Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Oko za oko

31. 01. 2001
11
0
5579
Autor
Deltex

 

 Zimní slunce se pomalu chýlí k odchodu z tohoto světa. Jeho matný svit, zahalený mlhou nedokáže zahřát postavu kráčející po zmrzlé cestě. Je zima. Křišťálová zima. Ani ptákům se nechce vzlétnou do studeného vzduchu. Slunce svítí a přesto je pohled na ledový svět ještě depresivnější než, kdyby bylo zamračeno. Počasí dělané na pohodovou procházku se svou milovanou, jenže ten kdo kráčí po cestě, milovanou nemá a k veselé náladě důvod navždy ztratil. Včera se stala nehoda. Je jedno, čí byla vinou. Jde po cestě a v mysli mu duní pomyšlení na smrt. Smrt, která včera prošla kolem něj, ne však pro něho. Přišla si pro mladíka, který vinou jeho auta skončil život. Necítí zimu, jen bolest, ohromnou a zničující bolest. Vzal život. Jel moc rychle. Možná to nebyla jeho vina, ale přesto… ještě teď nemůže zapomenout na ránu, krev a unikající život. Proč sakra nedával pozor? PROČ? Nemůže zapomenout na oči přítelkyně onoho chlapce, tak krásné a smutné. Slzy. Bolest. Slunce konečně uvolnilo oblohu nadcházející noci. Od úst se linou obláčky páry. Nemůže zapomenout na tvář oné dívky, která vyzařovala jen jedno: Zabil jste ho! Tisíc střepů zrcadla zabodlo se do srdce. Rozřezávají mu hrudník a on nemůže zapomenout, nemůže ani neumí si odpustit. Svět ve kterém byla jen pohoda se rozbil. Kráčí pomalu, pomalu ke skále, odkud je výhled na místo nehody. Stalo se to kousek za městem, kde se zamilovaný mladík se svou milovanou dívkou procházeli studeným dnem. Viděl je jen krátce, nestačil zareagovat. Rána. Krev. Zabil. Zastaví se, došel na vrchol. Stojí na skále a hledí dolů na to osudné místo. Vzpomíná na ty smutné oči, které ho obvinily ze smrti. Hledí dolů a nemůže přemýšlet. Bolí to, tak strašně to bolí. Moc a moc. První slza z mnoha dalších stekla mu po tváři a ukápla na zem. Stojí a na skále a v záři umírajícího slunce pláče. V kabátu nahmátl malou zbraň. Pistole. Vždycky jí měl sebou, snad pro pocit bezpečí. Vytáhne jí. Kov nepříjemně studí. Bolest mu zatemňuje mysl. Slzy tečou proudem. Nemůže zapomenout. Hledí na ní. Myslí mu prolítne: „Oko za oko! Skonči to, zabij tu bolest, máš možnost!“ Hledí na temně černý kov a pláče. Zabil. Ty oči. Prosím odpusť mi.

Proti oranžově zbarvené obloze se rýsuje skála a na ní člověk. Ozve se rána, která se nese vzduchem hodně daleko.

Vystřelil! …Vystřelil znovu, tvář mokrou od slz. Hlasitě řve: „NE!“ Napřáhl a odhazuje malou zbraň do dálky. Pryč. Nemůže to vzdát. Nemůže odejít jenom proto, že je slaboch a nedokáže se vyrovnat se životem. Nemůže a ani nesmí odejít a zůstat světu dlužen. Dnes udělal chybu a je na čase ji odčinit. Neví zatím jak, ale je plně odhodlaný změnit ten osud. Další z mnoha slz bolesti ukápne na zmrzlou zem, on se otáčí a kráčí dolů k onomu místu. Nevzdá to! On odčiní svou chybu. Má pro co žít. Pro smutné oči té dívky, které křičely obvinění ze smrti. Pro celej tenhle hnusnej svět. Má proč tu být a proč žít. Chvíli se zastaví a něco píše do malé knížky, kterou vytáhl z kapsy. Píše omluvu. Omluvu světu. Nakonec ani neví proč napíše na další stránku heslo, které ho napadlo tam nahoře: Oko za oko! Pak jenom stojí a pláče. Ne, nedovolí tomu světu zvítězit. Nedovolí si zůstat něco dlužen. Je plně odhodlaný nějak odpykat tu chybu. Neodejde! Zůstane. Přichází na místo té nehody. Na zemi jsou ještě střepy. Bolest. Zavře oči. Tiše mluví. Jeho slova se nesou do mrazivého vzduchu: „Nezapomenu!“. Další slza. Otáčí se a chce vykročit. Prostor ozáří bílé světlo. Nechápavě kouká. A jeho mysl zaplavuje další vlna bolesti, jen tentokrát je to jiné.

Rychle jedoucí kamion nemůže na nepřehledném místě manévrovat. Nemůže ani zpomalit. Řidič hlasitě zakleje. Náraz. Člověk, který před chvílí kráčel plný odhodlání teď leží na stejném místě, kde se stala včera stala podobná nehoda. Leží a v jeho uslzené tváři plné bolesti a krve ještě doznívá: „Nezapomenu!“. Smrt přichází vybrat svou daň.

O pár minut později všude blikají majáky. Žádný doktor už nedokáže pomoci onomu nešťastníkovi. Nikdo mu nedokáže pomoci a nikdo si ani nevšimne opodál stojící dívky. Dívky, která pláče a přišla sem odpustit. Odpustit tomu, kterému osud neodpustil. Pláče nad krutostí světa. Nikdo si nevšímá jí, a ani malé knížečky, která leží opodál. Rozevřené knížky na jejíž zakrvácených stránkách stojí roztřesenou rukou omluva a jedno hloupé heslo: „Oko za oko!“


Deltex
21. 09. 2005
Dát tip
Dekuji.

Kaculka
17. 09. 2005
Dát tip
wow!!!tak to je sila!!!

Deltex
14. 10. 2002
Dát tip
:o) Dík

*Tyyy kraavoo

Schlange
20. 07. 2002
Dát tip
nicht zu danken, es ist wirklich sehr gut. versuch etwas auf Deutsch schreiben, das kann nicht schaden.

Deltex
19. 07. 2002
Dát tip
Schlange, danke schön:o)

Schlange
18. 07. 2002
Dát tip
gut

Deltex
05. 09. 2001
Dát tip
"Posluz si" je pouhe vybidnuti... neni to neprimerena reakce - tim chci rict, ze rad uvitam rozdilny nazor - treba to je moznost jak se zdokonalit! Mej se hezky!

uranium
03. 09. 2001
Dát tip
Než tato chabá pointa, to radši tebou často pranýřovaná žádná.

Deltex
03. 09. 2001
Dát tip
Uranium... vis, ono ja nepranyruji zadnou pointu - jen mi proste nesedi... a jestli chces kritizovat me rozdilne vnimani.. posluz si! A nemuzes se zavdecit vsem - stejne joko ty tvrdis, ze ma pointa je chaba - jini tvrdi, ze je bezvadna . Tak je tomu i u tvych del. Ja hodnotim co se i libi a nenut me hodnotit neco kladne, pokud nechci - svym nazorem se nemuzes zalibit vsem.

uranium
03. 09. 2001
Dát tip
No a potom, kdo nepřiměřeně reaguje na kritiku, která se nelíbí. "Posluž si,...atd."

uranium
24. 08. 2001
Dát tip
No mně to přijde zbytečně patetický. Míchat do toho potom tu holku. No já nevím. Připadá mně to značně nepravděpodobný. Taky se mě zdá, že se tam asi jednou plete, včera a dnes.

Deltex
24. 08. 2001
Dát tip
Patetické asi ano... zbytečná? ...možná... kdo ví... mě se to líbí a jiným taky... tvůj názor ti neberu. Měj se krásně!

Deltex
24. 08. 2001
Dát tip
Patetické asi ano... zbytečná? ...možná... kdo ví... mě se to líbí a jiným taky... tvůj názor ti neberu. Měj se krásně!

Deltex
22. 08. 2001
Dát tip
Danny děkuji Ti!

Danny
21. 08. 2001
Dát tip
silně impresivní oko za oko tip za dílo

Deltex
11. 08. 2001
Dát tip
Manu: Tak si zkus ještě přečíst Den Sv. Valentýna... a jinak díky a měj se nádherně! DeX

Manuria
06. 08. 2001
Dát tip
A mě taky. *!

Deltex
05. 07. 2001
Dát tip
Jolie: Mě taky... Měj se nááádherně! PA DeX Jo, Díky!

Jolie
04. 07. 2001
Dát tip
tak tohle me dojalo az k slzam, gratuluji. a tip

Krel
25. 06. 2001
Dát tip
tak to je dost dobrý...skvěle vykreslený pocit...deprese a smutek...!* a zařazuju do klubu

Deltex
25. 06. 2001
Dát tip
Díky!

Deltex
20. 04. 2001
Dát tip
Zly_Skriatok: Ano, i když ne takto brutálně, tak to moc bolelo ...moc! Měj se nádherně! A díky...

Stratil si niekoho, koho si lubil? TIP

Deltex
11. 04. 2001
Dát tip
No, píšu pro sebe, ale každá rada dobrá...

Deltex
06. 04. 2001
Dát tip
Chm, no tak to tip raději nedávej, poněvadž mě se to právě takhle líbí. Nebudu to předělávat, poněvadž tuhle povídku jsem psal hlavně pro sebe... no ještě nad tím zapřemejšlim:))) KDYBY CHYBY! Měj se fajn DeX

nepředělelávej, proč taky, píšeš pro sebe . . .

TAK A JE TO JE TO JASNÝ. BUH EXISTUJE ..... :-)) odstavec č.1: Zajímavý. Slušně vykreslený pocity. odstavec č.2: Dokresluje atmosféru. Mohl by být obsáhlejší. zbylé odstavce: zbytečné. Sladké, přeslazené, amerikanizované (jestli to vůbec mohu použít...) Kdyby skočil........... dala bych t.i.p. Kdyby tam nestála ta holka, která přišla odpustit .......... a ten deníček .......... tak bych chválila ale kdyby CHYBY... to ví každej......

Deltex
22. 03. 2001
Dát tip
NO, jestli to nebude proto, že nevím, kde se dopátrat tvého emailu?! Napsal bych rád!

Deltex
21. 03. 2001
Dát tip
Hm, dělal jsem si legraci - ze všeho nejmíň mi jde být k věcem lhostejný. A čím bych se rozhodně nechtěl stát .. je lhostejným - byla to ironie!

Kate
21. 03. 2001
Dát tip
to jsem ráda Martine, že to takhle bereš. ještě si mi nenapsal??? Kate

Kate
20. 03. 2001
Dát tip
zní to tvrdě Deltexi, jenom ne lhostejný, prosím víš, co zase nemám ráda já (taky jsem to dala jako motto do svojeho románu) Nejhorší na světě je to, že se všechno nakonec stane věcí zvyku!!!!!!!!!!!! Kate

Deltex
16. 03. 2001
Dát tip
Fanatik dneška?! Hezké! Ale problém tkví v tom, že já jednoduše neumív tomhle světě žít:-)

Kate
16. 03. 2001
Dát tip
ale, ale, takhle mlady a uz pises, ze neumis v tomhle svete zit!!!! Víš, když to nejde jinak, musíš si ten svět předelat a ten svět potřebuje lidi, jako jsi TY! Jen ty lidi musí chtít ten svět předelat. Jsem o něco starší než ty a už i vdaná, takže mi věř, co ti říkám, procházela jsem vším tím co ty. V jakém světě bys chtěl tedy žít???????? Kate

Deltex
16. 03. 2001
Dát tip
...hm, možná mladý! Třeba se to zlepší a já se stanu lhostejný ke všemu co mě teď trápí ...třeba a nebo taky ne!...

Deltex
15. 03. 2001
Dát tip
Kate: Díky, a v těch smutnějších dílech máš pravdu - víc se blíží realitě, světu, životu ...smutné, vím a taky tragické, že dnešní společnost je víc temná, než prosluněná. Souhlasím s tebou, taky se mi víc líbí ty depresivnější!

Kate
15. 03. 2001
Dát tip
Myslím si, že dnešní svět může být prosluněný, ale lidé ho tak musí vidět!!!!!! Hodně lidí vidí jen to, co vidí dnešní svět, i když to jsou jen fikce. Ale znáš to, proč žít normálně, tudíž nepochopen, když je možno žít bláznivě, ale pochopen fanatiky dneška!!!!!!! Kate

Kate
14. 03. 2001
Dát tip
Deltex, tak tohle dílo mne teda vzalo. Myslím, že kdyby se všichni řídili podle tvého hesla "oko za oko", asi by nehrozilo přelidnění planety :-) ne vážně, moc se mi to líbílo, přemýšlím, proč mám raději smutnější téma, jestli je to tím, že se to víc blíží realitě?? Nebo proto že smutnější témata dneska letí??? Dávám ti tip Kate

Deltex
05. 03. 2001
Dát tip
Hm, chtěl bych vidět řidiče, kterej by místo výčitek svědomí, že zabil člověka jen zastavil a omluvil se! No, ale ono dneska je pravděpodobnější spíš to!

zdna
05. 03. 2001
Dát tip
dobrý, mám rád konce s "vtipem"

StvN
04. 03. 2001
Dát tip
Jo, kdyby dnešní řidiči alespo%n zastavili, když se jim něco podobnýho stane, nemusejí se hned zasebevraždit, ale omluva by bodla. Hezky napsaný.

Anonym
31. 01. 2001
Dát tip
(hluboke zamysleni) Tak to me chytlo malym drapkem uvnitr a nechce se pustit - moc pekny... Sarimak

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru