Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

V LISTOPADU POD MILEŠOVKOU

Výběr: a2a2a
31. 10. 2004
15
0
12035
Autor
vesuvanka

Podzim i déšť mají své kouzlo. Zvu Vás na další výlet do Středohoří...

PODZIM POD MILEŠOVKOU

Sobota, 23. listopadu 2002, se probouzí do deštivého rána. Vlak míří na sever. Nad krajinou se válejí cáry šedivých mraků, z nichž má Říp právě v této chvíli pěknou čepici. A již se z mlhy nesměle vynořuje Hazmburk a po dalších pěti minutách se vynoří šedá silueta tajemného vulkanického pohoří...

Naše cesta vede z Milešova zprvu po červené značce k úpatí Milešovky a pak pokračuje lesem již neznačená. Pozdní podzim se vepsal do tváře středohorského lesa, tvořeného převážně listnatými stromy a jen malými ostrůvky uměle vysazených smrků. Letošní časté deště zapříčiňují, že se voda již nestačí vsakovat a místy vytváří jezírka, v nichž se zrcadlí obnažené koruny stromů. I po cestě se žene voda zkalená jílem dolů a vytváří koryto. Obdivujeme království okrových, oranžových, červenavých a hnědých barev a grafiku větví. Barevnou paletu doplňují odstíny zelených mechů. Poezii podzimního lesa pak dotvářejí kapky vody, které se jako drobné perličky drží na zaschlých okoličnatých rostlinách. Les vstupuje do šedi nekonečné mlhy, v níž královna Středohoří skrývá svůj vrchol. Prší.

Stromy hrdě vypínají své koruny k nebi, ale ne všechny se mohou radovat ze života. Po nedávné těžbě tu zbyly po mnohých pařezy, které vypovídají o bohatém životě stromů. Zastavujeme se u pařezu asi osmdesáti až stoletého dubu. Letokruhy připomínající vrstevnice na mapě jsou svědectvím let suchých i vlhkých, teplých i studených. Kmeny stromů zpracované pilou teď slouží člověku. A jsou tu i malé stromečky... koloběh života.

Kráčíme a místy se boříme do bahna. Vzpomeneme si na motýly. Kde asi teď přezimují? Vždyť všechno je mokré - země, listí, kořeny i kůra stromů. Příroda je ale mocná a vynalézavá. Jistě zanechá těmto barevným létajícím skvostům místečka (snad někde mezi kameny, kam se voda nedostane), kde přečkají zimu nejen dospělí motýli, ale i jejich kukly.

Ozývá se vzdálené zakokrhání kohouta, které je neklamným znamením, že se alespoň trochu vyjasní.
Pomalu přestává pršet. Cestou potkáváme srnky, které zmizí v křoví, jakmile nás zpozorují. Tu a tam přelétne sýkorka a usedne na větev.

Tak jako na jiných poutích, i zde nás doprovází kamení, znělcové desky malé i větší, ale i velké balvany. Svahy Milešovky jsou tvořené většinou kamennými sutěmi. Naše cesta se stáčí doleva a přicházíme k asi 30 m vysokým Výřím skalám (na jižním svahu Milešovky), spadajícím kolmo dolů. Temně šedivé hnízdiště výra velkého (Bubo bubo). V duchu si představuji houkání tohoto ptačího krále noci.

Sestupujeme lesem k silnici, vedoucí zpět do Milešova. Z lesa je pěkný pohled na Lhotu (571 m) a Ostrý (532 m). Mraky se trochu protrhávají, objevuje se ostrůvek modré oblohy a na jihozápadě vykoukne sluníčko. Barevnost krajiny ožívá...
Vycházíme z lesa a po pravé strně silnice nás zaujme osamělá pískovcová socha svaté (ale které, se na kameni nedočteme). Není tak opuštěná, jak by se zdálo, kdosi jí dal k nohám vázu s květinami, které jsou ještě čerstvé.

Naše putování toho dne končí. Sluníčko zapadá a toskánské barvy se zvolna rozlévají v kopcích milovaného Středohoří.
vesuvanka
16. 02. 2005
Dát tip
Arienalia - díky za milé zastavení i tip..... Středohoří je nádherné.... zapůsobilo už na mě v páté třídě, když jsme se o něm učili, že je sopečného původu...už tehdy jsem si udělala o něm představu, že to musí být zvláštní a zajímavá krajina, že je určitě jiná než třeba Krkonoše nebo Šumava.... a tato dětská představa je skutečností....

Arienalia
16. 02. 2005
Dát tip
:)

Arienalia
15. 02. 2005
Dát tip
Obdivuji tvoji lásku ke Středohoří... *

vesuvanka
02. 01. 2005
Dát tip
Teplovodní_potrubí - děkuji za milou návštěvu i slova, mám radost...

hodně zdaru Milovníci sem vás tady objevilo, to potrubí, milovník i (nice) každý ho místa kde jeěště Země není zadušená

vesuvanka
21. 11. 2004
Dát tip
Hanca díky za krásná a milá slova. Promiň, že odpovídám až teď. Určitě zařaď do Písmáka popis některého Tvého výletu. Budu se moc těšit. Jsem ráda, že mohu svoje dílka uveřejňovat prostřednictvím Písmáka, podělit se o své dojmy z přírody. Kdysi jsem si také popisovala některé výlety z lázní v Piešťanech - například své "objevitelské cesty" a srovnávala přírodu na jihu Slovenska s naší, hledala jsem rozdíly ve vegetaci, ale to jsem teprve začínala a popisy byly dost nesouvislé.

Hanca
12. 11. 2004
Dát tip
Věřím tomu, myslím, že všude na světě jsou místa, kde je krásně, jen mít na to se tam podívat, jela bych hned někam a všechno popisovala svým naivismem, moc mi to baví, mám popsané dovolené a výlety, moc ráda to dělám, hlavně když jsem něčím zaujatá, to potom psaní jde samo, v písmákovi mám jen básničky, ale zkusím někdy také vložit nějaký ten svůj popis.Ty popisuješ moc krásně a obdivuji, jak znáš všechny rostlinky a cítíš s mraky, osvětlením a vůbec, když člověk vypíše svoje pocity, tak se mu moc uleví, a když to někomu i něco řekne, o to je to lepší, jen tak dál. Hanca

vesuvanka
06. 11. 2004
Dát tip
arthamir - díky, ale já opravdu neumím psát příběhy ze života lidí, věnuji se přírodě a malování... ten svůj příběh snad někdy zařadím, ale obávám se, že nezaujme...

Candy
06. 11. 2004
Dát tip
Moc hezký dokument o podzimní procházce, letošní podzim se opravdu vydařil...kromě tipu* si dovolím ještě náš stromový klub...

vesuvanka
06. 11. 2004
Dát tip
Candy - díky za milou kritiku, tip i klub

arthamir
05. 11. 2004
Dát tip
mám moc rád podzim i déšť... barevnost podzimní krajiny, když po dešti se vyčasí, to je nádhera. a ta vůně mokrého listí :-) zkusila jsi někdy napsat povídečku (možná že jo a já ji nečetl - hanba mi!) kde by jsi nepoužívala výrazy jako "obdivujeme", "jdeme", "sestupujeme", "vracíme se" apod. zkrátka pohled jiné osoby... možná by nebyl od věci. protože barevnost tvých povídek a nálada, která z nich přímo tryská, ztrácí tak trochu na intenzitě a prožitcích, když je ponižována suchopárností cestopisu skupiny... možná jen můj názor, tak se nezlob, nemyslím to nijak zle :-)

vesuvanka
05. 11. 2004
Dát tip
arthamir - díky za přečtení a kritiku i zajímavou připomínku. Ona ta vyprávění z našich cest, jejichž hlavním motivem je pozorování a obdivování přírody se jinak napsat nedají. To by musela být skutečně povídka, jejímž hlavním obsahem by byl určitý děj vztahující se k lidem (rozhovor při procházce lesem atd.), v němž by příroda byla pouze kulisou... A to jsem nezkoušela

arthamir
05. 11. 2004
Dát tip
a tak to zkus :-)

vesuvanka
05. 11. 2004
Dát tip
arthamir - díky, ale já nemám fantazii vymyslet příběh člověka tak, aby měl správnou pointu, aby zaujal, jsem přírodovědný typ a příroda mi dodává inspiraci. Mám jeden svůj skutečný příběh ze svého života (dokonce ještě ze školy), ale nenacházím zatím odvahu ho zařadit do Písmáka, snad časem ...

Hanca
05. 11. 2004
Dát tip
Je to moc krásně napsané, když jsem to četla, jako bych tam byla s tebou a moc ráda bych se tam podívala, určitě tam bylo moc krásně. Dávám Tip s velkým T.

vesuvanka
05. 11. 2004
Dát tip
Hanca - díky za moc milou kritiku i za tip. Je tam opravdu nádherně.

arthamir
05. 11. 2004
Dát tip
tak to už se předem těším... a že nemáš fantazii? o tom bych si dovolil dosti pochybovat :-)

Eilil
03. 11. 2004
Dát tip
jéé jsem přišla trochu pozdě na procházku.. :o) ale nic z výletu jsem naštěstí neprošvihla.. děkuji.. tipek

vesuvanka
03. 11. 2004
Dát tip
Eilil - I já moc děkuji za milé zastavení i za típek

MilanH
01. 11. 2004
Dát tip
Sluníčko zapadá a toskánské barvy se zvolna rozlévají v kopcích milovaného Středohoří. Moc hezké :-) :-) :-) T***

vesuvanka
01. 11. 2004
Dát tip
Milane - díky moc za milá slova a tip...:-)))

KayTee
01. 11. 2004
Dát tip
*

vesuvanka
01. 11. 2004
Dát tip
KayTee - mám radost, díky moc za zastavení a tip

vesuvanka
01. 11. 2004
Dát tip
teď nevím, jestli jsem poslala avi, tak posílám teď

synáček
01. 11. 2004
Dát tip
T*... a díky

vesuvanka
01. 11. 2004
Dát tip
synáček - Petře, i já Ti moc děkuji, potěšil jsi mě

Craerassy
01. 11. 2004
Dát tip
moc jsem se těšila na další procházku...děkuji, ves...:-) tip

vesuvanka
01. 11. 2004
Dát tip
Craerassy - i Ty jsi mě potěšila, díky... :-)))

Take_Five
31. 10. 2004
Dát tip
milešovku vidím z okna! :))))

vesuvanka
31. 10. 2004
Dát tip
Take_Five - díky za přečtení. To musí být krásné, vidět Milešovku za každého počasí (kromě mlhy) a ve všech ročních dobách... rodily by se akvarely věnované královně Středohoří, jan(ek) - díky za přečtení a milá slova. Je to pro mě ostuda, ale já znám Orlické hory jenom z vlaku, když jsme jezdili do Jeseníků. Jsou jistě krásné a mají své osobité kouzlo... snad tam někdy také zavítám...

vesuvanka
31. 10. 2004
Dát tip
Jan(ek) - díky i za tip

JazROY37
31. 10. 2004
Dát tip
ves... :-) TIP

vesuvanka
31. 10. 2004
Dát tip
JazROY37 - díky za milé zastavení i tip.... :-)))

JazROY37
31. 10. 2004
Dát tip
ves: Vůbec nemáš zač... nejsem si jist, jestli jsem na Milešovce někdy byl (asi ne), ale přiznám se, že když jsem tohle četl, musel jsem se usmívat. Jako bych se bořil do bahna a díval se na pažezy... ... a taky jsem si vybavil Tvé obrázky...- hlavně jeden...s těmi stromy, co jsem si zamiloval pro jeho atmosféru... Moc krásné, ves.

a2a2a
31. 10. 2004
Dát tip
Dávám výběr + tip ( v dané kategoroo ) a to proto, jak na jedné straně věcně a přitom bez jakékoliv sotpy rozčarování popisuješ přírodu v dešti, či spíše vycházku v ní.Ačkoliv by jsi mohla sklouzávat k líčení krás, volíš prostý slovník, protože máš zafixovanou víru, že přírodě netřeba přidávat. Třeba se zmiňuješ o vykácených stromech v rámci industrializace a nehořekuješ, naopka, připomeneš, že měly bohatý život a to jen tak, mimochodem, protože v tvém pojetí je to přirozené. A ještě dotaz. Když kohout kokrhá ve dne a prší, je to signál ke změně počasí ? To jsem vůbec nevěděl.

vesuvanka
31. 10. 2004
Dát tip
JazROY - tak to mě moc těší.... myslím, že to byla cesta na Říp lemovaná stromy - čeká na Tebe...

vesuvanka
31. 10. 2004
Dát tip
a2a2a - díky moc za podrobnou a milou kritiku, tip i výběr. Kohout skutečně kokrhá než přestane pršet. Není to signál k úplné změně počasí, ale k momentálnímu prosvětlení - zřídnutí oblačnosti, ke které dochází v poslední fázi deště . Kohout tak reaguje na sebemenší prosvětlení a proto také kokrhá, když se rozednívá.

andromeda
31. 10. 2004
Dát tip
podzimní lesy jsou nádherné, barevné....dekuju za krásný výlet. - s tím kohoutem to je zajímavé, já myslela, ze kokrhá jen ráno, pred svítáním.. T I P

Fouckault
31. 10. 2004
Dát tip
moc fajn*

vesuvanka
31. 10. 2004
Dát tip
andromeda - i já děkuji za milé zastavení a tip Fouckault - díky moc i za tip

dadik
31. 10. 2004
Dát tip
zdravim vesu.....:))..tip

vesuvanka
31. 10. 2004
Dát tip
dadík - i já Tě zdravím a díky moc... :-)))

Ettelea
31. 10. 2004
Dát tip
tož taky jsem byla na Milešovce....na kole.....proboha nikdo to nezkoušejte je-li vám život milý..

vesuvanka
31. 10. 2004
Dát tip
Ettelea - díky za přečtení. Sama na kole nejezdím a jízdu na Milešovku také nedoporučuji.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru