Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Big Brother

24. 09. 2005
15
8
9112
Autor
Diana

Básnička je narážkou na knihy George Orwella, popisující totalitní režim: Animal Farm a Nineteen Eighty-Four. Napoleon a Big Brother jsou postavy knih - diktátoři. Zatímco národ fasinovaně sleduje dění ve vile, staré struktury úspěšně budují novou moc.

Národ jako debilek

tažený na vařené nudli

šmíruje lidi ve vile -

až tak jsme duchem zchudli!

 

Okem Velikého Bratra

- to by se divil Orwell! -

na druhé hledíme spatra

a Napoleon zvedá korbel....

 

Pochopil někdo Zvířecí farmu?

Zadělávajíce si na horor

svedeme zase na zlou karmu

návrat Nineteen Eighty-Four?


8 názorů

Lami
30. 12. 2020
Dát tip

Do dnešní doby by se ještě hodilo: Četl někdo Planetu opic?


Robinia
12. 04. 2010
Dát tip
viz avox :-)

...no jo no*

Bíša
08. 10. 2008
Dát tip
A nyní je to ještě horší...

lidi utíkají od kruté reality k reality-show... zajímavé...

A.H.
07. 07. 2008
Dát tip
Na Big Brothera ani nebudu vzpomínat, to byla strašná blbost. Dobře jsi to tu vylíčila.

avox
25. 03. 2008
Dát tip
Početla jsem si. Včetně diskuse. Nejsem právě naladěna na dlouhé úvahy a tak závažné téma nelze odbýt několika slovy, proto jen mlčky tip */

Beezer
21. 10. 2006
Dát tip
Protože ta kniha má ohromnou sílu. Po přečtení se toho ve mě hodně pohnulo a opustila mě poslední naděje. Já smysl dílka určitě schvaluju, o tom není pochyb :) A s tím že by asi ne každej rozuměl... asi máš pravdu. Bohužel.

Diana
20. 10. 2006
Dát tip
Beezer - proč ses krčil a mumlal? proč nenávist? Ke kritice. Máš pravdu, ale méně konkrétnímu by asi hodně lidí nerozumělo. Chtěla jsem, aby si lidi přečetli Orwela a nenasávali jed "z vily". Ale vím, že se mi to moc nepovedlo. V každém případě ale díky za návštěvu.

Beezer
19. 10. 2006
Dát tip
Po přečtení Zvířecí farmy jsem cítil k Orwellovi neskonalý obdiv. Po 1984 se k obdivu přidala nenávist když jsem se načapal jak se krčím v koutě místnosti a nesmyslně mumlám :) K dílku... jako vyjádření dobré. Ale ta přílišná konkrétnost mi nesedí. Navíc... negativní reklama taky reklama.

Rabb
13. 08. 2006
Dát tip
vystihla jsi správně pojem reality-show.. tedy - wařená-nudle.. :-) prvni část se mi líbí víc.. asi proto, že jsem nečetl Orwella.

Diana
07. 02. 2006
Dát tip
Jester: ???? Kamaráde, já vůbec nevím, co jsi tím myslel. Co sis troufnul? Dva názory kterých kritiků? Jsem nechápavá a neumím číst myšlenky. Vysvětlíš mi to?

jester
06. 02. 2006
Dát tip
tak jsem se dlouho rozmyslel, jestli si mohu troufnout to sem dat..ale.. podle vasich dvou nazoru si troufnu7.. Sexualni revoluci .. St.

Diana
18. 01. 2006
Dát tip
guy: Jiránek je genius, promluvil mi z duše. Tos věděl, viď? Udělal jsi mi radost. Díky! (Ty a Yezi děsidlo jste moje světýkla v temnotách, moje semafory.)

guy
17. 01. 2006
Dát tip

pozorovatel
17. 01. 2006
Dát tip
:))))) skvělej vtip

vesuvanka
17. 01. 2006
Dát tip
výborný vtip :-))))))

Lyrae
17. 01. 2006
Dát tip
hahaha, to je povedené:)))

Mezon
30. 12. 2005
Dát tip
Nesnáším ústřice. Ale abych je mohl nesnášet, musel jsem je nejdřív ochutnat. Jsou odporné a hnusné. Ble. Nechápu, jak vůbec můžou někomu chutnat. Nechápu, jak to vůbec může někdo dát do huby. Nojo, ale to je asi tak všecko. Asi bych si připadal hloupě, kdybych měl kvůli své nechuti rozpoutávat diskusi o míře přijatelnosti konzumace těch nevinných, slizkých a odporně páchnoucích tvorečků. Prostě – já to nežeru a někdo jiný si v tom zase libuje. Já poslouchám hard rock a heavy metal, manželka zas Martina Maxu. Přestože mi Maxa občas způsobuje psychické poruchy, svoji ženu miluju, její vkus nijak nezpochybňuju a nesnažím se jí vštěpovat „můj“ (rozumějte „správný“) pohled na kvalitu. Ona taky Ozzyho nemusí, ale hlavou nad ním nekroutí a nebere mi ho. A taky mě asi miluje. A tak je to skoro se vším. A všude. Hudba, jídlo, filmy, herci, zpěváci, oblečení, auta, mobily, sexuální praktiky …. blábláblá. Líbí – nelíbí. Mám rád – nemám rád. Miluju – nesnáším. Můžu – nemůžu. Chci – nechci. Co to má, proboha, společného s citem pro lidskou důstojnost, s dobrým vkusem a zabíjením duší? Poslední dobou jsem zaznamenal další pozoruhodný fenomén. Stalo se otázkou cti a morální vyspělosti nesledovat reality show a veřejně je pranýřovat. Bez milosti. A kdo to sleduje a nechodí do divadla a nečte Orwella, tak to je odpad lidské společnosti, póvl, lůza. Pro mě je tento postoj jenom projevem netolerance a jakési nesmyslné nadřazenosti nad těmi „nekulturními barbary“. Takže sečteno a podtrženo – reality show nesleduju, protože mě to nezajímá, manželku nechávám dívat aniž bych se tomu divil nebo jí opovrhoval, a všem, co to sledují, přeji hezký obraz, dobrý zvuk a hlavně ať se baví. A odcházím se bavit jinam a jinak. Ne líp, prostě jinak. Jak jsem napsal na začátku – nesnáším ústřice.

Diana
30. 12. 2005
Dát tip
Tolerance je krásná věc. Předpokládám, že pokud si manželka/syn/dcera/přítel začne libovat v drogách, jejich vkus nebudeš nijak zpochybňovat, budeš je milovat a nebudeš jim vštěpovát svůj odlišný názor. Vždyť Co to má, proboha, společného s citem pro lidskou důstojnost, s dobrým vkusem a zabíjením těla i duše? Názory se mají říkat nahlas, aby mohla vzniknout diskuse a tím i zpětná vazba. Mimochodem také nesnáším ústřice, ale rovněž jsem je nejdříve ochutnala. Také jsem shlédla jednu reality show od začátku až do konce - ty také? (Skutečně víš, čeho se zastáváš?)

Mezon
30. 12. 2005
Dát tip
Srovnávat užívání drog se sledováním realityshow??? To jsi, bych řek, tak trošku mimo mísu. Shlédl jsem ve fragmentech asi tři díly VyVolených. Už po pěti minutách jsem věděl, že to není můj šálek čajíčku. Popravdě jsem se díval spíš ze zvědavosti. A nijak mě to nepoznamenalo. Stejně tak není poznamemaná moje manželka ani třináctiletý syn, který to také sledoval. Já nebudu ve své rodině cenzorem. Pokud se teda sledování televize týká. Víš jak je to s tím zakázaným ovocem. (Aby nedošlo k omylu, na erotické filmy ho dívat nenechám, a nevidím to jako cenzuru, nýbrž výchovu.) A jediné, čeho se zastávám, je to, že když se někdo chce nechávat bavit sledováním dívčích zápasů v bahně, je to jeho věc. Když chce někdo trávit čas fanděním na fotbale nebo hokeji, je to jeho věc. Když si někdo po večerech pouští porno, je to jeho věc. Ale mě nepřísluší ho za to jakkoli odsuzovat nebo se nad ním pohoršovat. Prostě je to jeho věc. (A aby nedošlo k dalšímu omylu - jestliže si někdo dlouhou chvilku o poločase pohárového utkání tráví tím, že rozbije manželce hubu, není to jenom jeho věc. To je špatný, dělat se to nemá, považuji to za velice nemorální a za to ho samozřejmě odsoudím.) Pokud jakákoliv činnost nijak nekoliduje se zákonem nebo nepoškozuje mravní výchovu mládeže nebo nenarušuje sousedské vztahy nebo ..... nebo, tak mi nezbývá nic jiného, než to brát jako fakt a nijak se tím dál nezabývat. Nebo se přidat. Je to moje věc. Trochu mě totiž zaráží pohled některých lidí na ty, co sledují realityshow nebo čtou Blesk jako na něco nevzdělaného, nekulturního, nehodno civilizovaného světa. Ve společnosti je (a vždycky bude) přemíra netolerance. A není to výsada čechů.

Diana
30. 12. 2005
Dát tip
Tak vidíš, že ani ty netoleruješ úplně všechno. Když někdo fackuje vlastní manželku, je to jeho (a jeji) věc a tobě do toho nic není, by ti leckdo řekl. Já si ovšem myslím, že je to věc každého, kdo to zjistí. Syna nenecháš koukat na erotické filmy, protože si pravděpodobně myslíš, že to jeho duševnímu vývoji neprospěje. Někdo nechá děti koukat úplně na všechno ("ať se jen poučí, stejně je toho všude plno") a někdo jim naopak programy pečlivě vybírá, stejně jako četbu. Není to tedy otázka tolerance, ale její míry. Máš mi za zlé, že moje laťka je oproti tvé trochu posunuta? Nenechala bych děti sledovat erotické filmy, ale ani VyVolené, protože můj názor je, že to poškozuje jejich výchovu: nacpou si vnímavou mysl balastem, nudou, sprostými výrazy, přijde jim časem normální šmírovat soukromí druhých a tyto sledované osoby se ještě stanou jejich vzorem, jejich hrdiny. Nebál by ses, že tohle všechno ovlivní tvého syna, když na to bude den co den hodinu koukat po dobu půl roku? (3x pět minut nic neznamená, ani jako důkaz, že ten pořad znáš. Musíš se protrpět celým dílem od A do Z, aby to na tebe dolehlo). To se týkalo dětí. Ale myslíš, že dospělým už nic neuškodí ani nepomůže? Život je příliš krátký a cenný na to, abychom neusilovali o to nejlepší, co lze vydat ze sebe a co lze pochopit a naučit se ze světa kolem sebe. Ale poslední větu pokládej za můj soukromý názor, který nikomu nevnucuji, jen jej uvádím jako vysvětlení svého postoje. Oba jsme netolerantní. Kdo má ale právo rozhodnout, který z nás nastavil správnější míru (přemíru?) netolerance?

Andulka
15. 11. 2005
Dát tip
vtipne to je, napadite taky.....hlavne ten s Orwellem se mi libil...

jester
05. 11. 2005
Dát tip
tak budu dohanet i takhle ... Reality shows. Nic lidského mi není cizí, na všechny se dívám z patra, pustíme si televizi, dávaj zas Velkého Bratra.. Nic lidského mi cizí není, když je dobře u koryta. Vyvolení, nevyvolení.. To je dnešni realita ? s omluvou za Avizka

Diana
03. 11. 2005
Dát tip
Jsem dost překvapena, co pokládáš za civilizaci.

Jak jsem řekl Paní- ustřihnu přípojku a za vyvražďování mých mozkových buněk nic platit nebudu '-)

malykuba01
03. 10. 2005
Dát tip
barbar super:)))))))

guy
29. 09. 2005
Dát tip
podle mě vůbec nepřeháníš, Diano, spíš by bylo namístě použít ještě příkřejší označení pro takovéhle počiny ... já teda nejsem přehnaně útlocitnej, ale když si pomyslím, že na tu sešlost prostitutek, prostitutů, pornohereček a pornoherců můžou koukat děti (a jistě některé koukají), kterým mají být rodiči nebo učiteli vštěpovány jisté morální zásady obecně platné v civilizované společnosti, tak by dle mého názoru nebylo od věci podání trestního oznámení pro důvodné podezření naplnění skutkové podstaty trestného činu ohrožení mravní výchovy dětí ... přinejmenším ...

guy
28. 09. 2005
Dát tip
pokud jde o jídlo, můj žaludek stráví skoro všechno bez větších problémů ... zatím ... pokud jde o současné pořady v televizi, začne se mi zvedat po deseti vteřinách ... trochu mě děsí skutečnost, že jsem tak málo odolný, ale zřejmě se jedná o nevyléčitelný druh alergie ... jsem rád, Diano, že nemám tyhle potíže jenom já ... :-)

Diana
28. 09. 2005
Dát tip
guy: ty víš, že se mne věci časné příliš nedotýkají - doposud nikdy mne nevyprovokovaly, abych se k nim vyjadřovala. Ale tohle překračuje všechny snesitelné meze!!!! Je mi líp teď, když vím, že nejsem sama, komu se z toho "navaluje". Znám lidi z okolí, kteří nevynechali ani minutu reality show - je alarmující, jak mnoho jich je. Připadá mi to vysílání jako zločin, jako když někdo prodává drogy. Tohle přece zabíjí cit pro lidskou důstojnost, pro dobrý vkus, zabíjí to duši. Vítku, přeháním?

Barbar
28. 09. 2005
Dát tip
Prohlásila Regína uklízet je třeba Když máš bednu vymytou tak ti stačí chleba Peoplemetru výsledky každý si zde cení Z Big Brothera jsou na Nově zase vyvalení Národ jako jedinec šmíruje na Primě Stejně jak kluk z plagátu "Myslím to upřímně!" Když si naši oblibu získaj' Vyvolení nebudeme z politiky tolik vyvalení Zblbnem jako klektiv budou vláčet s náma jedno zda jsi učitel či rodiny máma Nenechte si na hlavu z televize kálet Vemte knihu do ruky neb sledujte balet Těžko lidem vykládat dělej to či ono na můj hlas nic nedají je jim po mě ho dně málo zaznamenatelnejch pocitů..... Jsem BARBAR (T)

Diana
28. 09. 2005
Dát tip
Já tě miluju, Barbare!

Craerassy
26. 09. 2005
Dát tip
jejda, já jsem barbar, nekoukám na to:-((

Petr_Pan
26. 09. 2005
Dát tip
diana> ono - takovouhle sračkou toho moc nesvedeš - lidičky, který orwella neznaj, nedostanou chuť si ho přečíst & ty co koukaj na reality show si řeknou, jak jsou ty intelektuálové a jejich snahy trapný .. když už, tak si přečti od nabokova "ve znamení levobočka" - v předmluvě k tomuhle z roku 63 celkem rázně orwellovi nadal - myslím, že pokud někdo shodí, příp. vyzdvihne ( on tam třebas kafku ) u dobrýho dílka, má to ňákou váhu - takhle rozhodně ne-e

Kovi
25. 09. 2005
Dát tip
ještěže nejsem v čechách a tou úchylárnou mě nemůže nic obtěžovat... doslechla jsem se, že to má obrovskou sledovanost...

Yeziiinka
25. 09. 2005
Dát tip
Orwell mě už před těmi deseti lety, kdy jsem si 1984 přečetla, úplně "dostal". Vyděsil, uhranul, roztřásl i donutil užasnout. Vidím to a slyším stejně, úplně stejně jako Ty, sestřičko... ale to mi není nic nového... :) ***!

Diana
25. 09. 2005
Dát tip
Kovi: No právě!!! Ta "úchylnost" má obrovskou sledovanost. Představ si, že na Internetu za stovku můžeš ty lidi sledovat v koupelně, na záchodě - děs! Sestřičko, ty nikdy nezklameš. Vím to už dávno, ale vždycky mne znovu nadchneš a překvapíš, jak dokonale souzníš. Lidičky, díky za přečtení a názor. Nešlo mi o čtivé, hezké dílko. Chtěla jsem vyprovokovat diskusi - a zájem o Orwella. Nenechejme se zatáhnout do pokleslého světa drbů Novy a Blesku. Zblbneme a bude z nás manipulovatelná hmota.

pozorovatel
25. 09. 2005
Dát tip
jdu se dívat na novu

malykuba01
24. 09. 2005
Dát tip
dobrý*

Petr_Pan
24. 09. 2005
Dát tip
zvířecí farma je super - hlavně ta animovaná - to jsem viděl asi v osmi a od tý doby ještě párkrát - je to dokonalý .. což bohužel o dílku říct nelze

Lyrae
24. 09. 2005
Dát tip
nevím, pokud by to měla být například satira, asi mi tam nejspíš vadí, že to nemá moc přesný rytmus...big brother jsem neviděla, vyvolené jednou asi na deset minut a upřímně asi nikdy nepochopím, že někteří lidé jsou na těchto pořadech závislí...

Malá_Holka
24. 09. 2005
Dát tip
souhlasím s váma... připadá mi to úplně úchylný.

slonovina2
24. 09. 2005
Dát tip
já šmíruju jen vílu......v rozkroku.....

vesuvanka
24. 09. 2005
Dát tip
pěkně napsané.... TIP přiznávám se, že také vůbec nesleduji ani jednu reality show, těší mě, že nejsem sama :-)))

Daša
24. 09. 2005
Dát tip
no Big bratra nesleduji,,dobře jsi vylíčila názor, i když nějaká pasáž je lepší a jiná zase ne.....ale jinak se mi to líbí

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru