Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Cigareta života

Výběr: oleandr
28. 10. 2005
6
1
4662
Autor
Induan

Radši zemřít v boji, než žít na kolenou. - Klingon v šestém díle Star Treku a ještě zřejmě pár dalších filosofů, vojevůdců, otroků, kuřáků a jiných potencionálních mrtvol.

Jen jsem vám chtěl říct, že jsem začal znovu kouřit. To je asi tak všechno. Neměl jsem k tomu žádný zřejmý důvod. Copak jsem blbej? Nekouřil jsem přece celé 3 roky! Co mě k tomu tedy vede? Cukrovka a nesvoboda. Divná odpověď, že? Většina z nás asi ví, že kouřit, když má člověk cukrovku, je nebezpečnější než cokoliv jiného. Má to vliv na cévy a tak a může to uspíšit uříznutí něčeho poměrně důležitýho (Nemyslím tím penis, spíš třeba nohu apod.). Jenže když se člověk dozví něco takovýho, docela to s ním zamává i po psychické stránce a nějaká ta berlička se hodí. A taky začne víc přemýšlet. Proč vlastně člověk kouří, když ví, jak je to nebezpečný? Proč člověk vlastně žije, když ví, jak je to nebezpečný? Proč to dělám i když mi to nechutná? Proč to žiju i když se mi to nelíbí? Nechci tady evidentně rozebírat teorii kouření, jelikož všichni víme, co je to nikotin a proč lidi kouří. Spíš se chci bavit o praxi. O praxi nejen kouření. O praxi života. Život i kouření, obzvlášť kouření těch balenejch bez filtru je zvráceně hezkej rituál. Když si balíš svou vlastní, zapálíš to, vlítne ti do nosu dým z papíru, až se zakuckáš, pak Ti vleze do huby kousek tabáku, takže pliveš okolo a sakruješ, přitom se popálíš o kousek žhavýho, co z toho upadne... "Proč to vlastně dělám?" říkám si. Nejde přece jen o nikotin. Nejde přece jen o štěstí. Nejde jen o ty povznášející pocity, které stejně zevšední. Je to spíš zvláštní druh masochismu. To potěšení z tabáku je v něčem jiném. To potěšení ze života je v něčem jiném. Fascinace ohněm, touha po dobrodružství a nebezpečí, vzdor proti okolí, úleva a relaxace... Jít se s kolegama na chvilku schovat před šéfem a prací nebo se zamknout v pokoji, aby stará neprudila, ubalit si cigaretku a jen tak přemýšlet nad životem a užívat si ho, dokud to jde, i za cenu, že to dřív skončí... Je jen málo věcí, který tohle můžou nahradit. Žádnej prášek, žádná sklenička, žádný jiný rozptýlení není stejný. Žádnej způsob života bez nebezpečí a vzpoury není stejný. Jasně, zkusil jsem ledacos (nemluvím o drogách, mluvím o životě), ale cigareta je prostě jedinečná. Je to špatný, je to nebezpečný a proto to dělám. Život je krátkej a najde si tě všude, když chce. Mám cukrovku, měl bych dodržovat pravidla a mohlo by mě to stát docela hodně, že na to prostě seru, ale když se tak ohlížím, některý věci nedělat by mě stálo víc. Jsou věci, co člověka stojej víc než život. Neříkám vám, že máte dělat něco špatnýho. Neříkám vám tímhle, že máte začít kouřit nebo nepřestávat nebo tak něco. V tom to není. A není to vlastně ani o kouření. Jen třeba o tom, že když už člověk s něčím dobrým nebo špatným začal, má alespoň šanci včas přestat. Když už žije, má šanci žít podle svýho. Každej máme svoje vlastní pravidla, ať se nám kdokoliv snaží namluvit co chce. Nemusíme všichni kouřit, nemusíme ani všichni věřit. Čím míň nás bude, tím líp. I pro nás i pro ty co zůstanou zdraví. Ale když chceme kouřit, zatím kouříme, když chceme věřit, věříme, když chceme trpět, trpíme. Můžou nás všechny jakkoliv nemorální dát do statistik, zavrhnout, označkovat celej národ čipama a natočit kamerovejma systémama a můžou pak na nás zlý pořádat hony, ale pravá svoboda je v naší duši a v tom, jak se k životu postavíme nebo co mu k nám dovolíme. Život není špatnej ani dobrej. Zlej ani hodnej. Jen jedinečnej jako ta cigareta. A vykouřit se dá mnohem víc způsoby, tak si ho pořádně šlukněme, ať víme, proč jsme vlastně tady. Dokud jsme vlastně tady a jestli jsme vlastně tady.

 


1 názor

zlý_mýval
04. 03. 2010
Dát tip
Ten konec se mi líbí*

houmles
09. 02. 2006
Dát tip
koureni spojuje s bohem (meditace) BTW kamos mi privezl skvele igarety z indie, na kterych je napsano:

smoking is serious bussines!


Induan
09. 02. 2006
Dát tip
houmless: Chybí Ti tam ale jedno S :) (i v přesdívce)

Markel
02. 02. 2006
Dát tip
Každej bojujeme s nějakým druhem závislosti a moc často prohráváme. Myslím,že je důležitý stále znovu a znovu zkoušet s tím skoncovat, i když člověk sám sebou znechucenej, že stále stále znovu a znovu začíná, pak končí s vědomím, že znovu začne, nevím, co je to v nás, jak jsi správně napsal, za zvláštní masochismus či co to je. Líbilo se mi, co jsi napsal, nutí to k zamyšlení - T P.S. : nejsou jen závislosti obecně známé - alkohol, cigarety, drogy,hráčská vášeň..... jsou i jíné závislosti, třeba na mínění lidí, existuje závislost na moci, závislost na ženách, na čemkoliv. Blbý je, že nás to spoutává a tahne dolů, někdy to tak vnímáme, někdy ne.

Induan
02. 02. 2006
Dát tip
Markel: Jo, trpím většinou z nich :) Dík za tip, ale já to nemyslel ironicky, ono i nehezký věci jsou někdy příjemný jen tím, že jsou nebezpečný... Alespoň podle mě...

Andulka
16. 12. 2005
Dát tip
az se rozhodnes s tim prastit....dej vedet :-) Jinak jsem dneska premyslela nad necim podobnym. Dejme tomu, ze do triceti se lidska blbost odpousti. Ale po tricitce maji lidi dost zivotnich zkusennosti na to, aby vedeli......a stejne delaji stejne chyby znova dokola. Jak muze, chytry, vzdelany, uspesny clovek.......na druhe strane delat takove zakladni chyby, kterych si je navic vedom? Ja to nechapu. Nekdy nechapu ani sebe sama...:-)

Induan
16. 12. 2005
Dát tip
Nakonec jsem s tím před necelým měsícem zase přestal... Ale i tak rád vzpomínám :) No ale to ještě nic není oproti mému poslednímu nečekanému zážitku. Doporučuju vám lidi si přečíst moji novou povídku: Jak jsem se omylem sjel jako prase Předesílám, že nejsem žádnej feťák, ale život občas člověku připravý všelijaké zkoušky, tak si to přečtěte, ať víte, co nemáte dělat. :( Tenhle zážitek byl fakt vo zdraví a doma to raději nezkoušejte :)

Vaud
16. 12. 2005
Dát tip
Skvělý, gratuluji a mám z Tebe velkou radost!! Na povídku kouknu, až budu mít chvilku volna. Posílám TIP ;-)

Induan
24. 11. 2005
Dát tip
souhlasím, ale prostě...

Vaud
11. 11. 2005
Dát tip
kouřící diabetik neprožívá život na plno, ale páchá pomalou a bolestivou sebevraždu sorry za medicínský názor

oleandr
31. 10. 2005
Dát tip
velmi hezká úvaha a řekl bych že řeším velmi podobný problém s cigaretami, ale i s onou relativností věcí..........T a V

Induan
31. 10. 2005
Dát tip
oleandr:dik

slonovina2
28. 10. 2005
Dát tip
"Proč to vlastně dělám?" říkám si.

Induan
28. 10. 2005
Dát tip
slonovina2: :)

K_Anče
28. 10. 2005
Dát tip
kouřím, tedy jsem...kouřit je lidské...my, kutnohoráci, víme o čem se kouří:)))

:o) t.

Induan
28. 10. 2005
Dát tip
jj, horší a lepší dny.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru