Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Stáří

01. 01. 2005
22
1
6368
Autor
Empty

Tak snad teď...

   Zdeněk si vykračuje k autobusové zastávce podepřen holí a vychutnává podzimní melancholii. Sleduje různobarevné kreace stromořadí a sem tam letmo sklouzne pohledem po nějaké mladé dívce a vzdychne si. Nedaleko svého cíle potká svého dávného přítele Jardu.

 

Zdeněk:     Nazdar ty stará vojno! Co tady děláš?

Jarda:        Prosím? My se známe?

Zdeněk:     No jseš to ty, ne, Jardo?

Jarda:        Je to docela možné, ale poslední dobou dost zapomínám.

Zdeněk:     No jo, ty tvoje fórky! Co jsme si jich na střední užili, viď?

Jarda:        Jsou dobré?

Zdeněk:     Co?

Jarda:        No ty moje fórky.

Zdeněk:     No jasně... Jseš v pořádku?

Jarda:        Nevím, snad jo. Jen poslední dobou dost zapomínám.

Zdeněk:     Víš, u tebe člověk nikdy nevěděl, jestli si děláš srandu, nebo to myslíš vážně...

Jarda:        Opravdu? Můžu být docela zajímavý chlapík, že?

Zdeněk:     Ano, Jardo, to nepochybně ehm... A co dělá choť?

Jarda:        Choť?!

Zdeněk:     Myslím tvoji manželku, Jindřišku!

Jarda:        Tak já jsem ženatý?!

Zdeněk:     Víš, tváříš se tak vyjeveně, že kdybych tě neznal, skoro bych řekl, žes na těch

                  čtyřicet let dočista zapomněl...

Jarda:        Čtyřicet let?! Já jsem ženatý už čtyřicet let?!

Zdeněk:     Jasně že si. Poslyš, nejsi ty nějakej zdrogovanej?

Jarda:        Kolik mi proboha je?

Zdeněk:     Jsme přece na den stejně staří!

Jarda:        To už jsem takový dědek?! Proboha... Já si říkal, proč na mě ta servírka nezabírá,

                  Když jsem se jí ráno pokoušel sbalit...

Zdeněk:     No jo, na tohle už jsme staří. Před chvílí jsem nad tím taky dumal...

Jarda:        Kolik nám vlastně už je?

Zdeněk:     Nech už těch vtípků, prosímtě...

Jarda:        Ale já nežertuju! Já nevím, kolik mi je! Zapomněl jsem...

Zdeněk:     Zapomněl??? Jak můžeš na něco takového zapomenout, proboha?

Jarda:        Tak sakra kolik mi je???!!!

Zdeněk:     Klídek, Jardo, šedesát pět přece... Si nějaký nervózní...

Jarda:        Jak bych mohl nebýt nervózní, když jsem takovej dědek!

Zdeněk:     Ale Jardo, každý přece stárne... Musíme žít ze vzpomínek, nedá se nic dělat...

Jarda:        Ale já si nic nepamatuju! Žádný vzpomínky nemám! Je to, jako bych vůbec nic

                  nezažil! A v tomhle věku už nic nedoženu!

Zdeněk:     Počkej, ty si neděláš legraci, viď? A to si nepamatuješ ani na mě?

Jarda:        Absolutně netuším, kdo jsi...

Zdeněk:     Přece Zdenek! Bejvali jsme nejlepší kámoši! Na střední jsme spolu seděli v lavici!

Jarda:        Opravdu? Škoda, že si to nepamatuju... Hele, byli jsme frajeři?

Zdeněk:     To si piš, ty největší!

Jarda:        A co ženský? Měl jsem hodně ženskejch?

Zdeněk:     Byl si hotovej plejboj. Každá by dala nevimco za to, aby s tebou mohla chodit!

                  Vždycky jsem ti to záviděl! Každou chvíli si nějakou měl...

Jarda:        A co teď? Jak vypadám? Líp než ty, že jo?

Zdeněk:     No, ehm... Mám u sebe zrcátko, podívej se sám...

 

   Zdeněk podá Jardovi zrcátko a ten si znepokojeně prohlíží svůj vrásčitý obličej.

 

Jarda:        No, líp než ty sice vypadám, ale žádná sláva to teda není!

Zdeněk:     Už jsme staří... Kam vlastně jdeš?

Jarda:        Ani nevím, ale začíná mi být zima, tak asi domů...

Zdeněk:     Tak se měj! Rád jsem tě potkal!

Jarda:        Počkej! Nevíš náhodou, kde bydlim?

Zdeněk:     Samozřejmě, dovedu tě tam...

 

   Oba dávní přátelé dojdou k menšímu rodinnému domku. Hned vedle je menší zahrádka, kde pleje obtloustlá vrásčitá žena.

 

Jarda:        Tady bydlim?! Teda nic moc... A co je to za šerednou fuchtli na mý zahrádce?

Zdeněk:     Ale Jardo! To je přece Jindřiška, tvoje choť! Náhodou je stále velmi půvabná!

                  Vždycky sem ti jí záviděl.

Jarda:        Půvabná? Co je na tomhle monstru půvabnýho, proboha? Hele, jestli mi jí fakt tak

                  závidíš, tak si jí klidně vodveď...

 

   Jindřiška si po chvíli povšimne, že kdosi stojí za plotem, nasadí brýle a přistoupí k oběma mužům.

 

Jindřiška:  Bože, Jaroušku, kde jsi? Víš přece, že nemáš sám chodit po venku?

Jarda:        Klídek babi, jsem dospělej...

 

   Jindřiška začne pofňukávat.

 

Jindřiška:  Co to s nim zas je? Mám já tohle zapotřebí? Jéje! Pan Zdenek! To jste moc

                  hodnej, že jste mi ho přived! Poďte dál! Uvařim vám kafe!

Zdeněk:     To jste hodná, jedno kafíčko bych snad mohl...

Jarda:        Vy jste vážně moje žena? Musím mít otřesný vkus...

 

   Jindřiška začíná opět pofňukávat.

 

Jindřiška:  Slyšíte ho, Zdenku? Takhle mě uráží pokaždý, když mu vypne hlava... Doktor

                  řikal, že to je nějaká vzácná nemoc. Když se mu vyjasní, je to ten starý dobrý

                  Jarda, ale jakmile se dostane do tohohle stavu, je s nim jenom trápení...

 

   Zdeněk chápavě kývne hlavou a všichni tři se vydají do kuchyně, kde Jindřiška postaví vodu na kafe.

 

Jarda:        Musím mít hrozný život. Zdenku, proč jsem vlastně skončil s takovou zrůdou?

 

   Jindřiška začne usedavě plakat.

 

Zdeněk:     Ale Jardo! To dělá stáří. Jindřiška bývala nejkrásnější a nejpůvabnější žena široko

                  daleko! Kdybys viděl ty zástupy chlapů, kteří se o ní ucházeli a vybrala si tebe!

                  Nestydíš se o ní takhle mluvit?

Jarda:        Já... já... omlouvám se. Jdu se z toho vyspat. Měj se, Zdenku.

 

   Jarda sklesle odejde do vedlejší místnosti a Zdeněk se snaží uchlácholit Jindřišku.

 

Zdeněk:     Nic si z toho nedělejte, podle mě jste stále velmi půvabná dáma!

Jindřiška:  Kdepak, už nejsem. Jarda byl vždycky takovej nesmělej trouba. Kluci mu

                  prováděli kruté žerty a děvčatům byl akorát pro smích. Já mohla mít spoustu

                  chlapců, ale slitovala jsem se nad ním. A jak jsem dopadla? Kolikrát mi připadá,

                  že si v tom mimóznim stavu myslí, kdovíjakej nebyl frajer a plejboj, jako by každá

                  dala nevimco za to, aby s nim mohla bejt... Zajímalo by mě, kde na takový kraviny

                  chodí...

Zdeněk:     To víte, stářím člověk hloupne. Zvlášť když má takovou nemoc... Budu muset jít.

                  Díky za kafíčko.

 

   Když se Zdeněk opět vydá k zastávce, spatří Jardu v jednom z oken domu. Ten se tváří poněkud nepřítomně a po tvářích mu tečou slzy.

   „Stáří si nevybírá,“ povzdychne si. Jindřiška vždy vypadala půvabně, ale od té doby, co jí neviděl, hodně zchátrala a byla vskutku velmi odpudivá. Vzpomněl si na svou ženu. Zemřela brzy, ještě v době, kdy na ní stáří nestačilo zanechat svoje nesmazatelné stopy a Zdeňka teprve teď napadlo, že to bylo možná dobře.

  


1 názor

Wemi
21. 12. 2006
Dát tip
bavilo mě to...

ondrech
14. 12. 2005
Dát tip
krásný příběh, od vtipu k vážnosti, to se mi líbí.:)

JardaCH
06. 12. 2005
Dát tip
Nevíte někdo, jak se jmenuju?

charlied
05. 09. 2005
Dát tip
fakt dobrééé, možno najlepšie z celej zbierky... tip

sidonia
23. 03. 2005
Dát tip
tak tohle už sem taky četla, áha:)

Empty
15. 02. 2005
Dát tip
avi

Alojs
15. 02. 2005
Dát tip
Jojo, tohle jsem četl :) a taky otipoval :) Heleď, až někdy budu psát o zapomínání a stáří, pošli mi zase avi... To už se mnou bude opravdu vážné.

Pisces
05. 02. 2005
Dát tip
Ioannes: příště prosím avi :-)

Empty
03. 02. 2005
Dát tip
V pohodě, jsem radši za upřímný názor, než vychvalování:-)

klipeto
02. 02. 2005
Dát tip
t*

chaImin
01. 02. 2005
Dát tip
přibývá nám mravní naučení skvěle! ***!

EH?

k zamyšlení ... všichnoi sme na to stejne ...* tip

Pisces
25. 01. 2005
Dát tip
Není to špatné, ale moc mě to neoslovilo. Když opomenu gramatické chybky (je jich jen pár).. Připadá mi to celé takové vykonstruované - jakože píšeš o tomto tématu a už přesně víš, jak to bude od začátku do konce a taky hodně přeháníš. Jo, staří lidé sice zapomínají, ale tady jsi to nějak přetáhl. No, třeba příště :-)

Alojs
13. 01. 2005
Dát tip
Tentokrat hrajes trochu na vaznejsi notu a tento pokus ti vychazi. Davam tipa a jdu si vzpomenout, co tu vlastne na Pismakovi delam...

sidonia
10. 01. 2005
Dát tip
skvělý *t

Empty
08. 01. 2005
Dát tip
alt: jo, je to Jarda, překlep, opravim to. Pak: Nepsal jsem, že jde do ložnice, ale do vedlejší místnosti. A protože ho Zdeněk při svém odchodu spatří plačícího v okně, dost možná netrefil...:-)

Kytiii
06. 01. 2005
Dát tip
super... nemám, co bych dodala... opravdu výborný... líbilo.. moc *

j_i_r_i_k
04. 01. 2005
Dát tip
U posledních vět Jindřišky se Ti patrně popletl Jarda s Jindrou... A jinak - mno, i tak to může vypadat, ovšem napsaný je to dobře...

Míra zase nezklamal, tohle je fakt nářez :o) ***

Kora
02. 01. 2005
Dát tip
no nevím, můj otec má taky 65, chodí do práce a je až na občasné bludy typu "už bych měl šetřit na rakev" v pohodě, ale na každém se to projevuje jinak... jinak líbilo :) *

Avaquétima
02. 01. 2005
Dát tip
musím uznat, že je to moc hezký....to abych se asi zabila, než zestárnu=) *

AudreyR
02. 01. 2005
Dát tip
knocking on heaven's door

cmukina
02. 01. 2005
Dát tip
nejako som tomu nepochopila....ale neva

si desny parchant;) pichas uplne do vsetkeho bez kompromisoch ;)

Petr_Pan
01. 01. 2005
Dát tip
Zemřít mladý od remika - znáš ? .. :-) Nechci ho tady zas propagovat - jen mě to po tom závěru prostě napadlo - je to na zamyšlení & skvěle se mi to četlo - ostatně jako všechny Tvý věci .. :-) Upřímnej TIP

Dero
01. 01. 2005
Dát tip
A tipa na Tebe, třebas už jen za to, že máš svůj styl. *

Garth
01. 01. 2005
Dát tip
mně je z toho "ouzko" každý den :)

Jeheheman
01. 01. 2005
Dát tip
možná pod vlivem toho, že jsem zrovna dočučel na nudu v Brně i když ta šla zase jiným směrem*

nadik_k
01. 01. 2005
Dát tip
má to vskutku svou tragiku i komedii :-)T

Garth
01. 01. 2005
Dát tip
swandrow : ne, jen obdobné ty pocity :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru