Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

RODERICK SLAVÍK - KRAJINA SRDCE...

03. 12. 2004
13
0
12468
Autor
vesuvanka

Autorem tohoto příspěvku, který byl uveřejněn v měsíčníku \"Lovosický dnešek\" č. 12 je Roderick Slavík - poutník Českého středohoří, který tuto krajinu popularizuje. Nejen fotografiemi, ale i slovy, která mě zaujala natolik, že jsem se rozhodla je zařadit. Posuďte sami....

RODERICK SLAVÍK - KRAJINA SRDCE...

Její odraz se vždycky objeví náhle a nečekaně, ať přijíždíme z jihu, od Prahy, nebo z jihozápadu od Loun či severozápadu od Krušných hor. Člověku vždycky zatrne obdivem a dojetím - krajina tak dramatická i snivá současně, nikdy se toho pohledu nelze nasytit. Stále se musíme vracet do tohoto kraje, který je věčnou, bohatou inspirací umělců.

Středohoří - top jsou houfy osamocených kopců, samé individuality. Jen v centrální části se nahromadily tolik, že vytvořily kompaktní masiv. Ten je ale proražen a rozdělen řekou, Labem, v České bráně, jejíž latinský název - Porta Bohemica - nám vůbec nezní cize. Tento pás bábovek, kuželů a kopek nemá žádné omračující rozměry - je široký asi dvacet kilometrů, dlouhý sedmdesát pět a výšky jednotlivých kopců se pohybují v průměru okolo pěti set metrů. Přesto je nám milejší než Himaláje...

Krása středohorské krajiny nespočívá v nějaké monumentalitě, ale v líbezné hravosti a originalitě v českých zemích naprosto nevídané. Téměř každý z kopců má kolem sebe dostatek prostoru, aby mohl ukázat štíhlé úbočí, tam oblý vrchol, někde lesní porost či ovocný sad na úbočí, stepní stráně nebo černé skály pod temenem.

Téměř každý, jako tajuplný Bořeň, královna středohoří Milešovka, mohutný masiv Hradišťan, nebo památný Radobýl - každá ze zdejších hor má svou magmatickou minulost. České středohoří je složeno ze samých sopečných kopců, jimž na jihu dávají prostor k vyniknutí roviny podél Labe a Ohře.

České středohoří je také zemí slovanských mýtů a legend, je bájnou zemí Ljutomericů, Lemúzů a Lučanů, rodištěm Přemysla Oráče. Jeho mýtický potomek Neklan, prý "bázlivější, nežli zajíc", přece jen zvítězil nad luckým knížetem Vladislavem, když do boje na Turském poli vyslal statečného vojevůdce Tyra. Když pak Přemyslovci sjednotili kmeny na území Čech, tak právě v naší krajině stavěli svá stará přemyslovská hradiště. Také po celý středověk vyrůstaly na mnoha kopcích jako na piedestalech rytířské hrady a královské pevnosti. Jejich zříceniny a pověsti o nich se tak připojily k dlouhému příběhu hor a lidí, pobývajících v této podivuhodné zemi od dávných věků.

Můžeme proto směle mluvit o Českém středohoří jako o krajině mýtů.
Arienalia
15. 02. 2005
Dát tip
Mýty a báje.. *

vesuvanka
15. 02. 2005
Dát tip
Arienalia - děkuji moc... i za tip :-)))

MilanH
13. 12. 2004
Dát tip
Nádherné :-) :-) :-) TIP***

vesuvanka
13. 12. 2004
Dát tip
MilanH díky moc i za klub... :-))) a díky za zařazení dalších děl do klubu

KayTee
08. 12. 2004
Dát tip
hezky napsané *

vesuvanka
08. 12. 2004
Dát tip
Jan(ek) - díky za přečtení i tip KayTee - děkuji moc za milé zastavení i tip

Sunmoon
06. 12. 2004
Dát tip
je toho tolik, čeho si ve svém spěchu nebo apatii nevšimneme...naštěstí tu ale máme vesuvanku, která nás takhle hezky upozorní...díky...

vesuvanka
06. 12. 2004
Dát tip
Sunmoon děkuji Ti za návštěvu a milá slova.... ale na druhé straně je hodně jiných věcí, které unikají mně...

Sunmoon
06. 12. 2004
Dát tip
každému co jeho jest...každý upírá svůj zrak jinam...:o)

vesuvanka
06. 12. 2004
Dát tip
Díky za avi. To je fakt... :-)))

Alimra
06. 12. 2004
Dát tip
čarodějko...*

vesuvanka
06. 12. 2004
Dát tip
Alimra - díky za milé zastavení i tip jménem autora Sunmoon - ještě jsem zapomněla - tentokrát nás na krásy krajiny upozornil Roderick Slavík článkem v Lovosickém dnešku, který mě zaujal natolik, že jsem ho v plném znění zařadila. Krásné odezvy pod dílem ho moc potěší

synáček
05. 12. 2004
Dát tip
T**

vesuvanka
05. 12. 2004
Dát tip
synáček - děkuji Ti za milé zastavení a tip i jménem autora

Dvojlomná
04. 12. 2004
Dát tip
Pěkně a výstižně napsané. :o) Jo, je to taková mag(mat)ická krajina...*

vesuvanka
04. 12. 2004
Dát tip
Dvojlomná - děkuji za milá slova a tip - autora moc potěší

Markel
04. 12. 2004
Dát tip
Mám chuť příští rok nasměrovat své kroky do Českého středohoří, moc pěkné zprostředkování té oblasti naší malé zemičky, díky a T

vesuvanka
04. 12. 2004
Dát tip
Markel díky za milá slova i tip, která potěší i autora. Středohoří Tě určitě nezklame - je to krajina, která rozdává radost. Přeji Ti hodně krásných zážitků

vesuvanka
04. 12. 2004
Dát tip
dream díky za milé zastavení i tip - krajina je to zajímavá, zcela odlišná od odstatních, už na první pohled působí exoticky... Ale u Vás máte také moc krásné krajiny, dokonce i geologicky mladší...

vesuvanka
04. 12. 2004
Dát tip
dream - i já děkuji....

Nicollette
04. 12. 2004
Dát tip
krajina mýtů.... to je dle mýho gusta :) *

Craerassy
04. 12. 2004
Dát tip
děkuji za další krásnou procházku, ves...:-) tip

andromeda
04. 12. 2004
Dát tip
moc ráda bych se vydala na výlet do Českého středohoří - s Tebou...... Trochu Ti to tady zažlutím sluníčkem - vzpomínka na našeho přítele Hermanna......

vesuvanka
04. 12. 2004
Dát tip
Nicollette - děkuji moc... i autor bude potěšen Craerassy - děkuji za Ti za milý doprovod i tip - autorovi ráda vyřídím andromeda - díky za žluté sluníčko, připomínku Hermanna a milá slova, která Roderickovi vyřídím.

Eilil
04. 12. 2004
Dát tip
Děkuji Vesuvanko.. :o) tipek

vesuvanka
04. 12. 2004
Dát tip
Eilil - díky moc i jménem autora za milé zastavení a tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru