

a2a2a
24. 10. 2004
Dát tip
Opravdu, komediální jednička - tip

Rumco
24. 10. 2004
Dát tip
opet na tip diky za avizo ...hodne stesti

Kytiii
24. 10. 2004
Dát tip
jako skutečná historka - výborný... jinak souhlasím s výše uvedeným, že situaci bys mohl více vyhrotit... jak se ti orosilo čelo, rozklepala kolena, vojákova tvář zbrunátněla vztekem a pohladil si zásobník samopalu, jak tě zavřeli do místnosti bez oken a nechali tě pět hodin sedět o samotě - či co já vím... prostě něco - eh, navíc... jinak super - tohle byl jen soukromý názor - zatím nevzdělané studentky... *

Vaud
24. 10. 2004
Dát tip
Mám velkou radost, že se vám to líbilo!! Připomínky si beru k srdci a zkusím se s nimi poprat. Posílám na zítra další příběh a sedám k PC, abych přepsal fejeton, který mne napadl po cestě.

Rumco
23. 10. 2004
Dát tip
no musim uznat, ze se ctes fakt bohovsky...zase jsem se nasmal...T

Craerassy
22. 10. 2004
Dát tip
jsi milej smíšek, Vaude:-))) tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru