Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kdybych byla horou

Výběr: Lyryk, Print, vesuvanka, Elyn
21. 02. 2005
27
0
12018
Autor
Rowenna

Kdybych byla horou

byla bych dutá

od hlavy k patě.

Bydleli by ve mně

koně a zebry

bezzubý tygr

a stará ženská

kterou nikdo

nechce. A já bych se

chvěla, jak bych je

chovala chovala

 

a žhavá láva

by po mně tekla

 

 


Smetiprach
12. 09. 2005
Dát tip
Tak jsem se toulnul trošku do minulosti a mám radost. A já bych se chvěla, jak bych je chovala chovala Tak tohle se mi tůze líbí, ale i jinak, krásně čistej obraz. *

Tady
16. 03. 2005
Dát tip
ta žhavá láva mě tam zaujala, pěkná báseň *

Tady
16. 03. 2005
Dát tip
tak jsem se vrátil, protože mi přišlo, že moje předchozí zastavení nebylo dost případné. je silná a ta zmínka o tygru a ženě .. taky vlastně je dost těžký k tomu něco napsat oslovila mě, myslím, že rozumím a díky

Rowenna
16. 03. 2005
Dát tip
čaroděj: k té tvé poslední poznámce jsem se dostala až dnes jestli tě ta básnička neoslovila, nedá se nic dělat. Není samoúčelná, má význam a smysl, je prožitá a procítěná. Taky není úplně hloupá. Bojovat s cizím vkusem je donkichotské. Přeji ti krásný den.

Carodej
01. 03. 2005
Dát tip
Lyryku, vždycky jsem si myslel, že jsem to já, kdo to přehání s různými cizími výrazy a názvy, ale tys mne teda dneska udolal, uf:-)) Hele, a nevkládej mi do úst "přesně". Nejsem blázen, vím, že přesně pochopit nelze a souhlasím přeci s tím, cos napsal:) Ale stejná nesvoboda, o které píšeš je, pokud jaksi tlačíš umělectvo, aby bylo víc a víc symbolické a metaforizující tak, že se v tom nakonec ztratí i nešťastný autor:) STejně jako má umělec právo na symboly jasné jen jemu, měl by mít právo i na určitou formu linearity, cítí li ji jako potřebu:) Celý náš spor je o MÍŘE srozumitelnosti/abstrakce. Ty horlivě oslavuješ díla, která jsou daleko daleko u té druhé hraniční čáry, já mám nejraději dílka, která inspiraci podněcují, oslňují použitými příměry a obrazy, ale jsou myšlenkově nosná a ta myšlenka lze pochopit. Protože já oceňuji to, když někdo dokáže onu myšlenku přebásnit - najít slova tak, aby to znělo libozvučně, aby to rozjásalo jazykozpytce i umělce, ale zároveň - aby to mělo nějaké sdělení. Protože pokud pro mne báseň postrádá myšlenku či situaci, je to jen shluk náhodných obrazů.... a to mi přijde lacinější a ne tak hodno obdivu. V tomto ohledu rád obdivuji epické básně nebo Erbena. Stejně jako mne fascinují realisté v malířství. Samozřejmě, duše by neměla přijít k úhonu na úkor "řemesla", ale pro mne není báseň jenom a pouze to, co postrádá ucelenou lináerní formu, co má každý den jiný význam a co čtenář, to naprosto jiná interpretace. Já mívám pocit, že pro tebe ano, a to je, snad od chvíle, co se známe, a že už je to drahných let - podstata našich "konfliktů":)) Já mám tu nevýhodu, že nejsem v oblasti poezie nijak zvlášť vzdělán a jsem samouk, ale tohle mi napovídá spíš můj cit, než biflování pravidel tvorby básní či teorie poetiky:) P.S. Neměl jsem od tebe avi, případně si můžeme psát v poště, je mi to trapné vůči Rovenně:) Rowenna - po tobě nic nechci, spíš se ti děsně a moc hluboce omlouvám, jak jsem to již jednou učinil, že jsem zneužil místo pod tvou básní a drze a subjektivně ji použil jako vzor pro své otázky a tříbení názorů na básně...

To jo! To by mohlo bejt zajímavý... To mě nenapadlo... Tip*

Rowenna
28. 02. 2005
Dát tip
Já nevím, čaroději, co chceš po mně? Interpretaci? Já ti mám vysvětlit, proč to někoho oslovuje a někoho ne? božíčku, no tak si každej zpívá rád jinou písničku, no a?

Lyryk
27. 02. 2005
Dát tip
Metaforou v básnické mysli může být takřka cokoliv, symbolem ještě více. A já oceňuji, když pochopím autorův symbol, protože dosazení mého vlastního vysvětlení jeho symbolu či metafory mne neuspokojuje. O to jde. ///NEEEEE!!!! .-)))) v tomhle se úplně mýlíš, pochopit přesně básníkův záměr je na hranici nemožnosti, můžeš se blížit, ale jde o tvoje představy; autor předkládá text, z nějž si každý interpretuje, co dokáže; interpretace textu se v čase mění, ale text je stíle tentýž, představy (asociace) spojené se symbolikou dnes, mohou být zítra jiné; požadovat na umění jen linearitu, určitost, kauzalitu a realismus je nesvobodné stejně jako nenechat v díle vůbec žádnou konkretizační referenci... služebnost umění ve srozumitelnosti degeneruje, nepodněcuje žádnou inspiraci, ale okoukávání .-)) asi napíšu nějakej manifest

Lyryk
26. 02. 2005
Dát tip
to Carodej: kéž by nám šlo o kultivaci, která by byla konsensem, to bychom se mohli začít vzájemně respektovat a těžko k sobě vyslovovat požadavky .-)) typu: vysvětli mi ten Výběr; jde o vkus a jím dané preference, těžko na tom něco vysvětlovat, když ses opevnil ve svém vnímání kanály srozumitelnosti a na nějaké bádání nemáš chuť, prostě je pro tebe poetická kontemplace (ponor k poslání) nadbytečná a potom preferuješ prosté sdělování pocitů, každá symbolika a metaforika tě obtěžuje a zdržuje od možnosti onu báseň odbýt a jít .-))) a tak to tady dělá bohužel většina čtenářů i redaktorů; tahle báseň má nad svými pocity ještě symboliku, přirovnání sebesama (lyrického subjektu) k hoře a vede ke kontemplaci, na rozdíl od básně Craerassy, která je pouhým popisem vlastních pocitů...

Carodej
26. 02. 2005
Dát tip
Lyryk - rozumím, co říkáš. Ale já nejsem opevněn a rozhodně mne neobtěžuje symbolika metaforika - nebo spíše - obtěžuje mne, pokud je to příliš silný roztok. Řekněme, že každá báseň v sobě má 0 - 100 procent symboliky a metaforiky - já jsem schopen pozřít jen určitou koncentraci, protože při onom "ponoru k poslání" je třeba mít se o co opřít. Metaforou v básnické mysli může být takřka cokoliv, symbolem ještě více. A já oceňuji, když pochopím autorův symbol, protože dosazení mého vlastního vysvětlení jeho symbolu či metafory mne neuspokojuje. O to jde. Jinak já ostatní respektuji, ale cítím právo vznést otázku, abych nabyl poznání - a nejlépe pod konkrétním dílem, i když to může být k Rowenně poněkud neuctivé, ale samostatné forum by bylo podle mne kontraproduktivní...

Elyn
24. 02. 2005
Dát tip
.. :)*

inlajn
24. 02. 2005
Dát tip
...JO, HORA JE HORA, ALE DUTÁ? NEJSEM GEOLOG... ale tady to duní fest-------------------------proboha, lávy asi nebude dost....ale neva....aj ten kamínek, jak řiká šašek, sorry, Šašek Gelsomině, tu má bejt, jen nevim, sakraprácefurt, proč tolik povyku pro vomatlanej "papír"...

Carodej
24. 02. 2005
Dát tip
No... já si Rowenny moc vážím.... ale, aniž bych chtěl někoho urazit, tak speciálně u tohoto dílka... si nemohu, než nevzpomenout na svoje již x let existující diskusní forum Elita na Písmáku Já jsem si to skutečně několikrát přečetl, porovnal třeba s básní Kdybych byla psem - a přiznám se, že nechápu Zlatý výběr a tu celkovou inflaci Výběrů. Pevně doufám, že jsem někoho nenaštval. Ale zrovna dnes jsem u jednoho díla Craerrasy (nebo jak to je) vstoupil do imaginární diskuse s Lyrykem, přečetl si jeho "kritiku" na jejímž konci se uvolil k "tipu". A tady.... Já nevím, vždy, když někde vidím více výběrů tak nastává situace kdy a) jsem tak okouzlen básní, že ho přidám taky b) báseň se mi líbí, ale dám ji jen tip c) snažím se pochopit, jestli je moje vnímání fakt tak jiné a co jsem asi nepochopil, ačkoliv tu fakt nejsem žádný zelenáč. Nyní nastala varianta c) Možná bychom se měli vrátit ke kdysi dávné myšlence, že každý Výběr by měl redaktor pod textem zdůvodnit. Pokud možno víc, než slovy - "moc se mi to líbí". Díky přátelé a berte to prosím jako konstruktivní zájem o udržení nějaké kvalitativní úrovně na Písmáku.

inlajn
24. 02. 2005
Dát tip
..ano, pokud je ovšem CO udržovat, ....

dadik
24. 02. 2005
Dát tip
když už jsi mi poslal avi - nedělala bych tady z toho takovou vědu... napsat víc slov asi taky není problém - ale nemusí to znamenat taky nic.. takže.......

Carodej
24. 02. 2005
Dát tip
Samozřejmě, že množství slov v básni není určující a smysl, obsah, myšlenka nebo jak to nazveme, se může skrývat i v drobném čtyřverší nebo v haiku, nicméně... já tu nechci slovíčkařit... ani vyvolávat kontraverze, ačkoliv to se mi asi zadaří....

dadik
24. 02. 2005
Dát tip
nemyslím víc slov v básni mluvím o kritice... myslíš to dobře..je mi to jasný...:))

Elyn
24. 02. 2005
Dát tip
....možná jsi jen nikdy nebyl horou, čaroději...;) a Elitu nech spát... dycky nějaká byla a dycky nějaká bude.. tahle věc pro mě není elitní záležitost... je to otázka souznění...

Carodej
24. 02. 2005
Dát tip
Elyn - já budu spokojený, když pochopím, proč moji kolegové dávají tam či onam Výběr - to není kvůli paranoie, já myslím, že je to i kvůli naší společné kultivaci názorů a vnímání, často i skrytých hodnot. I proto po tom volám. Mně prostě vadí, když někam přijdu, je tam Výběr a já nevím, proč - pokud tedy nejsem sám oslněn do morku kosti..

Elyn
24. 02. 2005
Dát tip
já nevím... mám z toho pocit ten, jako by někdo schraňoval to, co vlastně nikdo nechce... a dal tomu pocítit, že pro něj to má cenu, hodnotu, že to může vřít, i když je to zdánlivě "bezzubé", "staré"... klouzání jen po povrchu věcí je nám často souzeno... ale pod povrchem bývají věci jiné... jak starý zašlý šperk... je v tom laskavost a "prostota", cit.. a právě ta hloubka. Proto výběr...

Carodej
24. 02. 2005
Dát tip
Díky Elyn.

Eilil
23. 02. 2005
Dát tip
to je pěkné.. t

Dash_707
22. 02. 2005
Dát tip
Fajn... :o))

Jo, líbí...

darksky
22. 02. 2005
Dát tip
jo to zasluzi t

Noe1
22. 02. 2005
Dát tip
*t

vesuvanka
21. 02. 2005
Dát tip
a žhavá láva by po mně tekla Již při přečtení názvu básně v seznamu děl mi nějak radostně poskočilo srdce, jako bych něco tušila.... a tušení nezklamalo, ... ale je moc krásná celá, promlouvá ke mně.... TIP a klub a zařazuji mezi nejoblíbenější

vesuvanka
21. 02. 2005
Dát tip
a ještě V

Dero
21. 02. 2005
Dát tip
Ano. *

dadik
21. 02. 2005
Dát tip
...t

Bukvice
21. 02. 2005
Dát tip
hezkýýý!... tip. Nějak v té hoře (i přes lávu a asi omylem) vidím Valašsko... :-)

(mathew)
21. 02. 2005
Dát tip
převelice krásné

Rowenna
21. 02. 2005
Dát tip
Na tygra jsem tě chytla, viď. :-)

(mathew)
21. 02. 2005
Dát tip
znáš moje slabiny:)

Rowenna
21. 02. 2005
Dát tip
No jo, ale tenhle je bezzubej, nevadí?

(mathew)
21. 02. 2005
Dát tip
trošku mě to urazilo

Rowenna
21. 02. 2005
Dát tip
Proč tě to urazilo? On je prostě jen starej, no.

Makča
21. 02. 2005
Dát tip
tohle je doják jako blázen a zároveň civilní * zralý ženy - to je prostě moje:-) * moc moc...

(mathew)
21. 02. 2005
Dát tip
nic, já jenom testuju jak lidi reagují když nepoužívám smajlíky:) a dosti řečí, báseň pěkná a mějte se rádi

drami
21. 02. 2005
Dát tip
žhavě ;-) tip

Bezinka
21. 02. 2005
Dát tip
*t.... dobrý útočiště... jednou...:-)

Blue_mode
21. 02. 2005
Dát tip
pěkná *

Rowenna
18. 02. 2005
Dát tip
tohle se ti líbí a když jsem byla psem, tak ne? ale i tak děkuji. :-))

Já bejvávala lavice.....

Rowenna
18. 02. 2005
Dát tip
tobě taky nic není svaté.

dismorphia
18. 02. 2005
Dát tip
tahle ano a velice*

Rowenna
18. 02. 2005
Dát tip
No vítám tě, vzácná návštěvo.

dismorphia
18. 02. 2005
Dát tip
že děkuju:)

Inu není. A hlavně tyhle texty dostanu smysl pouze v širším celku. Tedy myslím...

Rowenna
18. 02. 2005
Dát tip
Já, jako hora, ti nepřijdu dost široce pojatá?

A pak komu nejni nic svatý.....

gabio
18. 02. 2005
Dát tip
a žhavá láva by po mně tekla no...vzrušující představa... t

Markel
18. 02. 2005
Dát tip
líbí ta představa, taky bych chtěla být dutá a pohostinná - T

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru