Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sen?

19. 02. 2005
8
0
3921
Autor
therra

 

Rozhodni sa! Áno, alebo nie? Máš poslednú možnosť! Ešte si ani neotvorila okno. Ak ho otvoríš, môžeš sa pozrieť von, vdýchnuť čerstvý vzduch, usmiať sa na svet a zase zo zavrieť. Alebo aj nie. Ale ak áno, potom budeš pokračovať v načatom dni. Osprchuješ sa, zídeš dolu do kuchyne, uvaríš si kávu a zapáliš si cigaretu. Budeš ju fajčiť veľmi dlho, ako každé ráno. Zapneš laptop, prečítaš si maily, ktoré ti odvčera prišli a odpíšeš. Všetko tak, ako vždy. Zapneš si rádio, z reproduktorov sa bude linúť hudba, ktorá pripomína Indiu. Otvoríš skriňu, sadneš si na posteľ a budeš kombinovať. nakoniec si vyberieš, oblečieš sa a v kúpeľni sa namaľuješ. Do tašky si zbalíš laptop, mobil, cigarety, rúž a kľúče. A peniaze. Nastúpiš do výťahu a z päťdesiateho ôsmeho poschodia sa zvezieš na prízemie. Do výťahu postupne pristupujú ľudia. Starší, prešedivelý pán s diplomatkou a prísnymi okuliarmi, mladý chlapec s uhrovitou tvárou a walkmanom pusteným príliš nahlas, mamička s malým dievčatkom a psom. Stretáte sa vo výťahu každé ráno bez pozdravu, či úsmevu. Pán s okuliarmi sa na tridsiatom treťom poschodí pozrie na hodinky a dievčatko pohladká psa. S kamenným výrazom na tvári vystúpiš z výťahu a zamieriš do obchodu. Kúpiš si porciu číny a zelený čaj. Zaplatíš a bez slova odídeš. Nasadneš do svojho auta a na ceste sa zaradíš do kolóny. Ako každé ráno, aj dnes je zápcha. V aute cestou do práce vyfajčíš šesť cigariet. Netrúbiš, nenadávaš, len sa krokom posúvaš v kolóne. Na parkovisku pred firmou zaparkuješ presne sedem minút pred ôsmou. Vezmeš si veci a vojdeš do budovy. Kývnutím hlavy odpovieš na prívetivý úsmev vrátnika a nastupuješ do výťahu. Vyvezieš sa na piate poschodie. Prejdeš cez chodbu a otvoríš dvere. Tvoja sekretárka sedí s nohami na stole, plecom si pridržiava mobil a lakuje si nechty. Okamžite zloží, lak jej pritom spadne na stôl a rozleje sa. Prejdeš do svojej kancelárie, laptop položíš na stôl a čínu do chladničky. Sadneš si a začneš čítať poštu. O chvíľu sa otvoria dvere a sekretárka ti opatrne donesie šálku kávy. Poďakuješ sa a pridelíš jej prácu. Keď odíde, otvoríš okno a kávu vyleješ. Neveríš jej, myslíš si, že ťa chce otráviť. Namiesto toho si na stôl vyložíš zelený čaj. Z práce ťa vyruší matka. Pýta sa, či nechceš ísť na obed. Odmietneš ju ako každý deň a telefón jednoducho bez pozdravu zložíš. Zapáliš si cigaretu a sleduješ mraky na oblohe. Včera vyzerali presne tak isto. Zješ studenú čínu, zahráš si na počítači karty a opäť sa pustíš do práce. O piatej si spravíš poriadok na stole, vysypeš popolník, poleješ kvety a pobalíš si veci. Sekretárku nepozdravíš a odídeš. Pri výťahu ťa čaká kolegyňa – kamarátka z ôsmeho. Zídete spolu na prízemie, obe kývnete vrátnikovi na pozdrav a odídete každá svojim autom. Zaparkujete vedľa seba pred plavárňou. Pri vstupe si vezmeš kľúčik od skrinky číslo 17 a ona od čísla 25. Prezlečieš sa, vezmeš si okuliare a odchádzaš k bazénu. Ona tam ešte nie je, si teda úplne sama. Sadneš si a čakáš. Keď príde, naraz skočíte do vody a plávate až do úmoru. Po hodine z vody vyleziete, bez slova sa osprchujete, oblečiete a odídete. Pri východe odovzdáte kľúče od skriniek. Zavoláš otcovi, aby si si overila či vaša schôdzka platí. Nasadáš do auta a vezieš sa na druhý koniec mesta. Presne o pol ôsmej vojdeš do reštaurácie a zamieriš rovno k stolu. Pobozkáš otca na líce a so strojeným úsmevom si sadneš. „Ako si sa dnes mala?“ „Dobre, a ty?“ Potom sa váš rozhovor bude krútiť už len okolo nepodstatných banalít. Keď dojete, každý nasadne do vlastného auta a odíde do vlastného bytu. Prídeš domov, vybalíš laptop, mobil, kľúče, rúž cigarety a peniaze, spravíš si kávu a sadneš si ku telke. Pozrieš si romantickú komédiu, potom horor a pôjdeš spať.

       

 Čo by sa ale stalo, keby si okno ráno otvorila, no nezavrela? Pozri sa.

 

        Rozhodni sa! Áno, alebo nie? Máš poslednú možnosť! Vstaneš, otváraš okno a vystupuješ na vonkajší parapet. Ani sa neobzrieš. Odrazíš sa a skáčeš. Lenže zrazu vidíš toho prísneho pána s okuliarmi za oknom budovy. Zrejme mu tam hrá nejaká veselá hudba, lebo len tak v uteráku poskakuje uprostred miestnosti. Letíš ďalej, prúd vzduchu ti ovieva tvár a je ti chladno. Vtom zbadáš toho chlapca z výťahu. Sedí na stole v izbe a fajčí. Pri dverách sedí na vozíčku nejaká žena, asi jeho matka. Plače. On, aj ona. Chlapec vstáva a podáva žene peniaze. Ona si ich nechce vziať. Prinútiš sa odvrátiť hlavu, no po chvíli však musíš pozrieť späť. Tento krát vidíš to malé dievčatko ako sa hrá so psom a uväzuje mu obojok. Vo vedľajšom okne sedí na stoličke muž v kravate a plače. Vedľa neho na posteli leží nehybné telo ženy. Cítiš sa strašne. Pripadáš si ako dinosaurus. Hádam po pätnástich rokoch znova cítiš. Začneš strašne plakať a zrazu by si sa chcela vrátiť nazad do svojej izby a začať nový deň. Susedov vo výťahu by si pozdravila s milým úsmevom, v obchode by si poďakovala za čínu a pozvala svoju mamu na obed. Letíš ale ďalej a obrovskou rýchlosťou sa blížiš k zemi. Tesne pred dopadom ucítiš vôňu číny.

       

Celá spotená a udýchaná otváram oči. Prikrývka je zhužvaná kdesi na konci postele a ja oboma rukami pevne objímam vankúš. Moje oči si pomaly privykajú na prítmie v izbe. Sadám si a z mokrého čela odhŕňam vlasy. Pohľad mi zablúdil ku oknu a hlas v mojej hlave zrazu šepká:

„Roznodni sa! Áno, alebo nie? Máš poslednú možnosť!“

 

 


Perchta
07. 04. 2005
Dát tip
*

Ragnar
24. 02. 2005
Dát tip
Neviem, chceš teda tú hlbšiu kritiku? :)) OK - vcelku je to podľa mňa fajn. Iste, táto téma nie je nová, ale zas ktorá téma JE nová? Navyše je to napísané príjemne, plynule, udržíš pozornosť čitateľa, to je dobré... Zaujímavé je to preklopenie z druhej do prvej osoby na konci, dosť ma to prekvapilo, ale OK. Vidím na tom mieste síce problém, ale iný (pozri ďalej). Veľmi sa mi páčil opis tej situácie na plavárni. Klobúk dolu! Je to urobené v skratke, ale tak výstižnej, že som to doslova videl pred očami (dokonca bolo cítiť smrad chlórovej vody, :))) Mám však aj zopár výhrad - ber to ako môj názor, ktorý Ti niečo môže povedať, alebo aj nie. - zasadenie do prostredia nejakého New Yorku alebo proste mesta s mrakodrapmi mi príde zbytočné, môže to v našincovi vzbudiť dojem, že "nás sa to netýka". Naopak, čím ďalej tým častejšie sa to deje aj v dvanásťposchodových panelákoch v ktoromkoľvek väčšom meste u nás. Jednoducho, netreba padať z 58. poschodia, stačí ôsme. - občas sa mi tam zadrhlo oko na niektorých (zase: podľa mňa) zbytočných moralizmoch: naozaj treba písať, že rozhovor s otcom bol o banalitách? - tá cesta autom v zápche mi príde vykreslená nepravdepodobne... Možno mál ale len nervóznejších známych, ktorí nielen fajčia, ale aj nadávajú, :)) - Keď to čítam druhý raz, tak mi napadlo - ja by som ten posledný odstavec vyhodil. Ucítiš vôňu číny. A šlus. ďalej nech myslí čitateľ... Ale vcelku sa mi to páči. Tip si imho zaslúžiš.

therra
24. 02. 2005
Dát tip
ragnar dakujem, napr. to s poslednym odstavcom mi hovorilo viac ludi, ale trochu inak. vyhodit len poslednu vetu. jej sa toto vsetko snivalo, lenze ked sa zobudila, dostala moznost vyberu. to co si vyberie je uz len a len na nej. neviem, podla mna tam ten odstavec mal byt. rozhovor s otcom o banalitach...ano, asi ano, je to kazdodenny stereotyp. ako ked pride prvacik zo skoly a mamka sa ho opyta co nove v skole a ake boli znamky. kazdodenna tema. stereotyp. s tym mrakodrapom mas pravdu.nikde nie je napisane, kde presne to je, zial mrakodrapy rastu ako huby po dazdi a coskoro to pride aj na SVK, takze mozno pisem v predstihu :) cesta autom...predstav si, ze uz si zo svojho zivota taky znudeny, ze uz ani nenadavas. je ti to jednoducho jedno. ako vsetko co robis. to iste mas aj s tou sekretarkou. no a co robi fajciar ked sa nudi? fajci... dakujem ti krasne, dufam ze neskor skritizujes aj dalsie moje "dielka", velmi ma tym potesis. prajem ti pekny den. :)

therra
24. 02. 2005
Dát tip
aby si si nezabudol precitat....vzdy na to zabudnem

Áda116
23. 02. 2005
Dát tip
Zaujalo mě to a přinutilo mě to k zamyšlení jestli mám taky každý den tak neoriginální :) t+k

therra
23. 02. 2005
Dát tip
ado dik, to me tesi.... :)

StvN
23. 02. 2005
Dát tip
Hm. Tak trochu tradičně.

...fajn...konecne slovensky poviedkar....

therra
23. 02. 2005
Dát tip
aššurballit dakujem krasne

...v poriadku...len ked nikeomu pises musis kliknut vlavo a poslat avizo...

Nicollette
21. 02. 2005
Dát tip
mno já jedu normálně na punk ale i na blues je občas nálada :-)

vesuvanka
19. 02. 2005
Dát tip
„Roznodni sa! Áno, alebo nie? Máš poslednú možnosť!“ Poslední možnost pro dnešní den... když ji budeme odkládat, ztratíme ji nakonec, protože se prostě neodhodláme druhý ani další následující den... Asi to tak je, když se člověk ponoří čistě do svých starostí, všechno provádí tak nějak automaticky skoro jako stroj a těch úkonů, které musí provádět, přibývá.... Snad k tomu přispívá i celkové životní tempo, neustálý spěch - stihnout to či ono... a pak se stává, že ostatní lidé mu začnou jaksi překážet.... všude zdržují....a možná, že právě tady někde je zárodek začarovaného kruhu, kdy člověk ztrácí schopnost (to je asi špatně řečeno) se usmát na druhého člověka, schopnost kladných citových projevů.... Žije uzavřeně, všechno dělá zcela mechanicky, možná, že i ty cigarety kouří mechanicky bez jakéhokoliv požitku, je jako stroj.... Chybí mu pocit radosti.... Možná, že bude nějakou dobu trvat než se to změní, ale asi to vyžaduje opravdu chtít a zkusit to málem..... Alespoň jednou za den se na někoho usmát - ale ne mechanicky - podívat se na člověka, na kterého se usmějeme.... a najdeme-li odezvu, určitě to alespoň maličko zahřeje.... možá, že tady to začíná, ale jenom najít odvahu a vykročit -teď mě napadlo, ale asi to není nejlepší - do "země úsměvů"..... kde nás to bude těšit a hřát a přijde nám samozřejmé se usmát a být vlídní...... Možná, že je to někdy složitější, no nejsem psycholog, ale tato reakce mě napadla po přečtení Tvého dílka, které určitě stojí za zamyšlení..... a za tento podnět dávám TIP

Nicollette
19. 02. 2005
Dát tip
no skvělé.... našlo by se tam pár chybějících čárek a chybějící velká písmena, ale to se dá v tvém případě přežít je to skvělý, posloucham k tomu smutný blues, je to výborný.... dam do nej....... je to výborný skvělý.... hodně hodně dobrý.... kurnik :-)))) * * *

fungus2
19. 02. 2005
Dát tip
Skvěle napsané. TIP

therra
19. 02. 2005
Dát tip
diky moc, Vesuvanka se nejak rozepsala. prave o tohle mi vlastne slo. aby se clovek zamyslel. Nicollette carky byly vzdycky mym slabym mistem...promin. jo a neposlouchej blues, ale spis nejaky chillout. treba Etnica nebo buddha bar a air. taky cafe del mar stoji za to. fungusi diiiky

Vespa
19. 02. 2005
Dát tip
Ale i docela jo... Možná bych vytkla takovou zápletku... no, ne příliš originální, i když zpracování je dost dobrý. Takže tip jo... rozhodně se to dalo číst

therra
19. 02. 2005
Dát tip
dik vespo. je to prvni vec co sem napsala sama, jestli nepocitam poesii, kterou ale nepublikuju.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru