Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ARS ALCHYMIAE

03. 09. 2005
4
0
1726
Autor
Feanor

Tohle byl můj poslední odevzdaný laboratorní protokol na gymplu. Od té doby mi byl ze zcela neznámých důvodů vstup do laboratoře výslovně zakázán a jednou se mě pokoušeli primáni polít benzínem a zapálit. Povedlo se. Holt my, adepti pravé a jediné vědy, nemáme na růžích ustláno. Ale neodvolal jsem, ani když na mě vzali ten pěnový hasicí přístroj. Tam, kde jsem chodil do školy, není žádné Campo di Fiori a naštěsí snad ani nebude, ale věřte, že ve chvíli, kdy jsem vyběhl z budovy, obsypán plameny, připadly mi najednou celé Kralupy jako jeden veliký Řím. Slunce se chvělo v oblacích, po ulici pobíhal pes, v zelenině měli koše s citróny a hrozny a já si uvědomil, že snad nejsem natolik špatný básník, abych mohl celé to kvetoucí město zapálit. Alespoň ne fyzicky. Takže pro tentokrát jste byla uchráněna, ó drůzo šedých zákoutí a ametystových rozkoší. To bývaly časy: v zahradách kvetly krvavé květy růží a my, obklopeni tím těžkým povětřím prýštících let a zahrad, ukryti ve stínu kvetoucích dívek, pili jsme z asfodelových číší na zdraví našeho premiéra Dartha Špidly. Ať ho provází síla.

Všudy využitelná, tajemného roucha zbavená a navíc navýsost zábavná reakce alchymická zmýdelnění se zovoucí, odhalená a daná v užití všem po vědě prahnoucím

 

Thema: Provedení slovutné a nanejvýš blahé transmutace lipidů, čili tuků, v universální prostředek čisticí

Instrumenty: Bunsenův žhnoucí plamen modravý ku žíhání essencí určený, baňka slovutného páně doktora všech věd Erlenmeyera, skelná tyčinka a další všeliké křivule

Chemikálie (dále dle jejich pravých a skutečných názvů alchymických): sádlo (anóbrž Bílý Špidla), louh (anóbrž ukrutná žíravina), sůl (anóbrž kvintessentia culinarensis), kousek tuřínu čerstvě vykopaného

 

Theorie: Stůj profánní znesvěcovateli neb tobě není dovoleno dokonati Veliké dílo. Ty však, s čistým srdcem, adepte učení alchymického, přistup bez bázně a uzři Veliké tajemství transmutace, transkonfigurace a transcedence dvojplodného otcovství Bílého Špidly, jenž v plameni spravedlivých poctivě žíhán, rozmělněn a rozpuštěn jest žíravinou ukrutnou a obcovavši s ní, povstávají z jeho mrtvoly dvě děti by pokračovaly v díle svého otce, jenž vzniku dal jim svou drahou obětí. I hle – ze smrťoucího obětí povstává Bílý Mydla a Prouhledný Mydla, kterýžto zákeřně se svým bratrem promíchán jest a nutno odděliti jej přidáním posvátné kvintessentia culinarensis. Tu hle, zanechav Bílý Mydla ve spod Prouhledného Mydlu, jemuž vyrván byl, vzestupuje ve své apotheose k povrchu, stávajíc se Bílým Mydlínem, darem to nebeským, konečným produktem díla našeho. Co řekl jsem o magisteriu mýdla jest ouplné. (Ministr zdravotnictví varuje: dlouhodobé vystavení účinkům Bílého Mydlína vysušuje kůži)

 

 Realisace: Ve vhodný den, k dílu posvěcený a určený, vstup do laboratoře, zakroj tuřín ve tři části a připrav aparaturu k dílu vhodnou. Nyní sněz jeden díl tuřínu, pokloň se do čtvera světových stran a dej do nádoby Erlenmeyerovy Bílého Špidlu s vodou smíseného a s ukrutnou žíravinou v boj uvedeného. Nechť započne žíhání kavanovo (totiž kahanovo) (nebo že by karhanovo?). Prováděj je dokud slunce neujde 1/288 své denní cesty, poté se posilni kouskem tuřínu a přidej menší množství ukrutné žíraviny. Posečkej opět stejnou dobu, posilni se kouskem tuřínu a dodej k esencím v Erlenmeyerově nádobě poslední díl ukrutné žíraviny. Nechť se vše dále žíhá, přidavše’s tam před tím několik kapek vody, zamkni laboratoř a odejdi na pole pro další tuřín. Až se vrátíš, bude třeba vysvobotiti Bílého Mydlu – hle kvintessentia culinarensis očekává na svém místě, nechť smočena je v tělech obou bratrů. V té chvíli ať zhyne Bunsenův Kavan. Sněz tuřín, zanech laboratoře a odejdi na tuřínové pole. To obdělávej přes slunka západ a běsy půlnoční až do nejvyššího odpoledne. Pak zanech práce rolnické a jdi do svého alchymistického kamrlíku. Tu hle, na povrchu obtížen bílými obláčky spočívá tvá převýsostná odměna – Bílý Mydlín. Užívej ho dobře. Co řekl jsem o magisteriu mýdla ouplno jest. (Ministr zdravotnictví varuje: dlouhodobé vystavení účinkům Špidlovým působí infarkt!)

 

Cvičení:          1. Chemickou rovnici Prouhledného Mydly napište.

                        2. Jak reakce, jejímž prostřednictvím Bílý Mydla vyrábí se, jmenuje se.

                        3. Jaký vztah mezi Bílým Mydlou a Bílým Mydlínem jest


Milly
27. 09. 2005
Dát tip
Taky dám přečíst spolužákovi, co už je teď na vejšce..... Matfyz, myslím.... -t-

vesuvanka
05. 09. 2005
Dát tip
Tak to se Ti povedlo.... TIP .... určitě zařaď další "chemický vypalovačky"

Skřivan
05. 09. 2005
Dát tip
jsem z toho per plex... r.)

Loutka
03. 09. 2005
Dát tip
zní mi to jako vědecký pojednání tak ze 16 století (možná by tě upálili za čarodejnictví)

Zbyhoň
03. 09. 2005
Dát tip
Moc pěkný nápad, jestli jsi to fakt odevzdal:o) tip

Feanor
03. 09. 2005
Dát tip
no, po pravdě, dlouho předlouho mě to svádělo, ale nakonec... bohužel. Otiskl jsem to ve školním časopise. a jestli počkáš do zítřka, mám ještě další chemický vypalovačky

Telvo
03. 09. 2005
Dát tip
Jakožto člen chemického (alchymistického) kroužku na naší škole to musím ocenit. Velice se mi to líbilo, ještě jsem nepotkal nikoho kdo by si z chemie udělal takovou p...ehm...srandu. Rád bych si to vytisknul a dal přečíst ostatním chemikům, jestli Ti to nebude vadit. P.S. primáni jsou strašní h...ehm...svinstvo. *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru