Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Elanna

31. 07. 2005
9
0
3612

...Ležím se zavřenýma očima na posteli v neurčitém pokoji. Na sobě mám jen lehoulinké dlouhé bílé šaty na ramínka, splývající s dlouhými hnědými vlasy. Je čistá jasná noc, z otevřeného okna, vedoucího do zahrady, proniká dovnitř svit měsíce v úplňku. Vítr si pohrává se záclonami. Pokoj i zahrada vypadají úplně jak z jeho obrazů..

...Najednou ho ucítím. Vím jistě, že je v pokoji. Otevřu oči. Stojí tam. Vypadá rovněž úplně tak, jak jej znám z jeho obrazů a fotek, když mu bylo něco kolem třiceti let. Hnědé husté kučeravé vlasy, tmavé nazrzlé vousy, vysoká štíhlá postava, kalhoty, bílá košile, nahoře rozepnutá asi na tři knoflíčky. Je bosý, stejně jako já. Krásně se usmívá. A ten úsměv a pohled, kterým se na mne dívá, ten jeho kouzelný, ďáblíkovsky pronikavý pohled... mne donutí vstát. Víc však dělat nemohu. Nemohu se pohnout, promluvit, nic. Jen dýchat. A vnímat, jak se ke mně pomalu přibližuje. Slyším tlukot svého srdce. Bere mne za ruce, svůj obličej přiklání k mému. Dotýkáme se čely, hledíme si do očí. Srdce mi bije jako splašené. "Jsem šťasten, žes tak nadšená pro mé dílo a žes tu teď se mnou", zašeptá. Srdce se mi div nerozskočí. Zlehka se dotkne mých rtů, jemně mne na ně políbí a bere k oknu. Držíme se za ruce, díváme se do té okouzlující noční zahrady. Vysoká hustá tráva, stromy, sem tam nějaký květ, někde v dáli zurčící potůček. Na pozadí toho všeho slyším Dvořákovu hudbu. "Pojď, půjdeme do zahrady", navrhnu. Už mohu mluvit, už mohu... snad všechno. Rozběhneme se přes pokoj i celý dům, vyběhneme z něj ven. Utíkáme, stále se držíme za ruce, ve větru nám vlají vlasy i oblečení. Pobíháme po zahradě, hrajeme si se vším v ní, trháme trávu a květy a listy ze stromů, házíme to po sobě, šploucháme na sebe vodu z potůčku, nahlas se smějeme, cítíme se tak svobodní a šťastní...

Zničehonic zvážní, opět ke mně přistoupí, pohladí po tváři a řekne: "Víš, že mi připomínáš Elu i Annu?" "Vážně??" "Ano. Máš od každé něco. Něco krásného. Jsi jako obě dohromady, obě v jedné. Jsi..." "..Elanna?", vydechnu. "Elanna, ano, to je přesně ono, jsi má krásná Elanna!" Padneme do mokré trávy. Objímáme se, líbáme, smějeme, stále opakujeme to jméno, Elanna, šeptáme si různá milostná i legrační slůvka, vnímáme navzájem své splynutí duší, a já se cítím tak neskutečně nádherně, až mám pocit, že to snad už dál neunesu, že to snad ani není možné...

...Taky že (k mému velkému žalu) ne. Z tohoto pocitu se probouzím. Je noc, já ležím na posteli ve svém pokoji, v lehkých batikovaných šatech. Z otevřeného okna, vedoucího do ulice sídliště, proniká dovnitř svit pouličních lamp. Vítr si pohrává se záclonami. Pokoj vypadá úplně jako můj pokoj. Najednou ho ucítím... Nějaký pach od sousedů. Zas si něco kuchtí...


A víš co? Já ti budu řikat Elanna :)) To je jméno přesně pro tebe. Když si teď tak čtu tuhle věc, mám hroznou chuť být zamilovaná. Třeba jen pro dnešní odpoledne. Vyberu si oběť a něco pro ni napíšu. TIP*

No, tvrdá realita...zase něco kuchtí:-D PIT

REDH0T
13. 09. 2005
Dát tip
máš smysl pro poetiku a snovou atmosféru. V díle dokážeš držet čtenářovu pozornost a zaujetí v intenzitě a tempu, které sama vyžaduješ. Tvůj zájem o autora není jen povrchní, ale proplétá se celou tvou bytostí. Pozor na splynutí, které by nutně nemuselo odrážet vysněnou realitu... Náhražky nehledej, jdi po podstatě

TOHLE JE ta má podstata... Díky za pěknou kritiku a tip

REDH0T
13. 09. 2005
Dát tip
...no, právě, já nemyslel MŠ jako náhražku věc se mi líbila

Jé - děkuju moc...

vesuvanka
19. 08. 2005
Dát tip
to je nádherné a poeticky napsané a moc mě zaujalo, já jsem věděla, že výčtu svých oblíbených malířů jsem na někoho zapomněla - Max Švabinský... když mi bylo dvaadvacet let nakreslila jsem si perokresbu právě autoportrétu Maxe Švabinského (hodně podobný tomuto) a dokonce i Elu.... mám ten skicák s kresbami před sebou.... bylo to 19. 1. 1969. dávám veliký TIP

Páni - díky moc Vesuvanko, to mne hrozně moc potěšilo. Já vůbec malovat neumím, jsem na to absolutní levák (no, vzhledem k tomu, že jsem levák, takže spíš pravák, že :)))), a ta tvá kresba by mne velice zajímala. Max Švabinský je můj nejmilovanější malíř. Takže ještě jednou fakt moc moc dík. ;-D

vesuvanka
19. 08. 2005
Dát tip
Díky za avi. Kresby nemám na internetu, ale mohla bych Ti je ukázat - . pokud jsi z Prahy nebo někdy jezdíš do Prahy, mohly bychom se někde sejít a vezmu skicáček s sebou. Měla jsem tehdy období, kdy jsem zkoušela portréty a postavy perem. Jinak maluji akvarely krajin - pokusím se Ti poslat obrázek na stránku - jestli to půjde (mám pocit, že jsem se Ti snažila obrázek poslat a nešlo to.

Já jsem z Brna, ale sem tam do Prahy zavítám. Havně kvůli Vyšehradu, kde se mi líbí nejvíc z celé Prahy - a taky tam má na Slavíně Max Švabinský hrob, kam mu chodím dávat kytičky. Obrázky určitě pošli, moc ráda se na ně podívám.

vesuvanka
19. 08. 2005
Dát tip
Děkuji, to je od Tebe milé, také mám Vyšehrad moc ráda, zejména rozhled na Prahu

Co je ode mne milé? Napsala jsem toho víc... ;D

vesuvanka
19. 08. 2005
Dát tip
milé to, že dáváš kytičky na hrob Maxe Švabinského :-)))

Aha, no jé - tak děkuju... Víš, já tam nedávám jen kytičky, vždycky tam nechám kus své duše... A nikdy se mi z tama nechce, je to tak těžké odejít... Nejradši bych se tam přestěhovala - přímo na ten hrob...

Jazena
18. 08. 2005
Dát tip
Ach jo, sen byl hezký, ale jeho popis byl hezčí. Maxe Švabinského mám moc ráda, i "splynutí duší", ten sugestivní obraz.

(Pozn. - Ela je jeho první žena, Anna druhá)

Začínám být částečně připravený na to, že se z onoho pána jednou zblázníš. : ) Pokusím se tedy rychle napsat něco dřív, než se tak stane... Inu sny máš zajímavé, to se musí nechat, zejména mě fascinuje, že má všechno vcelku smyslupný vývoj, to ty moje noční zážitky by nenatočil ani Buñuel... Napsané to jest, myslím, též moc dobře, snově melancholicky, holt máš asi talent na zapisování momentek ze života. Pěkně a docela vtipně propojený konec se začátkem, takže to má vlastně i nějakou pointu. Přemýšlím, že ti za to věnuji i nějakého típka.

No, myslím, že si tipouška zasloužíš. Už třeba jen za to, že nám to tady vlastně vykládáš jen tak spatra. Navíc mě uspokojilo, že mezi vámi nedošlo k žádným větším pikantnostem, k vůli kterým by to jistá nejmenovaná osoba byla nakonec nucena v zájmu všeobecného blaha smazat.

Moc děkuju! Já mívám některé sny taky pěkně nesmyslné, a někdy jsou prostě normální (ačkoliv nevím, co je normálního na tom, že ten dotyčný pán projevoval nějaký cit ke mně, že vůbec - jsme byli spolu, a tak). K nějakým pikantnostem skutečně nedošlo (což jsem ráda), protože jsme si ty krásné chvíle nechtěli pokazit - prostě nám to nanejvýš stačilo tak, jak to je (rozhodně v mém případě už jen to, že jsem se s ním vůbec "jen" sešla..), zkrátka splynutí duší bylo mnohem, mnohem víc.. PS: Z onoho pána jsem se už dáávno zbláznila (jak jinak by se mně např. mohl zdát takový sen, že, atd..) ;D

Vážně??? Tak děkuju moc!!!!! Udělalas mi fakt velkou radost! Psala jsem to spontánně, rovnou sem - hned jak jsem vstala (ani jsem nešla na záchod ;)), tak jsem sedla k Písmákovi a hodila jsem to sem. A neméně jsem potěšena, že jsem dle tebe zdravě šílená (jsi asi jediná, kdo si to myslí). ;D

KK: Jediná...? A na mne zapomínáš? :( ...Fňuk...

fungus2
31. 07. 2005
Dát tip
Tak to je povedené**

Glassy - hm.. působivé a romantické, ale "jak jsem koupila, tak prodávám" ;)) - tedy jak se mi to prostě zdálo, tak jsem to zde zaznamenala. Ale jak říkám - nápad to není špatný - naopak - hlavně ty zvony by tam příjemně doplňovaly onu atmosféru... Ááách jóóó, proč jen to byl jen sen... :(((((((((((((((((((((((((( ;D

Pěkný*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru