ROMANCE SRPNOVÁ - ŘIPSKÁ

10. 08. 2005

6. 8. 2005

SRPNOVÁ ROMANCE - ŘIPSKÁ

Podél sklizených polí, kde pobíhají ušáci, vine se trať, po níž jede motoráček a veze spoustu výletníků, mezi nimiž je i naše "Pražská osma" - tedy osm poutníků z Communia, kteří se rozhodli navštívit místo, kde kdysi stanul praotec Čech. Okouzlující je pohled na úzké žluté pole rozkvetlých slunečnic a Říp vpozadí.

Vesnička se zajímavým názvem Ctiněves, z níž nás vyvádí červená turistická značka napřed podél domků se zahrádkami plnými květů a stromů, jejichž větve se doslova prohýbají pod úrodou meruněk, jablek a hrušek.
"Tolik ovoce - to vidím poprvé!" zvolal někdo nadšeně. Dál vede cesta starou hrušňovou alejí obsypanou malými žlutavými a červenavými hruštičkami - louky a pole, někde sklizená, ale ječmen ještě na sklizeň čeká. Zemský ráj to na pohled.
Nevím co pozorovat dříve... krajinu, květenu, oblohu, která hýří různotvarými i různobarevnými kumuly... Kde začít?

Z trávy u cesty vykukují velké žluté květy kozí brady východní, ale i poměrně vysoké kozí brady větší (někdy nazávané "pochybná"). Zaujmou nás drobné žluté kvítky svízelu syřišťového, řepíku lékařského, odkvétající třezalky, zavřené bílé květy svlačce rolního - ráno totiž pršelo a zřejmě dost vydatně, jak napovídají louže. Pomalu odkvétá i bílá silenka nadmutá, upoutají nás žluté okolíky vratiče a kytička, která nás doprovází v čedičových krajinách - zářivě žlutý starček přímětník... Určitým kontrastem žluté je modře kvetoucí čekanka a zřejmě ještě nedávno kvetla šalvěj přeslenitá. Na dalším úseku cesty objevujeme hlaváč bledožlutý a chrastavec s velmi podobným květem, ale fialovým. Na jednom z nich sedí drobný modrý motýlek s nápadnými červenými skvrnami - je to vřetenuška tužebníková (setkali jsme se s ní nedávno u Dobrčic, když jsme pátrali po dubu pýřitém). Ale tato vřetenuška má už asi své dny spočítané. Neulétne, když se k ní nakloníme, abychom si ji blíže prohlédli, je jakoby omráčená, křídla nemají tu jasnou kovově azurovou barvu, jsou tmavší bez lesku, jen ty skvrny jsou nápadné. Jak by řekl entomolog - motýl má "olétaná" křídla (motýli se dožívají většinou jen dvou let). Poletují tu bělásci ovocní, zahlédneme i okáče lučního.

Obdivujeme krásu krajiny a někdo prohodí, jak to ten praotec Čech mohl vědět, že právě tato krajina bude oplývat mlékem a strdím. "No přece podle čediče, který mu napověděl, že se jedná o krajinu sopečného původu - náš praotec byl chytrý a vyznal se dokonce i v geologii" odpovídám a o smích je postaráno.

Bohatá, přebohatá vegetace, kvete tu zajímavý druh trávy připomínající bojínek, ale klásky jsou nápadně krátké a stonky tlustší.... a támhle v trávě sedí nenápadně ten šedavý původce té nevšední krásy, jen trochu nazelenalý, tu a tam lišejníkem, který vytváří docela pravidelná různě velká kolečka. Pohladím si ho, je příjemně vyhřátý. Sluníčko svítí, ale je i mírný vítr, takže počasí na chození je přímo ideální. Velmi dobrý je i rozhled, ale ten si ještě užijeme.

Znám jeden moc záludný úsek cesty při výstupu na horu, kde je cesta úzká, kamenitá a nejen stoupá, ale příčně se svažuje dolů. Proto opouštíme červenou a pokrčujeme po úpatí Řípu okrajem lesa k místu, kde se opět setkáme s naší červenou, která vede dál do Krábčic a do Roudnice nad Labem. Les s převahou dubů s bohatým podrostem netýkavky. Otevírá se nám částečný pohled na České středohoří i s Milešovkou - kopečky jako na dlani.

Stoupáme. Míjíme turisty, který je tu opravdu hodně. Proudí nahoru i dolů. Posadíme se na lavičce, odkud je moc pěkný rozhled na Dokskou pahorkatinu, jsou vidět vrcholy Velkého i Malého Bezdězu. Po odpočinku a občerstvení pokračujeme v cestě. Podél cesty přibývá i kamení, některé jsou pěkně veliké. Vzpomínám jak kolem nich na jaře kvetly koberce modrých rozrazilů. Ještě se zastavíme u skalky, kde je čedič zajímavě rozpukaný (nevytváří zde varhany, ale nepravidelné kvádry jakoby na sebe naskládané). Rotunda je na dohled. Obdivuji krásnou světlou opuku, z níž je postavena. Před rotundou je nádherné místečko s vysokou kvetoucí diviznou velkokvětou a modrým hadincem, který má některé květy i nachové.

Chceme se podívat na hlavní vyhlídku na České středohoří, ale cesta je po dešti kluzká, svažuje se dolů a tak si na ni troufají jen někteří. My se vydáváme asi dvěstě metrů dál po červené (téměř k tomu náročnému úseku, který jsem výše popisovala) ke skalám. Ano, zde se Říp velmi prudce svažuje jižním a jihozápadním směrem. Je tu nádherný rozhled do roviny, ale i k Rakovnicku a vidíme i západní část Českého středohoří až k Milešovce. Skalky se tu doslova modrají květy poměrně nízkého a rozvětveného hadince obecného. Tato rostlina je zajímavá tím, jak se svým vzrůstem přizpůsobuje prostředí - u tratí roste zpravidla vzpřímeně, bývá vysoká a v kamení je nižší a větví se. Vzpomínám jak tu na jaře kvetla šalvěj luční a žlutá mochna.... každé roční období má na jednom místě své kouzlo. Na jednom místě objevujeme vysokou stepní trávu - chráněný kavyl vláskovitý - je skutečně jemný jako vlásky.

Nakonec se všichni sejdeme u občerstvení - sedíme na lavičce a objeví se tu malý přítulný pejsek - kříženec snad špice, žemlově zbarvený. Posadí se na kámen, čeká na pohlazení a při nastavení ruky ochotně podává pac.... miloučké zvířátko patří místnímu správci.

A ještě než se vydáme na zpáteční cestu objeví se větší motýl - rychle přeletí a zmizí. Dívám se pořád do těch míst kde zmizel a jakoby se stal zázrak - motýl se po chvíli znovu objeví - přiletí a usedne Janě na plátěnou čepici. Babočka admirál! Střídavě rozevírá a zavírá křídla, jejichž červený pruh je fascinující. Jituška připravuje fotoaparát - to by byl snímeček, ale admirál si řekne "tůdle" - frrr, a je pryč. Motýli jsou tím pověstní. Málokdo si umíme představit kolik práce a trpělivosti se skrývá za jedinou fotografií motýla...

S nádhernými zážitky a dojmy se vrací naše Pražská osma a děkuje Jitušce za nápad a zorganizování výletu na posvátnou horu právě v tomto ročním období

Oldjerry
20. 02. 2006
Vrátil jsem se z pěkného výletu. Je to ostuda - na Řípu jsem nikdy nebyl. Tak alespoň vím, oč jsem přišel... Díky za ten obraz... ***

20. 02. 2006
Oldjerry díky za milé zastavení a tip.... z toho si nic nedělej, já jsem ještě nebyla na Sněžce...

Jazena
27. 09. 2005
Díky za kavyl, teď ho ještě vidět in natura. Posledně jsem zapomněla na tip.

27. 09. 2005
Jazena - díky moc

synáček
17. 09. 2005
Díky za krásné vyprávění... Taky nemám rád traverzovité cesty a proto si budu pamatovat Tvou odbočku od červené značky… (až někdy půjdu nahoru…) T****

17. 09. 2005
synáček Petře, mám radost, že se Ti líbí, děkuji za milé zastavení i tip. A přeji Ti krásný výlet...

Craerassy
13. 08. 2005
krása tvýma očima....děkuji za ni...:-)

13. 08. 2005
Craerassy - díky za návštěvu a hřejivá slovíčka, která vždy potěší :-)))

Jazena
12. 08. 2005
Moc krásný výlet, hned bych šla také.Ten kavyl mne mrzí, ten jsem dosud neviděla.

12. 08. 2005
Jazena - děkuji za milé zastavení. Přestože chodíme často po kopečcích stepního charakteru - na Oblíku u Loun jsme byli několikrát, kavyl vláskovitý jsem viděla poprvé "in natura" teprve teď na Řípu a zde je - snad se obrázek otevře:

12. 08. 2005
otevřel víc než jsem tušila.... :-)))

DRAHT
12. 08. 2005
Nádherně zprostředkovaný zážitek z nádherného výletu. TIP

Arienalia
:)) *!

12. 08. 2005
DRAHT - díky za milé zastavení, krásná slovíčka, která potěší i za tip Arienalia - díky za milou návštěvu i tip :-)))

rainman
jé, udělalas mi radost, Říp jsem vídával 15 let...každé ráno...:-)

11. 08. 2005
rainman - díky moc.... potěšil jsi mě i krásným obrázkem :))) poulett - děkuji moc :-)))

andromeda
11. 08. 2005
to je milé vyprávení - a krásné obrázky...pripojuji hadinec obecný, ted uz vím, jak se ta rostlinka u tratí jmenuje... a jeste tip

Robinia
11. 08. 2005
Musím se tam taky zase někdy vydat... krásně popisuješ přírodu tip

Zuzulinka
11. 08. 2005
krásné putování vesuvanko...jako vždy....* poslala jsem Ti včera balíček, dej vědět, jestli dorazil...Z.

KayTee
super *

Cotopaxi
11. 08. 2005
andromeda, Robinia, Zuzulínka děkuji Vám za milé zastavení , tipy a nádherné obrázky :-))) Snoopík, KayTee děkuji za návštěvu a milá slovíčka i tipy jsem tu pod nickem Cotopaxi - nefunguje mi přihlášení na vesuvanku - nahlásila jsem závadu