Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

17. listopad

Výběr: rebecca13
16. 11. 2004
2
0
6811
Autor
VenusHalley

A co dál ?

Takhle jsme si to asi tenkrát nepředstavovali co ?

 

Jaké jste tenkrát měli ideály... a co myslíte, máme ještě šanci ?


Nicollette
19. 11. 2004
Dát tip
když budete sedět doma na prdelích a nic nedělat tak máte pěkně prachmizernou šanci

VenusHalley
18. 11. 2004
Dát tip
naprostej souhlas. my se proste nezmenime.

angel1
18. 11. 2004
Dát tip
je těžké to všechno obsáhnout. Moc jsme věřili v něco lepšího. Snad to ani konkrétní podobu nemělo nebo se vtěsnala do jednoho slova svoboda a ta má taky pro každého jiný obsah. Co napsal Papouch o změnách je pravda, ale jen jedna stránka.Pro běžný život většiny lidí není tak podstatná třeba svoboda kultury (pokud ji nevidí ve všech telenovelách a pořadech ala petr novotný). Nejhorší je neustálý strach o zaměstnání. Všichni nemůžeme do velkých měst, kde je šancí víc.Jste někde na kopanicích, svázáni s domem, polem, starými rodiči.Můžete dům prodat (komu?)a odejít? Je vám 50 a neumíte nic než tu svou práci. Minulost vás nenaučila starat se sami o sebe, současnost nevytvořila podmínky pro radikální změny...a za sebe jsem doufala v lepší systém vzdělávání. Jo, v něčem se moc zlepšil k lepšímu, pro ty, co jsou cílevědomí a sami si jdou za svým.Pasivní většina prostě nějak překlepe základku i střední.Nebo si rovnou vzdělání koupí. Je spousta středních a VOš, které přežijete bez toho, že by to na vás nechalo následky...a na tom, že jsou pořád někteří rovnější než jiní, se taky nezměnilo nic.Ať je v čele jakákoliv strana.Jen je to markantnější, protože dnes jsou ve hře miliony.

ashentree
18. 11. 2004
Dát tip
měl jsem necelých dvanáct tenkrát... Můžu jen spekulovat co je špatné co je morální co je zakázané co je svoboda a proč pravda ráda umírá chronicky někdy i ve snu Tenkrát jsme podobiznu toho brejlatýho chlapa propíchali školními kružítky /pro většinu hajzl, pro třídní symbol/ Zase se tolik nestalo jen skončil v odpadkáči i s těmi střepy A stejně jsme to odkoukali od sedmáků z protější třídy měli tam již toho mladšího bez brýlí /pro třídní hajzl, pro většinu symbol/ Naši zvonili klíčema za nás na Svoboďáku Ani za tu dobu se pak už moc nestalo Jen každý si začal zvonit na svým a pravda začala umírat zase i ve snu ------- Díky za to, že jste tam tenkrát do toho šli, vy kdo to pamatujete, otevřeli ste bratříčkům vrátka a naprali to do nich! I když se od tý doby moc nestalo můžem to kdykoliv dohnat žijem v limitách

angel1
18. 11. 2004
Dát tip
zcela paradoxně mě napadá, že jediná věc z minula, která mi opravdu chybí je období toho nádherného trampování, které se tady zcela jedinečně rozvíjelo vždy jen díky útlaku. Kdo zažil třeba Portu mi bude rozumět.To se už nikdy nebude opakovat. Leda by nám zas bylo moc zle.

ashentree
18. 11. 2004
Dát tip
vidíš, tu jsem zažil a mám na ni velmi špatný vzpomínky...v nějaký tlačenici ve Svojšicích jsem byl jako pětiletej kluk málem udušenej, ale ne, to samozřejmě nesouvisí s tou náplní, bylo to určitě silné, tam být, tolik lidí... ale víš, ono ta atmosféra docela je na těch fesťákách dneska, jen se řeší víc problémů, ne jeden, kterej stemeluje všechny...takže bych netvrdil, že to chybí...já byl třeba na dvou ročnících Trutnova a je to ohromný zážitek, svoboda tam dýchá ve všech směrech (akorát letos někde zašantročili ty homelesáky u vchodu...)...jojo..už další námět na diskusi ;) souhlasím s tím, co řekl momentální prezident, každej jsme v principu sám strůjcem svého štěstí...jak se sebou naložíme záleží na nás...a to je zásadní na týhle době, tohle bylo zásadní na době před tím a o tomhle život je...prodírat se...dělaj to i zvířata v přírodě...průšvih jen, že tu máme trpický prales, přitom bychom mohlí mít třeba klidné jezírko...

djPes
18. 11. 2004
Dát tip
Představoval jsem si, že mi budou pečení holubi létat do huby a že v potoku poteče pivo, že lidé budou moudří, milí, budou tancovat a zpívat Budeme na sebe hodní a budou na sebe hodní. Že debilové vymřou a všichni kolem i já budou inteligentní a chytří. Jenže člověk zůstal člověkem, jak je už těch pár tisíc roků, takže je podlý, lže, krade, znásilňuje a zabíjí, myslí hlavně na sebe, na svoje pohodlí a svoje dobro. Jenže dalo se čekat něco jiného? Zázraky se nedějí. Rebecco, máš pravdu...

djPes
18. 11. 2004
Dát tip
jen 4 díly, víc jsem neviděl...orwelovské 84

Theuška
18. 11. 2004
Dát tip
Tenkrát byl definován nepřítel - dnes ne. Jen máme pořád touhu bojovat.

ECHO
18. 11. 2004
Dát tip
rebecca13: jak to? To je nějaká nová verze? Já to četl už tak před rokem! :-o

Agnežko, ty jsi z Valmezu (nebo okolí)? To bychom mohli někam zajít.

Matochová... to je takové dost valmezácké jméno...

Lakmus
17. 11. 2004
Dát tip
Ano, takhle jsem si to nepředstavoval. Nevěřil jsem, že budu občanem země, která je členem NATO a EU. Nevěřil jsem, že se podaří tolik dobrých věcí. Nevěřil jsem, že se budu mít o tolik líp. Na druhou stranu jsem ale také nevěřil, že se tolik lidí nechá otrávit virtuální "blbou náladou".

Andulka
17. 11. 2004
Dát tip
Podle me se vsechno deje podle ocekavani.....nemuzes chtit zmeny hned...ty jsou pozvolne....Akorat me mrzi, ze tam tak nejak porad panuje ten socialismus, protoze jsme v ekonomicke situaci, kdy si ho rozhodne na rozdil treba od Nemecka ci Francie dovolit nemuzeme. Podle me to vsechno proces zpomaluje. Podle me hlavnim ukolem vedeni nasi republiky by melo byt aby se co nejvice rozvijelo soukrome podnikani a stale mene a mene lidi by bylo zavisle na statu. Dalsi bod bych dala do vzdelani, aby co nejvice lidi u nas dostalo co nejlepsi vzdelani. To ze k nam okolni staty budou outsoursovat delnicke prace na lince tim nadsena nejsem. Jelikoz jsme tak maly a pomerne vzdelany narod, radeji bych, kdyby k nam outsoursovaly ingenyrske prace a podobne. Ale tak nejak mi to prijde, ze nasi politici travi vetsinu casu na soukromych vecech a budovani kontaktu a hlidani si sveho tepleho mista....nez mit nejakou chytrou vizi, kterou by byli schopni prodat svym volicum. Dalsim problem vidm treba v mladych lidech....jsou vychovani tak jako za socialismu......A podle me, za to jednou zaplati. Tim myslim, ze chodi do strednich skol, nejak delaji skolu......maji spoustu volneho casu kde si delaji co chteji....rozhodne zadne starosti o budoucnost. Taky jsem je tam porad hodne alkoholu a ted i drog. Kdyz to srovnam treba tady, od 16 decka chodi o prazdninach, vikendech delat prodavace a podobne prace. Vicemene rodice koupi to zakladni, kdyz chces neco extra, vydelej si na to. Deti si hlidaji znamky, protoze vedi, kdyz budou mit dobre, ze se dostaji na dobrou univerzitu. Vybiraji si povolani nejen jestli je bavi, ale taky jestli budou schopni v oboru nalezt praci a kolik budou vydelavat. Taky vedi, ze kdyz budou mit extra dobre, muzou mit stipendium a to je jedina sance jak muzou na skolu. Taky vedi, ze spousta rodicu nema na placeni univerzity a ze budou muset rodicum pomahat splacet skolu. Taky aby se mohli na univerzitu vubec hlasit, musi rocne odpracovat x hodin zdarma pomahanim komunite, kde ziji. Chtela jsem rict, ze tak nejak od tech 16 vedi decka, ze nic neni zadarmo a ze musi neco proto delat......Kdezto v Cechach mi to prislo porad stejny jako pred dvaceti lety..... ALe to je jen muj osobni nazor, tak ho zase neberte moc vazne. Omlouvam se za to, ze jsem se nejak rozpovidala....

StvN
16. 11. 2004
Dát tip
Nějak moc otázek najednou. Podle mě je sedmnáctka docela hezký číslo. Nechal bych to tak.

Prokletí
16. 11. 2004
Dát tip
myslím, že si máme howno co stěžovat ;o)))) m.

papouch
16. 11. 2004
Dát tip
Pivo stálo 1,70 Kčs !!! :-))

Kashmir
16. 11. 2004
Dát tip
jsou to pořád stejný sračky co nám valý do hlav. Před revolucí to byli komanči teď to jsou kapitalisti pořád stejný zmrdstva

Noe1
16. 11. 2004
Dát tip
Papouch: nástupní plat vysokoškoláka v roce 1986 byl 1100 Kčs hrubého :-)))))

critica
16. 11. 2004
Dát tip
VenusHalley: Jaké jsi měla v pěti letech představy o politicko-hospodářské budoucnosti? :) Ale jo, některý věci by mohly bejt lepší.;-)

JiKo
16. 11. 2004
Dát tip
Vissel :))))))) Autor si zřejmě představoval že dnes bude samý lízátko a stále jezdit v kočárku :)))

ECHO
16. 11. 2004
Dát tip
http://lidovky.centrum.cz/domov/clanek.phtml?id=308163

Noe1
16. 11. 2004
Dát tip
Počítal jsem to, dnes je vysokoškolák začínající v pracovním procesu na tom líp asi o 200 piv - a to je sssakra pokrok.

ECHO
16. 11. 2004
Dát tip
Noe1: Po více než pěti letech praxe je dneska 9500 hrubého. To je asi 8,6x víc. Pivo stojí 20 (pro papoucha: v Praze). To je 8x víc (já ho pamatuju za 2,50). To je dost malá změna :-)

Noe1
16. 11. 2004
Dát tip
Hmmm ... průměr je tuším něco kolem 14 litrů, a pivo i v Praze leckde levnější. A vezmeš-li do hry no-name lahváče ze supermarketů ... tak se dostaneš zase na sakra velký rozdíl :-))))))... i tenkrát se nastupovalo za 900 :-)) ... jde jen o to co zahrnem do statistiky

ECHO
16. 11. 2004
Dát tip
Noe1: No jasně, nechci působit dojmem, že bych fandil Zifčákovi. Jen bych trochu souhlasil s tím, že to není tak růžové, jak jsme si to představovali. Otázkou zůstává, nakolik byly naše představy realizovatelné...

Noe1
16. 11. 2004
Dát tip
A na tomhle se shodneme. Mohlo by být i mnohem líp. Ptákům s růží v zobáku moc nefandím ... kromě papoušků.

VenusHalley
16. 11. 2004
Dát tip
mě spiše šlo o to, že jsem si tenkrat urcite o Grosstapu nesnili. tenkrat jsem samozrejme o tom nic nevedela, ale ocekavala bych napr. ze dnes nebodou komousi v nejvyssich funkcich, popr. v Bruselu a vubec, ze se jako narod budeme vice snazit.

papouch
16. 11. 2004
Dát tip
já už to tu někde jednou psal kdybych mohl, tak zavedu jednou za rok tři týdny socalismus lidi maj totiž krátkou paměť zákaz cest do zahraničí, prázdný krámy, něco řekneš a letíš ze školy, řekneš to podruhý a jdeš sedět, neustálá policejní perzekuce, vůdčí strana komunistů s privilegii, cenzurovaná dechovková kultura, na klíčových místech úřadů sedí imbecilové, schvalovací řízení jakéhokoliv kulturního počinu, lhaní a psychologický nátlak mocenských mašinérií o tom, jak se máme dobře, následná letargie, deprese a odevzdání... zato levného chlastu co kdo ráčí ... Se Sovětským Svazem na věčné časy a nikdy jinak!! Tři týdny buzerace v roce a neexistovalo by, aby dnes byli ti skur..*.. bolševici tak vysoko v preferencích .. Ale zaplaťpánbů, že je to pryč .. jde o to, aby se to nevrátilo .. :-)))

dadik
16. 11. 2004
Dát tip
a zimy byly taky větší....a sněhu bylo víc....:)

Lyryk
16. 11. 2004
Dát tip
Se Sovětským Svazem na věčné časy - ani o minutu déle .-))) Nejrychlejší sovětské hodinky... .-)))

Lepší se Sovětským Svazem, než se Spojenými státy :-) A na úřadech sedí imbecilové pořád - tam se nic nezměnilo. Cenzura je taky furt, akorát na druhou stranu. Do zahraničí se cestovat může, ale skutečně cestuje o tolik víc lidí než v minulosti? Jo a dneska nám nelžou, že se máme dobře, to je pravda - dneska řeknou v TV natvrdo, že je to na hovno - to je fakt pokrok. Výběr máme ze spousty stran, ale kolik lidí chodí k volbám? Teď je to lepší než dříve, ale ne o moc - těžko říct, jestli je to změnou systému, nebo pouze vývojem.

aRmida
16. 11. 2004
Dát tip
četl jsem, že si za svou výplatu v průměru můžeme koupit o třetinu víc zboží. takové srovnání sice podle mne v zásadě není možné respektive není moc vypovídající (co se kupovalo v roce 90 a co dnes?), leč to není podstatné - důležité je, jaké má člověk možnosti, pokud něco chce a něco pro to dělá (a to hlavně).nevím, jaké jsi měla ideály v 5 letech, já v 15 skoro žádné, ale stěžovat si v žádném případně nemůžu, a když tak jen na sebe. jinak - grosstapo apod. jsou kecy. na mě politikové a jejich hrátky nemají žádný reálný vliv.

...mojim snom tej doby bolo aby slovan porazil spartu... ...a o rok sa aj podarilo... ...a co sa tyka idealov revolucie...boli to len prazdne hesla...ale to muselo byt kazdemu priemerne inteligentnemu cloveku jasne...

JiKo
16. 11. 2004
Dát tip
žádné levné pivo gross natoš párek mi nemůže nikdy být víc než svoboda paní chytrá, tomu ale nemůžeš rozumět a ani tomu nemůže ,oc rozumět kdokoliv jineej kdo tu dobu nezažil (bo nebyl aspoň antikomunisticky vychováván)

Take_Five
16. 11. 2004
Dát tip
noe: nástupní plat příliš hrlivého aktivistu chtějící deaktivovat systhem byl v roce 1986 byl 1100 Kčs hrubého.. :)))

Johoho, Papouchu, vono by ale dost záleželo na tom, kterou éru bys jako na ty tři týdny zaved. Padesátá bych nebral, šedesátá bych si rád zkusil, sedmdesátá taky nic moc, ale konec osmdesátých, to byla maximální pohoda, to bych si milerád tu a tam zvopák :o))))

VenusHalley
16. 11. 2004
Dát tip
ja komouse nesnasim, ale trochu me mrzi... ja nevim ta ceska povaha... vzdyt 20% lidi by tu mela znovu socialismus... a jako narod jsme dosti unaveni, znechuceni, tihneme k cynismu... no nic.

Agnežka
16. 11. 2004
Dát tip
V roce 89 jsme se podporovali a štěatím bez sebe stáli na Václaváku a věřili Václavovi jeho komplicům, spiklencům. Tenkrát byla budoucnost v každém znás, škoda jen, že jsme ji nedrželi pevně oběma rukama. A víte co? Když jsem se s Havlem před měsícem setkala ve Val. Meziříčí, byl to obyčejný člověk jako já nebo vy. Akorát o něco starší a v parádním obleku. Tenkrát mi můj chlap řek, že mu nesmím podat ruku, nechci-li ho zklamat. (Já mu ji podala tajně! heč) Mě by spíš zajímalo, jestli se splnily jeho ideály. (třeba bylo-li jeho ideálem zbohatnout, tak to gratuluji) Jinak si myslím, že dobře i špatně jsme se měli a máme. Otázkou je, jestli i budem?

Já si nestěžuju. Říkal jsem si tenkrát: Bude to za něco stát, ale bude to něco stát... A stalo se... .)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru