Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

BOREČ V ZIMĚ

13. 11. 2004
18
5
11555
Autor
vesuvanka

Na jedné podzimní pouti na Boreč jsem se zmínila, že se na tento vrch ještě podíváme v zimě, a tak trochu s předstihem Vás zvu na jeden moc zajímavý výlet... My jsme se tam vypravili 14. prosince 2002

BOREČ V ZIMĚ

V nejednom odborném, ale i populárním článku se dočteme o unikátním přírodním jevu - ventarolách, který se vyskytuje u nás pouze v Českém středohoří. Jsou to doslova výdechy teplého vzduchu s vodními parami, který v zimě vystupuje z puklin mezi kameny jako komínem. Nejvýraznější je tento úkaz na 446 m vysokém znělcovém vrchu Boreč.

Mrazivé počasí je právě pro výlet k ventarolám jako stvořené, a tak vycházíme ve čtveřici z Režného Újezdu na Boreč. Je asi minus pět stupňů, všechny louže jsou zamrzlé, sněhová pokrývka není, jen tráva a stromy jsou místy ojíněné. Silná jinovatka anebo sníh je na Ostrém, který je téměř bílý a vyniká v ponoré šedi oblohy. Lovoš se tak jako na podzim těší našemu obdivu. Z cesty na Boreč, ale i z jeho úbočí je pěkný pohled na majestátný kužel Lovoše, který z této strany má téměř špičatý vrchol, teď jemně lpocukrovaný jinovatkou. Všeobjímající Lovoš, jak jsme ho nazvali na podzim.

Vystupujeme a cestou se zastavujeme u naší studánky s křišťálově čistou vodou. Zelené barvy lišejníků na velkých kamenech u louky jsou sytější než na podzim a kontrastují okolním šeným, hnědým a okrovým odstínům země, kamení, spadaného listí, kmenů a větví stromů.

Přestože je zataženo, krajina nepůsobí chmurně. I zima má svoje kouzlo. Zaujmou nás takové detaily jako jsou jemné krystalky jinovatky na spadaných listech, zaschlých rostlinách, trávě a větvích. Mám pocit, že vstupujeme do království "zimní královny" z pohádky Hanse Christiana Andersena. Ale to hlavní nás ještě čeká těsně pod vrcholem a na vrcholu kopce.

Pri výstupu sledujeme složení listnatého lesa, kde převažují zejména duby. A pak spatřujeme místa, která jsou zvlášť ojíněná, jinovatka je dokonce i na kůře stromů... To se nám představuje první, poměrně slabá ventarola. A jsou tu další, některé silnější. U jedné z nich se zastavujeme a sledujeme jak se teplý vzduch tetelí nad jamkou, v níž se to pěkně zelená mechem a vzácnou játrovkou borečkou, která se vyskytuje v Čechách (a dokonce snad ve střední Evropě) pouze v této lokalitě. Tajemný Boreč! Zkoušíme teplotu vydechovaného vzduchu rukou. Odhadujeme asi 10 - 12 stupňů. Je to zajímavý pocit ohřívat si tímto způsobem ruce... a je to příjemné.

Boreč se těší zájmu turistů a přírodovědců. Parta studentů přírodovědecké fakulty přijela již včera a přespala pod širákem! Přicházejí i oddíly školních dětí. Chvíli se tu zdržíme, poobědváme a pak se vracíme stejnou cestou dolů.

Chvilku pozorujeme malou myšku, která vykukuje pod kořenem stromu. I ona nás zpozoruje a znejistí. Hrozí či nehrozí nebezpečí? Váhá, ale nakonec jí nebezpeční nepřipadáme, a tak přeběhne k dalšímu stromu a po chvilce zmizí v listí.

Pokračujeme dál a zastavujeme se u ojíněné kamenné sutě s ojedinělými brízami a vzpomínáme jak zde na jaře kvetl kosatec bezlistý a další rostliny. Zdá se, že obloha se trochu prosvětlila, má růžový nádech, ale na sluníčko to ještě nevypadá. Naše zimní putování se blíží ke konci.

A teď již tradičně sedíme ve vlaku a z okna sledujeme zimní náladu středohorské krajiny. Obloha znovu zrůžověla, tentokrát ještě více a oranžové slunce zazářilo nad modravými kopci... Ale jen na malou chviličku. Pak se schovalo pro tento den úplně a z našeho dohledu mizí i Středohoří, ale nezapomenutelný zážitek, obrázky navštívené krajiny a radost v naší mysli zůstávají.

5 názorů

kvaj
03. 01. 2021
Dát tip

Není zač.


vesuvanka
03. 01. 2021
Dát tip

Jardo, děkuji :-)))


kvaj
02. 01. 2021
Dát tip

Připomínkoval jsem tvou reportáž jen z titulu své profese a zmínil jednu zásadu, která dokáže reportáž hodně pozvednout a upoutat pozornost, a to vypíchnutí zajímavého detailu do úvodu. Ale jak už jsem uvedl, tvá reportáž se mi líbí.


vesuvanka
02. 01. 2021
Dát tip

Jardo, děkuji za přečtení a milou odezvu :-))). Psala jsem to (podobně i další vyprávění z výletů) dost živelně a jen jako popisné reportáže, často už ve vlaku při návratu.  


kvaj
02. 01. 2021
Dát tip

Pěkná reportáž. Možná by chtěla teochu zdynamizovat, aby nebyla jen chronologickým popisem cesty na Boreč. Třeba začít detailem s myškou a od něj odvíjet další text. Nicméně reportáž obsahuje cenné informace. 


vesuvanka
16. 02. 2005
Dát tip
Arienalia - díky za milé zastavení i tip.... myška byla moc roztomilá :-)))

Arienalia
15. 02. 2005
Dát tip
i myška :) *

Markel
06. 12. 2004
Dát tip
Mám také chuť navštívit ta místa, musím si počkat na veliký mráz a vyrazím, moc pěkná jsou tvá výletní povídání - T

vesuvanka
06. 12. 2004
Dát tip
Markel díky za návštěvu, milá slova i tip, moc mě těší, že se Ti moje dojmy z výletů líbí

vesuvanka
30. 11. 2004
Dát tip
Jan(ek) - to mě těší, díky za přečtení a tip Garth díky..... máš pravdu, čím větší je mráz, tím jsou ventaroly výraznější

Garth
29. 11. 2004
Dát tip
Jasně, Boreč i ventaroly stojí za vidění. Ale chce to opravdu zimu, aby byla vidět pára.

MilanH
15. 11. 2004
Dát tip
Moc krásně popsaný zimní výlet do Středohoří. "I zima má svoje kouzlo." TIP

Lotoska
15. 11. 2004
Dát tip
opět jsem si krásně početla a pocestovala....:-)*

KayTee
15. 11. 2004
Dát tip
hezounké*

Candy
15. 11. 2004
Dát tip
Krásný přiblížení pro mě docela neznámý krajiny - budu tam muset taky vyjet a podívat se osobně...moc hezky jsi to vylíčila*

vesuvanka
15. 11. 2004
Dát tip
Craerassy MilanH Lotoska KayTee Candy Moc Vám všem děkuji, mám velikou radost, že se Vám moje výlety do Středohoří líbí a lákají k návštěvě této nádherné krajiny....

vesuvanka
14. 11. 2004
Dát tip
arthamir - to je zajímavý nápad, díky... :-)))

vesuvanka
14. 11. 2004
Dát tip
Cannisha - díky moc.... i za tip, pokud jde o geologii a botaniku, Středohoří nemá ve střední Evropě konkurenci.... I Ty se měj krásně, sluníčkově....

andromeda
14. 11. 2004
Dát tip
a další tip ode mě - krásný výlet, já jsem Středohoří ještě bohužel nenavštívila, jenom Krkonoše někdy ve třetí třídě..... měj se krásně, vesuvanko.....

synáček
14. 11. 2004
Dát tip
To je fantastické... přiznám se, že jsem o něčem takovém v životě neslyšel... Počkám až bude tak alespoň deset pod nulou...a určitě tam zajdu... (alespoň v této chvíli jsem o tom skálopevně přesvědčen.) Díky, Janinko, už jenom číst o tom… bylo krásné zahřátí... T**

vesuvanka
14. 11. 2004
Dát tip
andromeda díky moc za milou návštěvu a za tip.. Až budeš někdy plánovat větší výlet, určitě navštiv Středohoří... Je to pohoří sice ne co do metrů nad mořem tak vysoké jako Krkonoše - nejvyšší Milešovka má pouhých 837 m, ale úplně jiný typ hor s odlišnou vegetaci včetně lesů - ty homolovité kopce jsou porostlé většinou listnatými stromy a u Loun jsou dokonce bezlesé stepi, což působí exoticky už na první pohled. Středohoří Tě určitě nezklame.... synáček Petře, díky za milé zastavení a tip. Mám radost, že Tě ventaroly zaujaly. Jsou nádherné a skutečně, čím je větší mráz, tím jsou výraznější.... Přeji Ti krásný výlet

Janinko: úžasné.... to jsem teď slyšela po prvé.... nádhera, úžasné postřehy, maličkosti, kterých by si normální človíček nevšimnul..... t!! děkuji

vesuvanka
14. 11. 2004
Dát tip
kouzelná_květinka Janičko, díky moc za milou návštěvu a tip, je to moc zajímavý přírodní jev

Craerassy
14. 11. 2004
Dát tip
já zimu nerada, ale s Tebou je i procházka v zimě hřejivá a krásná....:-) tip

Eilil
13. 11. 2004
Dát tip
jéééé asi se taky pojedu podívat na ventaroly.. a ohřát si ruce. :o) tipek.. krásnéééé :o)

Nicollette
13. 11. 2004
Dát tip
myška :-)) hele, vesuv, kupuješ Lidé a Země?.... jestli ne, tak hybaj do obchodu - výbornej časopis a listopadový vydání se velmi povedlo... a stojí jen čtyřicet korun - fakt to za to stojí :-) *

stromovka
13. 11. 2004
Dát tip
Boreč ... nikdy nezapomenu - kámen odtamtud mám mezi největšími poklady . Doufám, že se tam ještě někdy podívám - Tvůj obrázek k tomu vyzývá. děkuju O.

vesuvanka
13. 11. 2004
Dát tip
Eilil - díky moc... :-))) Nicollette - díky za zastavení a tip a také za upozornění, občas Lidé a země kupuji, ale listopadové číslo nemám stromovka díky za návštěvu a tip. Určitě se tam podívej, stojí to za to nejen v zimě. .Na jaře je tam nádherná květena. Malý kamínek z Borče také mám.

arthamir
13. 11. 2004
Dát tip
příjemně mrazivá. chvílema jsem měl docela pěkný pocit nadcházejícího tepla při ohřívání rukou, to když země dýchá :-) už se těším na zimu... když jsi na procházce zmrzlou krajinou, je dobré mít někoho, u koho si můžeš v kapsách ohřát ruce :-) hi hi, to mi jen tak napadlo... :-)

vesuvanka
13. 11. 2004
Dát tip
Nejste přihlášn(a) dream díky za milá slova, tip a moc hezký a zajímavý obrázek - Boreč by mohl být podle tvaru pravděpodobně ten zaoblený vpravo od silnice. Na obzoru by mohl být Lovoš, ale jenom část, z této strany by měl mít strmější svahy. Ale je to možné, on je to jen úzký záběr krajiny. Středohoří je tak zvláštní, že často nás kopečky překvapí svým uspořádáním i tvary z různých úhlů pohledu... arthamir díky za milou kritiku. Máš pravdu s tím ohřátím rukou u někoho v kapsách.... Já mám smůlu, že chodím o holích, ty totiž hrozně studí...

arthamir
13. 11. 2004
Dát tip
chtělo by to hřejivé provázky lýkové omotat kolem držadel... :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru