Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Harry Potter a väzeň z Azkabanu

29. 01. 2005
0
0
5632
Autor
Slzavazena

                      Harry Potter a Väzeň z Azkabanu

                              (očami 15-ročnej fanynky)

 

K filmu sa dá vyjadriť jednou vetou: „Bolo to úplne od veci.“ ,pretože je to pravda. Hneď prvá scéna, kde Harry číta knihu za svetla z prútika je jedná veľká blbosť, pretože Harry nemohol používať žiadne čary mimo školy, ani len na rozsvietenie prútika. Bolo tam veľa vtipných scén, ako nafúknutie tety Marge, aj keď, ak ma pamäť neklame, nemala odletieť preč. Ritiersky autobus bol tiež celkom vtipná scéna, no divák, ktorý nečítal knihu, nemohol mať ani tušenia, prečo vlastne ten autobus prišiel. Nechápem na čo do filmu dali malé odseknuté hovoriace hlavy, keď nemali nijakú obzvlášť veľkú funkciu a ani v knihe sa nevyskytovali. Čo bolo podľa mňa na filme najhoršie spravené, bola fotka Siriusa Blacka, kde z neho spravili totálneho blázna. Sirius taký vôbec nebol, na fotke sa hrozne škeril, ceril zuby a reval ako zmyslov zbavený. Nasledujúce scény prebehli akosi rýchlo, aspom v porovnaní s knihou, návšťeva Deravého kotlíka, kde pre skrátenie filmu si režisér vymyslel, že aj taký minister mágie Kornelius Fudge podaruje mladému študentovi učebnice, a to len preto, aby sme nemuseli spolu s Harrym “zbytočne“ navštevovať Šikmú uličku. Myslím, že by sa vôbec nič nestalo, keby sa niekto zmienil o úžasnej metle Blesk ešte pred tým, ako ju Harry dostane. Neviem, či mi to len uniklo, ale myslím ,že pri stretnutí s Weasleyovcami v tejto početnej rodine chýbala Ginny, ktorú v celom filme ani len neuvidíme. Režisér si možno myslel, že v predchádzajúcej časti (Harry Potter a Tajomná komnata) už zožala svoj úspech. Pán Weasley vysvetlil Harrymu, že Sirius ide po ňom a požiadal ho, aby sa nesnažil toho hrozného vraha nájsť. A zrazu sme sa ocitli v školskom exprese a cestujeme do Rokfortu, no ešte pred tým vidíme utekajúcu Ronovu mamu s potkanom v ruke. Bolo šťastie, že stihla Ronovi ešte pred odchodom Prašivca dať, pretože potom by film nebol o tom, o čom mal byť. Tak, ako aj v knihe, tu, vo vlaku, sa prvý krát stretávame s mužom v otrhanom habite s nápisom profesor J.R.Lupin na kufri. Neviem ako ostatný fanúšikovia, no ja som si takto Lupina vôbec nepredstavovala. Čakala som návštevu Malfoya, no nedočkala som sa. Namiesto toho začal vlak spomaľovať, až napokon zastavil na moste a okolo sa začali zbiehať čudné tvory. Všetko zrazu zamrzlo, dvere kupé začala otvárať kostnatá slizká ruka, na scénu vstúpil hrozný dementor, Harrymu začína byť zle, prebúdza sa profesor Lupin , ktorý doteraz spal a zaklínadlom odháňa dementora. Ponúkne Harrymu čokoládu, vlak sa pohne a cesta do vysnívanej školy pokračuje hladko. Scéna, kde Harry, Ron a ostatní obyvatelia spálne v internáte Chrabromilskej fakulty predvádzajú zvieracie zvuky, sa v knihe vôbec nenachádza a celkom príjemne ma prekvapila. Myslím, že najlepší bol Ron, ako rozzúrený lev. No napriek tomu by som radšej ten čas venovaný tejto scéne ponechala na nakrútenie hocijakej hodiny z vyučovania, pretože vo filme sa vyskytuje len nová hodina – veštenie, kde sa predvádza komická profesorka Tralawneyová, potom zábavná hodina Obrany proti čiernej mágii s profesorom Lupinom, kde sa učili ako zničiť prízrak - profesor Snape v oblečení Nevillovej starej mamy a pavúk na kolieskových korčuliach...Neskôr sa znova stretáme s profesorom Snapom, no nie na obvyklých hodinách elixírov, no práve na Obrane proti čiernej mágií, pretože profesor Lupin náhle ochorel. A okrem týchto hodín sa dostávame aj na Starostlivosť o zázračné tvory, ktorú po odchode predchádzajúceho učiteľa vyučuje známi hájnik Rubeus Hagrid a študentov zoznámi s hrdými hipogrifmi. No jeho snaha o zaujímavú hodinu sa končí nešťastne - hipogrif Hrdozobec zaútočí na Draca Malfoya. Všetci vieme, že to nebolo len tak z ničoho nič. Malfoyovi sa podarí za pomoci otca dosiahnuť odsúdenie Hrdozobca na smrť, z čoho sa Hagrid zrúti. A okrem týchto troch hodín sa iné vo filme vôbec nevyskytnú. Tak nás režisér pripravil o Elixíri, Transfiguráciu, Herbológiu a iné. Tiež ma prekvapila zmena charakteru Tučnej pani, ktorá sa svojím hlasom snaží prasknúť pohár. A milo ma prekvapila aj Záškodnícka mapa, ktorá asi ako jediná zodpovedala mojim predstavám. Aj keď sa režisérovi nepodarilo zohnať herca, ktorý by mi Lupina pripomínal, podarilo sa mu aspoň nájsť dobrého herca, ktorý ho zahral tak, aby sme si ho obľúbili tak, ako to aj Rowlingová opisuje. S Krivolabom sme tiež moc neboli, nevyskytovali sa ani hádky medzi Ronom a Hermionou pre neho a Prašivca, nerátajúc tú úplne prvú ešte v Deravom kotlíku. Vďaka Záškodníckej mape sa Harry dostáva do Rokvillu, ktorý navštevuje aj napriek tomu, že nemá povolenie. Tu zistí ešte jednu informáciu o Siriusovi, ktorá ho prekvapí hádam viac ako to, že ide práve po ňom. Keď sa dozvie, že ten obávaný muž bol priateľom jeho rodičov, že ich zradil, čím pomohol Tomu-Koho-Netreba-Menovať zabiť jeho rodičov a ešte k tomu, že je jeho krstným otcom, utečie a vyplače sa. Tu ho nájdu jeho veční priatelia Ron a Hermiona. A k celému vyvrcholeniu sa dostávame silným buchnátom, ktorý Hermiona uštedrí Malfoyovi. K tomu sa hádam ani nebudem vyjadrovať, až na dementorov, ktorí ako vrany lietali a pritom sa mali len zakrádať tesne nad zemou, nepodareného vlkolaka, otrasného Pettigrewa, ešte horšieho psa predstavujúceho animágusa  Siriusa, to nebolo až také hrozné. Osobne som bola veľmi proti takému Siriusovi, akého vložili do filmu, tak som si Siriusa vôbec nepredstavovala, no posledná scéna s ním, keď už Pettigrew utiekol, z Lupina sa stal vlkolak a Hrdozobec bol zachránený pred popravou, to všetko zachránila. Režisérovi neodpustím to prebudovanie charakteru profesora Dumbledora. A zabudol vysvetliť Harrymu aj divákom komu patrili mená Námesačník, Tichošlap, Paroháč a Červochvost. Veľa vecí mi tam chýbalo a obávam sa aká bude ďalšia časť, aj keď režírovanie prevezme niekto iný.

 


balsiker
18. 07. 2005
Dát tip
Každý další film byl čím dál větším przněním literární předlohy. A trojka, to už byla tragédie. Zkracování proti knize, to se bere jako logický fakt, ale to překrucování a vytváření úplně jiného děje, tak to bylo moc. To aby se člověk bál příštího dílu, který je asi zatím nejefektnější. Bojím, bojím. Je zajímavý slyšet, jak se různé postavy jmenují ve slovenském překladu. Nějak se nemůžu dočkat posledního vydaného dílu v češtině.

Berenice
10. 05. 2005
Dát tip
ahoj ahoj.. no .. ja si myslim, ze vam tu tak nejako chyba pochopenie toho ze kniha a film su dve rozdielne umelecke diela.. a teda sa nikdy nebudu zhodovat... uz len kvoli tomu, kolko stran ma kniha a ako dlho moze priemerne trvat dlhy film (a to harry je vzdy dlhy ;-))) osobne mi film prisiel super, uz len kvoli tomu, ktory reziser ho robil (alfonso cuaron - natocil vam mozno zname I tu mama tambien) a myslim si, ze prave vdaka nemu bol film taky sqely.. aj ked uznavam, ze asi uz nie tak velmi pre deti.. ale zase ved aj hrdinovia nam pomalicky dospievaju.... a s nimi i publikum, prave preto si myslim, ze bol film urobeny tak ako bol. a mna ta ista ponurost naozaj uplne dostala.. mozno by sme si obe fantasticke dielka mali vychutnat ako dve odlisne veci a neporovnavat ich navzajom... ;-)

Berenice
10. 05. 2005
Dát tip
sorrac, Y tu mama tambien:)

Alojs
10. 05. 2005
Dát tip
nemohu je porovnávat jako dílka zvlášť.... být dítě a vidět je ve věku hrdinů, pak možná ano, ale já všechny Potěry viděl svým způsobem v dospělosti, takže je hodnotím tak, jak mě pobavily. U jedničky jsem se nudil, u dvojky se občas i bavil a trojku jsem slupnul, aniž by mi cosi nekalého padlo pod nos :) takže tak

Morfuska
01. 03. 2005
Dát tip
No, taky jsem uznávaný fanda HP a jelikož mám knihu HP 3 ze všech nejraději, musím s lítostí oznámit, že film se mi téměř nelíbil. Mnoho důležitých věcí v něm chybí, mnoho chybami , které autorka zmínila, naprosto souhlasím. Oblečení se mi taky nelíbilo. Na první pohled bylo zřejmé, že film točil jiný režizér, jiným stylem. Nelíbily se mi tmavé pomlky, které ukončovaly děj. Myslím tím obrazovky pomalu ztmavující se, až byly naprosto černé. To se nelíbilo mnoha lidem. Vlkodlak se mi taktéž nelíbil, moc počítačově udělán. Také Siriuse, jako psa, jsem si představovala docela jinak. Je mi známo, že po 12ti letech v Azkabanu musí být vyzáblý, ale J.K.Rowlingová ho popisuje v knize jako obrovského HUŇATÉHO psa. To byl otrhaný vořech, co počítačově nasimulovali. Samozřejmě mě hrozně mrzí, že herec Albuse Brumbála - Richard Harris, zemřel, poněvadž se mi "nový" Brumbál vůbec nelíbil. Mohli mu aspoň udělat světlejší vousy, jako měl Harris a nemuseli mu dávat ty trapné čepičky. Naprosto všem změnili image, což ve mně působilo dojmem umělosti. Jako bych sledovala naprosto odlišný film, který nemá s Harrym nic společného. Nejvíc mě ale zamrzelo, že vypustili z filmu vysvětlení, jak to bylo s Červíčkem, Dvanácterákem, Náměsíčníkem a Tichošlápkem. Harrymu vůbec nebylo vysvětleno, co se tehdy událo. Tahle nejdůležitější a všemi oblíbená scéna trvala cca 7 minut, což každého vášnivého čtenáře HP knih zamrzí. Občasné pasáže filmu byly velice nudné, někdy jsem až nevěděla, co dělat, bylo tam totiž plno zbytečných scén, které nebyly důležité, a naopak, ty důležité tam nebyly. Kdo četl knihu, ví, o čem mluvím. Byla jsem tam se svou rodnou matkou, obě jsme se na to těšily a obě jsme byly zklamané, i můj 10ti letý bratranec, kterého jsme vzali s sebou. Více se mi líbily předešlé díly, ale co se dá dělat. Je to přecejenom třetí "můj oblíbený" díl a i přes všechny chyby byl film docela dobrý, ale ne jako film Harry Potter, pouze jako thriller a tajemný příběh. Musím však uznat, že ta časová smyčka se mi líbila, ta byla hezky udělaná...stejně tak Mozkomoři vypadali tak, jak jsem si je představovala.

Morfuska
01. 03. 2005
Dát tip
oprava: s mnoha chybami :)

71_Art_72
21. 02. 2005
Dát tip
Zrovna dneska jsem to viděl, měl jsem k tomu nějaký slabší překlad - naštěstí nebo bohužel jsem tomu rozuměl přímo z filmu - a dementorům tam říkali mozkomoři, což bylo docela hezký. Máš pravdu že ten vlkodlak moc na vlkodlaka nevypadal. A taky mě trochu překvapila ta scéna kde vrba máchá s Hermionou vzduchem a Hermiona jen tak chytne Harryho myslím že za košili, drží ho a takhle oba lítají vzduchem. Hermiona musí být obzvláště silný paralel (i žena může být dobrý paralel). Význam pár scén mi taky unikl, ale jinak se mi to líbilo. Knížku jsem nečetl. Paralelní literatuře zdar.

Alojs
06. 02. 2005
Dát tip
Harry Potěr Tři je skutečně nejlepší z těch doposud natočených. Výměna režiséra prospěla a ukázalo se, že není na škodu, když se látka trochu více polidští a přizpůsobí současné době, moderním filmovým trendům a tak dále. O časové smyčce už tady padla řeč, rád bych ještě připomenul poměrně kvalitně zobrazené vztahy mezi ústředními hrdiny.

Mno, tak nevim Fotra jsem přečet zatím všechyn a rád se k tomu vracím, a nejsem si jistý, ale tvá kritiyka je hloupost - knihu sice můžeš přečíst, ale nikdy to nestihneš za těch pár hodin jako film, proto se nediv že to bylo pjata poněkud jinak. Pak také je třeba si uvědomit, že autorka na knihy na filmu spolupracuje jako dějový poradce. A K první tvé větě - Harry si pod peřinou svítí hůlou proč by nemohl, nikdo ho nevidí anemůže ho proto ani udat. A tvá představivost při čtení knihy se bude VŽDY lišit od představivosti autorky a režiséra!!!!!!!!!!!!!

angel1
31. 01. 2005
Dát tip
Tibbarre, neříkej, že něčí kritika je hloupost. V mnoha věcech má pravdu-např.s tou hůlkou-každé provedené kouzlo ve světě mudlů evidovali a to i když ho nikdo neviděl. Ty máš pravdu v tom, že do filmu se nemůže vejít všechno a že naše fantazie se mohou lišit. Přesto tyhle filmy respektovaly předlohu v maximální míře a nikdo se nesnažil být chytřejší než autorka a tak nenásilně a nádherně doplnily a vedly naše fantazie vzniklé při čtení. Staviteli-i Šípáci mají pořád svoje místo. I když se dnes doba změnila a musíme se usmívat nad tou naivní černobílostí, je to pořád stejná konfrontace dobra a zla.

No, me a moji pritelkyni (obema nam bylo 22) se to libilo ze vsech dilu nejvic. Obzvlaste dobre byla udelana casova smycka, to byla bomba. Jinak, asi nejvic se mi libi trend, ktery pokracuje v dalsich dilech, a to je, jak Harry zacina potkavat problemy dospelych. Rad bych, aby si tohle moje pripadne deti precetly. Myslim, ze to pro ne bude lepsi nez Rychly Sipy. Tato recenze je pro me zajimava jako pohled toho, komu je vlastne HP urcen - ja uz jsem mimo cilovou skupinu.

časová smyčka byla fakt supr!:) Jak byli schovaní v lese a nebo jak zachraňovali - jeminacky ja uz nevim jak se to menovalo:(... du cist:).... Taky bych chtěla skoupit Harryho dětem jestli se teda nejakych dockam:)...

elfka_Sea
29. 01. 2005
Dát tip
mě se vůbec nelíbilo, že byli oblíkaní do normálního obleční... ty jejich hábity, pláště... to bylo o mnoho lepší..

jo spravne -casto jim neco ulitlo... Ale na me osobne to pusobilo dost drsne! Parkrat sem si zakryvala oci a skoro vrestela n kino - ale to se nedda hodnotit podle me jelikoz sem sedela vedle asi dvanactilete divenky ktera asi emoce nechala doma... Jinak se mi ale film libil a na ten dalsi se mooc tesim i kdyz estli zase vsechno zkrati a zmeni- radsi si predctu znovu knizku...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru