Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jan Zahradníček (17. 1. 1905 - 7. 10. 1960) - 100 let

01. 02. 2005
0
0
5973
Autor
drfaust

Jan Zahradníček

 

(17. 1. 1905 Mastník u Třebíče - 7. 10. 1960 Uhřínov u Velkého Meziříčí)

 

 

 

 

Objevila se tu jistá úvaha, která se zvedla v podivnou konverzaci o Werichovi, Holanovi a Zábranovi; úvaha inspirovaná stoletým výročím narození Jana Wericha. Ne že by si ten Werich pozornost nezasloužil – to jistě –, obávám se ovšem, že je vybuzena především onou sobotní nováckou estrádou a nakonec i tím, že si ho všimli v hlavních zpravodajských relacích. Připadá mi ovšem poněkud smutné, že takový velikán české poezie, jakým byl Jan Zahradníček, zůstal na Písmáku naprosto opomenut.Tedy 17. ledna 2005 by se Jan Zahradníček, jedna z nejvýraznějších postav české poezie 20. stl. – a to jak svou tvorbou, tak lidsky (jeho životní osudy jsou doufám, doufám, většině písmácké veřejnosti známy) –, dožil sta let.

Hodnocení vlivu autorů na vlastní tvorbu je jistě ošemetná věc. Já sám jsem si koupil  v roce 1995 jako osmnáctiletý společné vydání Roušky Veroničiny – Znamení moci – La Saletty (Zvon, 1990) ve zlevněných knihách za pouhých 10 kč. Tehdy mě ta kniha v podstatě nijak zvlášť nezaujala. Spala další dva roky v mé knihovně, aniž bych si jí nějak povšiml. Teprve později se jí dostalo uznání a ještě mnohem později (v roce 2003), vstoupila – především Znamení moci – do mého soukromého „kánonu“ české poezie. Zahradníčkův vliv byl natolik silný, že tam (v mé tvorbě), kde jsem se v zimě 2004 domníval, že se ozývá ohlas T.S. Eliota, se mi v létě najednou objevil mnohem spíše Zahradníček než Eliot. A zřejmě není náhodný ani fakt, že například Jiří Trávníček –  ve své Poezii poslední možnosti (Torst, 1996, str. 53 – 67.) ve stati o Znamení moci – nachází spojení mezi Eliotem a Zahradníčkem.

         Toto je jen mé malé soukromé vyznání, vyznání které si nečiní nárok na plnohodnotný medailonek literární osobnosti, chce být jen a pouze připomínkou velkého českého básníka. Velký medailonek Jana Zahradníčka naleznete například v časopise Host 1/2005.

 

Na závěr pár odkazů:

 

http://www.mzm.cz/mzm/osobnosti/jan_zahradnicek.html

 

http://www.totalita.cz/vysvetlivky/o_zahradnicekj.php

 

http://www.mvcr.cz/archivy/sua/vystavy/horakova/zahrad.html

 

http://literatura.kvalitne.cz/zah.htm

 

http://www.libri.cz/databaze/kdo20/search.php?zp=1&name=Zahradn%ED%E8ek+Jan

 

Zde naleznete ukázku z jeho díla:

 

http://www.sweb.cz/antologie/autori/zahradnicek.htm


Mabi
18. 02. 2005
Dát tip
Hlavně měl Zahradníček ¨krutý osud...No jo, rudé vlajky vlály a vlajou dál... Nevím, proč se kolem Wericha, který se ve stáří pasoval na mudrce národa, dělá takové haló...

Jinovata
02. 02. 2005
Dát tip
on má narozky stejně jak já :o)

drfaust
02. 02. 2005
Dát tip
Ty máš narozeniny 17. 1.? Tome, tak to je znamení!!!:-))

Jinovata
02. 02. 2005
Dát tip
to jistě :o)

pozorovatel
01. 02. 2005
Dát tip
Jan Zahradníček v televizi už taky byl, na ČT, docela pěkný celý dokument doprovázely jeho verše Zahradníček není opomenut, to snad ani nejde:))

dismorphia
01. 02. 2005
Dát tip
spánek ve faustově knihovničce! na to si pamatuju:) ano, *

drfaust
01. 02. 2005
Dát tip
chceš snad říct, že jsi spala v mojí knihovničce? :-)))) a v sobotu příjdu s... :-)

dismorphia
01. 02. 2005
Dát tip
nó, vlastně to tak teď vypadá co? :) (já asi neořijdu, tak ... tak jindy nějakou náhodou až se zase budete brodit jo?:) ) a fauste - on ti z toho všeho narostl nos!

drfaust
01. 02. 2005
Dát tip
Nemyslím, že by mi narostl nos... to jsem spíš měl vždycky...:( ale ta jejich debata a to jak si brali do úst Zábranu, tak to mě fakt naštvalo... ale dyk víš, Zahradníček je prostě můj nej... a přislo mi ostudný, že se tu řeší nějakej soused se sousedem... toho Holana bych sem samozřejmě vzal... ale Werich mě fakt naštval...

dismorphia
01. 02. 2005
Dát tip
zábranu taky zbožňuju a tak, klasicky se to tam zvrhlo no

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru