Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lepší než orgasmus

03. 11. 2005
3
1
3113
Autor
Micro

Věnováno Paříži.

„Pojďte, šmejda, zmlátíme ho!“ rozeběhl se První směrem ke staršímu muži s brýlemi a začal ho obrovitou pěstí mlátit do obličeje. Starší muž stačil jen nevěřícně vykulit oči. Potom se už válel v kaluži krve, v obličej mu přistávaly další a další kopance a svět se mu proměnil v kolotoč skřeků a ukrutné bolesti. Že jsem radši nedržel hubu. Když si uvědomil, že má zlomeno několik žeber a že mu pomalu dochází dech, vypla mu hlava a padnul do bezvědomí.

   „Zasloužil si to, debil, co si to dovoluje?“ uhodil První svýma černýma očima do skupinky stojící okolo. Souhlasné hulákání a přikyvování v Prvním vyvolalo ještě více vzrušení.

   „Pojďte, šmejdy, rozbijeme je všechny!“ rozčilením mu z černých úst létaly sliny. Líce měl v plném ohni. „Támhle je dalších pár bílých, ukážeme jim, co nuzáci dokážou!“

   Skupinka asi deseti rozlícených mužů běžela k autobusové zastávce, na které stálo několik nic netušících mužů a žen. Ve vzduchu byl cítit déšť, černé mraky se každou chvíli připravovaly vyždímat. Jakmile si lidé na zastávce uvědomili, že se skupinka žene na ně, většina z nich se dala na útěk. Jen jedna tmavovlasá dívka zůstala nehybně stát. Udiveně hleděla na muže v čele a hned jak pochopila, že se na ni chce vrhnout, začala skřehotavě vřískat. Nebylo jí to nic platné. Křečovitě stisknutá pěst jí vší silou vletěla do brady, kterou jí tím za tlumeného dutého křupnutí vylomila. Vřískot se změnil v mumlání, které záhy utichlo ve vzlykot, jenž byl výrazně přehlušován nejrůznějšími nadávkami.

   „Už toho bylo dost!“ řval na ni První a místo očí měl jen temné perly plivající do okolí nenávist a zlobu. „Zavolejte další, už není cesty zpět!“ vyzval skupinku. Někteří mobilem přivolali posily, jiní se rozeběhli za lidmi, kteří mílovými kroky utíkali pryč od zastávky.

   Během chvíle se z postraních uliček vyrojili další. Nestarali se, oč tu běží, jakmile si všimli těla uprostřed rudé kaluže, zmohli se jen na vzrušené a úsečné věty.

   „Přivolejte další, už toho bylo dost!“ neustále opakoval První, a když viděl, že se skupinka rozrostla do černé masy, cítil se jako vůdce, který svým bratrům pomůže vybojovat svobodu. Nevěděl, co je to za pocit, ale ve své podstatě se to vyrovnalo orgasmu. Byl to on, kdo tu byl v centru pozornosti, on, který velel a on, který nejjasněji chápal, že není cesty zpět. Všechno to se mu zračilo v jeho zpocené tváři.

   V dálce zakřičel drtivý hrom zrovna v okamžiku, kdy se z hlavní ulice přihnalo několik policejních vozů. Černá masa je hned obstoupila. Policisté vyskákali z vozů, a když si uvědomili, že se obušky neubrání, začal první z nich bezhlavě střílet.

   Jedna z kulek vletěla malému a hubenému černochovi přímo do oka. Prodrala se mu hlavou a namířila si to do ramene dalšího, který stál za ním. Malý a hubený se skácel k zemi stejně jako muž za ním. Ten však stačil ještě zařvat bolestí. Muž s dírou v hlavě na to už neměl náladu.

   Kolem policistů se v tu chvíli utvořilo vakuum, do kterého se žádný z útočníků neodvážil vstoupit. Výkřiky ustaly.

   „Stáhněte se! Kdo se přiblíží, bude zastřelen!“ vyzýval masu policista. Všichni ho poslechli. Hemžili se kolem mužů zákona, kteří se semknuli k sobě, a opět se dali do hlasitých nadávek.

 

   První si všiml přijíždějících policejních vozů a promluvil ke Druhému: „Teď to teprve začne.“ Oba se pak zdáli dívali, co se bude dít. Jakmile policista zastřelil jejich bratra, První si sáhl za pas. Vyndal černou Beretu.

   „Zatím to nebylo potřeba, ale teď…“

   Procpal se houštinou těl až k policistům a několikrát na ně vypálil. Jednoho z nich trefil do nohy. Modré kalhoty se mu hned probarvily načerveno, krvácení bylo prudké, zasáhl tepnu. Policisté začali bez váhání po všech střílet. V té chvíli se masa snažila stáhnout. Někteří to stihli, jiní ne.

   Začalo pršet. Příležitostně rozrazil šero jasný blesk, který byl doprovázen lomozným rámusem.

   Na zemi se válelo několik zraněných a pár mrtvých. Zbylí utíkali. První se kryl za autobusovou zastávkou a zhluboka dýchal. Jeho černá a holá lebka každou chvíli vykukovala zpoza úkrytu. Najednou se pocit rozkoše a satisfakce proměnil v obavy. Kurva! pomyslel si.

   Podíval se na zbraň. Ihned potom se rozhlédl i kolem sebe.

   „Seru na to!“ zařval, hodil pistoli před sebe a vystoupil zpoza úkrytu.

   „Seru na to!!!“ hlasitě opakoval a pozvedl ruce nad hlavu. Policisté přestali střílet a zmateně se dívali jeden na druhého.

   „STOP!“ ozval se vše přehlušující hlas, z dálky podbarvený dunivým hromem.

   „Co to má znamenat?!“ pokračoval vše přehlušující hlas. „Do-pr-de-le, co to má znamenat?!

   K Prvnímu pomalu přistoupil plešatý tlouštík s kšiltovkou vraženou hluboko do čela.

   „Seru na to! Ze začátku to byla prdel, ale teď už jde vo hubu, za těch deset dolarů mi to nestojí!“

   „Kurva, to není normální! Kdo vás sem poslal!? Co to je za kompars, stojíte za hovno! Já to od začátku říkal, tenhle film bude propadák! Vypadni! Sakra! Doprdele, odkliďte ty mrtvoly a utřete tu krev! Zavolejte produkční, ať objedná nový lidi! Takhle to nenatočíme ani za rok! Kurva, odkliďte ty mrtvoly, ať to můžeme vzít znova! Vyhoďte ty auta do šrotu, jsou celý prostřílený! Toho policajta s dírou v noze taky vykopněte, ale sundejde mu ty hadry, vyperte to a dejte to někomu novýmu!

   Kurva, že já k tomu filmu lezl…!“


1 názor

Wlck
18. 11. 2007
Dát tip
Na základě tvojí kritiky jsem si přečet asi tři tvoje díla..(, Dvě byly docela dobré, líbily se mi. Ale tohle mne zcela uklidnilo..už jsem si z tvojí kritiky málem něco dělal..(:

Vihar
09. 11. 2005
Dát tip
Velmi povrchní a bez hlubší myšlenky, citů, prožitků i hodnot. Souhlas s Reccared. Ano, napsané je to čtivě. Ale to komerční trháky na nově též. Zaujmout neobvyklými zvraty, syrovostí a krutostí strhujícího děje není cíl literatury. Naprosto zde nenacházím nějaké zamyšlení, etické hodnoty, zrcadlo, niterná zákoutí, citovost, projekci vnitřního a vnějšího života, no zkrátka, vše, co odlišuje umění od komerce a co má obsahovat po všech stránkách vyvážené dílo, pokud nejde záměrně o extrém a výstřednost (ale tyto nejsou nikdy plnohodnotnými díly). Přenesení reality do filmu je jediný nápad? A Nebo mi něco uniklo? Pakliže bylo cílem pouhé strhnutí a následné vysmátí čtenářovi nevyřčenými slovy: vždyť je to jen film, a ty jsi na to skočil - dostal jsem tě, je povídka na můj vkus příliš dlouhá a rozvláčná. Přitom vytěžit by se z tohoto tématu dalo velmi, velmi mnoho a nejen literárně

Micro
09. 11. 2005
Dát tip
No tak tvoje kritika je teda něco. Sry, ale nemohl jsem si to odpustit, takže: "Velmi povrchní a bez hlubší myšlenky, citů, prožitků i hodnot." Jistěže, on to byl totiž záměr - víš, nechtěl jsem napsat nějaké dílo, u které by se čtenář posadil na zadek, protože by bylo nějaké "myšlenkové", "citlivé" nebo nedej bože "hluboké". Na to totiž obvykle jedna A4 nestačí a ani se to po ní nechce. "Ano, napsané je to čtivě." Dík, protože jediný cíl, který jsem si při psaní této povídky dal, bylo, aby povídka byla čtivá a měla spád. Co se týče komerčnosti, nevidím na ní nic špatného, kdyby v antice nedostal komerční prostor Homér, nečetl bys ho, protože by se k tobě neměl jak dostat. Vím, co myslíš tím "komerčním", ani já to nemám rád, ale tohle je trochu jiné - je to stránková povídka, není to "komerční" román. "Zaujmout neobvyklými zvraty, syrovostí a krutostí strhujícího děje není cíl literatury." Ehm. Ne? A jaký je cíl literatury? Zrovna nedávno jsem toto téma zpracovával do školy. A říct, že "Zaujmout neobvyklými zvraty, syrovostí a krutostí strhujícího děje není cíl literatury." je popření celé podstaty funkce literatury, protože i toto je cílem literatury, jako spousta dalších věcí. Nemůžeš říct, že ne. „Naprosto zde nenacházím nějaké zamyšlení, etické hodnoty, zrcadlo, niterná zákoutí, citovost, projekci vnitřního a vnějšího života, no zkrátka, vše, co odlišuje umění od komerce a co má obsahovat po všech stránkách vyvážené dílo, pokud nejde záměrně o extrém a výstřednost (ale tyto nejsou nikdy plnohodnotnými díly).“ Tohle už je pro mě úplně nesmyslné. Od kdy tohle všechno musí i nekomerční (tedy i umělecké) tituly mít? To teda nevím… A od kdy není extrém a výstřednost plnohodnotné dílo? Tohle už mi není vůbec jasné. Nejeden umělecký směr byl ve své době považován za „extrémní a výstřední“, a teď? Teď ho bereme jako Umění (třeba takový surrealismus – spousta lidí ve své době ho brala třeba přímo za něco hrozného a neuměleckého, a teď?). Navíc to, cos tu vypsal (ty "požadavky" na dílo), by jako souhrn vyšlo pomalu na á čtyřku, chtěl bych vidět, jak by to někdo vtiskl do těch několika řádků – na to potřebuješ totiž daleko víc prostoru, a když chceš, aby to „fungovalo“, píšeš přinejmenším povídku, která bude „trochu delší“, nebo rovnou novelu či román. „Přenesení reality do filmu je jediný nápad? A Nebo mi něco uniklo? Pakliže bylo cílem pouhé strhnutí a následné vysmátí čtenářovi nevyřčenými slovy: vždyť je to jen film, a ty jsi na to skočil - dostal jsem tě, je povídka na můj vkus příliš dlouhá a rozvláčná.“ Ne, není to žádný nápad, je to jen závěr povídky, vyvrcholení, a když o tom tak víš, co je cílem závěru? No třeba překvapivá pointa. A když jsi začal číst, určitě si tohle nečekal, tudíž účel splněn, stalo se to, cos nečekal. Navíc tam bylo trochu víc – ono „zabíjení“ měla být ironie (možná až sarkasmus) na filmaření (obvykle se „takhle“ filmy netočí). Ne, cílem opravdu nebylo vysmátí čtenáři, opět říkám, že závěr měl jediný smysl – překvapení, něco, co nečekáš. „Přitom vytěžit by se z tohoto tématu dalo velmi, velmi mnoho a nejen literárně“ Ano dalo, ale tato POVÍDKA, to zdůrazňuji, a spíš bych měl napsat MINIPOVÍDKA o jedné stránce to za cíl neměla, měla za cíl upoutat a na závěr překvapit, nic víc. Opět se omlouvám, že jsem bral tvé věty jednu po druhé, ovšem ani s jednou jsem nemohl souhlasit, fakt ne.

Vihar
09. 11. 2005
Dát tip
rád bych si přečetl tvou slohovou práci na téma cíle literatury opravdu Zaujmout neobvyklými zvraty, syrovostí a krutostí strhujícího děje není (hlavní) cíl literatury, nýbrž jedním z jejích pomocných prostředků. Jistěže, i prostředek se může stát cílem. Jaký je tvůj vztah k básním? Opravdu dobrá báseň se povětšinou vejde na tu tvojí Áčtverku, a přitom bude mít v sobě obsaženo vše, co zde zmiňuji. Nebo se domníváš, že nikoliv? Při čtení (či shlížení) děl tohoto ražení neočekávám nic a zároveň všechno. Pouze tupě zírám, a snažím se uhýbat kulkám létajícím z obrazovky a nepřipustit si hloubku zobrazovaných hrůz. Tebe samotné upoutání a překvapení vnitřně naplňuje a obohacuje? Jsem velmi potěšen tvou rozsáhlou reakcí na mojí kritiku a vážím si jí. Takto si totiž představuji konstruktivní literární diskusi.

Micro
09. 11. 2005
Dát tip
"rád bych si přečetl tvou slohovou práci na téma cíle literatury opravdu " - nebyla to slohová práce, ale zpracování kapitoly Funkce literatury z knihy Teorie literatury od René Welleka a Austina Warrena, zpracování a přednesení.... Zkus si to přečíst, je to sice dost odborné, ale má to něco do sebe, z toho si taky uvědomíš, že ona krutost atp. může být stejně tak cílem jako necílem a i tak se může jednat o Umění... (samozřejmě se tam o tom nezmiňují doslova) "Jaký je tvůj vztah k básním? Opravdu dobrá báseň se povětšinou vejde na tu tvojí Áčtverku, a přitom bude mít v sobě obsaženo vše, co zde zmiňuji. Nebo se domníváš, že nikoliv?" - Bavíme se o próze, nepleť sem básně, to je jiná kategorie s jinými principy a genezí... je to úplně něco jiného. Jinak básně mám rád. A stejně tak báseň může být jen "krásný obraz" na desítky stran - beze smyslu (i tak to může být Umění), jako může být na desítky stran - se smyslem (a Umění to třeba být nemusí). "Při čtení (či shlížení) děl tohoto ražení neočekávám nic a zároveň všechno. Pouze tupě zírám, a snažím se uhýbat kulkám létajícím z obrazovky a nepřipustit si hloubku zobrazovaných hrůz. " No tak potom ale opravdu nechápu, proč sem pleteš ony myšlenky atp., co je podle tebe cílem literatury (což samozřejmě není tak jednoznačné). U podobného žánru/stylu to - jak říkáš sám - nečekáš. "Tebe samotné upoutání a překvapení vnitřně naplňuje a obohacuje? " A mělo by? Nebo ty čteš jen proto, abys sbíral myšlenky, psychologii a city? Jen proto, aby tě to "naplnilo"? Je tu literatura jen proto? Píše se jen taková literatura? A proč i literatura, která toto neplní, může být Umění? "Jsem velmi potěšen tvou rozsáhlou reakcí na mojí kritiku a vážím si jí. Takto si totiž představuji konstruktivní literární diskusi." - Souhlasím, já též :).

Micro
08. 11. 2005
Dát tip
No právě, čekáš něco jiného (vzhledem k průběhu) než podobný konec, o tom to je. Neměl jsem v plánu něco, co by bylo očekávatelný. A z tvé reakce - snad se mi to i povedlo (čekals evidentně něco jiného)...

StvN
04. 11. 2005
Dát tip
Slušná práce. Vyvážená. Dobře napsaná.

Eidam
04. 11. 2005
Dát tip
dobré *

stanislav
03. 11. 2005
Dát tip
trošku zmatený, ale docela maso...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru