Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Wonderland

02. 11. 2004
7
0
7730
Autor
Marty73

Ve společenské místnosti ubikace se po podlaze válely rozsypané bonbony. Nakousnutá čokoládová tyčinka ležela opuštěně vedle otevřené konzervy. U boxu na limonádu se kupila hromada použitých kelímků zatímco v herním centru řada automatů marně hlasitě vyzývala k zábavě... 

 

...Seděl sám u dlouhého stolu v jídelně a zamyšleně do sebe soukal obsah konzervy. Pak ho cosi napadlo. Plechový zvuk lžíce se rachotivě rozlehl místností. Seskočil ze židle a skotačivě se rozběhl úzkou chodbou k terminálu. U soustavy tlačítek a kontrolek se bavil několik minut. Vyzkoušel různé kombinace, ale když se nic pozoruhodného nedělo, zase odběhl, tentokrát do promítacího sálu. Po chvilce váhání si pustil svůj nejoblíbenější film o Zimní královně...

 

...Kontrolní systém bunkru se marně snaží vyhodnotit údaje o vnějším prostředí. Veškeré senzory dávno nefungují. Tak jako již tolikrát před tím by se měl proces zastavit v samém začátku, ale chlapcem náhodně zvolená kombinace pokynů vede k dokončení akce. Za tónů závěrečné scény filmu se pomalu, s tichým zasyčením otevřou bezpečnostní dveře a dovnitř po velmi dlouhé době zavane čerstvý vzduch, rozpálený a suchý vzduch pouště...

 

...Prvně, když vykoukl ze dveří, ho svět, jeho rozlehlost a ostré všudypřítomné světlo vystrašily natolik, že se běžel schovat bezpečně hluboko dovnitř a nějakou dobu se tomu zvláštnímu místu vyhýbal. Příště ho vyděsila naopak černočerná tma. Zařekl se, že už tam nikdy nepůjde.

 

Když se u východu objevil znovu, všiml si, že vítr navál do dveří písek. Dlaněmi vyhrnul písek zpět za obrubeň. Dalo mu to zabrat. Sedl si na paty a zamyšleně pozoroval rozpálené písečné přesypy. Představoval si, že vyběhne až na vrchol duny a hlasitě zakřičí.

Chvilku váhá, ale vzápětí naplněn hrůzou a radostí zároveň skutečně běží vzhůru po písečném svahu. Běží, padá, zvedá se a znovu běží. Už bude na vrcholu, už jen kousek, teď. Ohromen svým vítězstvím se točí dokola a křičí. Vzpíná ruce ke slunci. Kolem, kam až oko dohlédne, jen písek a v dálce obzor a nad ním modré nádherné nebe a slunce do kterého nepohlédneš. „To je ten krásný svět“, zpívá si.

Při návratu o cosi zakopne a bezmyšlenkovitě to zvedne. V bezpečném stínu trofej důkladně prozkoumá. Prázdným pohledem na něho zírá lidská lebka. S výkřikem ji odhodí.

Dlouho sedí u východu. Ven se bojí a dovnitř se mu nechce. Drží se ve stínu a jak slunce zapadá a vkrádá se, ustupuje. Přichází noc a první hvězdy. Chlapec fascinovaně a dlouho zírá na tu krásu. Chvěje se. Tohle je zima, uvědomí si. Čeká. Schoulen sám do sebe dívá se na mrazivě jiskřivé nebe a pořád dokola šeptá: “Gerdo,…Gerdo.“ Nakonec usne.


Godfrey
04. 06. 2005
Dát tip
Tak koukám, že to mám již velmi dlouho mezi díly k přečtení. Už dvakrát jsem se to pokoušel přečíst, ale pokaždé bylo dost pozdě a já se na to nemohl soustředit. No, teď jsem to zkusil znovu a zjišťuji, že mi opět utíkaly někam jinam. I když poslední tři odstavce mě udržely úplně, ale moc jsem z toho neměl. Budu to muset zkusit znovu...

Godfrey
04. 06. 2005
Dát tip
Tak teď. Konečně jsem to dokázal. Musím uznat, že je to moc povedené. *

Marty73
04. 06. 2005
Dát tip
Díky, to jsem se ještě snažil o klasickou prózu, teď mám ulítlý období. :))

Marty73
25. 05. 2005
Dát tip
jsem moc rád, jestli tě to zaujalo, hned se mi snáz budou psát ty moje zatracený elaboráty, vyúčtování, studie, posudky, monitoringy, prezentace a další bla bla čím se živím :)))

Marty73
08. 05. 2005
Dát tip
evalota: díky za příjemnou návštěvu a vícero zastavení

evalota47
08. 05. 2005
Dát tip
to já opravdu ráda,jsem maniak,přímo čtečí perpetum mobilé,nebo to má jiný význam? chi

evalota47
07. 05. 2005
Dát tip
Mě se to líbí,dávám tip

Marty73
30. 11. 2004
Dát tip
díky

Marty73
30. 11. 2004
Dát tip
Tak jsem trochu upravil. Budu rád když se na to podíváte.

Dolente
20. 11. 2004
Dát tip
Ta atmosféra z toho vážně přímo dýchá.Celkem se mi to zamlouvá.. :o)

StvN
05. 11. 2004
Dát tip
Něco jako stylistické cvičení. Zpočátku mi vadila nadmíra přívlastků. První věta je naprosto otřesná, tam je zase moc zájmen. Celkově jsem z příběhu víc vnímal atmosféru, která se docela povedla, přesto že jsem si místy připadal zmatený.

Marty73
05. 11. 2004
Dát tip
No, když se na to tak koukám, tak tu první půlku jsem mohl zvládnout líp :). Asi ještě upravím.

StvN
05. 11. 2004
Dát tip
Když si dáš tu píli, tak mi pak písni.

sammara
04. 11. 2004
Dát tip
rozhodně mi to nepřislo prázdné, tentokrát se tě musím zastat. Tip

Andulka
04. 11. 2004
Dát tip
Ja jsem tady jako ctenar spokojena tak na pul.....Ta druha pulka se mi moc libila....ta prvni mi prisla moc roztekana.....Vis...ze v ty prvni pulce se divam tvyma ocima tam...a sem...a tam...porad nevim co z toho bude...uz se i malicko zacinam nudit....a pak nejak to je poeticky a sklidneny a hezky....:-) TO je muj pocit z toho...:-)

Vespa
02. 11. 2004
Dát tip
Je to hezký. Styl máš dobrej, ucelenej. Příběh je milej. Možná je to trochu emočně předimenzovaný, ale tak to prostě v povídkách je. Tiponě pro pána...

Marty73
02. 11. 2004
Dát tip
Díky. Když už mám tvou přízeň, nevíš jak přidám dílo do klubu. Dneska mi to nějak nejde. :-)

Vespa
02. 11. 2004
Dát tip
Hm, tak to nemam tušení... na kluby já nehraju... :o) BTW, neni zač, bylo hezký přečíst si něco dobrýho... dneska fakt jedinečnej (a ojedinělej) zážitek

Marty73
02. 11. 2004
Dát tip
Fíha, tak dík. To jsi mě moc potěšila.

Vespa
02. 11. 2004
Dát tip
služebníček

fungus2
02. 11. 2004
Dát tip
Je to hezké. **

ille
02. 11. 2004
Dát tip
pěkný nápady **

Marty73
02. 11. 2004
Dát tip
Díky

Přeno
02. 11. 2004
Dát tip
Nevím, mně to přišlo takové prázdné...

Marty73
02. 11. 2004
Dát tip
Prázdné jako třeba vakuum?

j_i_r_i_k
02. 11. 2004
Dát tip
Myšlenku to má, to jo, dokonce i moc fajnou, navíc to není zbytečně natahováno, jo, líbilo...

Přeno
02. 11. 2004
Dát tip
Marty: třeba tak. Prostě prázdné.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru