Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ľudská dôstojnosť

19. 06. 2005
6
1
6529
Autor
zvedavec

Ľudská dôstojnosť

 

tak kacírsky ma napadlo:

možno moja hodnota netkvie v tom, ako ma vnímajú iní, ale v tom, ako dokážem vnímať ja iných

 

 

 

Akú hodnotu má človek?

Akú hodnotu má ten, ktorý je úspešný a akú ten, ktorý nezvládol svoj život?

 

Napríklad taký bezdomovec.

 

Stojí  pred supermarketom, drží v rukách časopis pre neho vydávaný a vo chvíli, keď prichádzam k autu, aby som nakúpený tovar vyložila, prichádza ku mne a ponúka, tajne dúfajúc, že mu dám omnoho viac, ako mu patrí. Páchne z neho alkohol, je špinavý, otrhaný. Ak patrí k tým silnejším, tak ma zvyčajne vydiera svojou prítomnosťou a neodíde, kým mu niečo nedám. Ten, ktorý sa zdá životom  dobitý viac, je apatický – a  odbrží zvyčajne menej. Alebo nič. Aj tu sa presadia „široké lakte“.

 

...akú má hodnotu tento človek?

 

Reagujem podobne ako väčšina ľudí.

Ľudia odvracajú svoj pohľad...Chcú hľadieť na niečo krásne.

 

Stret s týmto problémom vykoľají ich.

 

Možno  takého človeka odsúdia - veď iste si za všetko môže sám...Možno sa v nich ozve hnev. A ospravedlnia sami seba, ak nedajú nič.

 

Alebo vyberú peniaze a podriadia sa nátlaku pýtajúceho.

Ľutujúc podľa nich poľutovaniahodného, a bez súcitu, lebo necítia sa byť na strane tohto človeka, ktorý stratil v ich očiach ľudskú dôstojnosť.

 

A má ju? 

 

Mne ľudia veľakrát pomohli. Nie peniazmi.

 

Nebola som bezdomovcom. Ale v istých situáciách som bola na ceste k bezdomovectvu. Viem, že prísť o majetok a dostať sa dole nie je až tak nemysliteľné. Lenže ja som vtedy počula z niekoľkých úst slová, ktorá ma pozdvihli: „Som rada, že si!“.

 

A niekoľkí ma vtedy vnímali zas inak.

 

Mňa dnes ľudia stretávajú radi. Veľmi sa teším, keď sa o tom  veľakrát aj z ich úst dozvedám.

Aj dnes mi to dodáva silu.

Dodáva mi to hodnotu.

V očiach mojich, ale i v očiach ľudí, ktorí ma stretajú.

Je mi dobre, lebo ma ľudia majú radi, lebo vnímajú moju ľudskú dôstojnosť.

 

Keby to bolo bývalo inak? Ktovie kam by som sa dostala. Možno by som stála pred hypermarketom. A možno by som tu už nebola. Možno áno, ale ktovie? 

 


1 názor

guy
19. 06. 2005
Dát tip
moc pěkně podaná úvaha ...

WhiteShadow
19. 06. 2005
Dát tip
Dobrá práce....Líbí ..Zajímavá myšlenka

Nicollette
19. 06. 2005
Dát tip
přeju ti, aby ti jí nikdo nikdy nepošlapal.... je to horší jak být bez majetku jak vlastně bylo řečeno.... seš fajn zvedavec

obluda
19. 06. 2005
Dát tip
preco by nemal dostojnost? mozno vacsiu ako nejaka spina doktor prav, ktory sa hore dostal cez mrtvoli a bez chrbtovej kosti... a vobec sa mi nepaci ani zamyslat sa nad tym kto ma aku dostosjnost podla vertikalnej stratifikacie mozno som to nepostrehol, ale asi si zabudla spomenut aj tretiu skupinu ludi, ktory ten casopis s uprimnym sucitom kupia... ...neviem... si zacala s tymi bezdomovcami a nedokoncila.. .. a zaver mi vyznel tak - aspon ze mne je dobre...

zvedavec
19. 06. 2005
Dát tip
Obluda - možno sa neviem zrozumiteľne vyjadriť - :) ale neostáva mi nič iné, len s Tebou súhlasiť . "a vobec sa mi nepaci ani zamyslat sa nad tym kto ma aku dostosjnost podla vertikalnej stratifikacie" no veď ani mne. Myslím si, že každý má svoju hodnotu, či je alebo nie je na výslní, či je problematický, alebo nie. A tiež si myslím, že to, či na výslní je, alebo nie je, záleží AJ od toho, nakoľko ho ostatní vnímajú ako cenného. Môj záver mal byť o tom, že to tak celkom nie je moja zásluha, nakoľko som inými ľuďmi cenená a že i keď je mi momentálne fajn, je to zhoda okolností - presne tak, ako u iných ľudí. Nie moja, nie ich zásluha. že som sa nedotkla súcitne kupujúcich - skús napísať, o čom chceš Ty a dotkni sa čoho chceš Ty - nechcela som hodnotiť ani tých ostatných, písala som, o čom som písala a písala som, ako som vedela :)

beda
19. 06. 2005
Dát tip
:)*

obluda
19. 06. 2005
Dát tip
ta dobre potom :) len to vyznelo trochu inak... akoby si patrila k tym, ktori ho odsudia, ospravedlnia sami seba, alebo zaplatia podriadiac sa natlaku... ked nie, tak to je len dobre :)) ale celkovo uvaha mi pride taka nejednoznacna... ale ja nic.. vela zdaru pri dalsom uvazovani :)

zvedavec
19. 06. 2005
Dát tip
Obluda: aspoň sme si pokecali, keď je nejednoznačná

vesuvanka
19. 06. 2005
Dát tip
zajímavá a pěkná úvaha.... nedávno jsem k jednomu dílku, týkajícímu se bezdomovce, psala kritiku a zmiňovala se o tom, že takového člověka kromě pádu finančního čeká možná ještě horší pád - psychický, kdy je opuštěn partnerem, rodinou.... záleží hodně na tom, jak se k takovému člověku postaví rodina a blízké okolí..... TIP

obluda
19. 06. 2005
Dát tip
no jasne :)) nejednoznacnost zblizuje ludi :)) a ked mame blizkych ludi, je mensia sanca, ze skoncime na ulici...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru