Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

V SRDCI ČESKÉHO STŘEDOHOŘÍ

08. 07. 2005
13
0
7778
Autor
vesuvanka

Čím více České středohoří poznávám, tím více je miluji....

V SRDCI ČESKÉHO STŘEDOHOŘÍ

Zvu Tě k výstupu na kopec, který má krásné a příhodné jméno "Oltářík" anebo "Děkovka". Můžeš si vybrat. Romantické místo. Na vrcholu kopce, přímo na čedičové skále je zřícenina hradu, postaveného snad ve 13. století. Dílo člověka se tu snoubí s dílem přírody. Obě se tu vzájemně doplňují a svědčí o dávném a harmonickém soužití člověka s přírodou.

Oltářík bychom mohli nazvat srdcem Českého Středohoří. Z vrcholu (asi 500 m nad mořem) je nezapomenutelný a okouzlující pohled do krajiny. Jednotlivé vrchy tu vidíš úplně jinak než z Milešovky, z níž shlížíš na všechny ty homole a homoličky z výšky, zatímco z Olltáříku se Ti nabízí zcela jiný pohled. Vrcholky některých hor jsou výše než Ty stojíš, takže je vidíš v jejich mohutnosti, jak náhle se zvedají z roviny. Upoutá Tě Solanská hora, Lipská hora, Milešovský, Kloc, královna Milešovka, Kletečná a další. Zaujmou Tě téměř bezlesé kopce Ranského středohoří.

Zdá se, že jména Oltářík nebo Děkovka nejsou vůbec náhodná. Je to vskutku jeden z oltářů velebného chrámu Matky Země, kde se člověk skláněl s pokorou a úctou k neopakovatelné kráse středohorské krajiny a děkoval Bohu za její úrodnou půdu.

I dnes vystupují poutníci na Děkovku, aby poděkovali a vyznali lásku Českému středohoří. Jsou odměněni nejen pohledem na krajinu homolí něžně zelených, ale mají možnost spatřit zajímavosti z říše nerostné, rostlinné i živočišné. Z horkého dne se potěšíš pohledem na létající barevné skvosty - tolik druhů motýlů snad v jiném kraji nenajdeš.

Bohužel, ne všem lidem v současnosti jsou středohorské kopce posvátné. Setkáš se tu s dílem člověka, které svědčí o jeho trochu jiném vztahu ke krajině.... Pohled na torzo Vršetína Ti vžene téměř slzy do očí. Vršetín už nemá svých 470 m nad mořem a nemá ani zdaleka svůj původní tvar. kdysi byl takovou malou Milešovkou. Bezohledná těžba kamene poznamenala navždy tento kopec, který se pomalu, ale jistě ztrácí. Jeho torzo tiše žaluje a varuje.

I v dřívějších dobách člověk těžil kámen, ale jen tolik, kolik spotřeboval. Zakládal jen malé lomy, které nezraňovaly krajinu. Dokázal je včas opustit a najít jiné místo. Malá rána částečně zarostla a obnažená skála vypovídala cosi o dávné minulosti Země.

Dnešní člověk je netrpělivý, chce rychle zbohatnout a je mu úplně jedno jakým způsobem. Ber kde ber, a tak se rozhodne těžit kámen za účelem prodeje ve velkém bez ohledu na ráz krajiny, Zakládá nové velké lomy a je schopen bez výčitek svědomí postupně odtěžit další kopce. Rypadla se lačně zakusují do Deblíku a Trabice na pravém břehu Labe. A ještě je tu obrovský lom nad Litochovicemi. To jsou rány, které se již nikdy nezhojí.

Člověče, smiluj se nad krajinou, která byla kulturní, vzkvétala. Svědčí o tom dnes již zarostlé sady a opuštěné a schátralé kostely a zámky. Krajina, která byla i krajinou básníků, malířů a hudebníků, je proti Tobě, člověče, zcela bezbranná. Každý kopec je tu svéráznou, živou bytostí, která pláče, když je zraňována. Prohlédni si na slunci odlomený kámen - tu a tam se na něm zatřpytí droboučké krystalky, připomínající slzy.

Malíř Emil Filla považoval České středohoří za "kolébku naší budoucí kultury". Aby se toto jeho poselství splnilo a budoucí umělci a filosofové měli ještě kam chodit pro inspiraci, o to se musíš, člověče, postarat a zasloužit i Ty. Nedopouštěj zkázu této krajiny. O to Tě prosí srdce Českého středohoří.


16. 5. 2000
Print
03. 09. 2005
Dát tip
*!

vesuvanka
03. 09. 2005
Dát tip
Print - děkuji za návštěvu i tip

synáček
14. 08. 2005
Dát tip
Cítím stejný smutek jako Ty, Janinko... T****

vesuvanka
14. 08. 2005
Dát tip
synáček Petře, děkuji za milé zastavení, souznění i tip... když se tyto stroje objeví na kopci (v poslední době se často těží od vrcholu), pláče kámen i člověk...

KayTee
11. 07. 2005
Dát tip
*

vesuvanka
11. 07. 2005
Dát tip
KayTee - děkuji moc....

vesuvanka
10. 07. 2005
Dát tip
Anien potěšila jsi mě milou kritikou, díky moc..... jedinci nezmohou nic, bohužel, ale Přátelům přírody v Ústí nad Labem se podařilo společnými silami odvrátit hrozbu zahájení těžby na vrchu Strážiště a na Rovný....

vesuvanka
09. 07. 2005
Dát tip
Snoopík díky za milé zastavení, tip, zájem a nádhernou fotografii - udělala jsi mi obrovskou radost....poznávám to na Děkovce - pohled na Košťálov a protáhlou Jezerku, ale nejen to. Moje fantazie je tak bujná, že v té zřícenině vidím sochu LVA.. stojí a dívá se někam k severozápadu (možná na Milešovku), má krásnou hřívu :-))) posílám ještě avi

Máš pravdu, Vesu, vypadá to trochu jako lev :o) Vložím ho do diskuse, hm?

hanys
09. 07. 2005
Dát tip
Moc povedené.Máš citík i můj tipík.Lidé by si měli uvědomit,co na přírodě páchají.Ale ona nám to stejně jednou vytmaví...za všecko...

vesuvanka
09. 07. 2005
Dát tip
Čokoládová - díky, to je skvělé :-))) hanys děkuji za milé zastavení, slova i tip.... kéž by se lidi ještě včas vzpamatovali, aby k tomu nedošlo....

Trini
09. 07. 2005
Dát tip
děkuji vesuvanko! je to už hodně dávno co jsem se prošla po horách, ale teď jsem jeden výlet prožila díky Tobě. A co se bezohlednosti lidí týče, ta je bezbřehá a ti co by se měli zamyslet se nikdy nezamýšlí a nikdy nečtou, jen hrabou a dolují :-(( za obrázek, za procházku posílám ti -t-

vesuvanka
09. 07. 2005
Dát tip
Trini těší mě, že Ti dílko udělalo radost - děkuji za milé zastavení i tip Bohužel, ti kteří rozhodují o osudu krajiny, jsou k ní lhostejní....

REDH0T
08. 07. 2005
Dát tip
Toto mám rád, jezdím po republice, v autě mám knížku o smírčích kamenech a když mám čas - hledám... miluji tato zastavení

vesuvanka
08. 07. 2005
Dát tip
REDHOT díky za návštěvu a milá slova... smírčí kameny, něco jsem o nich už někde slyšela

REDH0T
08. 07. 2005
Dát tip
to byla středověká součást trestního řízení... Pachatel hrůzného činu musel na místě vystavět na paměť a za odpuštění kámen. Samozřejmě vedle dalšího trestu. U nás se jich dochovalo kolem dvou tisíc, ale jsou v nich i kamenné kříže...

Nádherně napsané, ostatně jako vždy. I s krásným obrázkem :o) TIP

vesuvanka
08. 07. 2005
Dát tip
REDHOT - díky za informaci, to je zajímavé...

vesuvanka
08. 07. 2005
Dát tip
Čokoládová - děkuji za návštěvu, hřejivá slovíčka i tip :-)))

Zuzulinka
08. 07. 2005
Dát tip
Moc krásné....máš pravdu, člověk se nikdy nepokloní nad tím, co je mocnější než on sám a to příroda je, raději jí rozdrtí a zašlápne, než by tiše sklonil hlavu a vzdal jí úctu, která ji právem náleží.. Někdy je mi z toho smutno...***

DRAHT
08. 07. 2005
Dát tip
Opakování je prý matkou moudrosti. A já se teď musím opakovat. Moc krásně popsané. Atmosféra na mě dýchá přímo z monitoru. Děkuji. Posílám TIP s přáním slunce v duši.

vesuvanka
08. 07. 2005
Dát tip
Zuzulínka - děkuji za návštěvu, krásnou odezvu, která mě potěšila i za tip. I mně je smutno nad tím, co bylo zcela nenávratně zničeno... DRAHT mám velikou radost, že Tě dílko zaujalo, děkuji za návštěvu, hřejivá slova i za tip. I Tobě slunce v duši

vesuvanka
08. 07. 2005
Dát tip
sapro - i já děkuji za zastavení, milou kritiku i tip

Eg_Ar_11
08. 07. 2005
Dát tip
vážně mi z toho vejšlapu bolej nožičky, ale duše vyluftována jest *

andromeda
08. 07. 2005
Dát tip
musí tam být nádherne, jeden den by k výletu nestacil... Janicko, kde beres vsechny ty zajímavé informace? tip - príjemné poctení

Craerassy
08. 07. 2005
Dát tip
z tvých slov je cítit láska, dáváš víc, než si myslíš, ves...:-) *

vesuvanka
08. 07. 2005
Dát tip
Eg_Ar_11 díky moc... i za tip, šlapat se to dá, ale ta radost, když člověk dosáhne vrcholu :-))) andromeda díky moc... potěšila jsi mě milými slovy a dík i za tip, máš pravdu, jeden den je málo. Informace jsem získávala postupně z různých zdrojů - z fotografických publikací o Českém středohoří, od Poutníků Českého středohoří, s nimiž chodím na výlety a od Přátel přírody v Ústí nad Labem, z regionálních novin, z pamětní síně Emila Filly v Peruci, která byla pro mě velikým překvapením Craerassy díky za milá a hřejivá slovíčka, která vždy potěší , i za tip :-)))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru