Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

stáří a podzim

Výběr: Lucie_Plocová
09. 10. 2005
27
25
5057
Autor
Delph

delší a tak prosím o strpení, a jistě plné chyb tak mi je pak prozraďte ať je mohu opravit.

Jsem suchý, žlutý lístek. Visím na stromě a čekám až opadnu.

 

  Jsem starý, vetchý muž. O samotě prožívám své stáří. A přesto jdu teď se svoji vnučkou do nedalekého bukového lesa. Začalo pofukovat a vítr čechral mé šediny a shazoval listí ze stromů.

 

 Zavlál vítr a já se třepotám. Ale co se to děje? Cítím se nějak lehce, Já... já letím.

Letím dál od svého stromu a všeho co jsme znal.

 

   "Jé dědečku, podívej na to listí. Poletuje tu jak motýlci", výskala ta malá slečna pobíhajíc za padajícím listím.

 

Teď, když mi ve výhledu nebrání ostatní listí, vidím neskutečné krásy světa. Tam v dáli jsou stromy s lístky červenými. Proč nejsem červený? Já chci být také tak červený. A co je to fialové, co roste ze země?

 

Následoval jsem tu malou slečinku plnou života. Na tváři mi vykouzlila úsměv a tím prohloubila mé vrásky, jež ukazovaly světu mé stáří. Můj pohled sklouzl k zemi a tam spatřil jsem fialovou květinku. Utrhl jsem ji a přivoněl si k ní. Voněla nádherně..... a já netušil jak se jmenuje.

 

Let byl nádherný, letěl bych nejradši pořád, jenže zem se najednou přiblížila. Párkrát jsem poskočil a pak už zůstal jen ležet....už nikdy nepoletím.

 

Sotva jsem došel domů, lehl jsem si znaven na postel. Veškerá radost se vytratila s odchodem vnučky. Teď už jen čekám na příchod noci, abych mohl spát.

 

Začalo se stmívat. Bude noc, tu už znám. A najednou se na obloze začaly oběvovat malá světýlka. "Co to je?"

"To jsou hvězdy, hlupáčku.", ozvala se fialová květinka, jedna z těch co viděl jsem shora a teď ležím vedle jedné z nich.

"Tak o tomhle si lístky pres celý den šeptaly. To je ale nádhera."

 

     Přesto, že jsem byl unaven, nemohl jsem usnout a tak jsem sledoval noční oblohu. Těsně nad obzorem jsem oběvil Orion, zimní souhvězdí. Bude brzy zima a to se opět nikam nedostanu. Sníh neodhrabu, protože mi ztuhnou klouby.

 

Zvedl se vítr a já viděl, jak se ženou mračna. Vítr strhával zbylé lístky ze stromů na zem. Přikryla mě vrstva listí. "To ne. Teď už neuvidím hvězdy, ani slunce.."

Začalo pršet a já slyšel bubnující kapky do listí nas sebou. Vodá stéká ke mě a vsakuje do hlíny. Tak ležel jsem ve tmě na vlhké hlíně. "Takhle nechci skončit."


 Začalo pršet a já věděl, že za mnou dlouho nikdo nepřijde. Přemohly mě myšlenky na minulost...
  
Jak mladý a silný jsem byl. Pouhým dělníkem co nikdy se nemohl dostat nahoru i když jsem se snažil. Kvůli režimu. Sám se svými chmury jsem byl uvezněn do čtyř stěn.

Ne škaredých, ale tak zoufale známých.


Ta vlhká hlína a zima mě ubíjí. Když jsem na stromě zmoknul, rychle jsem uschnul a užíval si prostoru a světla, ale přesto jsem byl dole. Kvůli zákonům přírody.

První kapky deště i pohled na hvězdy mi byli zapovězeny a já se tolik chtěl dostat nahoru, ale nemohl jsem.


  "Dědo, dědečku, pojď ven. Tam ke stromům. Je tam teď uplně zlatá zem.""
  "Ale je tam na mě moc velká zima, ty můj andílku."
  "Ne dědo, na sluníčku je příjemně, tak pojď."
Už jen pohled do usměvavé tváře mi zvednul náladu a tak jsem šel.
Les, kde jsme byli před týdnem, byl nyní už bez listí. To leželo na zemi, jak zlatý koberec. A to moje sluníčko běhalo a vyhazovalo plné náruče listí do vzduchu a tak krásně se smálo, jak zvonečky.
Tak krásně se já už smát nedovedu. I přesto jsem se usmál a opět ukázal světu své vrásky stáří.


"Co, co se to děje? Já se hýbu...   ...a letííííím."
Nějaké stvoření běhalo kolem a vyhazovalo listí do vzduchu. Zůstal jsem navrchu a tak jsem se už těšil na noc, až opět uvidím hvězdy.
Tak snášela se noc a já viděl jak se zničeho nic oběvují ta krásná světýlka. jsem nadšen, když tu najednou se začali ztrácet. "Kam mizí."
A najednou mě něco zastudilo na tváři a znovu a znovu.
  "Tak proto mizí, aby k nám přilétli dolů.", zvolal jsem nadšeně.
  "Ale ne hlupáčku. to mraky skryli hvězdy a teď padá sníh.", řekla ta samá fialová květinka.
  "Ach ne. Zrovna když jsem se dostal nahoru a mohl jsem pozorovat hvězdy."


Oknem pozoruji, jak poletují vločky sněhehu k zemi, viditelné jen u pouličního osvětlení. "Dnes začíná zima brzy.", pomyslel jsem si.
Tak přišlo to čeho jsem se bál. Díky vnučce jsem se, ale dnes byl projít. Snad jakoby osudem, na poslední vycházku, než bude jaro, jestli se jej dožiji.
A přišel na mě těžký kašel...


...Tak padal sníh v tichu noci, zakrýval přírodu bílím polštářem.
   Pro některé znamenal spánek, pro jiné smrt...


"Tak dnes naposledy jsem letěl."
"Tak naposled jsem se smál"
"Tak naposled jsem viděl hvězdy, než přikryl mě příkrov sněhu."
"Tak naposled jsem viděl příkrov sněhu, než naposled zavřela se má víčka."

 


25 názorů

Delph
12. 09. 2013
Dát tip

Děkuji


Makoves
18. 08. 2013
Dát tip

Moc pěkný. To si výběr zaslouží.


Delph
21. 12. 2012
Dát tip

děkuju za zastavení po tak dlouhé době :)


baronka
24. 11. 2012
Dát tip
Je nádherná jemná T

Lakrov
09. 11. 2012
Dát tip

Pro Tangens_Omega36:

Díky za sedmileté ohlédnutí :-)


Myslím, že každý z nás vidí v podzimu a přicházející zimě asociaci s lidským životem, na jaře máme pocit, že ožíváme, v létě o tom nepřemýšlíme, protože si užíváme a na podzim sčítáme, abychom v zimě upadali do depresí. Nevím, jestli to tak má být, ale pakliže jsme součástí přírody, tak umíráme proto, abychom se zrodili pro něco jiného. Jako souznění duší, i já něco takového tvořila, a proto dávám tip za jednoduché výstižné zpracování. Zdraví Adriana


Bosora
17. 10. 2012
Dát tip

Jo! T*


sharik
14. 10. 2012
Dát tip

úžasný! citlivý, skvěle napsaný a musim říct, že ta atmosféra mě upřímně dostala!


NaNov2
12. 10. 2012
Dát tip

Zajímavé, křehké

(chyby neřeším i když při čtení poněkud ruší... občas si taky nějakou "vyšperkuju", a to nejsem žádný dyslektitk, dysgrafik ani dysortografik... :o)))


Alissa
09. 10. 2012
Dát tip

Jemně, nenásilně napsáno, moc hezké.

(Jen ty chyby, ale... co už :-))


Na překlepy a hrubky doporučuju nejdřív napsat ve wordu - automatické opravy. Ne vše se tím vyřeší, ale něco určitě. ;-) ...líbí.


macecha
09. 10. 2012
Dát tip

smutné, ale hezky napsáno ... T***


Diana
09. 10. 2012
Dát tip

Hezký nápad a napsáno je to jemně, vkusně. Pěkná povídka *


Oldjerry
09. 10. 2012
Dát tip

Oběvit se píše správně objevit, bílím polštářem/ bílým polš...  dílko samo má dobrý nápad, ale podle mne zpracovaný tak, že vypadá naivně, ale možná je to správné - je to přece jen sen. Ovšem ty hrubé chyby jsou skutečné....


Lakrov
09. 10. 2012
Dát tip
Ode dneška před sedmi lety


V říjnu 2005 neexistovala kategorie "prozaické miniatury".

V kategorii povídka bylo v tom měsíci zveřejněno celkem 130 děl.

Nejčastěji se objevovaly povídky autorů: uBruss, Laura_L, pekylau, Kandelabr, Lllluciferka, blue_eyes_dead, fungus2, martikiii, Aššurballit, Mezon, Duve.

Nejvíce tipovány a komentovány byly povídky: Suseda (24/64), Apple tree in winter (21/41), Voda nemá trámy (15/51).

Při procházení hlavního seznamu mi padla do oka povídka "Stáří a podzim" autora Delph z 9. října, od níž posílám avízo.


Máte-li typ na další (pro příště z listopadu roku Pět) prozaický text zaslouživší pozornost, nestyďte se poslat od něj avízo (nejlépe s motem "Ode dneška před sedmi lety"). Můžeme se, podobně jako u téhle zpozdilé vlaštovky, pokusit o jeho renesanci.


Nezájemcům se omlouvám, ostatním přeju příjemné vzpomínání při tomto "čtení přes vlastní rameno".


bestye
09. 09. 2007
Dát tip
nemáš vůbec zač - potěšila mne návštěva u Tebe :c)

Delph
09. 09. 2007
Dát tip
je pěkné zjišťovat že pár lidí se dostane i k tvorbě starší a autorů už se aktivně nepodílejících, tedy že by zaujali a někdo si řek co tam má dál :). Jaksi mě totiž došla inspirace či co a začalo se mi psát hůř a hůř a bylo to čím dál křečovitější. Takže dík za návštěvu a mnoho zdaru při toulkách po dalších autorech ;o)

bestye
05. 09. 2007
Dát tip
pěkné srovnání - takové podzimní :c)*

Delph
15. 12. 2005
Dát tip
tady ani příběh moc není je to jen propojení mezi starým mužem a podzimem (lístkem) je to lyrika ne epika;o) ale káždému co po jeho chuti jest

StvN
15. 12. 2005
Dát tip
Na lyriku bych si představoval trochu vybroušenější popis. ne že bys neuměl, ale tady mi to nepřišlo, řekněme, inspirující.

StvN
14. 12. 2005
Dát tip
Popravdě, tohle mě moc nebavilo. Oproti těm dalším mě styl nezaujal. Příběh se nevyvíjí.

Delph
08. 12. 2005
Dát tip
mr_neutron: děkuju že ses zastavil. tohoto díla si cením jako jednoho z nejvíš postavených v mé literární tvorbě. a musím se přiznat že spoustu děl si představuju tak jako by se předemnou odehrávala

Delph
19. 10. 2005
Dát tip
lucie: děkuji za návštěvu za tip i výběr. jsem rád že toto dílko dokázalo zaujmout tak širokou veřejnost. bývá často zvykem si díla delší než je stránka nečíst. a tak jsem potěšen když to někdo přčká u mého díla :o)

Delph
18. 10. 2005
Dát tip
děkuju že ses zastavila :-) vždycky mě potěší, když se lidi zastaví u děl které (už) nejsou na hlavním seznamu

Stáří bývá často přirovnáváno k podzimu, ale takhle nápaditě pojaté dílko jsem ještě nečetla. Celé to vyznívá smutně a krásně současně. Navozuje při čtení spoustu protichůdných pocitů, vyvolává barevné obrazy, vynucuje si prostor pro srovnávání... Celá povídka na mne hluboce zapůsobila. ***

Sarrah
10. 10. 2005
Dát tip
moc krásné celičké****

Delph
10. 10. 2005
Dát tip
sarrah: jsem rád že se ti to líbilo

Zuzulinka
10. 10. 2005
Dát tip
moc hezké, líbí se mi to propojení dvou různých pohledů, povedlo se Ti to vystihnout dobře*

Delph
10. 10. 2005
Dát tip
zuzu: jsem potěšen že se líbilo :o)

jolbah
10. 10. 2005
Dát tip
Je to smutné. Chyby nevnímám (přes slzy). Moci si tak teď jít zaplavat do chladnoucí vody nebo se jít ožrat do nejbližší léčebny podzimních nálad. Slovo 'režim' v textu truchu ruší. To by šlo opsat jinak. TiP.

Delph
10. 10. 2005
Dát tip
takovou reakci bych nečekal. rozhodě ne slzy a chuť se jít opít :o/. ale ty víš nejlíp co ti prospěje ;o)

Ta metafora se mi velice líbí. Je to nápadité a krásné. Chyby jsem se tisnažil vypsat, ale pak jsem to vzdal, raději si to po sobě ještě párkrát přečti :-).

Delph
09. 10. 2005
Dát tip
je tu jeden malý problém. já trpím nějakejma těma disfunkcema a i po střední mám problém si po sobě něco najít. samozřejmě teorii znám, ale když dojde na praxi tak už ji nějak nedokážu aplikovat. už dávno jsme se za to přestal stydět a radši na to upozorním dopředu :o) jinak děkuju že se ti to líbilo a přešet(la?) sis to celý :o)

Přečetl jsem to celé, ty chyby jsem Ti poslal do zpráv, ale asi trochu zmateně, tak to asi podle toho fakt nenajdeš, sorry. Ale zkus to, prosím, mi se to moc líbí, ale ty chybičky to znepřehledňují. Alespoň ty překlepy.

Delph
09. 10. 2005
Dát tip
už jsem něco snad opravil. teď běžím dělat oběd a pak se na to znova kouknu. koukám že častio zaměnuju jsem za jsme. a děkuju za sanhu při opravě

vesuvanka
09. 10. 2005
Dát tip
Je moc krásná - ... dílko mě svojí barvitostí a nápaditostí metafor zaujalo natolik, že jsem chyby nějak nesledovala a ani nechtěla.... TIP

Delph
09. 10. 2005
Dát tip
vesu děkuj uza návštěvu :o). tohle dílko se mi v hlavě zrodilo už před dvěmi lety. bylo zapsáno do jednoho sešitku, který se pak ztratil, tak jsem to z hlavi přepsal do komunikátoru, ale tam mi začala haprovat komunikace mezi pc a ním, tak jsem to nemoh nahrát do pc. až teď jsme se rozhodl že už musím, když podzim začal a listí opadává čím dál víc

fungus2
09. 10. 2005
Dát tip
To je povedené**

Finch
09. 10. 2005
Dát tip
Má to dobrou atmosféru, a na rozdíl od jiných povídek i vhodnou délku (prostě tak akorát). Dojem kazí jenom pár divných formulací, a zmíněné chyby (vím, že za to nemůžeš, ale neškodilo by to dát třeba někomu přečíst, někomu, kdo by ti pomohl s opravou ;)).

Delph
09. 10. 2005
Dát tip
děkuju za návštěvu i za kritiku. zkusím se do toho začíst a a přelouskat to slovo od slova abych ty chyby našel :o)

Delph
09. 10. 2005
Dát tip
tak už jsme to opravil dle svého nejlepšího cítění. ale asi tam pořád bude někde něco schovaný. :o) paní: děkuju za tip a za návštěvu

pekylau
09. 10. 2005
Dát tip
Zůstalo mi z toho tak nějak podzimně hezko. tip

Delph
09. 10. 2005
Dát tip
pekylau: děkuju za návštěvu a tip :o)

Smetiprach
09. 10. 2005
Dát tip
*

Delph
09. 10. 2005
Dát tip
smetiprach: děkuju za návštěvu i za tip.

Delph
09. 10. 2005
Dát tip
avi

Delph
09. 10. 2005
Dát tip
avi

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru