Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Toaletní socialismus

08. 04. 2005
10
16
8873
Autor
Kytiii

 

 

Není ani listopad ani sedmnáctého, a přesto jsem si vzpomněla. Seděla jsem zrovna v nově opravené Staré aule na přednášce inženýra Brucknera – Mezinárodní finance. Tento připlešatělý rachitický mladíček se snubním prstenem na prsteníčku pochodoval s pravidelností kyvadlových hodin sem a tam svých pět metrů, které mu nabízel stupínek katedry. Ačkoli má na saku z OP Prostějov připnutý mikrofon, není ho téměř slyšet. Hádám, že ho tam má jen pro ozdobu, nebo neví, jak vyměnit baterie, protože jakmile se otočí zády k mé straně auly, nechytám už ani slůvko. A právě v pauzách mezi jeho otočením od mé řady a zpáteční otočce, mám dost času k přemýšlení… Kreslila jsem si do rohu sešitu přisprostlý obrázek s tématem záchodového humoru a tak mě napadlo, o co všechno bychom byli ochuzení, kdyby před téměř šestnácti lety naši rodiče (taktéž studenti, nebo čerství absolventi) nezacinkali klíči na Letné…

Mnozí z Vás tehdy ani nežili, případně se batolili v plenkách. Ale my čerství prvňáci (ročníky 1982 a 1983) rodiči nabádaní neříkat soudružko jsme hrdě seděli před obrazovkami našich černobílých beden a v záplavě rozmazaných hlav hledali tu známou… A každých třicet sekund volali na maminku do kuchyně: „Mami, táta je v televizi!“ A že těch tátů tam tehdy bylo…

No, já nejsem zrovna moc filozoficky nebo politicky nadaný občan. Papouškování našrocených vědomostí mi nikdy nešlo, proto jsem nešla na práva ale na ekonomii. Což bylo sice z bláta do louže, ale alespoň jsem redukovala předměty, které se musí učit nazpaměť na minimum. Tudíž mě neustále napadají samé hovadiny a krávoviny včetně řešení dilinkovských problémů se vzhledem a vztahy… A tohle je jedna z nich… :o)

Mám pro Vás námět pro přemýšlení a bádání – ti, kteří nemohou z důvodů biologických využít vzpomínky si musí vystačit s fantazií.

 

Co by Vám nejvíc chybělo, kdybychom se zasekli v roce 1989, revoluce by se nikdy nekonala a my tady usnuli v hlubokém středověku? Pardon reálném socialismu?

 

Ne, máte pravdu, nenapadlo mě to jako pičovina… Zděsila jsem se, po Standově kauze, že by k moci mohli zase přijít ty rudý zrůdy… A mám husinu, když si uvědomím, že stále více mladých lidí, kteří je pořádně nezažili, si jejich režim idealizují a někteří s nimi dokonce sympatizují. Vůbec nenutím nikoho, aby souhlasil s mým přesvědčením ani do něj nikoho nenutím, ale komunisti patří do oprýskané hrobky a ne za řečnický pult v parlamentu. A pokud si puberťák, co si právě nedávno sfoukl svých osmnáct svíček na dortu, s jointem mezi palcem a ukazováčkem, přivřenými víčky a zadrženým dechem myslí, že je to „hustá prdel“ a jak se mu podaří „nasrat fotra“, když vhodí do volební urny lístek s párem třešní, je to opravdu už k pláči…

 

Zkusím toto téma trochu odlehčit. Už jsem řekla, nejsem politolog, ani nejsem tak strašně vzdělaná a zběhlá v naší domácí politice, tak se vrhnu na běžný život…

 

Pro mě by byl nepředstavitelný život bez hebkého toaletního papíru. Ještě dneska se otřesu, když si připomenu škrábavý pocit toaletních obdélníčků, které ani nebyly spojené. Z jedné strany byly tak hladké, že se leskly a z druhé drsné a tvrdé jako piják v sešitě pro prvňáky. Sice jsem pokaždé poslušně vyšpulila zadeček na maminku, ale s očima zalitýma slzama a s pevně sevřenými rty i půlkami očekávala to zběsilé drhnutí a následné zavytí, pokud by mamince ujela ruka (prostě byl hladký)…

 

Tak? A co Vy?


16 názorů

Kytiii
15. 11. 2014
Dát tip

To sis právě stihl protiřečit ve dvou větách vedle sebe... na otázku Myslíš si... tj. žádáš můj názor... a následně nechceš názor, ale skutečnost... ehm... jak zařídit, aby se vlk nažral a koza zůstala celá...

Neznám jediného satanistu, tudíž nevím... názor? Kdo se hlásí k satanistům, tak dle mého uznává Satana místo Boha... ale je dle satanistů Satan špatný? Netuším... a co je na satanistech kromě toho, že vyznávají Satana, špatného? Vraždí. kradou, lžou? Všichni? Pak jsou asi všichni špatní? Jsou všichni Romové špatní? A co muslimové? A je budhismus taky špatné náboženství jen z toho titulu, že neuznává Boha jakožto jediného Spasitele? 

Nesmysl už z podstaty...


Kytiii
15. 11. 2014
Dát tip

Já vírou nepohrdám... ale stejně jako existují dobří a špatní učitelé, dobří a špatní policisté, dobří a špatní hasiči, politici. lékaři, účetní, manažeři, servírky, kuchaři, instruktoři lyžování, právníci, zedníci... tak určitě jsou dobří i špatní lidé v církvi... k tomu asi toliko...


Kytiii
06. 11. 2014
Dát tip

tak tak... však se o to církev snažila několik dlouhých staletí... a jak to dopadlo... :D


Kytiii
05. 11. 2014
Dát tip

Ale tak vnutit někomu být šťasten, když má holou řiť, je určitě bohulibé... avšak nevěřím, že je k tomu člověk naprogramován... nebýt jedinců, co chtěli víc, byli cílevědomí a důslední, tak lidstvo stále žije  v jeskyních :D


Kytiii
03. 11. 2014
Dát tip

Ale tak když už, tak už:

Je zajímavé si povšimnout, jak Lidé (tj.bohové a bohyně) na komunismu řeší jen to, že byli mláceni pravítkem do dlaně

- nebyla jsem mlácena pravítkem do dlaně

 nemohli do USA

- se mě netýkalo, ale brácha před 2 roky vyjel, našel tam dobrou práci, která mu vynesla dlouhodobý kontrakt v oboru, který vystudoval, vrátil se do ČR a pracuje stále pro tu kanadskou firmu... po čemž by za totality nemohl ani vzdechnout

do smradlavých pánbíčkářských templů

- tak právo na víru tu je snad od pravěku, ne?

nesměli na fest´ák

- to by mi sakra chybělo :D (letos s dětmi skvělý Kryštof kemp na Konopišti :D )

atd. Co takhle ó Vy Češi na všem vidět více pozitiva? Např. levné jídlo

- jeden bílý jogurt, jeden "ovocný" jogurt (se želatinou místo ovoce), jogurtové mléko - co to je?, maso (pod pultem), ááá dovezli toaleťák!!! Víš, že banány stály za totality to, co teď - jen ty platy byly desetinové!

, žádní bezd´áci

- viděls film PIKO (2010)? Asi by sis měl rozšířit obzory o 70. létech na české drogové scéně

práce pro každého

- ale jaká? Nepohodlný učitel uklízel v nemocnici. A zbytek plnil neefektivní, zbytečné a naprosto na poptávku nereagující pětiletky.

úcta k starým lidem

- nesouvisí s režimem, jako spíš s výchovou doma...

ochota vzájemně si pomáhat

- při rozkrádání socialistického majetku, možná... já jsem ochotná pomáhat svým blízkým, oni zase jsou ochotní pomáhat svým... změnu jsem rozhodně nezaznamenala... 

emoční i intelektuální zápal pro velké ideály

- až někdo objeví nový ideál, určitě se společnost zase zapálí...

optimismus

- to nevím, optimistou se spíš rodíme, ne? A pokud by mi někdo zakázal studovat kvůli kádrovému profilu obor, ve kterém bych viděla smysl mého života (jako mé tetě), tak bych nic optimistického na budoucnosti neviděla (chtěla být učitelkou na ZŠ, ale jedinou VŠ, co jí povolili bylo ČVUT - vystudovala, ale její práce jí celý život nebavila)

bezstarostný život

- jakože, když nic nemáš, tak nemůžeš o nic přijít? Ale bezstarostný život spíš vnímám jako část života (dětství, studentská léta), ne jako všeobjímající frázi...

, je toho málo? Lidé (bohové a bohyně), vzpamatujte se! Žádná doba přece není a nemůže, v zájmu přirozené rovnováhy Země a universa, být přece úplně ideální :-) Líbám Vás


Kytiii
03. 11. 2014
Dát tip

Já se zase za těch 9 let, co jsem tohle vyplodila, docela radikalizovala... takže diskuze k tomuto žblebtu poněkud postrádá logiku... narozdíl od studentky, co tohle napsala, jsem nyní vdaná máma od dvou dětí, která ani nešla na mateřskou... vážně se o tom chceš bavit? :D


Kytiii
03. 08. 2005
Dát tip
děkuji... ...sobecky... chtěla bych i víc... ale netroufám si :o)

poliana
26. 07. 2005
Dát tip
No mě Kytííí, by velmi chyběly hebké vložky always, mám živě v paměti ty vaty obalený sí´tovinou..na to se nezapomíná... TIP jako hrom

Přeno
23. 05. 2005
Dát tip
Chm, čim to bude... :)

Brosqička
22. 05. 2005
Dát tip
nebudem to řešit, už mě to nebaví. Čau.

Brosqička
21. 05. 2005
Dát tip
jo, to vim, jenže on pak změnil názor. No koukám, že budeš dělat do nekonečna strašně chytrýho a to já nemám zapotřebí poslouchat, takový žvásty. jestli fakt nevíš, co se tu dělo, tak buď radši ticho. Docela mi je tě líto. howgh

Přeno
21. 05. 2005
Dát tip
"jo, to vim, jenže on pak změnil názor" - kdy, prosimtě? Neřikám, že se to nemohlo stát, ale nic o tom nevim, tak by mě zajímalo kdy nebo čím se to vyznačovalo? "jestli fakt nevíš, co se tu dělo, tak buď radši ticho. Docela mi je tě líto. howgh" - na to nemůžu říct nic než: LOL. Fakt 1: vím, co se tu dělo. Fakt 2: ještě si z úst nevypustila jedinou reálnou kritiku komunismu. Pokud to, že bolševici nepustili tvou matku na vejšku, považuješ za kritiku komunismu, tak seš trošek mimo... No prostě: nechť si nezaujatý pozorovatel udělá obrázek sám. Nemám důvod očekávat nějakou smysluplnou odpověď. (btw, skoro bych se až zeptal, jak se projevuje to, že "ze sebe dělám do nekonečna strašně chytrýho"...)

Brosqička
20. 05. 2005
Dát tip
ahojky přeno, nemohla jsem ti včas odpovědět, jelikož jsem měla maturu. Věřím, že to, že se moje maminka nedostala naVŠ jen proto, že nesouhlasila s režimem Tě asi příliš netrápí. Ale tak si představ, že chceš jít někam na vytouženou vejšku, seš 2.nejlepší v přijímačkách, ale nevemou Tě čistě jen proto, že se ti nelíbí, jaká je doba! Víš, je Ti 18 a víš s prominutím hovno o tom, jaká doba tady byla. To, že komunismus hlásá rovnost všech lidí je tak naoko, samozřejmě že by zezačátku neměli možnost nějakýho politickýho začlenění, kdyby hlásali : "Budem utlačovat chytrý a protěžovat dělníky!" Nejdřív, než něco řekneš, tak se o tu dobu taky trochu zajímej, nemusím moc lidi, co mají plnou pusu chytrejch řečí a myslí si jak jsou drsný, ale jsou v podstatě směšný. Koukni se třeba(nebo si přečti) Farmu zvířat (Orwell), přesně takhle to tady vypadalo. Možná mi řekneš, že mně je 19, tak taky nemám co říkat, ale moje rodina a i nějací známí byly kvůli komunismu dost v prdeli. Až budeš maturovat a učit se o té spoustě spisovatelů, co byli třeba výborný, ale zakázaný jen proto, že měli správný názory a jak to měli těžký a byli třeba vězněný, tak Tě přejde humor. Bejt tebou, tak bych radši už pomlčela. Než začneš o něčem tak zasvěceně mluvit, tak si o tom radši nejdřív něco přečti. Zdravím

Přeno
20. 05. 2005
Dát tip
Lol. Možná by sis o komunismu možná něco měla přečíst ty, protože patrně nemáš tušení, co je jeho obsahem. V tvém příspěvku nebyla ani jedna jediná relevantní kritika komunismu. Samozřejmě, existuje platná kritika (zejména autoritářského, tj. bolševického) komunismu. Ty ji ale evidentně nejsi schopna vyprodukovat, tak se o to nepokoušej. A to tě nechci samoúčelně srážet, prostě konstatuji fakta. Btw. Farmu zvířat sem čet. A jen tak pro informaci, víš že Orwell byl levičák jako Brno? (víceméně anarchokomunista)

Vaud
15. 05. 2005
Dát tip
Přeno, jakkoliv s Tebou zásadně nesouhlasím, jsem rád, že ty i Kytiii jste udrželi diskusi o principech na věcné rovině, bez větších osobních útoků.

Vaud
14. 05. 2005
Dát tip
Přeno to Brosqička ale jak sakra souvisí komunismus (jako myšlenkový směr) s tím, že se tvoje maminka nedostala na medicínu? Wtf? Komunismus hlásá nadřazenost pracujících (čímž myslí dělníků) nad intelektuály. Tímto se snažil udělat z dělníků intelektuály a z intelektuálů dělníky. Nepoddajné pak strčil do gulagu. Co je na tom hezkýho? Já si nechci být roven s vychlastaným popelářem, ačkoliv to platově pořád tak vypadá (díky doznívajícím myšlenkám komunismu).

Přeno
14. 05. 2005
Dát tip
Kytii - poněkud zvláštní přístup k věci. Ale budiž. Vaud - "Komunismus hlásá nadřazenost pracujících (čímž myslí dělníků) nad intelektuály" - nikoliv, komunismus hlásá rovnost. Diktatura proletariátu je už myslím celkem přežitá věc, pochyboval bych, že by některá významnější evropská komunistická strana dnes tvrdila, že moc má převzít proletariát (ale třeba se mýlím). Historicky vzato bylo v době vzniku komunistické ideologie dělnictvo hlavní možnou revoluční skupinou - dnes už tomu tak samozřejmě není.

Kytiii
13. 05. 2005
Dát tip
Marty: Ty vložky se mi dostaly do rukou u babičky - když jsem před deseti lety coby dvanáctiletá dívenka začala poprvé menstruovat, babička coby zdatná pětašedesátnice - cca patnáct let po přechodu - jaksi neměla již potřebu vyhledávat v tomto směru nějaké technologické novinky a pro nezjištěný zájem si tam tyhle betonový kvádry schovávala... A taky je na mě onoho osudného srpnového rána vybalila - a já zděšená a značně poučená reklamami o třímilimetrových Always ultra - jsem začala plakat, že chci maminku... Maminka naštěstí byla poblíž a vytouženou Alwaysku mi dala... Na ten šok však nikdy nezapomenu... :o) Pro neznalé: Ony "hygienické vložky" nebyly nic jiného než poskládané čtverečky sterilní gázy (ta co se třeba používá na popáleniny), které dohromady spojovala zdravotnická punčocha (neznám pro to správný název, bylo to z elastického materiálu, ze kterého se snad vyrábí obvazy). V návodu k použití stálo, že se dají buď dát do spodních kalhotek, nebo upevnit páskem (tudíž ta punčocha byla dle toho dlouhá, aby se dala upevnit zepředu i zezadu páskem okolo pasu!!!)... Fakt si nedovedu představit, jak s tím mohly naše babičky, maminky a tety vůbec chodit a nevypadat u toho jak kačeři... :o)

Přeno
13. 05. 2005
Dát tip
Brosqev - "Nechápu, jak někdo v dněšní době může obhajovat komunisty!!! Vždyť se páchaly takový hnesný zvěrstva! Moje maminka se například nedostala kvůli nim na medicínu, i když přijímačky udělala, nesmělo se cestovat a byla to hnusná, fakt hnusná doba....!!!!!" - sorry, ale jak sakra souvisí komunismus (jako myšlenkový směr) s tím, že se tvoje maminka nedostala na medicínu? Wtf? Kytii - "tady na písmáku nejsou jen samý komouši" - jo? Ty se cejtíš bejt nějak obklíčená komoušema? Nebo někde jinde jich je víc? Co já vim, tak tady je drtivá menšina komunistů, tak nevím, proč fráze "aspoň že tu nejsou jen samý komouši"...?

Kytiii
13. 05. 2005
Dát tip
Přeno - já většinou lidi bez názoru házím do jednoho pytle s nepřáteli - mě nepomohou, tudíž...

Marty73
12. 05. 2005
Dát tip
Pár dojmů: "Víte, oni ti komunisti, nemají špatný program." Braňme se vtíravosti komunismu co se dá, málo kdo si vzpomene na bezduchost a beznaděj těch let. Komunistická ideologie je jen prázdná skořápka pro tlupu zločinců co chtějí k moci, to jsou ale dneska všechny ideologie :) Slyšeljsem, že kromě toaleťáku byly taky dost hustý vložky.

Veremma
08. 05. 2005
Dát tip
Moc mě to zaujalo dávám Ti tip

Brosqička
22. 04. 2005
Dát tip
Nechápu, jak někdo v dněšní době může obhajovat komunisty!!! Vždyť se páchaly takový hnesný zvěrstva! Moje maminka se například nedostala kvůli nim na medicínu, i když přijímačky udělala, nesmělo se cestovat a byla to hnusná, fakt hnusná doba....!!!!! Ti stařečkové a babičky, co volí komunisty, to mají evidentně v hlavě už lehce zamotaný, jinak by to prostě neudělali. A navíc to, že tam furt ti komouši smrdí, je taky naše chyba - kolik lidí se účastnilo voleb? ? Nejvíc mě dojímají ty lidi, co nejdou k volbám a pak nadávají, jaká je tady blbá situace. Tohle téma by se dalo rozvíst, každopádně jsem naprostý odpůrce komunismu a nechápu, že jim samotným není blbý, že si tam hřejou prdele na vysoce postavených židličkách po tom všem... Kytiiinko, děkuju

Kytiii
22. 04. 2005
Dát tip
Brosqvi a já jsem neskutečně ráda, že tady na písmáku nejsou jen samý komouši... a hlavně, že všem není jedno, co s touhle zemičkou bude. Za to díky Tobě

Havranka5
21. 04. 2005
Dát tip
doporučuji k četbě: G. B. Shaw: Průvodce inteligentní ženy po socialismu a kapitalismu.

Havranka5
21. 04. 2005
Dát tip
avi Lyrykovi pro příklad druhé strany barikády Sice nechci obtěžovat váženého majitele zdejšího Písmáka, ale ráda bych porovnala Vaší vážnou kritiku pod mojí "Skautskou hrou na šest" s Vaší rovněž vážnou kritikou k tomuto dílu. Vede mne k tomu čistě přírodovědný výzkum

Lyryk
21. 04. 2005
Dát tip
nerozumím jak tohle souvisí?? žádnou vážnou kritiku jsem tady nenapsal...

Havranka5
21. 04. 2005
Dát tip
Tím avíčkem jsem o ni požádala. Lyryku, napíšeš prosím vážnou kritiku k tomuto dílu? Je pro mne velmi důležitá.

Lyryk
21. 04. 2005
Dát tip
Tahle úvaha není příliš vážná a přesto, že vyslovuje stranicky nějaký názor, nečiní si nárok na jedinou pravdu. Těžko napsat vážnou kritiku na nevážné téma. Politický názor, že by komunisté neměli sedět v parlamentu je právně neškodný, protože tam stejně sedět mohou a budou. Schizofrenie naší společnosti, kdy jsme komunistickou stranu nezakázali bezprostředně po "revoluci", ale přesto ji dnes politicky jaksi ignorujeme je nesprávná a nešťastná. Na druhé straně je jasné, že bez podpory velmoci zvenčí již zde nemůže nastat vláda jedné strany, takže poplašné zprávy nejsou namístě. A toaletní papír jemné kalibrace by chyběl mně, chyběla by mi individuální svoboda a naděje, že se alespoň během let dovolá člověk spravedlnosti, což se o předrevolučním prostředí nedá říci, byť jisté rehabilitace také probíhaly, ale jejich výsledkem bylo též často velmi napjaté podezření ve společnosti.

Chyběly by mi pomeranče. Ty kubánský byly zelený a hnusný. A džíny. A internet. A taky cestování (teda moc necestuju, ale na západě jsem párkrát bylo). A svoboda výběru literatury, hudby, filmů, výtvarného umění spíš podle vlastního vkusu než podle místa vzniku a závadnosti interpreta. Stejně jako výběr studijního programu spíše podle vlastních zájmů a schopností než podle kádrového profilu příbuzenstva.

Kytiii
14. 04. 2005
Dát tip
Slůůůně - díky moc... Stavím se k tomu stejně a jsem ráda, že si to i pár ostatních lidí uvědomuje... dík

Přeno
11. 04. 2005
Dát tip
Vaud - ano, pokud se většina pojištěnců rozhodne, že chtěj silikonový prsa, tak budou mít silikonový prsa. (Respektive, v tom případě se spíš ta pojišťovna rozpadne) Btw. na účet pojišťovny = na svůj účet. "A anarchie, jak to vidím já, má podle mě rysy toho nejšílenějšího z kapitalismu - nažerou se jen ti nejsilnější. To bych fakt nechtěl..." - no naopak, to v sobě kloubí to nejlepší z obého (komunismu i kapitalismu) - silný sociální systém, kterého ovšem nejsem povinen se účastnit - tzn. dobrovolné zdravotní pojištění (totéž platí i pro jiné služby), jehož uživatelé mají zájem na co nejvyšší kvalitě. A proč by se měl nažrat ten nejsilnější? Když budou mít ti slabší hlad, tak se proti němu spojej a vyřešeno. :) Jinak, pozor na věc, revoluce většinou začíná právě u obyčejných hospodských řečí...! :)

Přeno
10. 04. 2005
Dát tip
"nerovnosti nevytváří stát ale lidé..." - pokud to myslíš tak, že lidé vytváří stát a ten vytváří nerovnost, tak nepochybně. :)) Jinak, "určitě by dobrý manažer měl mít víc než dělník" je sice hezká myšlenka, ale myslíš si, že třeba Bill Gates je 10milionkrát schopnější než průměrný český dělník?

Yossarian
10. 04. 2005
Dát tip
mazec, vy dva si založte vlastní fórum na radění ekonomům :-))

Kytiii
10. 04. 2005
Dát tip
No vzhledem k tomu, že Bill Gates začínal se stavěním pécéček v garáži a jen svýma vlastníma silama se v oboru, kde mu nikdo nedával reálnou šanci na úspěch, vypracoval na vedoucího lídra... pak ano, myslím si, že tu šanci vymyslet pro lidi nyní tak nepostradatelnou věc, jakou malý domácí počítač zajisté je, měl každý... Ale pouze Gates se jí chopil... Vem si, že když u nás začínal internet, taky mu nikdo nedával příliš šancí na rozšíření, ale pár chytrých borců si zaregistrovali domény a vymysleli vyhledávače a jsou nyní těžce za vodou - proč to nemohl být někdo jiný... Víš, pokud by obyčejný český dělník vynalezl nějakou novou věc a podřídil svému snu a jeho realizaci celý život, místo aby se po osmi hodinách v práci vrátil domů, lehl si k fotbalu v televizi s lahváčem a žvárem, pak by si mohl vydělat taky pěkné peníze... Případně nemusí nic vynalézat, ale kdyby si večerně doplnil vzdělání, stoupne v platové třídě hned o několik příček... jenže on je líný a proto nemůže nikdy vydělávat tolik jako přední špičkový manažeři, kteří se ve škole trápili v průměru o 6-7 let víc... To je ale záležitostí každýho z nás, jaký si to uděláš, takový to máš... Zpočátku máme všichni stejné možnosti, už jen díky tomu, že u nás je celé školství zadarmo (narozdíl od Británie, kde kdo chce studovat musí tvrdě platit a pokud ty peníze na studium nemá, má buď možnost si půjčit od banky studentskou půjčku, nebo být nejlepší a dostat stipendium)... Ono si většina patnáctiletých telat moc neuvědomuje, že vzdělání je tou nejcennější komoditou... že když po třech letech skončí školu s výučním listem, pak sice se mohou státi samostatnými, ale do konce života budou litovat, že ten rok případně další roky nestrávili na škole... Vždyť já jsem taky mohla jít po základce na blbou kadeřnici a teď už čtyři roky makat někde na place, mít křečový žíly, osmihodinovou pracovní dobu, kravskou šéfovou a prd peníze... Jenže já jsem si vybrala obchodní akademii a po ní vejšku... A tohle rozhodnutí by i nadále mělo zůstat v pravomoci člověka a ne nějaké strany... která upřednostňuje nevzdělané dělníky (když má mít dělník i manažer stejně, proč studovat o sedm let déle, když bych měla mít stejné peníze... navíc, když manažeři, účetní, auditoři, právníci, a podobné profitující profese neznají osmihodinovou pracovní dobu, ale makaj od nevidim do nevidim, stejně jako ostatní soukromníci - neznám živnostníka nebo podnikatele, který by byl v práci od sedmi a půl čtvrté by si řekl, že má padla)... Má mít tedy dělník (který byl líný si dokončit vzdělání a upřednostnil okamžité peníze) po osmi hodinové pracovní době (kterou mu takto maximalizovali odbory) stejné peníze, jako truhlář, který dělá sám na sebe, ale z práce přichází kolem desáté večer sedřený až na kost? Je jedno, jestli jsi truhlář nebo manažer, pokud děláš na sebe, sám si rozhodneš, kolik práce si naložit a kolik vyděláš... A takový šikovný truhlář si na 40tis/měs přijde... Nemůžeš jen tak sjednotit platy... Kdo by ti pak ty firmy asi řídil, kdyby se vyplatilo být dělníkem? A asi sis už stačil všimnout, že velká firma se bez vedení neobejde... Jaká by byla motivace se zlepšovat a snažit se o profesní růst a další vzdělávání, kdyby stačilo ke spokojenému životu základní vzdělání? Kam bychom se poděli jako národ papouškujících tupců?

Yossarian
10. 04. 2005
Dát tip
viděla jsi film Piráti ze Silicon Valley? to bys o Gatesovi takhle nemluvila.. :-)) jinak vaši diskuzi jsem nečetl, je moc dlouhá a jistě nudná :-)

Přeno
10. 04. 2005
Dát tip
"...Bill Gates... ano, myslím si, že tu šanci vymyslet pro lidi nyní tak nepostradatelnou věc, jakou malý domácí počítač zajisté je, měl každý" - no asi ne každý, ale jistě hodně lidí. Ale nevim, proč to vůbec zmiňuješ, o tom jsem vůbec nemluvil. Já jsem se tě ptal, jestli si myslíš, že Bill Gates je 10milionkrát schopnější než průměrný Čech. "český dělník" - ono by možná stačilo toho dělníka motivovat - skutečným podílem na své práci. Respektive dát mu tu možnost. "Ono si většina patnáctiletých telat moc neuvědomuje, že vzdělání je tou nejcennější komoditou... že když po třech letech skončí školu s výučním listem, pak sice se mohou státi samostatnými, ale do konce života budou litovat, že ten rok případně další roky nestrávili na škole..." - tak tak. Ovšem v patnácti ještě rozhodně nejsi zcela svéprávný člověk, takže mi nemůžeš tvrdit, že všichni maj startovací čáru stejně. (na druhou stranu, s tím, že někteří jsou schopnější, se nedá nic dělat krom toho podporovat je) "A tohle rozhodnutí by i nadále mělo zůstat v pravomoci člověka a ne nějaké strany..." - samo. Jinak, myslim (doufám), že většina lidí studuje spíš to, co je baví a na co maj, než to, čím si vydělaj nejvíc peněz. Pokud ne, tak to je jejich problém. "Má mít tedy dělník (který byl líný si dokončit vzdělání a upřednostnil okamžité peníze) po osmi hodinové pracovní době (kterou mu takto maximalizovali odbory) stejné peníze, jako truhlář, který dělá sám na sebe, ale z práce přichází kolem desáté večer sedřený až na kost?" - ne, ale má mít právo, stručně řečeno, vykašlat se na zaměstnavatele a pokračovat i bez něj. Asi takhle - v tomhle systému nemá celkem dělník šanci na adekvátní ocenění, protože stát neúměrně chrání zaměstnavatele, kdežto v takové anarchii by se, pokud neni blbej, uplatnil. "Kdo by ti pak ty firmy asi řídil, kdyby se vyplatilo být dělníkem? A asi sis už stačil všimnout, že velká firma se bez vedení neobejde... Jaká by byla motivace se zlepšovat a snažit se o profesní růst a další vzdělávání, kdyby stačilo ke spokojenému životu základní vzdělání? Kam bychom se poděli jako národ papouškujících tupců?" - mluvíš, jako kdyby každý byl dělníkem, kdyby mohl a kdyby za to byl adekvátní plat. Krom toho, myslíš, že si třeba teď manažeři Telecomu zaslouží ty mnohamilionové bonusy? (už nevim přesně kolik, nějak jako 20 milionů každej, nebo tak) To sou tak strašně moc na jiný úrovni nebo co? Prostě, shrnuto a podtrženo - podle mě přeceňuješ roli manažerů a jim podobných. Podle mě může společnost zcela normálně a zdravě fungovat na základě vedení odspodu, tzn. samozřejmě nějací vedoucí pracovníci musí být, zejména kvůli komunikaci mezi jednotlivými částmi společnosti, ale tito musí být odvolatelní a zodpovědní zpátky zaměstnancům. Pak se nestane, že budou dostávat neadekvátně vyšší platy a naopak, zaměstnanci budou motivováni do větší výkonnosti, protože budou pracovat více na sebe. Zaměstnanci na sebe berou dobrovolný závazek poslouchat své vedoucí a tito zase, aby jednali ve prospěch celé firmy. Pokud jsou v rozporu, tak prostě buďto přesvědčí vedoucí zaměstnance anebo naopak. Pokud se to zaměstnancům nelíbí, ať se na něj vykašlaj, a dělaj si dál po svym. Vzhledem k tomu, že budou motivováni co nejvyšší efektivitou práce a nejvyššími peněžními či jinými oceněními, nevidím problém. Pokud si neuvědomí, že potřebujou schopného vedoucího, tak jsou buď blbí a zasloužej si to, anebo se jim bude dařit a skutečně ho nepotřebujou.

Kytiii
10. 04. 2005
Dát tip
já myslím, že moc nerozlišuješ mezi soukromým a státním podnikáním... ve většině soukromých firem má zaměstnanec možnost si přivydělat pomocí přesčasů, které jsou mu následně adekvátně proplaceny - tudíž v této sféře není nutno nic měnit... je jen na pracovníkovi, zda si vybere pohodlnou ale méně oceněnou osmihodinovou pracovní dobu, nebo bude dřít do noci, a následně si koupí Oktávku :o) Abys věděl přesné souvislosti, vím, o čem mluvím. Naši mají účetní firmu. Zaměstnanci mají více než dobře ohodnoceny přesčasy - přesto v práci déle zůstává z osmi zaměstnanců jediný - dívenka, co se bude vdávat a s nastávajícím splácí hypotéku na barák... A naši? V období okolo daní (únor - červen) nejen, že nemají jediný volný víkend, ale často v kanceláři i přespávají (no přespávají - ve tři ráno padnou na gauč, aby si v sedm udělali kafe a jeli jako fretky dál)... za to opravdu mají vcelku dobré peníze - ale copak si je nezaslouží? Ale jako do této problematiky docela vidím, vím, že kdyby alespoň jeden z nich měl větší zkušenosti s finančním vedením, nemuseli by se takhle dřít (nemuseli by trpět depresemi, bolestmi hlavy a jinými závažnými stavy vzniklými z přepracování a neustálého stresu) a mohli by si užít i nějaký volný čas (který již několik let nemají)... Nejhorší je, že právě těmhle lidem chtějí komunisté napařit nesmyslně vysoké daně... ...schválně si tuhle diskuzi někam schovej a tak za pět let si ji znovu přečti... uvidíme, jak se ti změní názory poté, co začneš chodit sám do práce, případně se ukotvíš na volné noze... Hm?

Vaud
10. 04. 2005
Dát tip
Přeno, ad zaměstnanci versus manažéři: Tvé hypotetické firmě se daří špatně. Její výrobky jsou neprodejné (viz jednovrstvý toaletní papír). Musí zredukovat počet zaměstnanců a přeorientovat se na jinou výrobu. Podle tvého modelu by si to měli zaměstnanci odhlasovat sami? Rozpočítat se ententýky a ty budeš nezaměstnaný a za dva roky, až se to tady znovu rozjede, tě zas nabereme? Znám jediný národ, který si odhlasoval v referendu zdražení benzínu (Švýcaři). Jak by asi takové hlasování dopadlo u nás? České podniky nebo třeba nemocnice jsou řízeny pyramidálním způsobem. Ten předpokládá, že nejvyšší vedoucí má pravdu a zaměstnanec je blbec. To je starý bolševický model. V zahraničních je zodpovědnost přenesena na zaměstnance a pyramida stojí na špici, kde manažér je uprostřed. Pomáhá zaměstnancům, aby si pomohli sami. Neřeší za ně jejich problémy. Zaměstnanec má na druhou stranu dostatečnou autonomii a pravomoci, aby si poradil, jak nejlíp umí. Podle toho je taky zaplacený. A vláda lidu, jak ji navrhuješ ty? Kde to funguje? Libye? Tam je všelidová jamahyrie - čili vláda lidu? Nebo Kuba, kde se fasuje jedno mlíko na den na dítě do 10 let? Zažil jsem a děkuji, nechci!

Kytiii
10. 04. 2005
Dát tip
vzpomínám si, jak jsme v první třídě dostávali kolektivní svačiny... housku a malý pitíčko (mléko)... jak já jsem nenáviděla mlíko... a záviděla spolužačce, která si z domova nosila čaj v plastikové láhvi od coca-coly... o jejích gumových medvídcích z německa ani nemluvě... někdo měl štěstí, když měl tatínka hodně vysoko...

Přeno
10. 04. 2005
Dát tip
Kytii - mno OK, uvidíme za pár let. :) Vaud - co se pyramid týče - ano, to je ta správná cesta (větší pravomoce zaměstnancům). "Tvé hypotetické firmě se daří špatně. Její výrobky jsou neprodejné (viz jednovrstvý toaletní papír). Musí zredukovat počet zaměstnanců a přeorientovat se na jinou výrobu. Podle tvého modelu by si to měli zaměstnanci odhlasovat sami?" - ehm, ano. Respektive, buďto přesvědčej oni vedení anebo naopak. To je celkem jejich věc. Jen jsem proti, aby byl někdo vyhazován, nebo mu snižován nebo zvyšován plat nebo cokoliv jinýho pouze na základě toho, že to tak vedoucí chce, i když je třeba valná část zbytku přesvěčená o nesmyslnosti toho rozhodnutí. To znamená, odebrat vedení moc založenou na právním státu - ať si ji základají na vlastní racionální autoritě, prosim, jak je libo. Kdes přišel na to, že navrhuju nějakou "vládu lidu"? Naopak. Jsem pro anarchii. Vlastně nemám nic proti jakémukoliv způsobu řízení podniku - v rámci anarchie, to znamená, že pokud chci vyhodit svý zaměstnance a oni proti tomu maj kecy, tak si to maj vyřešit mezi sebou. A netahat do toho stát s tim, že tadyten kus papíru řiká, že tě můžu vyhodit (ať už vedoucí zaměstnance či naopak), a když máte kecy, máte smůlu.

Kytiii
10. 04. 2005
Dát tip
Přeno - tohle už nemá cenu... Ten Tvůj poslední příspěvěk je tak přitaženej za vlasy, že už s realitou a se skutečným uvažováním, potřebama a jednáním lidí nemá nic společnýho... Anarchie totiž mimo jiné znamená, že nikdo nebude pracovat, bude se drancovat, vraždit a nikdo s tím nebude moci nic udělat... Dej lidem absolutní svobodu a těch pár zvrhlíků a kriminálníků z toho utvoří absolutní chaos a bordel, kde se nakonec všichni povražděj...

Kytiii
10. 04. 2005
Dát tip
To bychom se nevrátili do socialismu, ale do pravěku...

Přeno
10. 04. 2005
Dát tip
Kytii - věřím ti, že co se ekonomie a řízení podniků, toho víš o hodně víc, ale jestli si myslíš, že anarchie znamená, že "nikdo nebude pracovat, bude se drancovat, vraždit a nikdo s tím nebude moci nic udělat", tak máš trochu zkreslené představy. Přečti si o tom cokoliv a zjistíš, že je to celkem naopak. Asi nemá cenu obhajovat něco, o čem máš naprosto podivné představy, ale pokud se chceš přesvědčit o svém omylu, tak se zkus třeba podívat sem. (sakra, doufám, že to nezní jak nějaká agitka, tak to myšleno skutečně není...)

Kytiii
10. 04. 2005
Dát tip
Víš, všechny podobné vize s původně "krásnou" myšlenkou, jsou tak nešťastně nedomyšlené, že je vůbec ztráta času se jimi zabývat... Vždycky, ať to bereš z jakékoli roviny, Ti vyjde na světlo několik hlavní pilířů, za nichž může společnost svobodně fungovat... 1) Všechno, co je státní je špatné a nebude nikdy celkově využito... nejvíce propadů zaznamenává právě státní ekonomika... ať už je to byrokracií, nebo špatnou vládou... nakreslila bych Ti i pár grafů, jenže to sem bohužel nejde... Zdravotnictví, školství, policie, armáda i pošta budou vždycky ztrátové obory dokud nebudou zcela soukromé... Bohužel policie, armáda nebo soudy býti soukromými ze zcela jasných důvodů nemohou... Ale já už vážně nemám sílu dneska vypisovat všechny argumenty... dopíšu to zítra...

Přeno
10. 04. 2005
Dát tip
"1) Všechno, co je státní je špatné a nebude nikdy celkově využito..." - nó... v principu ano. "Zdravotnictví, školství, policie, armáda i pošta budou vždycky ztrátové obory dokud nebudou zcela soukromé..." - mno, pokud "soukromým" rozumíš "ve vlastnictví nějaké osoby" (ať už právnické nebo fyzické), pak ani moc nesouhlasim. Vlastně, v rámci stávajícího systému jsem pro státní zdravotnictví - ovšem s možností i soukromých účastníků. Pokud soukromé = nezávislé na státu, tak samozřejmě ano. Představoval bych si to kupř. tak, že zdravotní pojištění atd. by bylo dobrovolné, pojišťoven a nemocnic by bylo kolik je libo - v tom se asi shodnem. Ovšem pojišťovna rozhodně nemusí být nikým vlastněna - a, tak se aspoň domnívám, pojišťovna, která nebude nikým vlastněna, tzn. bude řízena zespodu, přáními zákazníků, bude populárnější nežli jiná, nejspíše dražší pojišťovna, která je vlastněna jednotlivcem nebo skupinou lidí. Ale samozřejmě, to je na každém, ať si vybere. "Bohužel policie, armáda nebo soudy býti soukromými ze zcela jasných důvodů nemohou..." - proč pak by ne? A hlavně, proč furt tasíš se slovem "soukromý"? Samozřejmě, že policii nebude nikdo vlastnit. Policie by podle mě měla mít lokální charakter (tzn. zodpovědná obyvatelům toho kterého místa) a měla by se řídit právě přáními tamních občanů. Tzn. něco jako jejich prodloužená ruka. Stejně tak armáda. Co se soudů týče, soudit může kdokoliv, na kom se obě strany shodnou, netřeba na to zřizovat nějakej zvláštní úřad. Samozřejmě, nejspíš se budou vyskytovat osoby, které se budou zabývat zejména soudnictvím - ale nikdo tě nenutí jít právě k nim, když nechceš. A pokud nemáš sílu, můžeš kdykoliv přestat, to je na tobě. :) Pokud ti přijde, že mluvíš do zdi, tak to radši utni...

Vaud
10. 04. 2005
Dát tip
Přeno, mě to pobavilo: pojišťovna, která nebude nikým vlastněna, tzn. bude řízena zespodu, přáními zákazníků Většina tvých pojištěnců se rozhodne, že budou chtít silikonový prsa pro svý manželky- pojištěnkyně na účet pojišťovny. Prsa stojej kolem 60 tisíc. Bude nám sice hezky (pokud "plastic is fantastic"). ale nezbudou nám prachy na léčbu cukrovky nebo srdečního selhání. Tak si pojištěnci řeknou - nač léčit srdeční selhání. Za 3 roky přežívá jen 24% a týká se to beztak strarých lidí a ti si nic neplatí. Silikony vydrží až do kremace. Správně říkáš, že to co navrhuješ je spíš anarchie. A anarchie, jak to vidím já, má podle mě rysy toho nejšílenějšího z kapitalismu - nažerou se jen ti nejsilnější. To bych fakt nechtěl... Ale docela rád bych to někdy probral v hospodě - to je moc fajn téma na diskusi ;-))

Kytiii
09. 04. 2005
Dát tip
Dost mladých komunistů ani nemá představu, co se tady před rokem 89 dělo... Krom toho jejich značně naivní představy o této ideologii jsou do značné míry nedomyšlené - viz program KSČM: • Růst zaměstnanosti, spravedlivější ocenění lidské práce, ochrana zájmů sociálně slabých a ohrožených skupin obyvatel. • Náprava hospodářských poměrů a podpora poctivého a sociálně citlivého podnikatelského úsilí založeného na tvorbě hodnot. • Prosazení strategie udržitelného rozvoje s maximálním využitím vědy a moderních, ekologicky šetrných technologií, s důrazem na rovnováhu člověka a přírody. • Rozvoj občanské samosprávy, posílení role odborů a spoluúčasti zaměstnanců na řízení a zisku podniků, prohlubování a upevňování demokratického charakteru politického systému a zkvalitňování právního státu. • Podpora obecně demokratické i národní kultury, vědy a výzkumu, utváření společnosti vzdělání a informací, která by umožnila lépe využívat potenciál naší země i jejích obyvatel. • Podpora mladých lidí, aby spolurozhodovali o podobě světa, ve kterém žijí a budou žít. • Potlačování závažné hospodářské kriminality, organizovaného zločinu a celkový pokles zločinnosti, zlepšení celkového mravního ovzduší ve společnosti. • Podpora světových a evropských bezpečnostních struktur, mírová a vzájemně výhodná spolupráce mezi státy, důsledné prosazování národních zájmů České republiky. • Spolupráce a solidarita levicových sil celého světa, zejména v rámci Evropy a Evropské unie, aktivní podpora alterglobalistického hnutí. --> některé z podbodů se vrací pomalu k zestátnění majetku a vládě lidu... a pokud něco je všech, většinou to dopadá špatně... --> taky by mě jako budoucí ekonomku zajímalo, z čeho by to všechno chtěli platit... Bohatým brát a chudým dávat? K čemu by to vedlo? Bohatí přestanou příjmy přiznávat a nejvíc se toho sebere právě zaměstnancům a střední třídě, což bude mít za následek prohloubení propasti mezi bohatými funkcionáři a nemajetnými šmelícími občany... jak jsme to již jednou zažili... Rozvinutý černý trh taky není zrovna to, co by česká republika potřebovala...

Yossarian
09. 04. 2005
Dát tip
lidi nevolí komunisty proto, že by chtěli fronty na banány, ale proto, že komunisti teď nemůžou dělat nic jinýho než populistickou líbivou politiku, kterou taky dělaj moje babička teď o starých časech bájí pořád dokolečka- prej jak to bylo lepší a tak.. ale byla nucena přiznat, že se teď mají líp než dřív, o trochu nechápu že za tohle máš dva tipy :-) a už jsem ti Jitko dávno napsal, že mám nad postelí metrovej obrázek Klementa Gottwalda, bez legrace a taky ho neobdivuju, lidi někdy dělaj divný věci a nevadí jim to

Přeno
09. 04. 2005
Dát tip
"Bohatým brát a chudým dávat? K čemu by to vedlo?" - mnó, třeba k větší sociální rovnosti? Přijatelnějším podmínkám pro chudší vrstvy? Jinak, můžeš mi říct, kterej z těch bodů ti je proti srsti? Jako takovej myslim, nepotřebuju ilustrace toho, jak to v minulém režimu nefungovalo.

Kytiii
09. 04. 2005
Dát tip
Přeno: chápu, že ti je osmnáct let a že nemůžeš domýšlet všechno... a nemyslím to vychloubačně, když podotknu, že studuji ekonomii... ale jestli je to studiem samotným, nebo zdravým rozumem nevím, ale pokud nevidíš, že ty body jsou psány právě pro nejširší masu lidí, která nerozumí ani politice ani ekonomii, nevyčítám ti to... všechny (!) ty body jsou jen líbivým zrcátkem, které neodráží skutečnost... pro příklad bod jedna: • Růst zaměstnanosti, spravedlivější ocenění lidské práce, ochrana zájmů sociálně slabých a ohrožených skupin obyvatel. Růst zaměstnanosti - zaměstnanost je ovlivněna inflací a výškou HDP (hrubý domácí produkt), čím vyšší inflace, tím nižší nezaměstanost... Nyní máme inflaci minimální, proto nerostou ceny(případně minimálně) a vůbec tady máme vzácnou cenovou stabilitu. Poptávka po práci je ovlivněna cenou práce přirozeně, tedy pokud by lidé byli ochotni dělat za nižší mzdu, práci by našli, ale protože díky prosociální politice máme určen přesnou minimální mzdu, nemůže oficiálně nikdo dělat pod její hranicí... tudíž ani ti, kteří by byli ochotni dělat pod výší minimální mzdy, pracovat nemůžou, protože nabízející jim musí zaplatit to minimum... Takže v tržní ekonomice nemůžeš zvyšovat zaměstnanost jen tak, že si řekneš, že zvýšíš zaměstnanost. Buď vzroste inflace, tedy i ceny, nebo tady nastolíš totalitní režim a přikážeš plnou zaměstnanost... Trh ovládá nabídka a poptávka - nikoli stát a vláda... Takže, pokud by KSČM chtěla ponechat demokracii, nezmůže v bodě jedna ani prd! Zajímají-li tě i podbody ostatní, klidně napiš... Ráda osvětlím

Přeno
09. 04. 2005
Dát tip
Ano, když to posuzuješ podle ekonomických hledisek, tak ti samozřejmě vyjde, že cokoliv levicového je "nesmysl". Ovšem ano, růst zaměstnanosti jen pro to, aby byla větší zaměstnanost, je nesmysl. Tak dobře, jeden bod, se kterým taky moc nesouhlasím. Druhý bod, ke kterému mám výhrady je "zlepšení celkového mravního ovzduší ve společnosti". Ale kromě toho - co je špatného na: "Rozvoj občanské samosprávy, posílení role odborů a spoluúčasti zaměstnanců na řízení a zisku podniků, prohlubování a upevňování demokratického charakteru politického systému a zkvalitňování právního státu." - to by podle mě měl být hlavní cíl (možná s výjimkou toho "zkvalitňování právního státu). "Podpora obecně demokratické i národní kultury, vědy a výzkumu, utváření společnosti vzdělání a informací, která by umožnila lépe využívat potenciál naší země i jejích obyvatel." - podpora vědy? Vítaná změna, v pravicovém systému není ovšem věda (věda, která nevydělává peníze - např. filozofie, lingvistika, teoretická fyzika (pokud mi budeš tvrdit, že pravice tyto aktivity podporuje, protože prý mohou vést k peněžnímu zisku - což nemohou, resp. mohou pouze marginálně - tak se ti vysměju), a další) podporována, naopak, oproti ostatním odvětvím je znevýhodňována.

Kytiii
09. 04. 2005
Dát tip
ad: "Rozvoj občanské samosprávy, posílení role odborů a spoluúčasti zaměstnanců na řízení a zisku podniků, prohlubování a upevňování demokratického charakteru politického systému a zkvalitňování právního státu." Přečti si to ještě jednou a zamysli se nad významem každého jednotlivého slova... Co znamená rozvoj občanské samosprávy? Samosprávy máme obcí, krajů i státu... do jejichž čel si každý plnoprávný a plnoletý občan volí své zástupce prostřednictvím svobodných voleb... Takže co by zde chtěli ještě rozvíjet? Co znamená posílení role odborů a spoluúčasti zaměstnanců na řízení a zisku podniků? Tohle opravdu zavání návratu reálného socialismu v jeho nejbytelnější podstatě - TOHLE JE VLÁDA LIDU A VŠECH - jak se jí tak rádi oháněli tehdejší funkcionáři... A žádná vláda lidu nikdy nedopadla dobře, protože ve vedení podniku musí být osoby, které vedení rozumí. Myslíš, že by řadový dělník mohl řídit Škodovku (nemyslím auto, myslím podnik), nebo by modelka, co sotva vychodila základu vedla modelingovou agenturu - nevidíš v tom náznak hlouposti? Do vedení se může vypracovat každý - i dnes - a nepotřebuje k tomu vládu KSČM, stačí studovat, případně velice pilně pracovat! Odbory bojují jen za vyšší platy a nižší pracovní dobu - což když přidáš ekonomické faktory, má za následek hned vyšší nezaměstanost (všechnou souvisí se vším)... A zaměstnanci pracují, aby dostávali plat, až budou chtít zisk, budou muset přestat být zaměstnanci a začít podnikat jako živnostníci... jinak zisku (v eko slova smyslu) dosahovat nikdy nebudou... Naopak zkvalitňování právního státu je jediná hezká myšlenka, ale opět poněkud přitažená za vlasy... Právní stát tu máme, pro jeho zkvalitnění se musí jinak chovat jeho obyvatelé... A máš pravdu, věda by se podporovat měla... jenže když musí stát platit nemakačenky a vůbec dál povede tuhle svou prosociální politiku, peníze navíc prostě nezbudou... Každá velká firma - ať farmaceutická, nebo sportovní, vynakládá obrovské peníze na vědu a výzkum a jak je vidno, jim to funguje... protože firmy řídí manažeři a finanční ředitelé, marketingový ředitelé atp. - lidé, kteří tomu rozumí a ví, jak a kam správně investovat... pokud by se stát choval stejně rozumně a ekonomicky vzkvétal by stejně jako ony firmy... Bohužel je to stejná utopie, jakou byla i komunistická vize... jen z opačného konce...

Přeno
09. 04. 2005
Dát tip
"Co znamená rozvoj občanské samosprávy? Samosprávy máme obcí, krajů i státu... do jejichž čel si každý plnoprávný a plnoletý občan volí své zástupce prostřednictvím svobodných voleb... Takže co by zde chtěli ještě rozvíjet?" - ano. Jednou za čtyři roky si zvolíš někoho, kdo tě teoreticky vzato bude zastupovat. Super. Jestli tadyto je skutečná demokracie, tak je to dost ubohý. Nebo ty snad můžeš jakkoliv reálně zasáhnout do politiky kolem tebe? Jsou volitelní zástupci opět odvolatelní? Jsou - krom období těsně před volbami - nějak odpovědní svým voličům? He? "Co znamená posílení role odborů a spoluúčasti zaměstnanců na řízení a zisku podniků? Tohle opravdu zavání návratu reálného socialismu v jeho nejbytelnější podstatě - TOHLE JE VLÁDA LIDU A VŠECH - jak se jí tak rádi oháněli tehdejší funkcionáři..." - ummm, n-e. V bolševismu ani v kapitalismu se zaměstnanci nijak moc reálně vedení podniku nezúčastnili, tak nevím, proč by spoluúčast zaměstnanců měla vést k návratu do dob bolševika. "A žádná vláda lidu nikdy nedopadla dobře, protože ve vedení podniku musí být osoby, které vedení rozumí." - ano, ale musí být reálně odpovědní směrem dolů. To znamená mj. odvolatelní. Jinak, myslím, že dosavadní pokusy o podniky, které by takto byly skutečně řízeny (což tak za bolševika nebylo), dopadaly zatím velmi úspěšně. "Odbory bojují jen za vyšší platy a nižší pracovní dobu - což když přidáš ekonomické faktory, má za následek hned vyšší nezaměstanost (všechnou souvisí se vším)... A zaměstnanci pracují, aby dostávali plat, až budou chtít zisk, budou muset přestat být zaměstnanci a začít podnikat jako živnostníci... jinak zisku (v eko slova smyslu) dosahovat nikdy nebudou..." - v tomhle systému nepochybně. Bohužel si tito neuvědomují, že se mohou sami organizovat. Jejich blbost. "Naopak zkvalitňování právního státu je jediná hezká myšlenka, ale opět poněkud přitažená za vlasy... Právní stát tu máme, pro jeho zkvalitnění se musí jinak chovat jeho obyvatelé..." - no nevim, podle mě koncept silného právního státu je jedna z těch hlavních věcí, kterou má pokročilý kapitalismus a bolševismus společnou. "A máš pravdu, věda by se podporovat měla... jenže když musí stát platit nemakačenky a vůbec dál povede tuhle svou prosociální politiku, peníze navíc prostě nezbudou..." - ano. Na druhou stranu, stát vynakládá spoustu peněz i na jiné věci než "nemakačenky", takže stejně tak můžu říct, že když stát vynakládá peníze třeba na zbrojení, tak nemůže mít na vědu. "Každá velká firma - ať farmaceutická, nebo sportovní, vynakládá obrovské peníze na vědu a výzkum a jak je vidno, jim to funguje... protože firmy řídí manažeři a finanční ředitelé, marketingový ředitelé atp. - lidé, kteří tomu rozumí a ví, jak a kam správně investovat..." - to sem přesně čekal, že řekneš. Ale co to sakra je za blábol? Já jsem ti dal několik konkrétních příkladů, je jich určitě mnohem víc, profesí, které nikterak výdělečné pro nikoho nejsou. Chceš mi tvrdit, že pro velkou firmu je výhodné podporovat filozofii, lingvistiku, etnografii a další odvětví? Cože?

Kytiii
09. 04. 2005
Dát tip
nepochopils mě... ad výzkum... Chtěla jsem říci, že když funguje výzkum pro ekonomický zisk u firem, bude stejně tak fungovat pro stát, když ho bude podporovat... Filozofie, lingvistika atd. jsou odvětví, která se podporují v rámci vysokého školství, čímž veškerá podpora končí... což je možná škoda, ale těmito obory se zabývá jen hrstka zapálených, kteří v těchto vědních odvětvích našli smysl života. Upřímně, ač jsem pro podporu vzdělávání si myslím, že je hloupost vydávat stejné množství financí na výzkum rakoviny a zkoumání nesmrtelnosti chrousta - z hlediska využitelnosti nepochybně... Takže pro velkou firmu je výhodné podporovat jen to, z čeho bude mít sama užitek... pro stát platí jiná pravidla, ale zase by měl s ohledem na využitelnost podporovat ta odvětví, z nichž by mohlo těžit více lidí. To už bych byla více pro to, aby se stát zasadil o zrekonstruování některých historických památek, které pomalu chátrají a samy neúspěšně pořádají sbírky na svou obnovu... Takový hrad Grabštejn, který každoročně pořádá s Ludkěm Vele (operní zpěvák) charitativní konzerty, by potřeboval ročně na provoz, údržbu a opravy 70 milionů korun - dostane 1 milion... a konzerty ho nezachrání... Myslím, že do výzkumu filozofie moc peníze nezasáhnou, protože až na platy filozofů - většinou profesorů na fakultách Karlovy Univerzity - peníze výzkumu pomoci nemohou... Jen jejich myšlenky, které penězi nevzbudí... nebo myslíš, že mozek funguje jako automat? ...Ano, zbrojení a jiné nesmyslné výdaje jsou částečně také důvodem, proč se tolik nepodporuje věda, ale vůbec naše zrezivělá ekonomika už jenom dokáže záplatovat díry a nedokáže se s tímhle vedením sama zrekonstruovat... Bohužel komunisté jí v tomhle také nepomohou... jelikož mezi funkcionáři této rudé strany jsem na volebním lístku našla jen minimum otitulovaných představitelů a ač ne vždy titul představuje inteligenci, dá se všeobecně říci, že absolventi vysokých škol mají předpoklady býti inteligentními a vzdělaními pro řízení a případné vedení... Právní stát není nic špatného... anarchie nikdy nevedla k rozvoji lidstva případně odvrácení válek a nespravedlností... Bohužel mě momentálně nenapadá jediná země, kde by nevládlo právo - pokud pominu totalitní režim, kde bylo vcelku postavené na hlavu... Za jiný názor vězení, případně zákaz navštěvovat vysokou školu - i pro děti... Vedení v podniku nemůže být odvolatelné ze zdola... To prostě je nereálné... Já když si založím například stavební firmu - jsem ekonom a ne stavař - najmu si zedníky, instalatéry, klempíře, elektrikáře atp., no a potřebuji samozřejmě nějaké stavbyvedoucí, kteří by na ně dohlíželi. Budu mít výtečného stavbyvedoucího, ale dělníkům se znelíbí, protože jim nedovolí se flákat a chlastat na stavbě, myslíš, že by ho ti dělníci měli odvolat...? ne - já propustím dělníky... Podnik patří mě a já rozhoduju, kdo pro mě bude pracovat a koho za práci náležitě odměním. Když já jim dávám práci, čekám, že bude provedena bez zbytečného odkladu a precizně... Nedej bože, aby dělníci mohli odvolat mě... Už je ti to jasné? Ve vládě je to samozřejmě jinak... Protože vládu si volíme my!! To znamená, že každý občan starší 21 let může být zvolen do poslanecké sněmovny, pokud bude kandidovat a bude zvolen... můžeš tak i ty za tři roky rozhodovat ve prospěch našeho státu... Ale ono je lepší sedět doma u televize s lahváčem v ruce a nadávat, že nejsou peníze, že vláda stojí za hovno... Ráda bych viděla tyhle borce, co se v hospodách chvástaj, že voni by to udělali jinak, že by to takhle nezkurvili, jak by se předvedli, kdyby jim přistál na stole návrh zákona např. o ústavní výchově... Víš, sami voliči si určují, koho chtějí mít ve vládě... Sami volí své zastupitele... Jenže některým je to jedno a někteří si myslí, že jejich hlas s tím stejně nic neudělá... horší je, že si to myslí 60% lidí. Takže já teď zřejmě nemůžu zasáhnout do zvolení zákona o absolutním zákazu kouření, ale pokud budu chtít, můžu se nechat příští rok svobodně zvolit... a pokud svým voličům mám co nabídnout, zvolí mě... Ačkoli já do politiky jít nechci... na mě jsou tam moc malé peníze :o) to není vtip...

Přeno
09. 04. 2005
Dát tip
"Bohužel komunisté jí v tomhle také nepomohou... jelikož mezi funkcionáři této rudé strany jsem na volebním lístku našla jen minimum otitulovaných představitelů a ač ne vždy titul představuje inteligenci, dá se všeobecně říci, že absolventi vysokých škol mají předpoklady býti inteligentními a vzdělaními pro řízení a případné vedení..." - no nevim, myslim, že na podporu vědy nepotřebuješ titul. "Upřímně, ač jsem pro podporu vzdělávání si myslím, že je hloupost vydávat stejné množství financí na výzkum rakoviny a zkoumání nesmrtelnosti chrousta - z hlediska využitelnosti nepochybně..." - ano, ale je spousta jiných oblastí, kde se zájem trhu a "obecný zájem" nekryje, ba dokonce si třeba i protiřečí. "Myslím, že do výzkumu filozofie moc peníze nezasáhnou, protože až na platy filozofů - většinou profesorů na fakultách Karlovy Univerzity - peníze výzkumu pomoci nemohou..." - ano, ale třeba etnografové myslim peníze potřebujou. Teoretičtí fyzikové taky musej z něčeho žít, stejně tak jako další profese (a ne, čistá teoretická fyzika a la teorie strun skutečně není nijak prakticky využitelná, leda tak v horizontu 100 let, a pochybuju, že by ji nějaká společnost podporovala proto, že za 100 let jí z toho mohou plynout zisky). "Právní stát není nic špatného... anarchie nikdy nevedla k rozvoji lidstva případně odvrácení válek a nespravedlností..." - ano. Možná taky proto, že ještě nebyla ve větší míře aplikována. Leda tak za španělský obč. války, a tam si myslim vedla velmi dobře. "Podnik patří mě a já rozhoduju, kdo pro mě bude pracovat a koho za práci náležitě odměním." - no nevim, mě spíš přijde, že ty seš závislá na práci dělníků, než naopak. (samozřejmě, závislost funguje do jisté míry oběma směry) Jinak, zdá se, že propadáš populárnímu mýtu, že každý se chce flákat a ulejvat, a pokud se tomu nevládne silnou rukou, tak to nemůže fungovat. Chyba lávky. Protože dělníci mají zájem na tom, aby měli co nejvíc, tak by v hypotetickém systému, kde by zisk společnosti neschramstnul imperialistický vykořisťovatel (tj. ty :)), chtěli co nejvíc zvětšit efektivnost práce tak, aby měli co nejvíc prašulí. Na druhou stranu, v tomto systému jim to je skutečně jedno, protože jsou placeni tak jak tak zhruba stejně, a v tomto systému jim tedy je třeba vládnout pevnou rukou. " Ráda bych viděla tyhle borce, co se v hospodách chvástaj, že voni by to udělali jinak, že by to takhle nezkurvili, jak by se předvedli, kdyby jim přistál na stole návrh zákona např. o ústavní výchově... " - jo jo. "Takže já teď zřejmě nemůžu zasáhnout do zvolení zákona o absolutním zákazu kouření, ale pokud budu chtít, můžu se nechat příští rok svobodně zvolit... a pokud svým voličům mám co nabídnout, zvolí mě..." - tvá praktická šance je rovna nule. "Ve vládě je to samozřejmě jinak... Protože vládu si volíme my!! To znamená, že každý občan starší 21 let může být zvolen do poslanecké sněmovny, pokud bude kandidovat a bude zvolen... můžeš tak i ty za tři roky rozhodovat ve prospěch našeho státu... " - no super, a co když mam na práci jiný věci než bejt v PS? Navíc, ta má jaksi omezenou kapacitu. Ne, lepší řešení je lokální samospráva a minimální zásahy státu. Proč by mělo 60 procent občanů vládnout zbývajícím 40?

Kytiii
09. 04. 2005
Dát tip
V podstatě mi někde ani neprotiřečíš, jen otázky a odpovědi překrucuješ... ...komunisti ale nechtějí místní samosprávu, do které by nemohli zasahovat... i já jsem pro posílení autonomit, neboť každá oblast ví, kde ji to nejvíce pálí a žádné plošné vládnutí tomu nemůže pomoci... Nemusíš se nechat volit do PS, stačí do místní samosprávy - tj. zastupitelstva obce, kraje, nebo obvodu... a pokud máš na práci lepší věci, nemůžeš si stěžovat, že nemůžeš přímo rozhodovat - to si protiřečí stejně jako kdybys na dovolený na Krétě litoval, že sis raděj nevybral Skandinávii - sám ses rozhodl... Má šance rovna nule rozhodně není, dokonce si troufám tvrdit, že do samosprávy v naší malý vesnici, kde mám chatu, by mě zvolili docela rádi, poněvadž se všichni chtějí zbavit starý komunistky, která tam zasedá společně s báječným starostou a ostatními propokrokovými členy, ale protože nikdo jiný nechce nést tu zodpovědnost, tak tam zasedá stále a bude zasedat nejspíše až do své smrti :o) Ale to bylo spíš pro pobavení, neboť ona je velmi vtipná osoba, která dokáže pobavit jedinou větou celou vesnici... Třeba když se svým svazem žen chtěla zakázat promenádování po vesnici v plavkách... A vůbec nejsem pro vládu pevné ruky - naopak jsem manažer demokrat... všichni mohou říci svůj názor a pokud by byl dobrý rozhodně bych ho nezavrhla jen proto, že nebyl můj... Ale je všeobecně známo, že pokud člověk dělá na sebe (živnostník, podnikatel), pracuje více, poctivěji a pilněji, než pokud dělá pod někým... však taky můžeme pracovat sami - mít vlastní firmy, dílny nebo podniky... jsme každý svým pánem... Bohužel, kdyby komunisti mohli dělat, co se jim zlíbí, uvalí na nás takové daně, že živnostníkovi by se nevyplatilo být na volné noze a to by byla teprve tragédie... ve všech vyspělých ekonomikách stojí hospodářství právě na drobném podnikání... ... je to ale hrozně složitý a komplexní problém... abych probrala všechny okolnosti, mohla bych na toto téma napsat několikset stránkovou studii a ještě by to bylo málo... strašně moc děkuju za diskuzi...

Přeno
09. 04. 2005
Dát tip
OK. No já taky s dost věcma souhlasim (kupř. autonomita OK), ale to neznamená, že současný stav stačí. Jen k jedný věci - vlastně ke dvoum věcem - se ještě vyjádřim: "Ale je všeobecně známo, že pokud člověk dělá na sebe (živnostník, podnikatel), pracuje více, poctivěji a pilněji, než pokud dělá pod někým..." - přesně tak, přesně tak. Takže - proč nedovolit zaměstnancům (zedníkům, úředníkům, ostatním) totéž, tzn. podílet se na zisku společné práce? Stav, kdy manažer/vedoucí dostává deset- či vícekrát tolik, se nedá označit za reálný podíl na zisku. "Bohužel, kdyby komunisti mohli dělat, co se jim zlíbí, uvalí na nás takové daně, že živnostníkovi by se nevyplatilo být na volné noze a to by byla teprve tragédie..." - no, celkem vzato jsem proti vysokým (nebo vlastně jakýmkoliv) daním, ale zase se takto dají do jisté míry kompenzovat sociální nerovnosti, které stát vytváří.

Kytiii
09. 04. 2005
Dát tip
nerovnosti nevytváří stát ale lidé... za totáče ano - to bylo - buď jsi byl ve straně a měl se dobře, nebo si nebyl ve straně a měl ses špatně jako všichni... a určitě by dobrý manažer měl mít víc než dělník, neboť jeho dobré vedení podniku dává práci spoustě lidí... a pokud nechtějí býti zaměstnáni, pak můžou dělat na sebe a s nikým se o výsledky své práce nedělit... :o)

Kytiii
09. 04. 2005
Dát tip
kurňa a avi

Přeno
08. 04. 2005
Dát tip
"Vůbec nenutím nikoho, aby souhlasil s mým přesvědčením ani do něj nikoho nenutím, ale komunisti patří do oprýskané hrobky a ne za řečnický pult v parlamentu." - oxymorón par excellence. Jinak, řek bych že dost velký procento dnešních mladých komunistů odsuzuje to, co se tu dělo před rokem 89.

Vaud
08. 04. 2005
Dát tip
Jsem moc rád, že na tohle téma píšeš. Je to čtivý a pravdivý, takže si to určo zasluhuje velkej TIP!! A co si o té době myslím - jsem moc rád, že už je to za námi a nechtěl bych si to nikdy zopakovat. Přestěhoval bych se někam jinam, kdyby tady měli zase vládnout komunisti a na Písmák bych psal fejetony ze Švýcarska, Anglie, Kanady nebo Nového Zelandu. A nebo ze Slovenska ... ;-)

Vaud
08. 04. 2005
Dát tip
PS: hledal jsem do přednášky obrázek toho starýho toaletního papíru, o kterým píše Kytiii. Kdybyste o něm náhodou někdo věděl, tak mi prosím pošlet link ;-) Díky!

pozorovatel
08. 04. 2005
Dát tip
Ne, máte pravdu, nenapadlo mě to jako pičovina… ?? my vyhulenci nevolíme vůbec, je to daleko a nevíme, že to existuje díky úvaze vim, co všechno nejsi:)) díky kdyby, že by, aby, a by ale jestli chceš: kdyby nebyla revoluce, tak máme hokejisty pořád doma a ne až teď hihi haha hoho

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru