Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jenom já

15. 11. 2000
2
5
11013
Autor
Danny

solipsismus rulez

Jsem. To je jediné, co o sobě vím. Jsem. Já jsem - a co dál? Znám jenom sebe a čas, který ubíhá. Už ho uběhlo hodně a stále je má existence bez nejmenší změny, pustá. Ale... vlastně co bych očekával jiného? Kdyby existovalo něco víc, musel by to někdo stvořit a jak by mohl, když tu nikdo není... Prošla už notně dlouhá chvíle malátné poloexistence, když tu mě zarazila jedna věc: proč jsem očekával nějaké jiné objekty? Proč, když daleko přirozenější a pravděpodobnější stav je, že žádné nejsou? Ale potom.. potom přece.. z toho, co jsem teď pověděl vyplývá, že je pravděpodobnější, abych NEBYL, než abych byl!!! Ale jsem. Jsem a myslím. Tak jsem asi nějak dospěl k závěru, že tato "výjimka", toto bytí místo nebytí, "postihuje" více objektů a ne jenom mě, protože to už je pravděpodobnější - když jsem já, může taky klidně být i cokoli jiného. Tímhle jsem zároveň získal odpověď na předchozí otázku: proč jsem vůbec uvažoval i o jiných objektech. Počkat - je taky možné, že objekty jsou, jen já o nich nevím. Jediné, co cítím, jsem přirozeně já sám. Z jakého důvodu bych měl dokázat detektovat i jiné věci? A JAK by se tato detekce děla? Počkat, pořád dávám křečovitě přednost hypotéze o existenci dalších jevů před zcela jasnou a zřejmou skutečností, že jsem sám! Proč?! Jako bych byl na jiné předměty "zvyklý", ale to je přece nesmysl, protože nic nikdy nebylo! Jsem sám, jediný, jedinečný! Počkat... samo to slovo "jedinečný" předpokládá existenci více než jedné věci, určitého souhrnu, ze kterého se potom jedinečná věc vyzdvihne! To je podivné. A CO vlastně jsem? Když si něco uvědomuje samo sebe, tvoří uspořádané myšlenky, musí to K NĚČEMU být. Nebo nemusí? Myšlenky, když jimi není CO zachytit, protože nic neexistuje, jsou slepé, bludné a..... .....a zazvonil telefon a vyrušil mě z meditace!

5 názorů

mon24
09. 12. 2011
Dát tip
iba sa pytam ;)

Danny
09. 12. 2011
Dát tip
mon24: :), tohle není podle skutečné příhody

mon24
09. 12. 2011
Dát tip
a kto ti volal? to si tiez nepamatujes?

Danny
08. 12. 2011
Dát tip
mon24: uz si nepamatuju denni dobu kdy jsem to psal, je to velmi stary text, v podstate jeho druha verze prvni byla z roku 1993

mon24
08. 12. 2011
Dát tip
nepisal si to nahodou niekedy v noci?

johanne
05. 04. 2004
Dát tip
jsem... jsem... :))) jsem v pokušení vytisknout si to a zařadit mezi texty do filozofie za Berkeleye :D tohle uvažování bych možná nenazvala meditací... i když vlastně... no nevím, asi jde o to, jestli se to bude brát v užším, původním smyslu nebo ne :o

Pepe
07. 08. 2001
Dát tip
Podívejte se ke mně do auditoria Původ a smysl života a připojte se.

Spvrivs
27. 06. 2001
Dát tip
Musim říct, že ze začátku sem si myslel, že to je o B.. No, ten konec mě dostal. *:)))

Katerina
18. 06. 2001
Dát tip
blazen: no jo, mas pravdu, mam v tom zmatek!! Co trikrat, rovnou ctyrikrat to tady je!!!!

Cítím sebe jako ducha v jeho nekonečnosti a svět vidím jak ho vidět chci,se svými hranicemi.Jsem část světa, maličká a dělím svět na nekonečné díly.Udávám ton a nebo se v jeho vlnách chvěji?:))

blázen
17. 06. 2001
Dát tip
Katerina: Chyba, Sokrates říkal" Vím, že nic nevím. Myslím, tedy jsem, to byl zas pro změnu Descartes (teda sorry že tu dělám machra, ale když už mi Marwin poslal avízo ...)

blázen
17. 06. 2001
Dát tip
Katerina: Chyba, Sokrates říkal: "Vím, že nic nevím" "Myslím, tedy jsem", to byl zas pro změnu Descartes (teda sorry že tu dělám machra, ale když už mi Marwin poslal avízo ...)

blázen
17. 06. 2001
Dát tip
Katerina: Chyba, Sokrates říkal: "Vím, že nic nevím" "Myslím, tedy jsem", to byl zas pro změnu Descartes (teda sorry že tu dělám machra, ale když už mi Marwin poslal avízo ...)

blázen
17. 06. 2001
Dát tip
Katerina: Chyba, Sokrates říkal: "Vím, že nic nevím" "Myslím, tedy jsem", to byl zas pro změnu Descartes (teda sorry že tu dělám machra, ale když už jste mi poslali avízo...)

blázen
17. 06. 2001
Dát tip
A taky třikrát. No tak aspoň pokaždé trochu jinak. Tímto se omlouvám. Nějak to blbne..

blázen
17. 06. 2001
Dát tip
A taky třikrát. No tak aspoň pokaždé trochu jinak. Tímto se omlouvám. Nějak to blbne..

Katerina
14. 06. 2001
Dát tip
Nebyl to Sokrates? (Trikrat?!? Ses proste machr!! :-)))

Marwin
13. 06. 2001
Dát tip
Vybavuje se mi jeden citát: "Myslím, tedy jsem." Škoda jen, že jméno autora zapadlo v mé paměti tak hluboko, že jej nenaleznu. Mohu však slíbit, že budu hledat a možná,.... možná naleznu....

Marwin
13. 06. 2001
Dát tip
Vybavuje se mi jeden citát: "Myslím, tedy jsem." Škoda jen, že jméno autora zapadlo v mé paměti tak hluboko, že jej nenaleznu. Mohu však slíbit, že budu hledat a možná,.... možná naleznu....

Marwin
13. 06. 2001
Dát tip
Vybavuje se mi jeden citát: "Myslím, tedy jsem." Škoda jen, že jméno autora zapadlo v mé paměti tak hluboko, že jej nenaleznu. Mohu však slíbit, že budu hledat a možná,.... možná naleznu....

Marwin
13. 06. 2001
Dát tip
Ale to snad né třikrát? Jak já to dělám...

blázen
08. 06. 2001
Dát tip
Já jsem teda nad tím jako přemýšlel a zjistil jsem, že nejspíš asi jsem. A vzhledem k tomu, že tady na monitoru čtu vaše slova, tak vy nejspíš budete taky. Z toho vyplývá, že jsme. Neřeší to sice otázku, kdo jsme a proč jsme, ale s tím, že jsme, jsem se už jaksi smířil. A dokonce si myslím, že žijeme a měníme se v čase - to já budu asi dialektik :) Pantha rei!

kruciš......zase nedocházím až k vyvrcholení :-))) .....a netečné, snad. Kdo ví. Děravé okapy a silonky s okama. Myšlenka v podobě prázdných souborů. Obal bez obsahu. Jsem nebo trvám ? Potichu stárnu anebo jen bez průvodních znaků má fyzická schránka zaznamenává vývoj ?? (i ten bohužel jen iluzí )) Jsem nebo trvám ?? ......... :-))

StvN
16. 11. 2000
Dát tip
Umíš meditovat? Taky bych chtěl. Ale přemejšlet se dá o lepších věcech.

Katerina
15. 11. 2000
Dát tip
Priste ten telefon vytahni ze zastrcky!!! Akorat v nejlepsim... ach jo...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru