Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

POZDRAV LÉTA - 21. 6. 2003

07. 06. 2005
14
0
7827
Autor
vesuvanka

POZDRAV LÉTA - 21. 6. 2003

Přestože dnešní výlet připadl na první letní den, nebylo tak velké horko jako ve dnech předchozích. počasí velmi příjemné, sluníčko svítilo a svěží vítr rozháněl mraky po obloze, které byly jednou volně rozházené po blankytném poli a pak zas uspořádané do řad podle velikostí od největších po ty nejmenší v dálce.

Vydali jsme se z vesničky Dřevce na okružní cestu podél Hradišťan (druhé nejvyšší místo v Českém středohoří - 752 m nad mořem), která místy sledovala červenou značku a vedla většinou lesem a tu a tam loukami.

Podle květeny, s níž jsme se setkávali, jsme zjišťovali, že louky mají už srpnový charakter, jako by léto vrcholilo anebo se dokonce chýlilo ke konci... Podél cesty rostly vysoké bíle kvetoucí okoličnaté rostliny (ty se moc špatně určují). Kvetly různé druhy modrofialových vikví, žluté jestřábníky, světle fialový chrastavec, zvonek broskvolistý i kopřivolistý, kakost luční i krvavý, pcháč šedý a další bodláky, z nichž některé luž dokonce odkvétaly.

Cestou nás doprovázeli drobní motýlci, babočka síťkovaná, hnědásci, ostruháčci. Z říše motýlů nás potkalo ještě velmi milé překvapení. Asi kolem druhé hodiny odpolední jsme se usadili na březových kládách, abychom si odpočinuli. Naslouchali jsme šumění lesa a zpěvu ptáků, dívali se do sytě zelených korun stromů. Po chvíli kolem nás rychle prolétl velký tmavý motýl s bílými pruhy a skvrnami. Kromě tmavě hnědé a bílé barvy byl patrný i modrofialový lesk. Zbystřili jsme pozornost a čekali téměř se zatajeným dechem. Motýl se vrátil a k naší veliké radosti začal kolem nás kroužit, doslova "opisoval magické kruhy". Nakonec si sedl na jeden batúžek a rozevřel křídla, takže jsme měli možnost si ho dobře prohlédnout a sledovat jak dlouhým žlutavým sosáčkem čile rejdí po látce. Modrofialový lesk jednoho křídla nás fascinoval a napověděl, že se jedná o batolce duhového, v současné době poměrně vzácného. Nazvali jsme ho "druhou perlou Českého středohoří" (prvn perlou jsou otakárci). Chtěli jsme pokračovat v cestě, ale motýlovi se zřejmě na batůžku zalíbilo natolik, že neuletěl, když náš nejmladší poutník Kuba batůžek zvedl. Kuba dal před motýla ruku - a ten docela ochotně na ruku přelezl.... Takže batolec chvilku putoval s námi. Po chvíli vzlétl a vracel se k místu, kde jsme seděli. Byl to pro nás jedinečný zážitek.

V trávě u cesty na nás čekal skvost z říše rostlinné - osamělá kvetoucí lilie zlatohlávek. Na okraji lesa byla cesta lemována svlačcem rolním s jemně narůžovělými pohárky květů a žlutě kvetoucí vrbinou penízkovou. Ocitli jsme se na pasece, odkud byl zajímavý a působivý pohled do krajiny. Před námi se tyčila Lipská hora, na dohled bylo dokonce i vzdálené Sedlo.

Po chvíli chůze se před námi rozevřela krajina v plné kráse. Byla mimořádně dobrá viditelnost, spatřili jsme kromě středohorských kopců i Ronov, Vlhošť, Dokskou pahorkatinu, rozeznali jsme Bezděz a dokonce i Ještěd. Delší dobu jsme se kochali pohledem na krajinu, kde se odehrávala dramata světel a stínů podle toho jak se mraky pohybovaly. Jejich stíny padaly na jednotlivé kopce a zvedaly se jako opona, nejvíce to bylo patrné na Lovoši. Chvílemi byl celý tmavý a jak na něj znovu postupně dopadaly sluneční paprsky, zesvětlel a jeho jižní strana byla jako ze sametu. Další mrak zastínil Lovoš v nižší partii a sluníčko ozářilo jeho vrchol. V tom okamžiku při troše fantazie jsme si mohli představit horu se sněhovou čepicí někde v Andách.... Cestou z Dřevců se vyhouplo na jihozápadní straně lounské Středohoří, tentokrát na nás dýchla romantika jihu Itálie.

Loučíme se na nádraží v Lovosicích a vlak mě unáší do roviny. Plná krásných dojmů dokonce z okna mávám středohorským kopečkům i osamělému Řípu a těším se na další putování touto líbeznou krajinou.






Craerassy
20. 06. 2005
Dát tip
píšeš velmi sugestivně, ves...jakoby mě pohladila motýlí křídla po dlani...:-) *

vesuvanka
20. 06. 2005
Dát tip
Craerassy on to byl opravdu nádherný zážitek... tajil se nám dech, když ten motýl nás obletoval v kruzích a nakonec se nechal nést na ruce.... díky za návštěvu, milá, hřejivá slova i tip

**** jsi krasne (i v proze) poeticka

vesuvanka
18. 06. 2005
Dát tip
mladý_werther - díky za návštěvu, milá slovíčka i tip

celer
10. 06. 2005
Dát tip
o la lá....já putuji, až za kraje, kde ledascos vlivným mým drahocenným, chudokrevným, skvěje se na tváři v úsvěv..(hluboký).. o la lá, když dávně zamřelá ovečka mrnkou svět k životu probudila, a lásky, a city, a všechny ty "klishee" pravdy, znova a znova vylezly, a zrovinka tehdá, jsem nemohl a byl jsem pryč.. tam někde na Řípu... a slunce mi stejně vzpomínku vtisklo na hřbet..:)¨ přesto však šťastným a rozverným dítkem, stal se můj příběh, příběh polopravd a náhod..

celer
10. 06. 2005
Dát tip
o la lá....já putuji, až za kraje, kde ledascos vlivným mým drahocenným, chudokrevným, skvěje se na tváři v úsvěv..(hluboký).. o la lá, když dávně zamřelá ovečka mrnkou svět k životu probudila, a lásky, a city, a všechny ty "klishee" pravdy, znova a znova vylezly, a zrovinka tehdá, jsem nemohl a byl jsem pryč.. tam někde na Řípu... a slunce mi stejně vzpomínku vtisklo na hřbet..:)¨ přesto však šťastným a rozverným dítkem, stal se můj příběh, příběh polopravd a náhod..

celer
10. 06. 2005
Dát tip
o la lá....já putuji, až za kraje, kde ledascos vlivným mým drahocenným, chudokrevným, skvěje se na tváři v úsvěv..(hluboký).. o la lá, když dávně zamřelá ovečka mrnkou svět k životu probudila, a lásky, a city, a všechny ty "klishee" pravdy, znova a znova vylezly, a zrovinka tehdá, jsem nemohl a byl jsem pryč.. tam někde na Řípu... a slunce mi stejně vzpomínku vtisklo na hřbet..:)¨ přesto však šťastným a rozverným dítkem, stal se můj příběh, příběh polopravd a náhod..

celer
10. 06. 2005
Dát tip
o la lá....já putuji, až za kraje, kde ledascos vlivným mým drahocenným, chudokrevným, skvěje se na tváři v úsvěv..(hluboký).. o la lá, když dávně zamřelá ovečka mrnkou svět k životu probudila, a lásky, a city, a všechny ty "klishee" pravdy, znova a znova vylezly, a zrovinka tehdá, jsem nemohl a byl jsem pryč.. tam někde na Řípu... a slunce mi stejně vzpomínku vtisklo na hřbet..:)¨ přesto však šťastným a rozverným dítkem, stal se můj příběh, příběh polopravd a náhod..

celer
10. 06. 2005
Dát tip
..hergot, omlouváms se vám mnoho.. Mně to totiž nějak(z neznámých důvodů) přeskákalo tolikrát kolikrát sami vydíte..pardóón...

vesuvanka
10. 06. 2005
Dát tip
o la lá..... díky, to je hezké.... tam někde na Řípu :-))) Mně se podařilo jednou kritiku odeslat desetkrát... napřed se to nešlo, tak jsem klikla desetkrát po sobě....

vesuvanka
08. 06. 2005
Dát tip
Vaud - díky za návštěvu, milá slova i tip :-)))

synáček
08. 06. 2005
Dát tip
Moc rád s Tebou, Janinko, na tyhle procházky chodím... T****

vesuvanka
08. 06. 2005
Dát tip
synáček Petře, Tvůj doprovod mě vždy potěší, díky i za nádherný obrázek (patrně Milá, ale nejsem si stoprocentně jistá) a za tip

synáček
08. 06. 2005
Dát tip
Měl by to být Ronov...

vesuvanka
08. 06. 2005
Dát tip
Petře, díky za upřesnění....

DRAHT
07. 06. 2005
Dát tip
Moc krásné putování. Už teď se těším na další. TIP

andromeda
07. 06. 2005
Dát tip
zaujalo mě setkání s duhovým motýlkem, že neuletěl... krásné putování a TIP

andromeda
07. 06. 2005
Dát tip
batolec duhový

vesuvanka
07. 06. 2005
Dát tip
Jéé, tolik radosti po ránu, to je od Vás moc milé, děkuji za milé zastavení i tipy :-)))) DRAHT - díky, Tvůj zájem mě moc těší :-))) andromeda děkuji moc za krásný obrázek - batolec tam má zrovna vytažený sosáček :-))) dream - děkuji za krásný a inspirativní obrázek květu lilie zlatohlávka :-))) Snoopík - díky moc za milý obrázek "všeobjímajícího Lovoše" :-))) to je záběr z vrchu Boreč....škoda, že takový kopec nemáme u Prahy

Zuzulinka
07. 06. 2005
Dát tip
krásně píšeš vesuvanko, vždycky putuji s Tebou.....*

vesuvanka
07. 06. 2005
Dát tip
Zuzulínka - to je nádherný motýl - moc jsi mě potěšila obrázkem a milými slovy, díky... i za tip

Zbora
07. 06. 2005
Dát tip
Já chci takýý...no, už aby byl zas víkend.

Jazena
07. 06. 2005
Dát tip
Hezké povídání, určitě to byl krásný výlet. A doplněný obrázky andromedy, dreama, snoopika i zuzulinky - díky. To je také moje hobby. TIP

Sarrah
07. 06. 2005
Dát tip
Sarrah
07. 06. 2005
Dát tip
***

vesuvanka
07. 06. 2005
Dát tip
Zbora - díky za milou návštěvu, týden uteče jako voda.... :-))) Jazena - díky za milé zastavení i tip, mám z obrázků velikou radost Sarrah - díky za milé zastavení, krásný obrázek pcháče šedého i tip

Evička
07. 06. 2005
Dát tip
je to krásná krajina, fascinující kopce rostoucí přímo z roviny ... nemůžu se nabažit pohledu na ně ... moc hezky napsané, tip

Markel
07. 06. 2005
Dát tip
Opět jsem tam byla s Tebou, díky - T

Nicollette
07. 06. 2005
Dát tip
vesuvanko, potkala sem ve vlaku jednu postarší paní, v pumpkách, tlustých brýlích, která vandrovala po celý republice, né li ipo cizině. Vytáhla sešit, kde měla pohledy a razítka z měst, kde byla a ukazovala to tam jedněm Američanům z Minessoty..... přísahám že bych si byla bývala myslela, žes to ty, kdyby ta paní nebyla tak poťouchlá :o)

vesuvanka
07. 06. 2005
Dát tip
Evička jsem ráda, že se Ti líbí nejen dílko, ale i naše kopečky, díky za milé zastavení i tip Markel - díky za milý doprovod, který vždy potěší i za tip Nicollette tak to jsem určitě nebyla já, ale svého času jsem s oblibou ve vlaku kreslila... díky za milé zastavení :-)))

Vaud
07. 06. 2005
Dát tip
moc hezky malebné putování ;-) *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru