Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zácpa

Výběr: sleeping_beauty, Dotek
27. 10. 2004
26
10
8380
Autor
Vaud

Nedávno jsem psal kritiku k jinému fejetonu o zácpě a říkal jsem si, že by to vlastně mohl být taky fajn fejeton. Omlouvám se za vykradení tématu Pavlu_Votovi a a2a2a slibuji, že nemám víc fekálních historek.

Francouzi jí říkají bouchon, neboli  špunt. Američani mají asi sladký život, protože pro totéž užívají výraz  jam – marmeláda.  Jen my  máme svou českou zácpu. Teď myslím zácpu dopravní. Výraz zácpa je asi z výše uvedených nejpřesnější.  Zahrnuje v sobě  vztek a bezmoc spojenou s nekonečným čekáním v kolně aut. Naproti tomu špunt je pro mne slovo bez negativních pocitů. Špunt mám v podvědomí spojen s otevíráním vína, tudíž s činností bohulibou. "Už si zase v traffic constipation?", ptají se mne posměšně mí cizí přátelé, kterým připadá legrační naše připodobnění dopravní situace k tělesným pochodům.  

 

         Zamysleli jste se, jak taková zácpa vzniká. Když jsem ještě dělal průvodce, tak jsem zjistil zajímavou věc. Kráčíte-li v čele šedesátihlavé skupiny pomalým krokem, pak někde uprostřed skupiny chodci i důchodci lehce vyklusávají a na konci sprintují. Toliko Vaudův zákon pro pohyb ve skupině. Zajímavé je, že u aut to platí obráceně. Ve předu jedou rychle, uprostřed na trojku a vy v zadu se posunujete po centimetrech na jedničku. Bez  hvězdičky.

 

         Osud mne stále zkouší z poskytování první pomoci po ordinační době.  Jednou jsem na ulici ošetřoval opilého cyklistu sraženého projíždějícím autem. „Musíme ho přenést do příkopu“, navrhoval nějaký chytrák. „Raději s ním nebudeme hýbat a navíc je asfalt touto dobou příjemně prohřátý a přímo svádí ke krátkému odpočinku“, zněla moje verze. „Když ona se tady dělá zácpa“, pokračoval mluvčí motoristů. „Mně vaše posraná zácpa nezajímá!“, použil jsem oxymóron vulgarissimus. Ve jménu zácpy by cyklistu dorazil. Plynulost silničního provozu povýšena na zákon nejvyšší. Stejně tak právo rychlejšího předjet toho pomalejšího a oprávněné vítězství silnějšího nad slabším. Zácpa se tomuto zavedenému řádu příčí.

 

         Já se zácpy nebojím. Auta jedou bezpečně pomalu. Přečtu si noviny a napíšu pár esemesek. Náš Honzík mi ukazuje prstem auta. Kamkoliv ukáže, tak má pravdu. Auta jsou všude. Proto má zácpu taky rád.  Strach jsem dostal až jednoho dne.  Kamarád si pořídil takovou tu porevoluční hurá-cestovku. Pronajal autobus a vyrazil se skupinou zaměstnanců naší  nemocnice do Španělska. Autobus nebyl vybaven do teplých krajů a kromě záchodů mu chyběla i klimatizace. A potraviny se rychle kazily. To poznamenalo život jedné zdravotnici středního věku. Při projíždění středem Madridu pocítila náhlou střevní nevolnost. Autobus stál v zácpě na  bulváru s luxusními obchody. Nebylo „kam“! Všude plno korzujících lidí. Chudačka musela vyběhnout na ulici a přidřepnout si před jeden butique a za přihlížení celého autobusu, půlky Madridu a troubení aut v zácpě  zde vykonat velmi naléhavou potřebu. Majitel obchodu   po ní házel  kamínky a větvičky! Znáte ten pocit, kdy byste se nejraději propadli do země? Myslím, si že tohle bylo zrovna ono…   Od té doby tuším, jak může být zácpa zrádná. Tedy ta zácpa dopravní…

 

         Pokud však existuje zácpa, jak asi pak vypadá takový dopravní průjem? Odcházím nastartovat  180 koníků pod kapotou svého supositoria, abych to cestou do Prahy zjistil.


10 názorů

Vaud
18. 03. 2009
Dát tip
jsou chvile, kdy zaplatis cokoliv :-))

Vaud
01. 11. 2008
Dát tip
paní moc radost neměla :-))

Augustus
01. 11. 2008
Dát tip
Luxus.:-D Tip!

Vaud
03. 10. 2008
Dát tip
čípek :-) díky za navštívení a očítání

mě se líbí - jako vždy....*

Yeziiinka
22. 01. 2006
Dát tip
Jezdíš v suppositoriu :)) No, pěkný, jak to tedy dopadlo, prorazil jsi? ***

Toxman
09. 06. 2005
Dát tip
Dopravní průjem, to je přesně to, co nám někteří šoféři předvádějí (jak píše jirik ;o))*

Vaud
13. 04. 2005
Dát tip
Anien - díky za típek!!

Dotek
12. 02. 2005
Dát tip
Velmi dobře napsané! *t a V

Vaud
12. 02. 2005
Dát tip
Dotek - díky!!

Markel
17. 01. 2005
Dát tip
Ten konec nejvíc, pro tu zdravotnici jistě jeden z nejhorších zážitků v jejím životě, moc líbilo - T

Vaud
17. 01. 2005
Dát tip
Markel - díky! Zrovna mám taky náladu pod psa a tak jsem rád za milou kritiku!

MKbaby
07. 11. 2004
Dát tip
:) *tip

andromeda
02. 11. 2004
Dát tip
- to zjistís, az pri dopravní zácpe snís nejaký ten "proslý" úplatek....TIP

Příjemná věcička která mi takhle po ránu určitě pomohla k lepšímu dni, nicméně je fakt, že máš lepší. Ale já jsem i tak navýsost spokojen. Tip Klub

adraj
29. 10. 2004
Dát tip
cool

Heulwen
29. 10. 2004
Dát tip
bezva

Rumco
28. 10. 2004
Dát tip
tak prijemne prozivani antizacpy vsoukromi

Agnežka
27. 10. 2004
Dát tip
dost dobrý *

vesuvanka
27. 10. 2004
Dát tip
Pěkný fejeton. I mě zaujal dopravní průjem a Jirikova slova mohu potvrdit, ale s něčím podobným se můžeme setkat stejně tak i u chodců - například na eskalátorech metra v Praze na Hradčanské. Přijíždějící metro registrují snad již v polovině eskalátoru a svůj běh zrychlují tak, že někdy div nesmetou ty, kteří na eskalátorech stojí.... TIP

Dero
27. 10. 2004
Dát tip
Skvěle. :o) *

Lotoska
27. 10. 2004
Dát tip
úsměvné....projít bych tím nechtěla...:-)

děvče
27. 10. 2004
Dát tip
jůůů :-)) tipujůůůů :-))

John_Ceder
27. 10. 2004
Dát tip
~„Raději s ním nebudeme hýbat a navíc je asfalt touto dobou příjemně prohřátý a přímo svádí ke krátkému odpočinku“~

Zbyhoň
27. 10. 2004
Dát tip
Trošku slabší, řekl bych, bez výraznějších motivů, které by mě vyloženě rozesmály. Myslím, že to je takovej udržovací kousek- abys neztratil kontakt a chuť, čím míň píšeš, tím míň se ti chce psát :o)

Craerassy
27. 10. 2004
Dát tip
:-)) tip

j_i_r_i_k
26. 10. 2004
Dát tip
Dopravní průjem? No, když tak občas náhodou spěcham na I.P.Pavlova směrem od metra na Karlák a mám přejít magistrálu a skočí mi tam červená těsně před nosem, tak se zastavím a vidím dopravní průjem ze vzdálenosti jednoho metru, přijď se podívat, třeba se potkáme :)...

a2a2a
26. 10. 2004
Dát tip
Tvé nejen fekální historky mají nefekální šarm. Oceňuji výrazný fejetonistický jazyk, kritizuji, když jde o fejeton, obšírnost popisu jednotlivých epizod a jejich menší vzájemnou provázanost, ale i tak jsou tvé práce zárukou vtipu a dodržení hranice vkusu. -tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru