Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ZA DUBEM PÝŘITÝM...

27. 07. 2005
15
2
8726
Autor
vesuvanka

Přírodovědná výprava 26. 7. 2005...

ZA DUBEM PÝŘITÝM

Tento teplomilný dub, menšího vzrůstu, často i keř s charakteristickými plstnatými větévkami roste takéi v oblasti Českého středohoří, a to na stráni poblíž Dobrčic na Mostecku (mezi Mostem a Louny). Právě sem jsme nasměrovali náš výlet.

Z vlaku jsem pozorovala nejen květenu - rozkvetly již vratiče a mydlice lékařská, ale i oblačnost, která byla velmi zajímavá a proměnlivá. Obraz všech možných barev i tvarů se měnil během několika minut. Bílé kumuly volně rozházené, ale i seřazené do řádek, trochu níž kumuly světle i tmavě šedé, roztrhané, naopak hodně vysoko byly drobné beránky a řasy. Sluníčko svítilo, ale občas se schovávalo za mraky. Krajina se zrajícím obilím měnila svoji tvář.

Středohoří propadlo teď kouzlu okru a zlata polí, jejichž rovné i mírně zvlněné plochy jsou jakýmsi protipólem dramaticky se zvedajících zalesněných i nezalesněných kopců. Na několika místech nás zaujmou zcela nenápadné oblé vršíčky přímo v polích, které ve zralém obilí vyniknou odlišnou zelenavou barvou.

Jsme v Dobrčicích a vydáváme se k našemu místu. Podél cesty kvete narůžověle mydlice lékařská, která jemně voní. Vratič, třezalka, dokonce i starček přímětník, modré zvonky kopřivolisté. Naši stráň máme po levé ruce, na první pohled je jako každá jiná ve Středohoří - porostlá křovím, planými ovocnými stromy, tu a tam jeřáb, javor babyka a dub letní.

Stoupáme do stráně zarostlou cestičkou, zřejmě moc lidí tudy nechodí. Překvapí nás několik tmavších drobnějších motýlků s bílými skvrnami - nejspíše soumračníků jahodníkových, kteří tu poletují. Cesta nás dovede na okraj stráně, odkud je nádherný rozhled do mostecké krajiny, která pookřála po těžkém období, kdy byla sužována siřičitými dýmy elektráren. Před námi jsou kudrnaté homole Zlatníku, Želenického vrchu, Hněvínu, který se tyčí nad Mostem a dalších menších kopečků a velmi dobře viditelné jsou Krušné hory,

Pokračujeme v cestě, kde nás vítá krásně urostlý, bohatě rozvětvený bodlák pcháč bělohlavý, některé jeho hlavy již nasadily fialový květ. A není to jeden bodlák, je jich tu víc, jsou tu i další druhy - bělotrn obecný a menší máčka ladní. Kvete tu jetel zlatý, růžový jetel prostřední, žlutá komonice lékařská, řepík lékařský, svízel syřišťový, svými listy a plody se prozradí kozinec sladkolistý, další zajímavá rostlina s tenkými lístky z čeledi vikvovitých - vlnice obecná, tu a tam kvete mochna přímá. Poletují tu soumračníci rezaví, okáč bojínkový i bělásek. Pozorujeme včelky a čmeláky na květech bodláků.

Z trávy na nás tu a tam juknou malé i větší kameny tmavě šedý tefrit s rezavě červenavými ploškami. Ani kámen není bez života. Jsou prohřáté sluncem a jeden z nich přilákal luční kobylky, které se tu vyhřívají - je jich tu dvanáct, malé i trochu větší. Na druhém konci kamene je další "slezina" kobylek. Chvíli je s nadšením pozorujeme a pak se vydáváme za duby šípáky, kvůli nimž jsme sem jeli. Budou určitě támhle ve svahu. kde je více keřů a stromů, máme to na dosah, ale musíme odbočit z cesty a sestupovat po šikmém svahu.

Jenže i nás zlákají kameny k posezení. Neodoláme. Díváme se do krajiny i kolem sebe. Mraky mění své tvary a putují, ale ničím nehrozí. Pozorujeme kroužící káňata. Kdesi dole hraje ptačí orchestr.... Naši pozornost upoutá letící červenavý motýlek, který k naší radosti usedne na květ bodláku, složí způsobně křidélka, přesně tak, abychom si ho mohli dobře prohlédnout. Tmavě tyrkysová křídla s výrazně červenými skvrnami. Vřetenuška tužebníková. Její zbarvení je výstražné, vylučuje kyanovodík, takže milí ptáci, raději se vřetenušce vyhněte.

A teď vzhůru nebo vlastně dolů k našim šípákům. Sestup je dost krkolomný, Prodíráme se doslova džunglí, prohlížíme si jednotlivé keře - snad tenhle.... ne, je to hloh, tady je doubek, ale letní.... Míjíme další keře a stromy, ale ten náš šípák s plstnatými větvičkami nikde. Sešli jsme na hlavní cestu právě u tabule informující o přírodní rezervaci.... Tak nevíme jestli je to nějaký žertík anebo jsme šli špatně. Zdá se, že asi to druhé. Bohužel už nemáme čas znovu prolézat stráň a opakovat sestup, takže šípáky nakonec vzdáváme. Nevadí, i tak se budeme se vracet obohaceni o nádherné zážitky a dojmy.

Před námi už je jen cesta na nádraží - pod Lovošem pole slunečnic a v mé mysli melodie a slova zamilované písničky Inky Zemánkové. Jenomže ouha -
Tak jako slunečnice každý den
otáčí se za sluncem......
a ty podlovošské slunečnice jsou všechny otočené ke slunci zády.... dívají se, jak se zdá, za Řípem....








2 názory

vesuvanka
02. 09. 2010
Dát tip
Jaro, děkuji Ti za přečtení a milá slova. My jsme skutečně putovali, zastavovali se v krajině a pozorovali a krajina Českého středohoří je skutečně poetická.... Zdravím :-)))

vesuvanka
02. 04. 2006
Dát tip
Jolana19 - to mě moc těší, děkuji za návštěvu a milá slova :-)))

Jolana19
02. 04. 2006
Dát tip
díky nádhernému popisu jsem tam byla taky, ještě jednou dík

vesuvanka
24. 08. 2005
Dát tip
Craerassy rainman Jazena potěšili jste mě moc milými slovy, těší mě, že se Vám dílko líbí, díky za návštěvu i tip

Jazena
04. 08. 2005
Dát tip
Díky za dub pýřitý. Bylo mi moc hezky, jako bych šla s Tebou.

rainman
01. 08. 2005
Dát tip
Jani, Tvoje vyprávění je vždycky kouzelný balzám v každodenním blázinci :-)...*

Sarrah
29. 07. 2005
Dát tip
moc milá procházka vesu. Děkuji. Posílám "vřetenušku tužebníkovou", překrásné jméno, že? krásné léto přeji.....

vesuvanka
29. 07. 2005
Dát tip
Sarrah děkuji za milé zastavení a krásný obrázek vřetenušky, udělala jsi mi velikou radost, název motýlka je moc hezký, poetický.... I Tobě krásné a pohodové léto...

pupin
29. 07. 2005
Dát tip
jukla jsem na Vaše obrázky?uplně mi vyhrkly slzy.Vnímám krajinu dost fyzicky,pokud otevřu své skleněné dveře...chtěla bych ,zkusím si zamalovat,jen tak,pro radost,to díky Vám,díky Vám.Nashle.

vesuvanka
29. 07. 2005
Dát tip
pupin moc jsi mě potěšila svojí návštěvou a milými slovíčky, díky..... a přeji Ti hodně inspirace k malování a úspěchy.... a ještě - tykej mi

pupin
29. 07. 2005
Dát tip
ano,já vííím,já vím,tak tedy, člověko přírodní,Ahoj.p.

to je zajímavé, nikdy bych si nemyslela, že se dá botanická výprava tak popsat TIP

vesuvanka
29. 07. 2005
Dát tip
MALÁ_zelená_ale_MOC_šikovná děkuji za návštěvu, milá slovíčka i tip... já mám kytičky a vůbec přírodu moc ráda, taková setkání na výletech jsou pro mě krásným zážitkem a někdy i dobrodružstvím

Craerassy
29. 07. 2005
Dát tip
spousta krásy zase...děkuji, ves...:-) *

andromeda
28. 07. 2005
Dát tip
ta pole jsou opravdu nádherná, taky jsem je videla cestou na Prahu.... Janicko, krásné vyprávení a popis prírody...pod Lovosem musí být krásne...

vesuvanka
28. 07. 2005
Dát tip
andromeda Helo, díky za milé zastavení, slovíčka, tip a překrásný obrázek slunečnic - udělala jsi mi velikou radost. Slunečnice mají zvláštní kouzlo a obzvláště když je jich najednou tolik .... je to jakési vyvrcholení léta...

pacajda
28. 07. 2005
Dát tip
Vesuvanko, Ty dovedeš potěšit! TIP

vesuvanka
28. 07. 2005
Dát tip
pacajda i Ty jsi mě moc potěšila svojí návštěvou a milou kritikou, díky i za tip

pacajda
28. 07. 2005
Dát tip
Ráda Tě čtu - dnes snad na to budu mít trochu času. Budu schovaná před vedrem ---- u počítače. Ty máš vedro ráda? Když "pracuješ" s ohněm?

dadíková
28. 07. 2005
Dát tip
soumračník jahodníkový...to jsem ještě neslyšela, ale já toho neslyšela hodně...:)) fajn, milovnice přírody....:)) t

dadíková
28. 07. 2005
Dát tip

vesuvanka
28. 07. 2005
Dát tip
pacajda - vedro mi nevadí, jen hlavu si kryji čepicí před sluncem - rozhodně raději vedro je než zimu, tu snáším špatně.... dadíková děkuji za milé zastavení, tip a za krásného soumračníka jahodníkového, udělala jsi mi velikou radost :-)))

dadíková
28. 07. 2005
Dát tip
vesu tobě nevadí vedro?? se máš....

vesuvanka
28. 07. 2005
Dát tip
dadíková nevadí, jenom si musím krýt hlavu před sluncem, jinak tělo si ráda prohřívám, vysedávám na prohřátých kamenech, nemám ráda studený vítr ani průvan... vždycky raději teplo než zimu . (i když jsem pak líná a pohybuji se pomalu... já jsem vůbec svojí náturou jižanka, vždy pomalejší, k našemu tempu se nehlásím)...

dadíková
28. 07. 2005
Dát tip
jsi jižanka...:)) i když vzezření spíš severského....:))

vesuvanka
28. 07. 2005
Dát tip
no právě, v tom je ten paradox.... jako dítě jsem si moc přála mít černé vlasy, být snědá.... co já jsem se doslova "naspalovala" na slunci, ale vždycky jsem zčervenala anebo se spálila a sloupala. Nezapomenu jak jsem vrátila z dovolené (bylo mi osmnáct), kdy jsem se doslova smažila u rybníka, a kolegyně v práci mě přivítaly slovy,"Co jsi dělala, vůbec nejsi opálená" a já měla po náladě. Ale nakonec jsem se s tím smířila, nic jiného nezbývalo :-)))

dadíková
28. 07. 2005
Dát tip
vesu - hříchy mládí....:))) taky jsem se kdysi smažila....

vesuvanka
28. 07. 2005
Dát tip
nechápu - děkuji za návštěvu, milá slova i tip....bylo to nádherné poulett - to mě moc těší, děkuji za milé zastavení i slovíčka

DRAHT
28. 07. 2005
Dát tip
Dub pýřitý

DRAHT
28. 07. 2005
Dát tip
S Tebou se Vesuvanko tak krásně chodí na výlety ... TIP

Arienalia
28. 07. 2005
Dát tip
Za Řípem :)) *!!!

vesuvanka
28. 07. 2005
Dát tip
DRAHT děkuji za milé zastavení a doprovod na výletech, mám velikou radost, že se Ti líbí a moc jsi mě potěšil i obrázkem - je to velmi zdařilý záběr, dub už něco pamatuje, roste na vápencovém podkladu.... ještě jednou díky Arienalia - díky za milou návštěvu i tip

Zuzulinka
27. 07. 2005
Dát tip
jak jsme jeli na Prahu, ty slunečnicové pole jsou cestou a jsou naprosto fascinující...je to nádhera..tolik malých sluníček pohromadě...jen se j nim přidat a svítit...:-)) Pěkný výlet jsi nám popsala vesu***

vesuvanka
27. 07. 2005
Dát tip
Zuzulínka díky za návštěvu a milá, hřejivá slovíčka i za tip.... mě také pole slunečnic fascinují - přesně jak píšeš, jsou to malá sluníčka :-)))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru