Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

25. října (1944)

Výběr: jenyk, jan(ek), dream, , vesuvanka, Print, KayTee, prenatal
25. 10. 2005
17
0
8500
Autor
Noe1

Jedním z největších překvapení, které jsem při hledání údajů pro Kalen(oe)dárium zažil byla existence Edelweißpiraten. Odpusťte mi proto více faktů než obvykle. Edelweißpiraten byla subkultura, která vznikla na konci třicátých let v nacistickém Německu jako opozice vůči oficiálním strukturám. K Edelweißpiraten se hlásili lidé ve věku 14 – 18 let, kteří se snažili vyhnout povinnému členství v Hitlerjugend, pracovní a vojenské povinnosti. V Německu jich byly tisíce – jen v Kolíně nad Rýnem gestapo registrovalo více než tři tisíce členů. V různých městech si říkali různě: v Essenu Farhtenstenze (Cestující šviháci), v Oberhausenu a Dusseldorfu Kittelbach Pirates, v Kolíně nad Rýnem Navajos (Navahové). Všichni dohromady se ale považovali za Edelweißpiraten. Zpočátku se jejich činnost nezdála být nebezpečná. Scházeli se v parcích a na ulicích, na víkendy jezdili na výlety a tábořit pod stany (na rozdíl od oficiálních organizací společně děvčata a hoši), setkávali se se skupinami z jiných měst, tvořili a zpívali vlastní písně. Postupně se však jejich činnost stávala stále otevřeněji protinacistická. Pořádali rvačky s hlídkami Streifendienst („policejní“ organizace Hitlerjugend), psali po zdech protinacistická hesla, roznášeli letáky, pomáhali Židům, válečným zajatcům, dezertérům, podíleli se na sabotážích a ozbrojených útocích. Obětí jejich atentátu byl například velitel gestapa v Kolíně nad Rýnem. Rovněž represivní akce režimu se stupňovaly. Byli zatýkaní, stříháni dohola, dostávali domácí vězení i víkendové uvěznění v policejních celách, byli zavírání do polepšoven a pracovních táborů. 25. října 1944 nařídil Heinrich Himmler jejich ráznou likvidaci. Několik „vůdců hnutí “ (většinou ve věku 16 let) bylo veřejně popraveno, mnoho členů bylo uvězněno v koncentračních táborech. Ti kteří přežili byli posléze trnem v oku i poválečným vládcům, snažícím se vybudovat v Německu nový řád a prosperující společnost. I po válce vadila nespoutanost, sklon k anarchii a „silný proti-pracovní ethos“.

 

Hitlerův útlak drtí nás a tíží

ještě jsme v okovech spoutáni

es kommt der tag, a už se blíží,

otrockých pout lámání.

Pak promluví tvrdě naše pěsti

i naše nože, máme odvahu

svobody, mládí prapor nésti

po válečné stezce Navahů.

 

 Píseň Edelweißpiraten z Kolína nad Rýnem

 

 

obrazek [http://img.tfd.com/wiki/6/6b/Edelweisspiraten.jpg]


to je vazne zajimavy, co se clovek nedozvi! trochu me to rozesmutnilo, ale pisen je fakt skvela a vic nez to :) *

Noe1
04. 12. 2005
Dát tip
tuleň: pošli mi prosím poštou kde ty chyby jsou ať je opravím

tuleň
01. 12. 2005
Dát tip
pěkné, zvláště ten prolog, vůbec jsem to netušil... sice jsem tam našel dvě gramatické chyby, ale za zkvalitnění všeobecného přehledu t*

morgy
01. 11. 2005
Dát tip
*

prenatal
27. 10. 2005
Dát tip

Noe1
26. 10. 2005
Dát tip
já též děkuju

sklenář
26. 10. 2005
Dát tip
:-)

poštou :-)

Smetiprach
26. 10. 2005
Dát tip
pošlou? tak jo... :-))

poštou ... brejličky staroušku....poštou pošlou... :-))

KayTee
26. 10. 2005
Dát tip
! *

Loutka
25. 10. 2005
Dát tip
nikdy sem o tom neslyšel...děláš z toho alternativní hodiny dějepisu :-)*

Pacer
25. 10. 2005
Dát tip
Dík!

Smetiprach
25. 10. 2005
Dát tip
*** !!!!!!!!!!!!!!!!!!

papouch
25. 10. 2005
Dát tip
týjo

!!!! díky!

pozorovatel
25. 10. 2005
Dát tip
mě hlavně překvapilo, jak se k nim po válce chovali...

Noe1
25. 10. 2005
Dát tip
Děkuju vám všem za reakce - mile překvapily. Přiznám se že jsem dlouho přemýšlel, jak tohle výročí zpracovat a pak dlouho váhal, jestli to co vzniklo, vůbec opublikovat. Ještě jedna věc mne překvapila a zarazila. Jak dokonale se jejich existence podařila zatajit. Teprve v posledních letech minulého století se (prý) o nich i v Německu začalo víc mluvit, mimo jiné o ni vznik film. I na netu najdete jen velmi málo informací, nejobsáhlejší článek jsem našel zde: http://www.libcom.org/history/articles/edelweiss-pirates/ Jo a taky mne překvapilo, že nebyli jediní. Minimálně existovala ještě skupina "Bílá růže" a pak hnutí kolem muziky "Swing kids".

Noe1
25. 10. 2005
Dát tip
Joe: Neslyšel, ale při pátrání po netu jsem na ni narazil.

Noe1
25. 10. 2005
Dát tip
ups, ten odkaz nefunguje ... tak ještě jednou http://www.libcom.org/history/articles/edelweiss-pirates/

Smetiprach
25. 10. 2005
Dát tip
dream: jasně... :-))

Zbora
25. 10. 2005
Dát tip
Taky jsem to nevěděl.t.

Smetiprach
25. 10. 2005
Dát tip
kouzelná_květinka: hele, a co výběr? ať si to přečte co nejvíc lidí, sakra, né?

pozorovatel
25. 10. 2005
Dát tip
slyšel jsem o tom něco v rádiu... že prej dostanou ňáký čestný uznání nebo co ale možná to dostanou až za pár let ovšem nevim to jistě..

plovárna
25. 10. 2005
Dát tip
To je výborný, celý t.

co za to starouškuuuu? :-))

Smetiprach
25. 10. 2005
Dát tip
dcerunko, což takhle život? mám tě žádat dvakrát? :-) tedy žádám po druhé... nebo prostě řeknu někomu jinýmu, no problem...

noo, dobře, život je mi milejší...tedy budiž výběr...

Noe1
25. 10. 2005
Dát tip
janek, kytí: :-))))))))))))))))))))))) díky

Smetiprach
25. 10. 2005
Dát tip
není zač, za tohle nějakej ten sporťáček stojí... :-)

Noe1
25. 10. 2005
Dát tip
zbora: děkuju B_G: díky za přízeň ... TvonBG mají váhu :-) plovárna: díky

waaau.... tak jak dojedu do Phy, ci ho mít nachystaný.. stačí mi fábka, jo? :-)))) Noe, víš, že není zač :-))

Smetiprach
25. 10. 2005
Dát tip
fábka? no dobře, jak je libo, ale až tě v té piksle někdo uvidí, tak neříkej, že seš moje dcera... :-)))

checht.. jistěže to řeknu :-)) tak co mi ceš koupit drahý papá?! :-)) Tě mám ráda.. mooooc... :-)) kdyže to budeš mít na cérku v Pze volno? :-))

vesuvanka
25. 10. 2005
Dát tip
moc hezky napsané, díky i za prolog..... TIP a V

Smetiprach
25. 10. 2005
Dát tip
klouzelné_kvízí: inu něco malého a laciného, ty nové 927 od Porsche mi přijdou pro mladou dívku celkem vhodné... čas mám kdykoliv, stav se...

super..... :-)) napíšu... a ne že to vyslepičíš :-))) ci jenom Tebe a možná bych snesla velkéhoooo, ale nic víc... byste na mě ušili boudu, Vás znám .-)))

Smetiprach
25. 10. 2005
Dát tip
vyslepičit? já? to víš, že ... jó... :-)))

aha, děkuji, takže nic... každopádně auto pošli, budu Ti vděčná :-)))

Smetiprach
25. 10. 2005
Dát tip
ehm, mailem??? nebo do zpráv?

sklenář
25. 10. 2005
Dát tip
nevěděla jsem to - Noe děkuju!*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru