Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svet v hnedých očiach

17. 05. 2005
0
0
986
Autor
mia

 

Na začiatku...nebol začiatok. To iba človek vymyslel začiatok a koniec, rodenie a smrť, ráno a večer.

Univerzum existoval, existuje a bude existovať aj vtedy, keď nebude ľudí, aby o ňom rozmýšľali, písali, nazývali ho univerzumom. Pre ľudský um je nepochopiteľný a pre ľudský život nepreskúmateľný. Pozostáva z rôznorodých telies, ľudia ich nazvali hviezdami, kométami, družicami, planétami...Ale názvy sú relatívne a irelevantné. Nebeské telesá by aj bez nich jestvovali.

V jednej chvíli, ktorá mohla byť včera alebo pred miliardami rokov alebo ešte ani nebola, vznikla planéta Zem. Ako vznikla nikto určite nevie, ale nejak už vzniknúť musela. A potom vznikol i život na nej. I človek. Živočíchy sa nestarajú o to, z čoho a ako, kedy vznikli. No človek áno.

Jedni sú mienky, že človek vznikol z opice. Možno. Iní tvrdia, že človeka stvoril boh. Ale ktorý boh, keď ich je takmer toľko, koľko aj národov? Tu nastáva problém. Kladie sa otázka: Stvoril boh človeka alebo človek boha? Kresťania veria, že ich boh je jediný, ten pravý. To isté si o svojich božstvách myslia moslimovia, Židia, Hindusi a vôbec všetci, ktorí v dákeho boha veria. A samozrejme, nikto neustúpi! Nuž máme vojnu!

Bolo by omnoho ľahšie, keby si celý svet zvolil jedného jediného boha. Ale ktorého z toľkých? Každý do popredia kladie svojho. Alebo by nám bolo lepšie bez boha? Ak nič iné, bolo by menej vojen a viacej šťastných manželstiev. Predstavte si taký svet bez boha...

Poďme ďalej. Počet obyvateľov na svete rástol, vyvíjali sa kmene, národy, štáty, kultúra, hromadili sa hmotné statky. Vznikla chamtivosť a rozrástla sa do ohromných rozmerov. Zjavila sa závistlosť od materiálnych vecí. Dávno to bolo, keď  človek potreboval iba dve ruky aby prežil. Potreby a žiadosti moderného človeka dávno prekročili hranicu zdravého rozumu. Ľudský rod zaujal každý štvorcový meter zeme a chcel by aj viacej. Planéta Zem sa mu viacej nepáči, príroda je zničená, znečistené sú moria, polia, osady. A ten vesmír je talý lákavý... Ale kto si prvý podmaní Mesiac, Mars-Američan, Rus? Nemožné je dohodnúť sa bez vojny.

A čo človek-jednotlivec? Verí alebo neverí v boha, chamtivý je alebo nie, Američan alebo Rus. Má svoje potreby, záujmy, problémy. Žije pre lepšiu budúcnosť, pre zajtra. Naháňa peniaze, slávu, moc. A keď  to všetko dohoní, je nešťastný. Lebo, áno, šťastie neleží v tych veciach. Ale ako to ľuďom vysvetliť? Ťažko.

Vráťme sa k problémom človeka. Veľký nos, male prsia, malý plat, veľké požiadavky nadriadeného, zlé počasie, špinavé topánky, choré deti...Všetci sme sa rozpoznali, nie? A porovnal vôbec niekto ten svoj problém s oceánom, s hviezdami? Nepatrný je, ale bolí.

V očiach človeka život je ťažký, úkrutný. Načo som vôbec na svete? Neviem. Načo sa vôbec trápim, ak raj nejestvuje, ak boh nejestvuje? Načo? Neviem. Je to nezmyselné. Smrteľní sme a dni a hodiny sú nám sčítané. Ale nie iba nám.

Vznikla Zem-povedzme, že ohromným výbuchom. Tu sme, žijeme, rozmýšľame, trápime sa. V jednej chvíli bum! planéta Zem vybuchne. Aj ona má svoj koniec, ako čo mala začiatok. Všetko zmizne: život, ľudia, príroda, všetky veci, knihy, zápisy, vedomie o tom všetkom. Nebude nás, mňa, môjho pera, tohto textu, mojich myšlienok, iba tma a miliardy telies v nekonečnom univerzume.

A my sa zo dňa na deň bojíme, trápime, rozčuľujeme nad všetkým...Neviem prečo, hádam nám je tak dobre...


...to je momentalne na mna privela filozofie...

filosofie není nikdy dost

mia
17. 05. 2005
Dát tip
Diky!

na písmáku se krade

obluda
17. 05. 2005
Dát tip
fuuj.. si pridem od filozofie odychnut a tu na mna ciha totok. ten zaciatok je ako Kant a koniec ako Schopenhauer.. ale asi sa mi to zase myli...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru