Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Poe - Havran

05. 07. 2005
1
0
3639
Autor
frou_frou

 

 

 Věděli jste, že E. A. Poe si svým rozborem Havrana dělal ze čtenářů a kritiků srandu?

 


Nicollette
12. 07. 2005
Dát tip
četla sem.... četla sem ten rozbor.... už si moc nepamatuju, na kolik si ze mě chtěl vystřelit, ale.... rozbory radši nečíst...

MeTB
11. 07. 2005
Dát tip
Měl to být papoušek, ne havran, to mi přijde srandovní.

Solitary
11. 07. 2005
Dát tip
MeTB: papoušek? že by ten byl taková prča? No, záleží na tom, jak si to vyložíš.. frou_frou: to nebyla narážka na tipy a tak podobně. Spíš na to, že když použiješ nějaký systém, návod, Tvá báseň bude mít zrovna takový super úspěch, jako by Tě "políbila Múza". Každý Tvůj hlod si lidi budou snažit různě vykládat, pochopit a dávat smysl něčemu, co původně žádný smysl vůbec nemělo - možná kvůli tomu se Poe válel pod stolem... ale co já vím... vlastně koukám, něco podobnýho psala Eryn..

Eryn
10. 07. 2005
Dát tip
Nedělal. Poe pouze poukázal na to, že lidé v jeho básních hledají to, co tam i není. Ale je to pochopitelné. Když autor napíše dílo, které jiní chápou jinak, chce se jednoznačně pomstít a Poe byl v tomto směru velice plodný.

Solitary
10. 07. 2005
Dát tip
Víte v něčem mi to připomíná Klipeta a jeho návod k co nejvíce tipům.. Poe myslím chtěl poukázat na to, že se jeho díla berou až příliž vážně - a jestli si z toho dělal srandu je jeho věc.. Kdoví, v jakém stavu mysli se mají básně psát :o)

frou_frou
10. 07. 2005
Dát tip
proč myslíš, že mi jde o tipy? :-)

drfaust
08. 07. 2005
Dát tip
a kde prosím tě něco takového tvrdil?

frou_frou
08. 07. 2005
Dát tip
fauste, že zrovna ty o tom nevíš..to mě malinko překvapuje..nejsem momentálně doma, tak ti nemohu poslat přesnej odkaz - mám tu knihu doma, je to rozhovor dvou básníků o poesii a je tam o tom zmínka

drfaust
08. 07. 2005
Dát tip
rád bych si to přečetl... protože takovej Jan Zábrana o tom neříká ani slovo... ale rád bych odkaz přesně na místo, kde to Poe říká... Poe totiž mnohokrát sám vysvětloval, proč to napsal... a důvody měl zcela jiné. Důvodem bylo, aby přesvědčil kritiky a čtenáře, že básnická tvorba je prostě normální tvůrčí akt... protože v těch dobách byla stále nazírána jako něco posvátného...

REDH0T
08. 07. 2005
Dát tip
Poe nebyl je jen medvídek Pú

pozorovatel
08. 07. 2005
Dát tip
chtěl bych být medvídek

frou_frou
08. 07. 2005
Dát tip
fauste - asi měl velikej smysl pro humor..poe.. :-))))

pozorovatel
07. 07. 2005
Dát tip
Poa mám rád ale jako prózistu Havrana jsem nedočet´, je to nuda

drfaust
07. 07. 2005
Dát tip
srandu si nedělal, ale chtěl ukázat, že psát poezii není žádný stav posvátného šílenství... říkat, že jeho O filozofii básnické skladby je blábol.

drfaust
07. 07. 2005
Dát tip
samozřejmě říkat, že si tím dělal srandu... je blábol.

frou_frou
07. 07. 2005
Dát tip
fauste: och..víš, ale když to přiznal..tak co mám říkat?

báseň jako taková je krásná a jestli si pak z lidí dělal srandu a tobje je teť přez sto let a pamatuješ si to a si si tím jistý - procz ne. Ale já to neřešim, kdoi chce a má Poea rád rád si přečte havrna a nebude studovat jesli si z n+ěěho autor dělal srandu - pa - můj názzor

Solitary
06. 07. 2005
Dát tip
Rozbor básně Havran Vznik skladby vysvětluje v díle Filozofie básnické skladby. Poe při psaní postupoval přesně krůček po krůčku . 1) Původně chtěl napsat báseň o 100 verších, ale nakonec vzniklo 108 veršů. 2) Rozjímá o krásnu ( kráse, pravdě, vášni,…) 3) Objevuje se tón smutku – krása pokaždé dojímá k slzám 4) Použil refrén (= vracející se verš) – refrén je krátkého rázu, lyrický a působivost je dána jednotvárností – vybral slovo „nevermore“ (= „nikdy víc“) 5) Hledal záminku pro ustavičné opakování slova „nevermore“, ale nejdříve mu nedošlo, že není možné, aby to stále opakoval člověk, a tak tím nejprve pověřil zvíře - papouška a teprve krátce nato ho vyměnil za havrana, který více odpovídal zamyšlenému tónu básně. Hledal nejsmutnější námět. Zvolil si smrt a tu spojil s krásnem. Začal popisovat smrt krásné ženy. 6) Musel sloučit dvě myšlenky. Závěr: Milenec zasypává havrana svými dotazy. Milencova první otázka je všední, ale postupně se stupňují. Havran stále odpovídá „nevermore“. 7) Celá skladba se stupňuje a celkově se uspořádává. 8) Poe zvolil tzv. trochej (střídání přízvučné a nepřízvučné slabiky) a střídá délku veršů 9) Zvolil i zvláštní místo děje – rozhodl se ho umístit do milencova pokoje, kde často s ním jeho milá pobývala. Havran za ním přilétl do pokoje a snažil se na sebe milence upozornit klepáním svých křídel na okenici. 10) Děj se odehrává v noci - (bouřka x v pokoji klid) 11) Rozuzlení – Milenec se ptá na poslední otázku – zda se setká se svou milou, ale havran mu opět odpovídá: „Už nikdy víc“. 12) Závěr: Milenec se trýzní a havran se stává symbolem zla a sebetrýzně. A v čem je teda ta sranda?

frou_frou
06. 07. 2005
Dát tip
celé si to vymyslel!!!

So_what
06. 07. 2005
Dát tip
Pou neexistoval! 8¨-)))

chaImin
06. 07. 2005
Dát tip
nepoznáte vránu od havrana? nebo náhodou "kachny, kachny, kachny, kachny".. 8^)

Albireo
06. 07. 2005
Dát tip
Ten rozbor jsem četl a hned jsem si říkal, že to snad nemůže myslet vážně.

frou_frou
05. 07. 2005
Dát tip
já to donedávna taky nevěděl

frou_frou
05. 07. 2005
Dát tip
mně to tedy taky vždycky připadalo jako legrace, ale nenapadlo mě, že to tak i myslel! :-)

frou_frou
05. 07. 2005
Dát tip
přečti si raději ty jeho pohnutky, to je větší bžunda :-)

frou_frou
05. 07. 2005
Dát tip
někde v knihkupectví

Empty
05. 07. 2005
Dát tip
Já sem ani nevěděl, že Poe dělal rozbor Havrana:-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru